رادیکال ۲ | نقد قسمت اول Resident Evil Revelations 2

در ۱۳۹۳/۱۲/۰۸ , 14:00:55

مات و مبهوت، زل زده‌ای به تلوزیون! به خودت می‌گویی: «چرا داری ادا درمی‌آری و جوری رفتار می‌کنی که انگار بار اولته که یه هچنین چیزی دیدی؟! مگه همین چند روز پیش نبود که اون مقاله رو نوشتی و از سیاست‌های این شکلی شرکت‌های بازی‌سازی گله‌ کردی؟ حالا دیگه چه مرگت شده که مثل صاعقه‌زده‌ها ول شدی جلوی تلوزیون؟! جمع کن خودتو!»
و جمع می‌کنی خودت را و عنوان‌بندی پایانی دو مرحله‌ی اول بازی «رزیدنت اویل: مکاشفات ۲» (Resident Evil: Revelations 2) را که به اسم قسمت اول یک بازی سریالی از مجموعه‌ی رزیدنت اویل منتشر کرده‌اند اسکیپ می‌کنی! به صرافت افتاده‌ای که بازی را نقد کنی ولی بدجوری به تنگنا خورده‌ای! اگر با یک بازی کامل طرف بودی خیلی راحت می شد نقدش کرد. حتا اگر بازی به سبک سریالی‌های تل‌تیل ماهیتی چند قسمتی داشت باز هم می‌شد نشست و نقدی کلاسیک برایش نوشت. اما مکاشفات ۲، تکه‌ای است از یک بازی کامل که برای سود مالی بیشتر یا هر دلیل دیگری مثله شده است. با اینکه نمی‌شود برای بازی‌ایی ناتمام که در آن همه‌ی مراحل بازی و مکانیک‌ها را ندیده و تجربه نکرده‌اید نقد نوشت ولی همه‌ی سعیم را می‌کنم تا حداقل چیزی درخور همین دو مرحله در  نقد قسمت اول Resident Evil Revelations 2 بنویسم.

بازی شروع خوبی دارد و یکی دوجا هم شما را از جا می‌پراند!

مانی‌هازارد!
داستان بازی روایتی شبیه به شماره‌ی اول مکاشفات دارد؛ روایتی از چند شخصیت مختلف که با رفت و برگشت‌های بین شخصیت‌ها و البته گذر زمان همراه است. بخش اول بازی داستان کلیر ردفیلد و مویرا بورتون، دختر بری بورتون را روایت می‌کند که توسط گروهی بایو تروریست ربوده شده به مکانی نامعلوم منتقل می‌شوند. بخش دوم بازی هم داستان بری و دختر کوچکی به نام ناتالیا است. سوال‌هایی در بخش اول بازی مطرح می‌شوند که در بخش دوم تاحدودی جواب می‌گیرند. ولی  عنصر گذشت زمان و وجود شخصیتی به نام ناتالیا یک سوال و البته کلیف هنگری درست و درمان خلق می‌کند. گمان می‌کنم سیاست گذارهای کپ‌کام با تکیه بر همین عنصر موفق در داستان بازی‌شان که قابلیت پا در هوا نگه داشتن مخاطب مثل سریال‌ها را داشته تصمیم به سریالی کردن مکاشفات ۲ گرفته‌اند! زیرا نه به سبک بازی‌های تل‌تیل با انتخاب و روش‌های مختلف تمام کردن داستان مواجه هستیم و نه سر و شکل گیم‌پلی بازی به یک بازی سریالی شباهتی دارد.

Resident-Evil-Revelations-2-4
کشتن بی‌سر و صدای زامبی‌ها به خاطر وجود یکی دو مکانیک مخفی‌کاری استاندارد پیاده‌سازی خوبی دارد.

مانی تروریسم!
مکاشفات ۲ مانند همه‌ی بازی‌های استاندارد که طراحی مرحله‌ی کلاسیک دارند تمام اصول موجه بازی‌سازی را رعایت کرده است. مکانیک‌های گیم‌پلی در این دو مرحله‌، به خوبی و بدون دست‌انداز و حرف اضافی به مخاطب معرفی می‌شوند که مطئنا همه‌ی مکانیک‌های بازی نیستند و در مراحل یا به قول کپ‌کامی‌ها  قسمت‌های بعدی(!) کامل‌ترش را هم تجربه خواهیم کرد. اکشن‌ها استاندارد و خوب هستند و با سلاح‌های بالانس شده‌‌ی موجود در بازی تجربه‌ی مفرح و لذت بخشی برای‌تان فراهم می‌کنند. حالت همکاری دونفره‌ی بازی یکی دیگر از خوب‌های گیم‌پلی است که مطمئنا در مراحل بعدی تکامل بیشتری خواهد یافت. در این حالت  وقتی با کلیر بازی می‌کنید مویرا وظیفه نشان دادن آیتم‌های مخفی در گوشه و کنار نقشه با تاباندن نور چراغ قوه را بر عهده دارد یا می‌تواند قفل بعضی صندوق‌ها را باز کند. ناتالیا نیز کم و بیش چنین ویژگی دارد و علاوه بر این قادر است زامبی‌ها را از پشت دیوار ببیند که مکانیک بسیار خوبی است زیرا به شما کمک می‌کند که به شکل مخفیانه بعضی از زامبی‌ها را بکشید. بازی را می‌شود هم به صورت تک نفره بازی کرد و در مواقع لزوم بین دو شخصیت سوئیچ کرد و هم به شکل همکاری دونفره انجام‌اش داد. طراحی مراحل بازی هم استاندارد و خوب است و بیش از مثلا رزیدنت اویل ۶ به یک اکشن ماجرایی شباهت دارد. شمای کلی مراحل بازی به این شکل است که مثلا برای باز کردن دری نیاز است که سیستم برق را فعال کنید. برای فعال کردن این سیستم هم چندین چالش دیگر در پیش دارید که البته با طراحی چند لایه و متنوع نقشه‌ها عمق بیشتری به بازی داده است. با اینکه دیگر به سبک بازی‌های کلاسیک این سری و البته برای راحت کردن کاربران بد عادت شده، خبری از معما و اینجور چیزها نیست ولی همین‌اش هم غنیمت بزرگی است! به‌غیر از این، بازی از یک سیستم ارتقای ساده‌ی اسلحه هم استفاده می‌کند که با احساس نیاز شما به مثلا  خشاب‌گذاری سریع‌تر یا برد شلیک بشتر با پیشرفت در بازی، هم‌خوانی خوبی دارد. یک درخت ارتقای توانایی هم دارید که با تمام کردن مراحل و جمع کردن امتیاز تجربه می‌توانید گزینه‌هایش را فعال کنید. بعضی گزینه‌های این درخت ارتقای توانایی خیلی خوب و هیجان انگیز به‌نظر می‌رسیدند که متاسفانه با تمام شدن مثلا قسمت اول از تجربه کردن آن باز ماندم!

Resident-Evil-Revelations-2-1
بعضی از زامبی‌ها به نور حساس هستند. به همین دلیل می‌توانید با همکاری دونفره و تاباندن نور بسیار راحت‌تر از پس‌شان بربیایید.

کپ‌کام هازارد!
در نقد یکی دوتا از سایت‌های معتبر، اشاره‌های عجیب و غریبی شده بود به اینکه نیمه‌ی اول بازی سر و شکل ساده‌ای دارد و بر خلاف نیمه‌ی دوم که غنی از گیم‌پلی است خالی به‌نظر می‌رسد. همچنین اشاره شده بود که دشمن‌های بازی تنوع بسیار پایینی دارند و همین‌طور سلاح‌های زیادی در بازی نمی‌بینیم. خیلی راحت می‌شود دلیل این مشکل را بیان کرد؛ وقتی شما یک بازی کامل مثلا هشت مرحله‌ای ساخته‌اید معمولا در مرحله‌ی اول بازی‌تان همه‌ی عناصر گیم‌پلی را رو نمی‌کنید. همچنین هیچ طراحی تمام دشمن‌های بازی‌اش را در دو مرحله‌ی اول بازی‌اش رونمایی نمی‌کند. این قضیه در مورد سلاح‌ها و مکانیک‌های مختلف گیم‌پلی هم صدق می‌کند. ولی وقتی بازی شما دو مرحله‌ی اول یک بازی کامل است که با نام قسمت اول یک بازی سریالی عرضه شده، دیگر نمی‌شود اسم ایراد روی این جزییات گذاشت. چون ماهیت خود بازی ایرادی ندارد و تصمیم اشتباه در نوع عرضه‌ی بازی است که کار را خراب کرده است.
با این حال تنوع در اجزای گیم‌پلی در این دو مرحله خیلی خوب است و داستان هم با وجود المان‌های گل درشت، آشنا و البته دوست‌داشتنی ژاپنی‌اش روایت خیلی خوبی دارد که نوید یک بازی استاندارد را می‌دهد. ولی باز هم نمی‌شود این سیاست ضد کاربر کپ‌کام را بخشید! قیمت هر قسمت از چهار اپیزود مکاشفات ۲ چیزی در حدود ۹ دلار است و علاوه بر این قرار است بعد از تمام شدن همه‌ی قسمت‌ها بسته‌ی کامل بازی هم به فروش برسد! با اینکه ما در ایران بابت بازی‌ها پول چندانی پرداخت نمی‌کنیم ولی آخر چه کسی دوست دارد بعد از خوردن یکی دو قاشق از یک غذای لذیذ بشقاب را از جلوی‌اش بردارند؟!

Resident-Evil-Revelations-2-2
طراحی زامبی‌های بازی چیزی است مابین هیولاهای مجموعه‌ی سایلنت هیل و شیطان درون! کشتن بعضی از آنها هم نیاز به قلق‌گیری دارد و در چند مرحله انجام می‌شود که جذاب از کار درآمده است.

 


36 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

  1. بازی خوبیه ولی من از همون نسخه های اول فقط سایلنت هیل رو دوست داشتم :۱۵: :۱۵: :۱۵:
    ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
    من خودم چند شب پیش نسخه ی اصلی silent hill 3 رو تونستم نصب کنم رفتم تو حالت خلصه . یاد دوران طفولیت افتادم

    ۲۰
  2. متشکر از آقای قرالو.. ولی حس میشد تو نقد یه ذره با احساسات نمره دادین
    ولی جدا از بحث مالی کپکام… انتظار بازگشت به ریشه رو داشتیم که تو گیمپلی بازی مشهود بود
    ولی مشکلاتی هم تو این نسخه باعث شده اون دلچسبی قبل رو نداشته باشه
    یکیش همین هوش مصنوعی یاراتون… در بعضی مواقعا واقعا جای سوال داره که یارتون شما رو زامبی می بینه و زامبی ها رو شما…. تو بعضی مواقع اصن گمتون میکنه و تا یه سمت دیگه رو نگاه می کنین می بینین کنارتون ظاهر شده…
    مشکل بعدی گرافیک بازیه…
    طراحی محیط و راهروها کاملا کلاسیک و سادست و هیچ حسی مثل عمارت معروف یا راکون سیتی یا دهکده قدیمی رزیدنت ۴ رو به آدم منتقل نمیکنه..
    مخفی کاری بازی واقعا خوب بود…. تو این بحث قدرت ناتالیا واقعا به کار آدم میاد…. ولی یه سوال: وقتی شما میدونین دشمنتون کجاست؟؟.. دیگه از چی باید ترسید؟؟
    طراحی دشمنان بازی یکی از مهم ترین دلایل ترس تو بازی های هارر هست… درسته که اولین اپیزود هست و دشمنا هنوز مونده معرفی بشن.. ولی تو همین اپیزود هم شاهد یه چیز خاص نبودیم..
    کافیه به طراحی های زامبی ها دقت کنین….

    در کل کپکام باز هم با یه ایده و سیاست کاملا متفاوت سراغ این فرانچایز قدیمی دوست داشتنی رفته.. با اینکه هنوز نمیشه پیش بینی کرد ولی این اپیزود به نظر من نتونست اون عطش رزیدنت کلاسیک و ترسناک رو واسم داشته باشه

    ۵۱
    1. امیر جون با صمبت هات تا حدودى موافقم ولى اینکه گفتى شما اگه بدونى پشت دیوار دشمنت اونجاست دیگه ترس از بین میره !!؟ در صورتى که در بازى لست آو آس هم این قابلیت بود ولى من واقعا استرس بهم وارد میشد و با خودم میگفتم واویلا الان کلیکر ها میریزن سرم و بعد با هزارتا سلام و صلوات دورشون میزدم و دعا میکردم که نبیننم …
      ولى تو با رولیشن دو نمى دونم چه حسى داشته باشم ..اگه هوش دشمناى رولیشن دو هم به مانند دشمناى تلو بالا باشه که باز ترس سراغ گیمر خواهد آمد.

      ۳۰
    2. امیر اویل بعد از شماره ى چهارم براى من مرد تمام شد . بنظر من کپکام باید اسم بازى رو عوض میکرد … چون قابلیت کوآپ به بازى اضافه شده یعنى همیشه یه همراه باخودت دارى و این باعث میشه اصلا به آدم استرس و حس تنها بودن دس ندع و بلطبع بازى براى گیمر ترسى رو در بر نخواهد داشت ..من به شخصه در بازى شىطان درون زمانى که تنها بازى رو پیش میبردم احساس ترس و استرس بهم القا میشد ولى زمان هایی که یک یار کمکى در بازى همراهت میکنه دقىقا اون حس استرسه از بین میره ..اتفاقا پرو هم میشم همچین میزنم به دل دشمن در صورتى که زمانى که تنها هستم وقتى دشمنا با اون قیافه هاى خوفشون منو دوره میکنند از ترس مغزم نمىتونست درست تصمىم بگرفت و معمولا از رو نا امیدى یه حرکتى میکردم که منجر به مرگم میشد.
      سازنده هاى اویل هم باید اینو بدونن تا زمانى که در بازى یک همراه همیشه در کنار گیمر هست هیچ وقت اویل به ریشه ها باز نخواهد گشت و بهتره بود که اسم بازى رو تغییر بدادند تا لطمه اى به فرنچایز اویل وارد نمیشد

      ۳۰
    3. خیلی بازی ها به خاطر همین کواپ ضربه خوردن
      رزیدنت اویل
      دد اسپیس…
      و هنوز هم شاهد همراه هستیم
      ولی باز میتونستن رو هوش مصنوعی ناتالیا کار کنن تا الکی اعصاب بازیبازا خرد نشه

      کپکام واقعا باید یه فکری بکنه

      ۱۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر