این مقاله حاوی اسپوبل از سری Silent Hill و بازی Bioshock Infinite می باشد.
تمامی مطالب موجود در این مقاله فرضیاتی آمیخته با نظر شخصی نویسنده می باشد.
همواره از فرنچایز سایلنت هیل به عنوان یکی از مرموز ترین و فلسفی ترین فرنچایز های تاریخ گیم یاد می شود، حال به این معادله گیلرمو دل تورو و هیدئو کوجیما را اضافه کنید… مسلما حاصل یک اثر بسیار مرموز خواهد بود… اثری که فکر طرفداران را بشدت به خود مشغول خواهد کرد.
طبق چیزی که در پایان دموی P.T دیدیم،که نسخه دیگری ازبازی Silent Hills است. اثر نهایی با دموی منتشر شده در PSN ارتباطی نخواهد داشت اما P.T مفاهیمی را به همراه داشت که آن را از یک دموی ساده جدا می کند. در این مقاله به فرضیاتی که P.T در مورد Silent Hills ایجاد کرده می پردازیم، با ما همراه باشید…
بازی Silent Hills مجموعه ای از چندین سایلنت هیل خواهد بود.
یکی از ابتدایی ترین فرضیاتی که درباره “سایلنت هیلز” شکل گرفته، این باور است که بازی شامل چندین سایلنت هیل خواهد بود. میدانیم که “سایلنت هیل” دنیایی خیالی است که دسته خاصی از افراد(گناهکار، روانپریش) را به خود فرا می خواند و هدف این دنیا دستیابی به نوعی آرامش است این آرامش میتواند دست یافتن به یک حقیقت یا گرفتن انتقام باشد.
هر سایلنت هیل به تنهایی یک دنیای متوالی بسیار عمیق است. دنیای متوالی معادل رویاهای شبانه ماست، هیچ زمانی لحظه ورودتان را به این دنیا بخاطر نخواهید آورد و گویی در میانه راه در مسیر قرار گرفته شده اید.
اما دنیا های موازی تعبیر دیگری دارند. شاید یکی از بهترین تعریف ها متعلق به “لکس لوتر” شخصیت خیالی کمیک های شرکت DC باشد:
هزاران دنیا مثل اینی که توش داریم زندگی میکنیم وجود داره اما هرکدوم تفاوتی جزئی با بقیه داره…
سوال اینجاست که سایلنت هیل های چندگانه به چه صورت پیاده خواهند شد؟
برخلاف باور اکثریت، این فرضیه تنها از “s” پایانی “Silent Hills” ریشه نمی گیرد بلکه میتوان نشانه های دیگری نیز برای وجود چندین سایلنت هیل در P.T یافت…
بطور سنتی هنگام گردش بین لایه های مختلف دنیای متوالی (سایلنت هیل) با نوعی سقوط و پایین رفتن همراه است. در P.T این قاعده بطور زیرکانه ای رعایت می شود و شما هر بار از پله های زیرشیروانی پایین می آیید و در راهروی بعدی قرار می گیرید، مشکل اینجاست که راهروی جدید(لایه جدید) تفاوتی بنیادین با راهرو پیشین ندارد و این تفاوت در جزئیات بوجود می آید. چیزی که مارا به تعریف لکس لوتر از دنیا های موازی می رساند نکته بعدی اشاره کیسه خونین گوشه ی اتاق آغاز است، او این چنین می گوید:
فاصله بین در یک واقعیت جداست
لایه های مختلف دنیای متوالی با یک دیگر تشکیل یک واقعیت را میدهند واقعیتی که در طول سفر کم کم به مسافر القا شده و در آخرین لایه تکمیل می شود. پس میتوان به نوعی این نتیجه گیری را داشت که هر بار گردش در راهرو (پس از تمام کردن معمای هر قسمت) ما را به نسخه ای دیگر از راهرو می رساند حتی این صحبت می تواند تا حدودی در مورد دستشویی نیز صدق کند. در ادامه جمله بعدی کیسه خونی را داریم:
تنها [وجود] من خود من هستم…
آیا مطمئنی که تنها [وجود] تو خود توست؟
کیسه خونی در اینجا به نوعی به مخاطب خود می گوید که تنها موجودیت از شخص تو، خودت نیستی، اگر ساده تر بخواهیم بگوییم کیسه خونی به نسخه ای دیگر از مخاطب خود اشاره می کند. چیزی که به این تعبیر از حرف کیسه خونی اعتبار بیشتری می بخشد لحظات پایانی تریلر Silent Hills در مراسم TGS 2014 می باشد:
من قدم زدم…
و اون موقع، دیدم که خودم دارم جلوی خودم راه میرم…
ولی اون واقعا من نبودم…
صحنه های پایانی Bioshock Infinite را بخاطر دارید؟
در کنار فانوس دریایی ما شاهد چندین الیزابت هستیم که هر یک مثل الیزابت دنیای فعلی بوکر درحال حرکت کنار فانوس هستند. آن ها همه الیزابت هستند اما در واقع هیچ یک الیزابت نیستند!!! آن ها الیزابت هایی از دنیا های دیگر هستند…
( سه فرضیه بعدی فرضیاتی مستقل هستند که در کنار هم معنا پیدا می کنند)
پروتاگونیست بازی شما هستید، یک “گیمر”
بسیاری بر این عقیده هستند که شخصیتی که نورمن ریداس نقش آن را بازی می کند بطور قطع پروتاگونیست خواهد بود، اما بیایید حقایق را باری دیگر بررسی کنیم. به احتمال بسیار بالا شخصیت “پدر” است که همسر خود را به قتل رسانده است، البته در این بین مشکلی وجود دارد و آن این است که طبق گزارش رادیویی پرد خود را دار زده و تا بحال نیز سابقه نداشته فردی مرده هدف سایلنت هیل باشد به این مسئله جداگانه می پردازیم.)، اما از پدر چه می دانیم
بابا آدم مضخرفی بود …
هر روز اون یجور غذا می خورد … یجور لباس می پوشید
جلوی یجور بازی می نشست…
آره، اون اینجور آدمی بود …
دقت کنید چه شخصیت شاخصی از نظر اطرافیان و بخصوص فرزندش با این مشخصه ها تعریف می شود؟
او مضخرف است، هر روز یک نوع غذا می خورد و یک لباس خاص می پوشد و مهمتر از همه، همیشه یک دسته خاصی از بازی ها را انجام می دهد.
بله پدر یک گیمر افراطی است. و اعتیاد او به بازی ها می تواند عاملی مهم در ارتکاب او به قتل باشد. نکته دیگری که می تواند تاییدی بر گیمر بودن پروتاگونیست باشد شرایط گیمپلی دمو است، بطور کلی گیمر ها روند “Live ,Die ,Repeat” را در بازی ها پیاده می کنند. شکست های پیایپی منجر به افزایش تجربه و در نهایت غلبه بر بازی می شود. اما در P.T این روند قابل اجرا نیست، مردن در P.T تنها معما را پیچده تر می کند تا کنون با وجود گذشت مدت زمان زیادی از انتشار P.T کماکان راه حلی ثابت و منطقی برای به پایان رساندن این دمو پیدا نشده و روز به روز اسرار تازه ای در P.T کشف می شود. P.T به گونه ای طراحی شده بود تا بتواند هفته های گیمر های سراسر جهان را سرگردان کند، اگرچه دختری انگلیسی پس از ۱۲ ساعت موفق به حل کردن معما شد اما راه حل همچنان نامشخص باقی مانده است. فرد حاضر در سایلنت هیل همواره به واسطه ” گناهان ” خود مجازات می شود و در شهر با مواردی روبرو می شود که اشاره ای به شخصیت او دارد، برای فهم بهتر به دو مثال زیر توجه کنید:
جیمز ساندرلند به دنبال همسرش می گردد ودر هر لایه شاهد شکست خود در نجات دادن اوست
مورفی پندلتون و انی کانینگهام هر دو هیولایی را مشاهده می کنند که رابطه تباه شده پدر و فرزندی آن تحت الشعاع قرار می دهد.
پس دور از ذهن نیست که قرار گرفتن در یک معما که دست یافتن به راه حل آن برای یک گیمر بسیار سخت است نشانی از شخصیت پروتاگونیست باشد.
Norman Reedus نقش آنتاگونیست را ایفا می کند.
در پایان دمو شاهد قدم زدن شخصیتی هستیم که نورمن ریداس ایفای نقش او را عهده دار است، با توجه به این صحنه رسانه ها نتیجه گیری کردند که نورمن ریداس که پیش از این در سریال “واکینگ دد” نیز به ایفای نقش پرداخته به عنوان پروتاگونیست در بازی سایلنت هیلز ایفای نقش می کند اما این نظر را می توان به سادگی به چالش کشید. نخست آن که شخصیتی که کنترل آن را در طول دمو در اختیار داشتیم هیچگاه از محیط خانه خارج نشد و در پایان دمو با خروج از در زیر شیروانی باری دیگر به ابتدای راهرو بازگشت پس لزوما نورمن ریداس همان کسی نیست که در طول دمو کنترل او را در دست داشته ایم. در لحظات پایانی دمو در یک مقطع با صفحه ای قرمز رنگ مواجه می شویم که جمله ای به زبان های متفاوت را دربر دارد:
الان دارم میام اونجا
حال این شخص چگونه می خواهد به راهرو وارد شود؟ تنها راه ورود به این راهرو دری است که میان راهرو دوم قرار گرفته است و شخصیتی که کنترل اورا در دست داشتیم همانطور که قبلا گفته شد از این در بخصوص خارج نشده است. پس شخصی که قصد ورود به راهرو را دارد باید از محیط بیرون که احتمالا یک خیابان است به سمت این در بیابد. پس میتوان از این لحاظ گفت که قدم زدن نورمن ریداس در خیابان برای رسیدن به راهرو بوده است. حال باید به صحنه قدم زدنکمی دقت کنیم، نورمن ریداس با اعتماد بنفسی بالا در خیابان قدم می زند، گویا او هیچ هراسی از سایلنت هیل ندارد و در چهره او کوچکترین نشانه ای از بهت، سردرگمی و وحشت دیده نمی شود حال آن که حتی شخصیت سرسختی چون درل دریکسون نیز در سایلنت هیل کنترل خود را از دست می دهد و دچار وحشت زدگی می شود. پس می توان گفت مسافر جدید سایلنت هیل نورمن ریداس نیست.
اما نورمن ریداس در سایلنت هیلز کیست؟
با پذیرفتن این مسئله که نورمن احتمالا آنتاگونیست بازی است ساده ترین نتیجه گیری این است که او تجسمی از جنین درون سینک دستشویی باشد (همانند ماریا و مری در سایلنت هیل ۲) اما پیش از این ما تجسم دیگر جنین را دیده بودیم، در ابتدای بازی… بله کیسه خونی … کیسه خونی پتانسیل این را دارد که تجسم دیگر جنین باشد، کیسه خونی در ابتدای کار راهنمایی کوچکی به ما ارائه می دهد، او از ما کینه ای به دل ندارد این مشخصات میتواند نشانه این باشد که تجسمی از جنین است که از “پدر” کینه ای به دل ندارد.
پس نورمن کیست؟
نکته بزرگی را از قلم انداختیم… گزارش رادیویی را بخاطر بیاورید…
این قتل وحشیانه زمانی اتفاق افتاد که بعد از ظهر یکشنبه خانواده در خانه جمع شده بودند…
روز وقوع این جنایت پدر خانواده به سمت صندوق عقب ماشین خود رفته و یک تپانچه بر میدارد و به وسیله آن مادر خانواده را که در حال تمیزکاری در آشپزخانه بوده به قتل می رساند
در این گزارش از واژه های “پدر” و “مادر” استفاده شده است فارغ از اینکه میتوان لیسا را مادر درنظر گرفت و جنین داخل سینک را فرزند او فرض کرد با کمی دقت می توان دریافت اعضای این خانواده بیشتر از آن چیزی است که فکر می کردیم. در فرهنگ غربی به لحاظ فنی (!) زمانی که نوزاد شما به دنیا بیاید پدر نامیده می شوید، به علاوه در ابتدای گزارش گفته می شود “بعد از ظهر یکشنبه خانواده در خانه جمع شده بودند” پس می توان مطمئن بود که فرزند دیگری نیز در این خانواده وجود دارد و این فرزند احتمالا نورمن ریداس است.
Silent Hills می تواند Killer App هدست مجازی سونی باشد.
اکثریت بازی های ترسناک جدید دارای نمای دوربین اول شخص هستند چرا که این نما محدودیتی برای دید بازیکن ایجاد می کند که به حس ترس بازی می افزاید، با پذیرفتن دو فرضیه پیشین قرار گرفتن بازی در حالت اول شخص منطقی بنظر می رسد. به جز صحنه هایی کوتاه تمام بازی سایلنت هیل در نمای سوم شخص دنبال شده و قرار گرفتن بازی در حالت اول شخص سنت شکنی بزرگی به حساب می آید اما از کوجیما هیچ چیز بعید نیست. اما هدست مجازی سونی که با نام پروژه مورفیوس شناخته می شود چه زمانی وارد میدان می شود؟ در حاشیه مراسم TGS یک ویدیو دایری از بازی سایلنت هیلز منتشر شد که در آن گیلرمو دل تورو درباره روال ساخت بازی توضیح مختصری ارائه می دهد او می گوید
من همینطور می توانم به شما بگویم که طرح های که داریم در موردشان بحث می کنیم و ایده های که در نظر داریم و همچنین ابزارها… ابزارهایی که داریم در ساخت بازی بکار می گیریم نهایتا این اطمینان رو به ما میدهند که بازی نهایی بشدت نفس گیر و ترسناک خواهد بود.
دل تورو در این ویدیو به ابزاری اشاره می کند که محصول نهایی را نفس گیر و ترسناک خواهد بود، شاید در نگاه اول فکر کنیم منظور دل تورو از ابزار کیت توسعه کنسول PS4 یا فناوری نرم افزاری استودیو کوجیما پروداکشن باشد، اما دل تورو سابقه کار کردن برروی بازی های ویدیویی را به صورت جدی داشته ( بازی بلا تکلیف inSane که بخاطر ورشکستگی THQ معلق شد توسط دل تورو در دست ساخت بود) پس کمی غیرعادی بنظر می آید که دل تورو تنها بخاطر یک کیت توسعه از واژه ابزارها استفاده کند.
در این روز ها فناوری داغ بازی های ویدیویی هدست های واقعیت مجازی است و بعید بنظر نمی رسد که یکی از “ابزارها”ی دل تورو هدست واقعیت مجازی سونی باشد، در این صورت تجربه سایلنت هیلز بسیار ترسناک و نفس گیر خواهد بود؛ این تجربه می تواند به قدری هولناک باشد که “شلوار خود را خراب کنید” اما به نظر نمیرسد که حتی در صورت درست بودن این فرضیه پروژه مورفیوس تبدیل به یک ابزار ضروری برای تجربه سایلنت هیلز شود.
۲۰۴۸۶۳
در نهایت به مرموز ترین راز P.T میرسیم عدد شش رقمی ۲۰۴۸۶۳…
در طول دمو هیچ کاربردی برای این عدد یافت نشد اما تکرار مکرر این مجموعه عددی خبر از رازی در پس آن می دهد.
عده ای معتقدند این عدد اشاره ای به تاریخ تولد هیدئو کوجیما دارد، او در او در تاریخ ۲۴ آگوست سال ۱۹۶۳ به دنیا آمده، اما این فرضیه دو مشکل اساسی دارد: نخست اینکه این فرضیه بدون جابجا کردن اعدا ۰ و ۴ با هم معنا ندارد و دوم این که کوجیما در همین دمو از رابطه عددی به شکلی پیچیده تر و معنا دار استفاده کرد پس احتمال آن کم است که کوجیما با تاریخ تولد خود کاربران را سرگردان کرده باشد. ( ۷۷۸۰s که نام استودیو سازنده جعلی بود، عدد ۷۷۸۰ مساحت نقطه ای درژاپن است که نام آن به تپه ساکت ترجمه می شود و s پایانی نیز عنوان بازی را کامل می کند => Silent Hills )
فرضیه دیگر این است که مجموعه عددی ۳-۶-۸-۴-۰-۲ تشکیل یک مجموعه حروف در هم ریخته را می دهد!!!
ژاپنی ها گاها برخی از بخش های زبانی خود را به عدد تبدیل می کنند و از این کد های عددی در گذشته برای پیغام های رمزگذاری شده استفاده می کردند. امروزه نیز استفاده از این شیوه کد گذاری در بازی ها و فیلم های کارآگاهی و ترسناک ژاپنی رواج دارد.
حال وقت رمزگشایی است!!!
۲ = fu ,ni, tsu
۰ = o, n, to
۴ = shi, yo
۸ = ha, ba, pa, ya
۶ = ro, mu
۳ = mi, sa, san
گروهی از بخش های زبانی را جمع می کنیم:
fu o yo ba ro mi
تغییر ترتیب:
o fu ro ba mi yo
تشکیل کلمه:
ofuroba miyo
ترجمه:
ofuroba: وان [حمام]
miyo: نگاه کن به …
پس عبارت نهایی به شکل “به وان [حمام] نگاه کن” در خواهد آمد.
نتیجه نگاه کردن به وان کشف حفره درون دیوار است که در جریان حل یکی از معما ها کلیدی است.
اما آخرین فرضیه درباره این عدد بسیار جالب است…
کوجیما در سری Metal Gear علاقه خود را به دستکاری های ژنتیکی نشان داده است وب عید نیست معمایی از جنس ژنتیک در عدد ۲۰۴۸۶۳ نهفته باشد
پس از بررسی میتوان دید که عدد ۲۰۴۸۶۳ به شمارگان ژنوم نوعی درخت بومی آمریکا اشاره می کند نام این علمی این درخت Populus trichocarpa می باشد و به در نواحی شمال غربی آمریکا می روید. اما این درخت چه ارتباطی با Silent Hills دارد؟
درخت هایی که در پس زمینه تصویر معرفی P.T قرار دارند به احتمال زیاد از این نوع هستند، در این تصویر می توان در ختی قطع شده را دید که برروی آن عبارت های “P.T” و “۷۷۸۰s Studios” می شود. یک برداشت جالب این است که تصویر به رخ دادن بازی در محل رویش بومی این درخت اشاره دارد. شاید در نگاه اول نظری خنده دار و بی ربط برسد، اما با کمی دقت می توان فهمید که این مسئله بسیار مهم است!
تمامی بازی های سری سایلنت هیل در ایالت Maine آمریکا دنبال می شوند، این ایالت در شمال شرقی آمریکا واقع شده، اما محل رویش Populus trichocarpa در شمال غربی آمریکا و در ایلت های واشنگتن و اورگان قرار دارد. در صورت درستی این فرضیه محل رخداد بازی بطور کامل تغیر پیدا می کند و این تغییر می تواند شرایط خود سایلنت هیل را تغییر دهد و دنیا های موازی را شامل شود.
اما معمای ژنتیکی آنجا جالب می شود که در برخی از گونه های Populus trichocarpa برگ های برخی از این گونه درخت گاهی اوقات ژنومی متفاوت از ژنوم ریشه درخت دارند. به عبارت ساده تر گاهی اتفاق می افتد که یک Populus trichocarpa دارای چندین ژنوم متفاوت باشد
آیا ژنوم ها متفاوت در یک درخت نشانه دنیا های چندگانه است؟؟؟
نظر شما درباره این فرضیه ها چیست؟
کوجیما و دل تورو چه چیزی را برای ما آماده خواهند کرد؟
خدایا چیکار کرده این کوجیما؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ :۲۱: :۲۱: :۲۱: :۲۱: یه راهرو با یه وان و یه دستشویی…………. واقعا شاهکاره… خیلی ممنون بابت این مطلب…. .این نشون میده حتی ساده ترین جاها هم میتونن تاچه حد ترسناک و رمزآلود و شوک آور باشن :۱۵: :۱۵: :۱۵: :۱۵: :۱۵: :۱۵: :۱۵:
خدایا چیکار کرده این کوجیما؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ :۲۱: :۲۱: :۲۱: :۲۱: یه راهرو با یه وان و یه دستشویی…………. واقعا شاهکاره… خیلی ممنون بابت این مطلب…. .این نشون میده حتی ساده ترین جاها هم میتونن تاچه حد ترسناک و رمزآلود و شوک آور باشن :۱۵: :۱۵: :۱۵: :۱۵: :۱۵: :۱۵: :۱۵:
واقعا اطلاعات عجیب و بازم عجیبی بود :*:
ممنون از نویسنده عزیز به امیده تجربه ی این عنوان :۱۵:
واقعا مقاله خوبی بود….آقا دست مریضاد!!
من که به شدت منتطرم اومدن بازیشم….کو تا ۲۰۱۶!!
فقط و فقط
:۲۳: :۲۳: :۲۳:
و بعد از گذشت مدتی و خروج از شوک
:۱۵: :۱۵: :۱۵:
تشکر
ولی خواب شب رو از من گرفتید :lol:
تو روحشون
من باید یه ویی یو و PS4 رو حتماً بخرم
یه دمو و این نکات ریز و مبهم…. عجب چیزی بشه دستپخت کوجیما…امیدوارم مثل نسخه دوم یه شاهکار رو تجربه کنیم..
مقاله بسیار عالی تشکر ! :۱۵:
با تشکر از این مقاله ی عالی! :۱۵: :۱۵:
تصور این بازی سخته…ترکیب کوجیما و دل تورو هولی فاک! :۱۵: :۱۵:
بسیار عالی و کامل بود :۱۵:
یک دنیا تشکر از علیرضا رنجبر عزیز :۱۵: