نقد CoD Advanced Warfare | این شروعِ پایانِ ماست

در ۱۳۹۳/۰۸/۲۵ , 13:21:39
Advanced Warfare, بازی Call of Duty: Advanced Warfare

یک سال گذشت و باز هم با یک Call of Duty دیگر روبه رو هستیم. با نقد COD: Advanced Warfare همراه سایت دنیای بازی باشید.

اولین نسخه از سری Call of Duty با پسوند Advanced Warfare با طول مدت ساخت سه سال منتشر شد و توانست در مدت یک هفته فروشی بالغ بر ۷.۵۱ میلیون  داشته باشد. همچنین این بازی با کسب متای ۷۷ (PC) نمایانگر پیشرفت در عرصه نمرات بود. (برای مقایسه متای “ارواح” در نسخه پی سی ۶۸ بود)

بازی با جهش زمانی جنگ‌های فرضی حدود ۴۰ سال بعد را نشان می‌دهد. جنگ افزارها پیشرفت کرده و روی تمام جوانب گیم‌پلی بازی تاثیر گذاشته است.

maxresdefault
تروی بیکر در نقش “میشل”(نقش اول داستان)

 جنگاوری برآب رفته

خطر اسپویل داستان

داستان شروعی خوب دارد. میشل و ویل آیروز(پسر جاناتان ایروز)، دو دوست صمیمی با فرماندهی کارمک(از نیروهای آمریکایی) وارد سئول، پایتخت کره جنوبی می‌شوند تا Gunship‌های کره شمالی را از بین ببرند. حوادثی پیش بینی نشده رخ داده و ویل آیرونز کشته می‌شودو شما نیز دست چپ خود را از دست می‌دهید.

کمی بعد در میان‌پرده‌ها، متوجه می‌شوید که پدر ویل آیروز,جاناتان آیروز (با بازی کوین اسپیسی) مرد قدرتمند و رییس شرکت خصوصی و نظامی اطلس(Atlas) است. جاناتان به دلیل اینکه دوست صمیمی پسر فقیدش بوده‌اید یک شانس دوباره به شما داده و دستی مصنوعی را جایگزین دست چپ شما می‌کند.در مرحله سوم با گرونگانگیری نخست وزیر نیجریه, نیروهای KVA به فرماندهی Hades معرفی می‌شوند.همه چیز سرجای خودش مرتب شده است. یک ضدقهرمان که قرار است در ادامه‌ی بازی بیشتر پرداخت شود، جاناتان آیرونز به همراه اطلس که قرار است در دفع خطر KVA مشارکت داشته باشند و … . بازی با جهشی ۴ ساله می‌فهمیم که نیروهای اطلس که قبلا تنها نقشی حمایت کننده داشتند اکنون دراثر حملات اتمی KVA تبدیل به تنها امید بشریت شده‌اند.

جاناتان درون گراست...به این راحتی ها غم از دست دادن پسرش را بروز نمی‌دهد.
جاناتان درون گراست…به این راحتی ها غم از دست دادن پسرش را بروز نمی‌دهد.

بزرگترین مشکل داستان تبلیغات پیش از انتشار بازی بود. اسلچ همرگیمز نه گذاشت و نه برداشت و همان روزهای اول معرفی بازی اش، پیچش داستانی خود را لو داد! اینکه از قبل بدانیم نقش منفی داستان همان جاناتان آیروز است به خودی خود وجود Hades را بی معنی می‌کند. نیروهای KVA و سرکردگانش تنها بهانه‌ای برای نشان دادن جاه طلب بودن جاناتان هستند.البته اگر به تبلیغات بازی هم توجه نکنیم در ابتدای بازی میشل(شما) از ویل آیرونز می‌پرسد که چرا به شرکت پدرش ملحق نمی‌شود و در جواب ویل به او می‌گوید: من می‌خواهم دنیا را نجات بدهم نه پدرم را!

پایان بازی با توجه به دیالوگ‌ها خبر از شماره دوم برای “جنگاوری پیشرفته” می‌دهد.

منفی بودن جاناتان شبیه به منفی بودن ژنرال شپرد(MW2) است. شخصی که عقایدش باعث می‌شود به وطن خود خیانت کند.از طرفی در از دست دادن پسرش در جنگ شبیه به رائول منندز(BO2) نیز هست.اما اصلا به ماندگاری آن دو نیست. حضور کوین اسپیسی (بازیگر برنده اسکار) در نقش جاناتان آیرونز نیز دردی را دوا نمی‌کند.

داستان “جنگاوری پیشرفته” خطی و تقریبا قابل حدس است و اصلی‌ترین و مهم‌ترین پیچش آن ماه‌ها قبل توسط خود سازندگان لو رفته بود!

پایانی کلیشه‌ای،این پایانی برای آغاز است!
پایانی کلیشه‌ای،این پایانی برای آغاز است!

جنگاوری پیشرفته

گیم پلی بازی در مقایسه با “ارواح” پر رنگ و لعاب‌تر است. روایت داستان در آینده باعث شده دست سازندگان در طراحی سلاح ها باز باشد و با ایده‌های خلاقانه‌ای روبرو باشیم. مانند نارنجک‌های هوشمند، شات‌گان‌های الکترومغناظیسی، Mute Charge و از همه مهتر، لباس EXO. این لباس باعث می‌شود از بلندی‌ها بدون آسیب به پایین سقوط کنید، نامرئی شوید، قدرت بدنی مضاعف داشته باشید، پرش‌های بلند انجام بدهید و غیره.ارتقا دادن ویژگی‌های EXO هم با تکمیل کردن چالش‌های هر مرحله امکان پذیر است. در کل با یکبار بازی کردن و تکمیل کردن چالش‌ها تمام EXO رتقا یافته و نیازی به شروع دوباره‌ی بازی نیست. این قابلیت‌ها روی طراحی مراحل نیز تاثیر گذاشته است. برای مثال در مرحله Utopia (جایی که به اتهام جاسوسی تحت تعقیب اطلس هستید) بازی بیشتر روی حرکت عمودی و پرش و استفاده از چنگال تاکید دارد تا حرکت افقی و شلیک. تنوع اسلحه‌ها نیز راضی کننده است اما نقطه ضعف‌هایی نیز وجود دارد. مثلا اسلحه لیزری کند عمل می‌کند و به درد اکشن‌های سریع بازی نمی‌خورد.

هوش مصنوعی دشمنان در سطح خوبی بوده و بازی با داشتن دشمنانِ ضعیف، متوسط و قوی چالش برانگیزتر شده است.

"جنگاوری پیشرفته" بی‌سلیقه ترین نامگذاری برای مراحل را در بین عنوانین این سری دارد
“جنگاوری پیشرفته” بی سلیقه‌ترین نام‌گذاری برای مراحل را بین عناوین این سری دارد
بهترین مرحله بازی!
بهترین مرحله بازی!

فصل پرواز با هواپیما و همین‌طور مرحله دترویت می‌توانستند بهتر از آنچه هستند باشند. (داستان هیچوقت توضیح نمی‌دهد که چرا نیروهای کارمک_که در ابتدا برای شما ناشناس هستند_ناگهان سر از همان‌جایی در می‌آورند که شما هستید؟اصلا چرا کارمک پنج سال است اطلس را زیر نظر دارد؟) سناریو برخی مراحل نیز واقعا تکراری بود. برای مثال فرار از دست اسنایپر در دو مرحله تکرار شد، یا مرحله آخر بازی که تقریبا کپی عین به عین از مرحله آخر “جنگاوری نوین ۳” بود(Dust to Dust).اما صحنه‌های سینمایی همانند گذشته حضوری قدرتمند دارند. جنگ با هلی کوپتر درحال دویدن بر سقف اتوبوس ها، گیر افتادن در اعماق یخ های قطب جنوب و … تنها گوشه‌ای از آنهاست.

گیم پلی و سناریو مراحل در اکثر مواقع جدید و هیجان انگیز است.

جنگاوری زیبا

گرافیک “جنگاوری پیشرفته” واقعا زیباست. با دیدن هر چیزی در محیط حس و حال آینده به‌خوبی به شما منتقل می‌شود.از موشن کپچر فوق العاده چهره‌ها گرفته تا انیمیشن شخصیت‌ها همگی عالی هستند. چشم‌انداز زیبای مدیترانه در یونان تا پل گلدن گیت در سانفرانسیسکو همگی چشم نواز هستند. مخصوصا اگر بازی را در کنسول‌های نسل هشتم یا یک PC قدرتمند بازی کرده باشید. جزییات محیط فوق العاده بالاست، تخریب پذیری‌های از پیش کارگردانی شده نیز فوق العاده هستند. در کل گرافیک انقلابی نیست اما استانداردهای نسل هشت را دارد.

موسیقی خنثی است. نه خوب و نه بد. حضور هری گریگسون ویلیامز به عنوان آهنگساز نیز مانند کوین اسپیسی یا تروی بیکر(در نقش میشل) دردی را دوا نمی‌کند. رویه پخش نشدن موسیقی متن در طول مراحل از “ارواح” شروع شد.البته اگر هم موسیقی پخش شود بیشتر از یک دقیقه نیست. چه دلیلی دارد که یکی از اهرم‌های افزایش هیجان را در طول مراحل کمرنگ کنیم؟ صداگذاری سلاح‌ها و شخصیت‌ها هرچه قدر هم که خوب باشد نمی‌توانند نبود موسیقی پس زمینه در مراحل را جبران کنند. مخفی کاری در دترویت نیاز به موسیقی داشت، فصل فرار با هاورکرفت در همان مرحله نیز با موسیقی ۲۰ ثانیه‌ای سرهم آمد(مقایسه کنید با موسیقی فرار با اتوموبیل ها در مرحله Fallen Agnel در عملیات سری ۲)

گرافیک و صداگذاری در مقایسه با “ارواح” پیشرفت داشته ولی موسیقی نه.

میان‌پرده‌ها گارکردانی و کیفیت بسیار خوبی دارند.
میان‌پرده‌ها گارکردانی و کیفیت بسیار خوبی دارند.

جنگاوری با دوستان

(ترجمه شده از نقد سایت IGN)

 لباس EXO مهم‌ترین دلیل تغییر قسمت چندنفره بازی است. این قسمت از بازی که موفق شد از سایت IGN نمره ۹.۱ را نصیب خود کند ویژگی‌های ممتاز زیادی هم دارد. EXO باعث می‌شود که نحوه مبارزه و پرش و همه چیز شما تغییر کند، اما هسته‌ی اصلی قسمت چندنفره “ندای وظیفه” تغییر محسوسی نکرده است. همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های بخش چندنفره این است که می‌تواند سلاح‌های خود را پیش از ورود به بازی  امتحان کنید. طراحی نقشه‌ها نیز بر مبنای استفاده از قدرت‌های لباس EXO است.

اگر فرد تازه‌کاری در بخش چندنفره هستید نگران نباشید. می‌توانید قبل از یک بازی حرفه‌ای به Combat Readiness بروید. محیطی مخصوص تازه‌کارها که اکثر قوانین بازی حرفه‌ای درآن وجود ندارد و می‌توان بدون فشار عصبی بازی خود را به سطح دلخواه رساند.

همچنین مد دیگری نیز در بازی با نام Exo Survival وجود دارد که برمبنای همکاری(Co-Op) است.(حداکثر ۴ نفر) نکته‌ی جذاب این مد این است که هرگز مشخص نیست چه چیزی در انتظار شماست! در قسمتی درحال مبارزه با سگ‌ها بوده و در قسمت دیگر مشغول حمع‌آوری Intel هستید و هم‌زمان به دشمنان نامرئی شلیک می‌کنید.این قسمت ترکیبی بی‌نظیز از دفاع و حمله را در خود دارد.

Call-of-Duty-Advanced-Warfare-Multiplayer-Screenshots-2

“جنگاوری پیشرفته” به عنوان اولین تجربه مستقل بازی‌سازی اسلچ همرگیمز شاید داستانی به خوبی عناوین سابق خود نداشته باشد، اما گیم‌پلی پرلعاب‌اش باعث می‌شود بخش داستانی ۶ ساعته‌ی آن برای‌تان لذت بخش باشد. بی‌خیال لو رفتن اصلی‌ترین بخش داستان از طرف سازنده شوید، بی‌خیال نبود موسیقی در مبارزه و شنیدن ملال آور صدای تیرها و بی‌خیال تکرار سناریوهاشوید، هرچه باشد این بازی یک “ندای وظیفه” است، نامی یادآور جریان‌ساز بودن و پایه‌گذاری نوع جدیدی از اکشن اول شخص است.

جاناتان، پسرش را دوست داشت، اما حیف که شدت این عشق را آخر بازی فهمیدیم
جاناتان، پسرش را دوست داشت اما حیف که شدت این عشق را آخر بازی فهمیدیم

53 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

  1. ممنون از نقد خوبتون
    بنده ٢ بار تمومش کردم یه بار رو ps4 و بار دوم رو PC
    به اعتقاده بنده ، استدیوى جدید کارشو خیلى خوب انجام داده بود و از همه مهمتر ، این که این نسخه به شدت امیدوار کننده بود
    بهترین کارى که تیم جدید انجام دادن ، پوشش دادن چند تا از بزرگترین کمبودهاى call of duty بود
    اول گرافیک بازى که با توجه به اجرا روى ۶٠ فریم ، کاملا قابل قبول بود ( عادت نداشتیم از call of duty گرافیک خوب ببینیم )
    نور پردازى ، کیفیت تکسچرها – و طراحى هنرى بازى نسبت به نسخه ها. قبلى پیشرفت فوق العاده اى کرد
    نکته دیگه که به شخصه منو خیلى خوشحال کرد و امیدوارم در دستور کار infinity war وTreyarch هم قرار بگیره
    متحول کردن صداگذارى بازى بود. که یکى از ضعف هاى اصلى این سرى بود
    براى مقایسه فقط کافیست صداى اسلحه ها و کیفیت صداگذارى Battelfield 4 را با Black ops2 و یا MW3 کنار هم بذاریم
    بى اغراق یک نسل با هم اختلاف دارند ، هر چقدر در سرى بتلفیلد صداگذارى فوق العاده و واقعى است
    در call of duty ( البته به غیر از نسخه جدید که متحول شده ) قدیمى و بى کیفیت به نظر میرسه
    ولى کاملا مشخصه که تیم جدید این مشکل رو به خوبى شناسایى کردند و براى بر طرف کردنش وقت گذاشتند
    تا جایى که میتونم بگم call of duty جدید از حیث صداگذارى ، کاملا با battelfield 4 رقابت میکنه و حتى در بعضى از مواقع به خصوص در صداهاى پس زمینه واقعا بى نظیر است
    به دوستانى که هنوز موفق به تجربه این عنوان نشدند ، پیشنهاد میکنم با یه سیستنم صداى خوب ( یا دالبى ۵٠١)
    و یا با یه هدفون با کیفیت به استقبال بازى بروند
    مطمئن باشید که تجربه اى به مراتب دلچسب تر از هر call of duty که تا الان تجربه کردید ، در انتظار شماست
    در کل adwance warfare باز. خوبى بود ، هر چند که هنوز هم بى اشکال نیست
    ولى بدون شک ، بهترین call of duty این چند ساله ، به طور دقیق بعد از نسخه اول Black ops بود

    ۱۲۱
    1. این فکر نکنم مک تاویش باشه! :lol: :lol:
      درمورد صداگذاری درسته که خیلی بهتر شده ولی باز هم اونقدری که شما تعریف کردی تعریفی نیست.جای کار زیاد داره هنوز.

      ۲۸
    2. یکى به من کمک کنه
      من نمیفهمم ، این دوستان، الان دارن راجب من حرف میزنند ؟؟؟؟
      به نظر میرسه ، هویت بنده رو با کس دیگه اى اشتباه گرفتند
      حرف نامربوط !!!!!
      اینکه گفتم به جاى اسم خنده داره دلیل موجه ٣، همون just cause 3 رو به کار ببریم ، ( مثل تمام دنیا )
      اونوقت این میشه حرف نامربوط !!!!!( خدایا چرا ما ایرانى ها قد یه سر سوزن هم ظرفیت انتقاد نداریم ؟؟؟؟
      به خدا من واسه خودتون گفتم ، حالا میخواید گوش کنید یا نه
      باور کن یه گیمر قدیمى ببینه ، این چیزارو بتون میخنده ،

      ۱۰۰
    3. دوستان ایشون مک تاویش نیستن
      خانم ساناز دقیقا صداگزاری اسلحه یک مشکل بود
      cod یک بازی ارکید و شبیه سازی جنگ نیست و صداگزاری شبیه به واقعیت برای بتل یا ارما بهتره که شبیه سازی جنگ
      این صداگزاری اسلحه منو بشخصه خیلی ناراحت کرد

      ۰۷
    4. خانوم ساناز بایونتا هستن اشتباه نگیرید ایشون سابقه حضور در سایت های دیگه هم دارن کاربر قدیمی هستن.
      واقعا نسخه به شدت امیدوار کننده بود!
      نور پردازى ، کیفیت تکسچرها – و طراحى هنرى واقعا پیشرفت داشت! بیشترین چیزی من لذت بردم گرافیک بازی بود!
      darkdn49@
      دقیقا فقط مشکل صداگزاری اسلحه بود ولی بقیه قسمت ها عالی بود! عالی!
      صدای راه رفتن روی خورده شیشه ها با دالبی نمیدونی چه لذتی داره کاملا طبیعی( مثال زدم)
      من از خرید بازی راضی هستم امیدوار شدم به COD!
      میدونین چیه COD جالبه؟ همه ترولش میکنن و به داستان و گیم پلی و مولتی گیر میدن از اون طرف همون خودشون هم میخرن و چند بار هم تمومش میکنن( جدا از مولتی بازی کردن). از طرفی هم هرکس فن این بازی باشه نوب خطاب میشه! خیلی جالبه!
      یکی از بهترین COD هایی بود تا الان تجربه کردم

      ۱۱۱
    5. نمیدونم دوست عزیز شما این فکت رو از کجا آوردید…ولی مثلا من به شخصه دو نسخه ی آخر این سری رو اوریج خریدم که دو نسخه رو روی هم دیگه ۵ ساعت هم مولتی بازی نکردم چون درپیت میدونمش خودمم نمیدونم چرا خریدمش فکر میکردم شاید فرق بزرگی کرده باشن.از مدرن وارفیر۲ به اینور هم تنها نسخه ای که بیش از یک بار کمپینش رو رفتم بلک اوپس ۲ بود! ;)

      ۴۱
    6. @Very Big Daddy
      شما خدوتون رو جز اون دسته حساب نکنید :-) من منظورم حتی خودمم هست :-) نسخه ی قبلی رو بازی کردم! کلی ترول کردم و ازش نامید بودم … ولی این نسخه ی جدیدی رو همین هفته ی اول خریدم !
      منظورم این بود خیلی ها میخرن و ازش مینالن! چون اسمش بزرگه و امیدوارن بهش… منم میگم COD AW امیدوارکننده و عالی بود( بازم نظر شخصی)

      ۷۰
    7. البته به ظور کلی موافقم…خیلی ها غر میزنن ولی چندباره بازی میکنن.صدالبته این نسخه خیلی خوب و امیدوارکننده بود!

      ۱۱
  2. گرافیک بازی هم قابل قبول بوده است
    درسته تو بعضی زمینه ها لنگ میزد ولی بهتر از گوست بود
    به نسل بعد نزدیک شده
    چهره ها واقعا زنده هستند
    ————————————————————————–
    the beginnig of the end of yogurt
    :۱۲:

    ۸۵
  3. داستان فوق آبکی
    یعنی دیگه این سبک بهتر از این نمیشه
    ——————————–
    کسی فیلم elysium دیده آیا !!!!! :11:
    بازی کلش از این فیلم اسکی رفته
    حتی سلاح های آینده نگرانه اش
    ولی اسکی خوبی بود
    ———————————-
    گیم پلی ایراد داره در بخش تک نفره
    خوب بنظر بهتر بود قابلیت ها EXO انتخابی تر بود
    حداقل حالت خطی از بین میبرد
    ولی در یک حرکت احمقانه و مسدود کردن انتخاب ها
    آزادی عمل را بازی را گرفته و یک مسیر خطی برای گیمر باز گذاشتند
    ———————————–
    دوبلور اون زنیکه واقعا ضایعه بود معلوم نبود از انتهای زباله دانی توی روسیه پیداش
    کرده بودند یا نه
    حالا همون حول و حوش ها
    ———————————–
    کوین اسپیسی هم پول خوبی گرفته چهره و چند خط دیالوگ و چند ساعت
    کپچر
    معامله بسیار سودمندی برای کوین اسپیسی بوده
    ————————————
    نمره ۵ برای بخش کمپین یه نفره
    عادلانه ترین نمره است

    ۸۱۶
  4. میتونم بگم مسخره ترین داستان در بین سری COD رو داشت! از شخصیت پردازی ضعیف گرفته تا داستان بسیار ساده! و بیخودترین شخصیت هم HADES بود که کلا برای اینکه یه پیچیدگی به داستان بدن و چند تا صحنه سینمایی خلق کنن به بازی اضافه کرده بودن
    تنها چیزی که باعث شد این عنوان از شکست بگذره همین سیستم EXO بود واقعا عالی بود درسته ایده تازه ای نبود ولی عالی در بازی اضافه کرده بودن
    ممنون بابت نقد

    ۴۱۱
    1. شخصیت اولی بازی تنی برکر بوده که خوب بوده ، البته بازی های اینطوری زیاد نباید از شخصیت پردازی ایراد بگیری

      ۲۲
    2. اونکه بله.ولی خب میشد خیلی خیلی بهتر شخصیت ها مخصوصا شخصیت کوین اسپیسی رو پردازش کرد!پتانسیلش وجود داشت ولی استفاده نشده.

      ۰۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر