در میان جنایتکاران | نقد بازی Batman: Arkham Knight

در ۱۳۹۴/۰۴/۲۷ , 11:30:49

شکی وجود ندارد که ژوکر (جوکر) یکی از محبوب‌ترین آدم‌بدهای تاریخ قصه‌های ابرقهرمانی است. البته کسانی که اهل کتاب‌های کمیک بتمن باشند با آدم‌بدهای دیگر قصه‌های بتمن بیش‌تر آشنا هستند. ژوکر در بیش از نیمی از قصه‌های بتمن حضور ندارد. اما وقتی قرار است خارج از مدیوم کتاب کمیک قصه‌ای راجع بتمن تعریف کنی خیلی جسارت می‌خواهد که ژوکر را وارد نکنی. به هر حال مخاطب عام بتمن با دیدن ژوکر غش و ضعف می‌رود. شما را ارجاع می‌دهم به تریلری که از فیلم Suicide Squad در کمیک کان نشان داده شد که بعد از حضور Jared Leto در تنها یک فریم و بدون این که هنوز چیزی گفته باشد مردم سوت کف‌شان به راه بود!

در «شهر آرکام» با این که قرار بود دکتر استرنج آدم بد اصلی باشد ژوکر وارد شد. در «ریشه‌های آرکام» هم قرار بود Black Mask آدم‌بد اصلی باشد اما نتوانستند از خیر ژوکر بگذرند. خیلی برای‌ام جالب بود که در «شوالیه‌ی آرکام» قرار است چطور ژوکر وارد بشود؟ آیا سازنده‌های بازی مانند کریستوفر نولان آن‌قدر جسارت دارند که بتمن بدون ژوکر بسازند؟

جواب سوال‌ام را در ثانیه‌ی اول از فصل افتتاحیه‌ی بازی گرفتم!

1
قابلیت مبارزات دو نفره را هر چند وقت یک بار با کاراکترهای مختلف مانند نایت‌وینگ، رابین یا کت‌وومن می‌بینید که بسیار کم است! کاش این کاراکترها بیش‌تر به هم می‌خوردند.

 

سِر آرکام نایت!

یقین دارم که هر چیزی از قصه‌ی «شوالیه‌ی آرکام» که قابل لو دادن باشد را از قبل می‌دانید. به همین دلیل سودی ندارد که راجع به قصه چیزی بگویم. هر حرف اضافه هم ممکن است داستان بازی را لو بدهد. به همین دلیل در مورد کلیت آن اظهار نظر می‌کنم. بازی‌های بتمن قصه‌های‌شان چندان چفت و بست ندارد. اصولا قصه‌ی محکمی لازم ندارند. همین که آدم‌بدها را کنار هم ببینید و هر کدام‌شان انگیزه‌ای در گیم‌پلی ایجاد کنند کفایت می‌کند. در شوالیه‌ی آرکام هم این موضوع به خوبی برقرار است. همه جمع‌شان جمع شده و برای بستن پرونده‌ی هر کدام باید کارهای مخصوص به خود انجام بدهید. دیالوگ‌ها عالی هستند و کاراکترها کاملا به موقع و سر جای درست‌شان در بازی وارد می‌شوند.

مهم‌ترین ویژگی قصه‌ی بازی همین «شوالیه‌ی آرکام» بود و سازنده‌های بازی خیلی روی‌اش مانور می‌دادند که ما برای اولین بار این کاراکتر را در دنیای بتمن وارد کردیم. متاسفانه دقیقا همین شوالیه‌ی آرکام مهم‌ترین نقطه ضعف داستان بازی است. شوالیه در طول بازی کارش فقط و فقط فریاد کشیدن در بی‌سیم است که چرا تانک‌ها منفجر می‌شوند و سربازها نمی‌توانند از پس بتمن بربیایند. اگر از کمیک‌بازهای قدیمی بتمن باشید قطعا مثل من در اولین برخورد با شوالیه هویت او را حدس خواهید زد و مهم‌ترین گره‌گشایی داستان برای‌تان بی‌ارزش می‌شود.

اما تقریبا هر چیز دیگری در داستان وجود دارد که به شوالیه مربوط نمی‌شود خوب است، تمام چیزهایی که نمی‌شود راجع به آن‌ها صحبت کرد!

2
شهر گاتام یکی از زنده‌ترین دنیاهایی است که تا به حال در یک بازی رایانه‌ای دیده‌اید.

 

حس خوب بتمن بازی

بازی‌های بتمن «راک‌استدی» به داستان‌شان معروف نیستند، به گرافیک‌شان هم معروف نیستند. فقط و فقط به خاطر گیم‌پلی غنی و لذت‌بخشی که دارند جزو محبوب‌ترین بازی‌های نسل پیش به حساب می‌آیند. در شوالیه‌ی آرکام همه چیز چند صد برابر بهتر شده است. از نظر روند بازی، طراحی مراحل، ماموریت‌های جانبی، مکانیک‌های متنوع و ضربآهنگ در نسل حاضر هیچ بازی‌ای را ندیده‌ام که با شوالیه‌ی آرکام بتواند رقابت کند. همه چیز بی‌نقص پیاده‌سازی شده و بهتر از این نمی‌شد بتمن ساخت. البته لازم به ذکر است که من نسخه‌ی پلی‌استیشن۴ را بازی کردم و کاری به نسخه‌ی PC ندارم. در طول ۵۰-۶۰ ساعتی که شوالیه‌ی آرکام بازی کردم حتا یک بار هم باگ و ایراد ندیدم.

بازی اصلی دو شخصیت قابل بازی دارد: بتمن و بت‌موبیل. با گیم‌پلی و مکانیک‌های مربوط به کاراکتر بتمن سال‌هاست که آشناییم. بتمن در شوالیه‌ی آرکام تفاوت بنیادینی با بتمن‌های قبل ندارد. یکی دو گجت جدید به کلکسیون‌اش اضافه شده و قدرت پرواز کردن‌اش بالا رفته. هم‌چنین به لطف لباس ترسناک جدیدش می‌تواند دشمن‌ها را بترساند و با قبلیت فوق‌العاده باحال و به دردبخور Fear Takedown تا ۵ دشمن را از پا دربیاورد.

کاراکتر بتمن در «شهر آرکام» کامل بود و هر چالشی که می‌شد، برای قابلیت‌های بی‌شمارش طراحی کرده بودند. به همین دلیل وقتی دقیقا همان کاراکتر در «ریشه‌های آرکام» برگشت، طرفداران احساس کردند همه چیز تکراری است. اما در «شوالیه‌ی آرکام» با اضافه شدن یک کاراکتر جدید به نام بت‌موبیل این حس کاملا برطرف شده است.

3
تعداد ۲۴۳ عدد معما توسط ریدلر برای‌تان در شهر پراکنده شده که ساعت‌ها طول می‌کشد تا پیدا و حل‌شان کنید. در این میان معماهایی که به بت‌موبیل ربط دارند بسیار بهتر و خلاقانه‌تر هستند.

 

من، بت‌موبیل

بت‌موبیل را می‌توانید سایدکیک بتمن یا کاراکتر دوم بازی محسوب کنید. کاراکتری با قابلیت‌های منحصر به فرد که آن‌ را تبدیل به یکی از خاص‌ترین کاراکترهای تاریخ بازی‌های رایانه‌ای می‌کند. مشابه بت‌موبیل را تا به حال در هیچ بازی‌ای ندیده‌اید. بت‌موبیل یک ماشین است که با آن می‌توان مانند NFS در خیابان‌های شهر گاتام جولان داد، با زدن یک دکمه تبدیل به تانکی می‌شود که در همه جهت حرکت می‌کند و تیر می‌زند، مخفی‌کاری می‌کند، سکوبازی می‌کند، معما حل می‌کند و در بسیاری از بخش‌های بازی بتمن و بت‌موبیل باید با هم هم‌کاری کنند تا از سد چالش‌های بازی بگذرند. فصل نفوذ به مخفی‌گاه شوالیه‌ی آرکام که همکاری زیادی بین بتمن و بت‌موبیل می‌طلبد یکی از بهترین فصل‌های بازی‌های اکشن ماجرایی است.

یکی از عادت‌های قدیمی من این است که وقتی یک بازی را خیلی دوست دارم تا پیش از بازی کردن‌اش نه تریلری از آن تماشا می‌کنم و نه نقدی می‌خوانم. به همین دلیل وقتی برای اولین بار کنترل بت‌موبیل در بازی به من داده شد به شدت غافل‌گیر شدم. در همان اولین برخورد از بت‌موبیل خوشم آمد و بعد از ۶۰ ساعت بازی هم‌چنان از بازی کردن با آن لذت می‌برم.

بازی با بت‌موبیل تجربه‌ی بتمن بازی کردن را زمین تا آسمان متفاوت کرده است. حضور بت‌موبیل باعث شده کلی معمای جدید در بازی وارد بشود، باعث شده دشمن‌های جدید سر راه بتمن قرار بگیرند، ساختار مراحل را عوض کرده و در نهایت باعث شده نقشه‌ی شهر چندین برابر بزرگ‌تر بشود که همه‌ی این‌ها به بهترین نحوه به لذت بردن شما از بازی کمک می‌کنند. بخش‌های مبارزه در بت‌موبیل کاملا جدید هستند. درست مانند مکانیک مبارزه‌ی نفر به نفر ساده‌ای که برای اولین بار در «تیمارستان آرکام» معرفی و تبدیل شد به یکی از استانداردهای اکشن، مکانیک جنگ با بت‌موبیل هم ساده و بسیار کارآمد است. قوانین اکشن بت‌موبیل فرقی با اکشن بتمن ندارند. اخطار آبی رنگی از طرف تانک‌های دشمن به شما می‌فهماند حمله‌ای در کار است و باید خودتان را کنار بکشید. از پا در آوردن پشت سر هم دشمن‌ها خطی را پر می‌کند که قابلیت‌های ویژه‌ی بت‌موبیل را فعال می‌کند. پیش‌بینی می‌کنم تقلید از این مکانیک جدید را هم در آینده زیاد ببینیم.

چالش‌هایی که ریدلر برای بت‌موبیل طراحی کرده به نظر من لذت‌بخش‌ترین لحظات بازی بودند. مسابقه‌ی ماشین‌سواری با سرعت بالا، تله‌های کشنده و مکانیزم‌هایی که توسط شما فعال می‌شوند چنان تجربه‌ی جدیدی بود که آرزو می‌کردم به این زودی‌ها تمام نشوند و تعدادشان بیش‌تر باشد. نمی‌دانم چرا تا به حال کسی بازی‌ای با محوریت یک ماشین طراحی نکرده بود که مثل بتمن مخفی‌کاری کند، مثل مارکوس تیراندازی کند، مثل لاراکرافت با چنگک از سکوها آویزان بشود و مثل ماشین‌های «تویستد متال» بزند دشمن‌ها را بترکاند.

4
تعداد کاراکترها به قدری زیاد است که به سختی مجالی برای خودنمایی شخصیت‌های معروفی هم‌چون پنگوئن، دوچهره یا کت‌وومن پیدا می‌شود.

 

شهر گناه

دشمنی که در این بازی رو در روی بتمن و بت‌موبیل قرار گرفته نه «مترسک» است و نه «شوالیه‌ی آرکام». شما در طول بازی باید علیه «شهر گاتام» بجنگید. شهری که به لطف طراحی مرحله‌ی فوق‌العاده‌ی راک‌استدی یکی از بهترین نقشه‌هایی را دارد که در بازی‌های Open World تجربه کرده‌اید. سازنده‌های بازی نقشه را بدون دلیل بزرگ نکرده‌اند. همه‌ی گوشه و کنارهای شهر برای‌تان چالشی به همراه دارند. فرقی نمی‌کند که در خیابان قدم می‌زنید، با بت‌موبیل در فاضلاب‌ها می‌رانید، روی پشت‌بام‌ها هستید و یا دارید در آسمان گاتام پرواز می‌کنید؛ همواره کاری برای انجام دادن هست!

بازی مثل قبل جای بسیاری ازماموریت‌های جانبی را به شما نمی‌گوید. البته راست‌اش را بخواهید من شخصا اصلا دوست نداشتم بدانم. دوست داشتم سوار بت‌موبیل بشوم، بدون هدف خاصی در شهر بچرخم، از رانندگی لذت ببرم و سر راهم هر چیزی که دیدم را دنبال کنم. این طوری بود که ماموریت‌های «دوچهره»، «فایرفلای»، قتل‌های زنجیره‌ای، آتش‌نشان‌های اسیرشده و بسیاری از تروفی‌های ریدلر را بدون این که دنبال‌شان باشم پیدا می‌کردم. این یعنی نهایت لذت از گشت و گذار در یک دنیای باز و غرق شدن در یک بازی.

خیابان‌های شهر طوری طراحی شده‌اند که هم می‌شود در کابوس‌های «مترسک» در آن‌ها مسابقه داد، هم هنگام رویارویی با تانک‌های کبرا مخفی‌کاری کرد! مطمئن باشید طراحی نقشه‌ای مانند گاتام که هم مناسب پیاده‌روی باشد، هم مناسب رانندگی دیوانه‌وار و هم پرواز کردن کار بسیار مشکلی است. نقشه‌ی این بازی را اصلا نمی‌شود با نقشه‌ی بازی‌های Open World دیگر مانند «فرقه‌ی اساسین» یا «ویچر» مقایسه کرد.

 

جای خالی

خارجی‌ها اصطلاحی دارند که این‌جا خیلی به کار می‌آید: «لطفی به خودتان بکنید و این بازی را بازی کنید.» اگر گیمر هستید و می‌خواهید از بازی کردن لذت ببرید به این راحتی از خیر شوالیه‌ی آرکام نگذرید. بعد از لطف اول می‌توانید لطف دیگری در حق خودتان بکنید و این بازی را سر فرصت و با حوصله تمام کنید. شوالیه‌ی آرکام را نساخته‌اند که دو شبه تا ته‌اش بروید.

مجموعه‌ی «آرکام» راک‌استدی یک پایان‌بندی باشکوه دارد. البته کلی DLC و محتوای جانبی برای‌اش عرضه می‌شود تا جای خالی‌ای که پس از تمام شدن بازی در زندگی‌تان ایجاد می‌شود را پر کنند. این بازی همه چیزش با هم جور است و تنها ایرادی که می‌توان به آن گرفت این است که تمام می‌شود.

 

توجه داشته باشید که نقد بازی Batman: Arkham Knight سایت دنیای بازی با توجه به نسخه‌ی PlayStation 4 آن نگارش شده است.


102 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

  1. خب فک کنم تو کل دنیای گیم کسی نتونسته بود اینقد خوب توازن بتموبیل و با گشتن با خود بتمن توی شهر رو توضیح بده و توصیف بتموبیل و طراحی مراحل و گیمپلی بازی هم فوق العاده بود . . .
    بابت این موضوعات واقعا ممنونم ولی توقع داشتم یکم درمورد گرافیک و نورپردازیه هیولای این عنوان هم توضیح بدید و مخصوصا در مورد گرافیک . . .
    یه چیزی هم که تو دلم مونده و نمیتونم نگمش داستانه بازی هستش . . .
    داستان بازی واقعا افتضاح تموم شد مخصوصا یک سوم پایانی بازی و اون چیزایی که قبل از بازی در بارش فک میکردم دود شد رفت هوا
    الکی ارکام نایتو گنده کرده بودن، مبارزه باهاش به بدترین نحو ممکن پیاده شده بود . . .
    در کل پایان بندی سیتی کجا و این کجا :11:
    ولی خب به غیر از این مسئله واقعا بازی هیچ مشکل دیگه ای نداره . . .
    راستی به نظر من پایان این بازی بدترین اتفاقی که برا بتمن ممکن بود رخ بده، اتفاق افتاد :'(

    ۳۰
    1. آقای Bruce Wayne چون شما آدم منطقی ای هستی یه سوال از شما دارم،واقعأ بنظرت باید نمره ی ۱۰ به این بازی داده بشه،خود من تمام سری های بتمن رو بازی کردم و آرکام سیتی اوج سری بازیهای بتمن بود،یعنی از نظر پیچش داستانی و اون ماجرای دستیابی به درمان(cure) و ضرب العجل دکتر استرنج برای اجرای پروتکل ۱۰ و در پس زمینه کارشکنی هایی که تبهکاران اصلی ایجاد میکردن و پیام های مرموز عزراییل/کلندر من،همچنین قتل هایی که hush با نام بروس وین انجام میداد و……
      همه ی این دلایلی که گفتم بعلاوه ی خیلی دیگه از رازهای آرکام سیتی باعث شد که batman arkham city برای من برترین عنوان از این سری باشه.
      البته من هنوز آرکام نایت رو بازی نکردم و با توجه به سری های قبلی آرکام سیتی را برتر میدونم،اما بنظرت با توجه به اینکه آرکام نایت رو تجربه کردی این بازی باید نمره ی ۱۰ بگیره؟یعنی این بازی با آرکام سیتی برابره؟
      بحث من سر ارزش خرید این بازی نیست (قطعأ ارزش خرید داره) بحث من اینه که شما یجوری منتقد های خارجی رو به فحش میکشیدید که چرا نمره ی متای این بازی بالای ۹۲ نشد که انگار از قبل به برتری آرکام نایت نسبت به آرکام سیتی مطمئن بودید،اما حالا با توجه به اینکه آرکام نایت رو تجربه کردید،بنظرتون چند درصد درگیر هایپ شده بودید یا اینکه همچنان نظر شما به برتری آرکام نایت هست؟

      ۲۰
    2. ببین عزیز بنده عشق غیر قابل انکار و عریانی نسبت به بتمن دارم و وقتی حتی هایپی هم نسبت به اون محصول صورت نگیره بنده خودم اتومات هایپ میشم، پس در مورد مقدار هایپی که شده بودم بحثی نداریم . . .
      دقیقا خود بنده هم ذکر کردم که ۱ ئسوم پایانی بازی به طرزه عجیبی افتضاح کار شده بود و حتی اگر داستان بازی رو میدادن به بنده بنویسم صدها برابر از این بهتر تمومش میکردم ولی خب اوایل بازی و فصل ورود به مخفی گاه آرکام نایت واقعا بی نقصه و روند داستانی شدیدا گیرا و مستحکم به پیش میره پس ما نمیتونیم به کل داستان ایراد بگیریم ولی اگربخوایم با جایگاه داستانی سیتی مقایسش کنیم این بازی جلوی نسخه قبلی حتی دو دقیقه هم دووم نمیاره و سریعا تلف میشه . . .
      دقیقا یادم میاد توی مجله دنیای بازی توی ۱۰ برتر بهترین لحظه پایانی بازیهای اونسال صحنه پایانی ارکام سیتی شناخته شد و باید بگم که الحق هم انتخاب پسندیده و بجایی بود .. .
      بازم میگم این ایرادات فقط درمورد یک سوم پایانی این بازی هستش و بقیه چیز های بازی بلا شک از نسخه قبلی بهتر هستن و کاملا تو تمامی زمینه ها ازش پیشی میگیره . . .

      ۱۰
    3. حسین درسته داستان هم بخشی از بازیه
      همون طور که جناب رسولی گفتن دلیل لذت بخش بودنه بازی گیم پلیش هست نه داستانش
      بازی هم بخاطر این موفق شد اگه بخوایم داستان بازی رو با دقت بررسی کنیم
      شخصا فقط شماره اول Court of owls رو برتر از کل داستان آرکام نایت میدونم
      هر چند که واقعا داستان آرکام نایت هم خیلی خوب کار شده
      نمیدونم دقیقا مشکلت با یک سوم آخر بازی چیه من کاملا از داستان بازی راضی بودم راضی بودم
      فقط تنها مشکلم باس فایت با نایت بود همین
      ********Spoiler********(این قسمت به پایان بازی میپردازم)

      درسته پایان بازی تلخه و به عنوان یه بتفن میدونم نمیتونی قبولش کنی ولی اگه دقت کنی تا قبل از فعال کردن پروتوکول نایت فال هیچ تغییری حس نمیکنی با اینکه کل شهر متوجه شدن بتمن کیه
      و اینکه دی سی خیلی خوب توی داستان نشون میده بتمن به هیچ وجه فقط هیکل نیست و حتی بدون پادزهر هم خودش رو درمان میکنه و یک بار برای همیشه جوکر رو از بین میبره واقعا بجز پایان نایت فال(که اونم بنظرم هیچ ربطی به داستان اصلی نداشت) تو پایان بندیه بازی هیچ مشکلی نمیبینم

      ۰۰
    1. این آقای اسپارتا فقط میاد توی هر خبر یا نقد و…….. یک چیزی میگه و میره ۹۹ درصد هم اسپم هست
      زیاد بهش سخت نگیرین فقط برای ستاره میاد یک چیزی میگه و میره

      ۱۰
  2. مرسی از نقد بسیار خوبت

    باهات موافقم این بازی واقعا خیلی جذابه، گیم پلی جذاب،شخصیت های جالب، شهر بسیار زنده و پویا و…
    بتموبیل هم که دیگه جای خود دارد،اگه بتموبیل نبود بازی خیلی تکراری میشد , مخصوصا اگه اونو روی PS4 تجربه کنی :13:
    I LOVE YOU BATMAN :24:

    ۸۰
  3. “شهر گاتام یکی از زنده‌ترین دنیاهایی است که تا به حال در یک بازی رایانه‌ای دیده‌اید.” من زنده بودنی در شهر ندیدم در واقع بهتر هست بگیم شهر مرده آرکام که در آن به جز جنایتکاران که تک تک خیابان های شهر را تصرف کرده اند موجود دیگری را نمی توان یافت مگر گسانی که در دام این جنابت کاران اسیر شده اند و وظیفه شوالیه تاریکی است که آنها را از چنگ این جنایتکاران نجات دهد در واقع من بیشتر دوست داشتم مردم عادی داخل شهر بودند تا اینکه یک نفرم پیدا نکنی اگر اینطوری بود بازی لذت بخش تر میشد الان بتموبیل رو برمیداری میزنی همه رو می ترکونی میری جلو چیزی هم نیست نگرانش باشه ولی وجود مردم عادی یه خورده روند گیم پلی رو تغییر میداد

    همونطور که شما خودتون هم اشاره کردین به نظر من هم وجود آرکام نایت یک فاجعه بود برای این قسمت :۲۳: اصلا شخصیت پردازی خوبی نداشت ( لا اقل برای من که زیاد با بتمن آشنا نبودم و کلا به جز سری فیلم هاش نه سراغ کامیک بوک هاش رفتم نه چیز دیگه ) بهتر بود یه مقدار شخصیت پردازیش بهتر بود :۲۳: به قول آقای رسولی فقط صداش از پشت بیسیم میاد و در نهایت چند بار میبینیمش

    بتموبیل : :11: :۲۳:

    اول بازی که شروع میشه بتموبیل خیلی شمارو اذیت می کنه برای من که اینطوری بود اینکه اجبارا باید از بتموبیل در ۹۰% مراحل بازی استفاده کنید واقعا یک ضجر به تمام عیار هست من نمی دونم سازنده ها چی فکر کردن بتموبیل می تونست مثل سایر گجت ها در کناری قرار بگیره و اگر دوست داشتین استفاده کنین دوست نداشتین استفاده نکنید کلیه مراحل اینطوری بود که شما باید یه راهی پیدا کنید بتموبیل رو به محل ماموریت برسونید و تمام :۲۳: در این حین یه کم مبارزات هم بود که به نظر من برای بتمن خیلی میزانش کم بود هموطنور که قبلا هم گفتم ۶۰-۷۰ درصد بازی حول بتموبیل می چرخه یعنی یا باید با بت موبیل یه مرحله رو برین یا از اول تا آخر بازی باید راه آمدن بتموبیل رو باز کنید که این به نظرم خیلی خسته کننده بود بعد یه مدت در کل سواری با بتموبیل بسیار لذت بخش بود خیلی لذت بخش اما متاسفانه به دلیل استفاده نا به جا ازش این تجربه رو براتون زهر مار می کنه راک استدی :۲۳:

    مبارزات عالی کار شده هیچ اشکالی نمیشه از مبارزات گرفت برای من که اولین قسمت بود با بتمن همراه میشدم بسیار بسیار لذت بخش بود هر منتقدی هم بخواد از مبارزات ایراد بگیره باور کنید مریض هست کمبو های بسیار زیبا و هیجان انگیز و استفاده از گجت های بتمن در مبارزات بسیار لذت بخش بود :۱۵:

    باس فایت ها افتضاح :۲۳: کلا شما باس فایتی در بازی نمیبینید خون شما رو به جوش بیاره
    “اسپویل”
    .
    .
    .
    .
    باس فایت اصلی بازی هم که با آرکام نایت هست ۳ رویارویی شما با آرکام نایت در پیش دارین که با بتموبیل هست متاسفانه هر سه تاش و کاملا بولشت :۲۳: اصلا شخصیت آرکام نایت موجب افت کل بازی شده بود فقط یه رویارویی آخری با آرکام بود که اونم بولشت من موندم حد اقل یه کم بار احساسی یکم مبارزه یکم … اضافه می کردین به اون رویارویی با آرکام نایت حد اقل واقعا افتضاح بود هیچ مبارزه ای نداشت فقط می پردی طرفش بتمن ۲-۳ کلمه از کجاش نمی دونم در میورد می گفت دفعه سوم طرف راضی می شد یعنی چی اصلا؟ مگه داریم؟ مگه میشه؟
    “پایان اسپویل”

    دشمنان دیگر بتمن هم در این شماره نقش خیار چنبل و گوجه فرنگی رو به خوبی ایفاء کردن نمی دونم راک استدی با چه تفکری سعی نکرد دشمنان اصلی بتمن رو در مین استوری بگنجونه و حد اقل استفاده رو ازشون بکنه واقعا پتانسیل بالایی داشت این عنوان به نظر میرسه از نظر داستانی فقط سمبل کردن گفتن یه چیزی بسازیم بدیم بیرون مخصوصا با نقش پویزن ایوی اصلا حال نکردم این همه راه برای از بین بردن سموم بودش بعدش میان از کرپ ترین راه استفاده می کنن کسانی که بازی کردن می دونن کجا رو اشاره می کنم :11:
    خیلیا سعی می کنن اشکالات بازی رو نادیده بگیرن و راک استدی و بتمن براشون یه قدیس شدن ولی برای من اینطوری نبود مشکلات بازی رو دیدم و برا اساس همون ها قضاوت می کنم حالا مشکلات نسخه PC که بماند اونارو نمیشه بیان کرد

    با همه احترامی که به آقای رسولی دارم ولی از نقد لذت نبردم :۲۳: اصلا خوب نوشته نشده بود و معلوم بود فقط سمبل شده و برای این بوده که از سرشون باز کنن این بتمن رو نمره هم افتضاح دادن به بازی آقای رسولی من فقط مشکلات رو گفتم چون خیلی ها هستن خوبی های بازی رو بسیار از من بهتر توضیح می دن ولی هیچ کدوم به این مسایل اشاره نخواهند کرد
    در کل با یک بازی نسل هشتمی کامل طرف هستیم ولی با مشکلات بسیار امام ارزش داره وقتتون رو حتی برای ۱۰۰ کردن عناون هم بزارین من به شخصه گذاشتم و پشیمان هم نیستم اما نظرم خیلی با بقیه تفاوت داره در ابتدای بازی خیلی جذب شدم و گوتی رو حق این عنوان می دونستم ولی به اواسط بازی که رسیدم حتی کاندید شدن برای گوتی رو هم حق این عنوان نمی دونم در برابر عناوین بزرگ دیگه

    نمره: ۷/۱۰ با ارفاق

    ۲۷۰
    1. قشنگ یک ساعت داشتم تایپ میکردم یهو همش پرید :۱۲: :'(
      خلاصه کامنتم این بود که نمره ات خیلی بی انصافیه،همین . . .

      ۲۰
    2. میگی بتموبیل تو ماموریت ها مثل سایر گدجت ها انتخابی بود؟
      مگه سایر گدجت ها انتخابی هستن؟ چند تا ماموریت برات اسم ببرم که برای رد کردنشون مجبور بودی از یه گدجت استفاده بکنی؟ چند تا ماموریت بود که به خاطر رد کردنشون مجبور میشی بری گدجت مخصوصش رو پیدا کنی تا بتونی با اون مرحله رو رد کنی؟
      بدترین ایرادی که به بازی میگیرن همین زوری بودن بتموبیله
      چند درصد از مراحل مجبورت می کنه از بتموبیل پیاده بشی و تو یه جزیره ی پر از تانک و نفربر دنبال یه چیزی بگردی؟
      چند درصد از مراحل بازی مجبوری از بتموبیل پیاده بشی چون ماموریت تو فضای بسته است؟
      اگه بخوای این شکلی نگاه کنی اصلا از همه بدتر Batsuit جدید بود چون بازی مجبور می کنه ازش استفاده کنی وگرنه ماموریت ها رو نمی تونی رد کنی!

      ۵۰
    3. «من زنده بودنی در شهر ندیدم در واقع بهتر هست بگیم شهر مرده آرکام که در آن به جز جنایتکاران که تک تک خیابان های شهر را تصرف کرده اند موجود دیگری را نمی توان یافت مگر گسانی که در دام این جنابت کاران اسیر شده اند و وظیفه شوالیه تاریکی است که آنها را از چنگ این جنایتکاران نجات دهد در واقع من بیشتر دوست داشتم مردم عادی داخل شهر بودند تا اینکه یک نفرم پیدا نکنی اگر اینطوری بود بازی لذت بخش تر میشد الان بتموبیل رو برمیداری میزنی همه رو می ترکونی میری جلو چیزی هم نیست نگرانش باشه ولی وجود مردم عادی یه خورده روند گیم پلی رو تغییر میداد»

      البته زنده بودن که نباید حتماً مثل GTA V باشه. فکر می‌کنم مقصود از «زنده بودن» در اینجا، این بوده که بگه محیط الکی گنده نشده و راک‌استدی نیمده دو تا علف رو ۱۰۰ جا کپی/پیست کنه بگه ما هم بلدیم نقشه‌مون رو گنده کنیم. همون‌طور که تو نقد هم اشاره شده هر قسمت شهر یه چالش و مرحله‌ای داره یه معمایی داره یه بیوگرافی‌ای داره و این یعنی بْعدی دیگر از زنده بودن.

      اتفاقاً خیلی بهتر شد که مردم عادی نیستن مثل همیشه. اصلاً اگه مردم عادی بود داستان بازی زیرسوال می‌رفت. مترسک شهر رو کلی بمب گذاشته توش و مردم مجبور شدن فرار کنن ازش؛ بنابراین مضحک بود اگه مردم عادی هم داخلش بودن.

      دلیل دوم مضحک بودن مردم عادی توی شهر برمی‌گرده به این که اون موقع مجبور بودیم با احتیاط رانندگی کنیم. چرا؟ چون که قانون بتمن No Gun, No Kill هست و نباید کسی رو بکشه. اون موقع تا یکم با بت‌موبیل حرکت می‌کردی هی بازی ریستارت می‌شد. بازی قبل از واقعی بودن، بهتره واقعاً «بازی» باشه. این که چرا مردم عادی توی بازی نیستن کجاش ایراد محسوب می‌شه؟

      «اول بازی که شروع میشه بتموبیل خیلی شمارو اذیت می کنه برای من که اینطوری بود اینکه اجبارا باید از بتموبیل در ۹۰% مراحل بازی استفاده کنید واقعا یک ضجر به تمام عیار هست من نمی دونم سازنده ها چی فکر کردن بتموبیل می تونست مثل سایر گجت ها در کناری قرار بگیره و اگر دوست داشتین استفاده کنین دوست نداشتین استفاده نکنید کلیه مراحل اینطوری بود که شما باید یه راهی پیدا کنید بتموبیل رو به محل ماموریت برسونید و تمام :۲۳: در این حین یه کم مبارزات هم بود که به نظر من برای بتمن خیلی میزانش کم بود هموطنور که قبلا هم گفتم ۶۰-۷۰ درصد بازی حول بتموبیل می چرخه یعنی یا باید با بت موبیل یه مرحله رو برین یا از اول تا آخر بازی باید راه آمدن بتموبیل رو باز کنید که این به نظرم خیلی خسته کننده بود بعد یه مدت در کل سواری با بتموبیل بسیار لذت بخش بود خیلی لذت بخش اما متاسفانه به دلیل استفاده نا به جا ازش این تجربه رو براتون زهر مار می کنه راک استدی»

      اگه بت‌موبیل نبود بازی صرفاً یه کپی/پیست از قبلی می‌شد! برای من بزرگ‌ترین مشکل همین شباهت خیلی زیادش به شهر آرکم هست؛ بنابراین بت‌موبیل واسه‌ی من چون تنوع هست خیلی هم لذت‌بخشه. دیگه لطفاً هم اغراق نکنید همه‌ی مراحل با بت‌موبیل هست! فقط بعضی مراحل مثل Ace Chemicals و اون‌جا که می‌ری دنبال گوردون هی باید بت‌موبیل رو بکشیم این‌ور و اون‌ور (لول دیزاین می‌تونست بهتر باشه) کنیم وگرنه بقیه‌اش اینطور نبود. بت‌موبیل همیشه یه عضو جدانشدنی از بتمن تو فیلم‌ها و کمیک‌ها بوده و مقالات قبل از نسخه‌ی بعدی هم و حتی فروم‌های خود بازی همیشه خواستار این بودن تا بت‌موبیل رو قرار بدن. بت‌موبیل هم نمی‌شد اختیاری قرار بدن. چون بازم یه ایراد دیگه در می‌اومد! همه می‌اومدن می‌گفتن چرا همچین قابلیت مهمی بی‌استفاده هست؟ (بی‌استفاده بودن یه قابلیت مهم خودش یه ایراده) مثل این می‌مونه بگیم چرا مکس‌ پین ۹۰ درصد مواقع همش تو Bullet-Time هست. مثال دیگه‌ی همین مورد هم بازی‌های راک‌استار هست که این نوع مثال زیاد تو سایت زده شده.

      اگه نسخه‌های قبلی رو شما رفته باشی، یه دیقه بازی رو بدون بت‌موبیل تصور کن. همش می‌شد مبارزه که اونم برای من خیلی خسته‌کننده بود. شما تجربه‌ی اولته مبارزات واسه‌ت عالیه ولی به‌شخصه برای من این‌طور نبود.

      «دشمنان دیگر بتمن هم در این شماره نقش خیار چنبل و گوجه فرنگی رو به خوبی ایفاء کردن نمی دونم راک استدی با چه تفکری سعی نکرد دشمنان اصلی بتمن رو در مین استوری بگنجونه و حد اقل استفاده رو ازشون بکنه واقعا پتانسیل بالایی داشت این عنوان به نظر میرسه از نظر داستانی فقط سمبل کردن گفتن یه چیزی بسازیم بدیم بیرون مخصوصا با نقش پویزن ایوی اصلا حال نکردم این همه راه برای از بین بردن سموم بودش بعدش میان از کرپ ترین راه استفاده می کنن کسانی که بازی کردن می دونن کجا رو اشاره می کنم»

      اون نقش خیار و این چیزها اگه یعنی بازی آسون بود، که آسون بود! آسون بودن ایراد نیست. بازی‌های بزرگ (مثل GTA) داریم که انجامشون آب خوردنه ولی این‌ها اصلاً ایراد نیستن.

      اگرم دشمن‌های اصلی دیگه منطورت هارلی‌کوئین و دوچهره و اینا هست همه‌ی این‌ها تو نسخه‌های پیشین به‌اندازه‌ی کافی از پتانسیلشون استفاده شده و اگه قرار بود دوباره Villainهای اصلی این‌ها باشن بازی از اینم کلیشه‌ای‌تر می‌شد. ولی خب با اون‌ها می‌تونستن باس‌فایت‌های موندگاری خلق کنن که متاسفانه نشد و این رو قبول دارم کاملاً.

      بقیه‌ی چیزهایی هم که نقل‌قول نکردم باهاشون موافقم. ولی دیگه ۷ واقعاً کمه تازه اونم با ارفاق! ۸ نمره‌ی بهتری بود. هر چند دیدگاه شخصی‌ شماست و قابل احترام.

      ۹۱
    4. @ i Am Alone
      سجاد واقعا تو سایر گدجت هارو مقایسه می کنی با بت؟ استفاده از سایر گدجت ها اگر هم اجباری بودش بعضی اوقات اینقدر اذیت نمی کرد در ضمن ۲-۳ مرحله یک بار ( توی مین استوری ) مجبور بودی از یه گدجت مثل همون بمبه ( اسمش یادم رفت همون بمب ژله ای رو میگم) استفاده کنی ولی بتموبیل:| دهن مارو چیزید آرکام نایت مخصوصا دیگه نمی تونی اینو نقض کنی که بتموبیل نباید تو باس فایت یوز میشد کلا به نظرم اجباری بودن بتموبیل بزرگترین مشکل این بازی هست همه گیم اسپات رو می کوبیدن وقتی نمرش رو داد ولی من ازش طرفداری کردم و گفتم خودم هم باید بازی کنم ولی دیدم همه حرف های منتقد های گیم اسپات مثل همیشه درست بوده
      @ یونس
      یونس عزیز من نسخه های قبلی رو بازی نکردم و در مورد اون نظری نمی دم امام در مورد اون قسمت که گفتی نه خیر ۹۰% مراحل مربوط به بتموبیل هست یا با خود بتموبیل داری تانک می ترکونی یا داری یه جایی رو هک می کنی یا یه دری رو باز می کنی که بتموبیل بیاد تو تمام مین استوری همینجوری بود! درمورد بقیه کامنت هم نظراتتون و نقد هایی که وارد کردین منطقی بود جای بحث نیست

      ۱۱۰
    5. اگه همین بتمن موبیل نبود که الان همتون میگفتین که بازی تکراری هست و مثل نسخه های قبلیش هست من نمیدونم چرا بعضی ها الکی میخوان از یک بازی شاهکار ایراد بگیرن

      ۱۰
  4. من هنوز بخاطر مشکلات نسخه pc نتونستم بازی رو بگیرم و بازی کنم! نقد عالی و مختصر و مفید بود و کسایی که هنوز برای خرید دودل هستند میتونند با استفاده از نقد شما تصمیمشونو قاطع بگیرند، تشکر بابت نقد خوبتان.
    *** فقط از دوستان خواهشمندم داستان بازی رو لو ندند یا قبلش اطلاع بدند که اسپیوله کامتاشون، ممنون ***

    ۰۰
  5. نمره ی شما محترمه بالاخره این بازی از خیلی سایت ها نمره ی کامل گرفته ولی خیلیا نمره ی ۷گیم اسپات رو برای خودشون ملاک قرار میدن،برای من اینطور نیست و با تجربه ی خودم بهش نمره میدم.
    ممنون بابت نقد ولی به موسیقی و صداگذاری و موشن کپچر اصلأ نپرداختید.

    ۵۰
    1. موسیقی، صداگذاری و موشن‌کپچر اجزای مهمی توی بازی نیستن؛ معمولاً هم توی تمام بازی‌های پُرخرج AAA این موارد کم‌نقص هستن در نتیجه نیازی هم نیست صحبت اضافی در موردشون بشه.

      ۲۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر