تحقیقات نشان می‌دهد که خشونت در سرگرمی‌های دیجیتال دخلی به میزان خشونت در دنیای واقعی ندارد

در ۱۳۹۳/۱۰/۱۶ , 11:00:09

نتیجه تحقیقات منتشرشده توسط روان شناسان در آمریکا در زمینه خشونت در تفریحات دیجیتال (نظیر فیلم و بازی های رایانه ای) و خشونت در دنیای واقعی از عدم ارتباط میان این دو می گوید. روانشناس آمریکایی کریستوفر فرگوسن و تیم تحقیقاتی او اظهار داشته اند که شواهدی دال بر این که خشونت به کار گرفته شده در سرگرمی های دیجیتال، می تواند روی افزایش خشونت در دنیای واقعی تاثیرگذار باشد نیافته اند.

این محققان آثار رسانه ای مختلف حاوی خشونت بین سال های ۱۹۲۰ تا ۲۰۰۵ را بررسی کرده و با میزان خشونت در دنیای بیرون مطابقت داده اند؛ نه تنها به این نتیجه نرسیده اند که رابطه‌ی مستقیمی بین این دو وجود دارد، بلکه متوجه شده اند که درواقع خشونت در رسانه ها زمانی افزایش یافته که برعکس آن، میزان خشونت در دنیای واقعی رشد منفی داشته است.

آقای فرگوسن از تحقیقات خود این چنین نتیجه گیری کرده است که مقصر دانستن فیلم و بازی های رایانه ای و خشونت موجود در آن ها، مردم را از توجه به فشارهای اجتماعی، که ممکن است منشا اصلی واکنش های خشونت آمیز باشد بازداشته است.


85 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

  1. ممنون اقا فرشاد :۱۵:

    من یه یارویو میشناسم عشق فیفاست اینبچه ۱۰-۹ سالش بیشتر نی ولی تا گل می خوره موهاش می کشه الان موهاش کنده شده البته این مشکل ازحودشه فیفا دیگه خشن نیست که :11:

    یکی دیگه میشناسم ی بازی کرده بود اسمشو نمی دونم ولی مث اینکه زامبی داشته شبا کابوس می بینه اینارو یکی از اقوامم که روان پزشک بهم گفته

    ابته از سال ۲۰۰۵ تا الان خشونت تو بازی ها خیلی بیشتر شده به نظرم :۱۹:

    بعضی ها هم مشکل از خودشونه جنبه ندارن یارو میره NFS بازی میکنه بعد با پراید با سرعت ۱۰۰ تا می خواد دستی بکشه و دریفت بره :۲۶:

    ۶۳
  2. تشکر
    اگه اون جامعه واقعا جامعه سالمی باشه و طرف وقتی صبح از خواب بیدار میشه دغدغه اصلیش این نباشه که شب چجوری شکم خانوادشو سیر کنه میشه گفت بله تاثیری نداره اما بهرحال افراط در هر کاری باعث ضرر و زیان است و بازی های رایانه ای هم از این قاعده مستثنا نیستند .

    ۷۲
  3. ممنون جناب خرمی؛ مطلب مفید و آموزنده ای بود :*:
    هرچند با این قضیه موافقم ولی به شخصه تجربه دارم که مدت طولانی بازی کردن رو روحیات آدم تاثیر میذاره
    شاید خودمون این صدمات و لطمه های روحی که به خودمون وارد میشه رو نبینیم ولی اگه از چشم اطرافیانمون بهش نگاه کنیم این قضیه کاملا مشهوده.

    ۱۰۷
    1. علی بیخییییال
      منظورم اینه که این پروسه ی طولانی بازی کردن رو ادامه بدی تاثیر بدی میزاره
      چند سال پیش یه خبر خوندم دقیق یادم نمیاد راجب یه جوون ۲۰ ساله بود که طبق گفته پدرش روزانه بالای ۱۲ ساعت بازی میکرد. پسره قهرمان یکی از همین مسابقات xbox بود (بازم دارم میگم دقیق یادم نمیاد)، اخر سر هم بر اثر انسداد رگ مغزش مرد

      ۴۳
    2. “روزانه بالای ۱۲ ساعت بازی میکرد”….
      خودت داری جوابتو میدی دوست من… وقتی طرف معیار درست و حسابی واسه بازی هاش نداره باید هم اثرشو ببینه.. مطمئن باش با یه معیار درست جلو بری… اثر بد که هیچی… اثر خوبشو کاملا تو خودت احساس میکنی

      ۶۲
    3. انسان روزی به ۸ ساعت خواب نیاز داره
      ۸ و ۱۶ میشه ۲۴ ساعت یا یه روز
      پس حموم و دستشو.یی و ناهار و شام و… کی وقت میکنی؟ :۱۲:

      ۱۰
    1. اگه دقت کرده باشی معمولا والدین هر گونه رفتار خشن و بدی رو ربط میدن به بازیها. :۱۲: البته نمیگم بی تاثیره ولی این رفتار ها میتونه پایه و اساسش خیلی چیزهای دیگه باشه

      ۱۰۰
  4. من نسبتا با این موضوع موافقم… متاسفانه رسانه ها و والدین و بیشتر افرادی که با صنعت گیم ارتباط و آشنایی خوبی ندارن واسشون راحت تره که بخوان این مسائل خشونتی اجتماع رو گردن همین بازی ها بندازن….
    چون قبول این که یه بازی ویدیویی چقدر میتونه تاثیر مثبت بذاره رو شخص (از بالا بردن تمرکز و سرعت عمل گرفته تا حتی هوش فرد) برای مردم عادی سخته…
    ولی از طرفی هم بی ربط نیست این خشونت ها.. به خصوص برای نوجوان هایی که تموم تمرکزشون شده گیم و خیلی زودتر تحت تاثیر قرار میگیرند.. بازی ها جدا از یاد دادن مفاهیم خیلی بالاتر از فان مثل وفاداری و نشون دادن چهره واقعی جنگ و خیانت و ایمان و…. میتونه خیلی تاثیر منفی بذاره (البته رو افراد جوگیر و کم سن و سال)
    تو تاریخ کم نبودن کسانی که الهام گرفتن از شخصیت های بازی هایی مثل postal-Manhunt-Silent Hill و حتی جی تی ای… شاید واستون عجیب بیاد که سایلنت هیل چه دخلی داره ولی تو سال ۲۰۰۲ (تقریبا ۱ سال بعد انتشار سایلنت هیل ۲)…. تو چین یه شخصی با الهام گیری از مجازات کله هرمی…. اسم خودشو Sankaku Atama گذاشت و ۲ زن رو به طرز بدی کشت…
    من هانت هم که….

    ولی در کل باید مراقب بود که این بازی ها به دست چه کسانی میرسه…و امیدوارم روزی برسه نظر مردم نسبت به بازی ها بهتر بشه

    ۸۴
    1. همونطور که خودتون هم دارین میگین این موارد انگشت شمار هستند دوست عزیز وقتی که خوبی های یه چیز انقدر زیاد هستش چرا ما به بدی هاش هر چند اندک نگاه کنیم؟

      ۸۱
    2. حرفتون درسته…. ولی اگه سعی کنیم بدی هاشو به حداقل حداقل برسونیم میتونیم هم بازی های رایانه ای رو بیشتر تو ذهن مردمان عادی بندازیم تا عقیدشون عوض بشه
      هم از این مسائل ناگواری که (هر چند کم) جلوگیری کنیم.. چون مطمئن باش مخالف های بازی های رایانه ای منتظر همین بدی ها و اثرات منفی کم هستن تا کوبیدنو شروع کنن..

      متاسفانه اکثرا اینطورین.. فرض کن به تلویزیون نگاه میکنی و یه لکه کوچیک پاییین تلویزیون هست… با اینکه تاثیری تو برنامه دیدن نداره ولی اکثر مردم بیشتر ذهنشون میره رو همون لکه سیاه…
      چه مثالی زدم :۲۴: :lol:

      ۳۱
    3. امیرجان چند وقت پیش هم یکی به عشق جوکر رفت تو سینما اکران بتمن هم هرو با نارنجک و مسلسل به خاک و خون کشید!آیا تقصیر رو باید گردن نولان یا کمیک نویسای بتمن انداخت؟!آیا کسی به سینما گیر داد؟!حالا خدا نکنه یکی از یه بازی جوگیر شه ببین چه بوق و کرنایی کنن همه که تقصیر بازی هاست!

      ۳۰
    4. آره خونده بودم همچین چیزیو…
      منم میگم.. باید یه جورایی ظرفیت افراد رو بالا برد… با اینکه میلیون ها نفر هم دیدن بتمن شوالیه تاریکی رو ولی هیچکاری نکردن… باز هم مخالفا منتظر همین خل بازی های یه عده جوگیر ( که مغزشون خیلی راحت تحت تاثیر قرار میگیره) هستن تا بیان بکوبن بازی مورد نظرو…
      متاسفانه این جور آدما هستن و نمیشه کنترل کرد… ولی ایکاش میشد یه جوری کنترل بشن…
      البته یه سری نکاتی هم تو بازی ها از عمد گذاشته میشه که نمیشه منکرشون شد…
      مثل اون مرحله تو فرودگاه تو مدرن وارفر۲…..مراحل مخفی ای که باید زرد پوست ها یا سیاهپوستا رو تو جی تی ای وایس میکشتی…

      ۰۰
    5. اون آقایی که تو چین چند نفر رو کشت یا اونی که تو مدارس آمریکا تیر اندازی کرد وار کرافت بازی میکرد ,افراد عادی نبودند و صد در صد مشکلات روانی داشتند .
      من هم فکر میکنم رو افراد عادی و سالم تاثیری نداره

      ۲۲
    6. این حرفی که الان داری میزنی شما یعنی هر کی وارکرافت بازی کنه مشکل روانی داره؟اصلا اینها ربطی به گیم نداره مهم شخصیت طرفه اینا بهانه هستش

      ۲۵
    7. :| :| :| :| :| :۲۳:
      (من هم فکر میکنم رو افراد عادی و سالم تاثیری نداره)
      من کی همچین حرفی زدم :11: من دارم میگم اگه فرد عاقل باشه از لحاظ روانی سالم باشه خشونت روش تاثیر نمیزاره .

      ۰۰
  5. من خودم به شخصه با این موضوع کاملا موافق هستم الان من خودم گیمر هستم تو رده سنی منو هم سن و سال هام که گیمر هستیم اکثرا علاقه به بازی هایی که خشونت توش موج میزنه داریم اما اونطوری که من شاهد هستم رفتار گیمر ها نسبت به رفتار دیگرانی که کلا گیم بازی نمی کنند خیلی معقول تر هستش و کلا میشه گفت گیمر ها از نظر اخلاقی رفتار متناسب تری دارند نسبت به دیگران ممنون بابت خبر فرشاد ;) ;) :*: :*:

    ۵۲۴

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر