خانه » مقالات بازی میزگرد اختصاصی دنیای بازی با مرتضی رضایی مدیر پروژهی بازی میرمهنا × توسط علی فخار در ۱۳۹۰/۱۰/۰۳ , 16:19:18 60 سری میزگردهای اختصاصی دنیای بازی را این بار با آقای مرتضی رضایی یکی از افراد شناخته شده در این حوزه ادامه می دهیم. احتمالا بیشتر شما ایشان را می شناسید. استودیو اسپریس که مدیریتش با مرتضی رضایی است تا به حال بازی میرمهنا را ساخته است که یکی از بازی های مهم تولید شده در داخل شناخته می شود. همچنین این استودیو در حال حاضر بر روی دو عنوان با نام های “آرش کمانگیر” و “ترکمنچای” کار میکند که از اولی اطلاعات زیادی در دست نداریم و امیدواریم که از این میزگرد اطلاعات زیادی در مورد آن بیرون بیاید! بازی ترکمنچای نیز در واقع بسته الحاقی بازی میرمهنا است که طبق گفته ی همین استودیو به زودی کار ساختش تمام می شود و به بازار می آید. در این بازی صحنه های سینمایی بهتر شده اند و دیگر بی مهابا ظاهر نمی شوند هم چنین از لحاظ مدت زمان گیم پلی، ترکمنچای یک بازی نسبتا طولانی در حد و اندازههای همان میرمهنا است، حتی شاید طولانی تر از میرمهنا باشد. از الان می توانید سوال های خود را از آقای مرتضی رضایی بپرسید. فقط به قوانین میزگردها نیز توجه کنید. این میزگرد تا نهم دی ماه ادامه خواهد داشت. نویسنده علی فخار Hi مقالات بازی 60 دیدگاه ثبت شده است سلام آقای رضایی : سوالات من چرا با این همه موضوع می ررید سراغ داستان هایی که خیلی کم در موردش مطلب وجود داره و هر چی هم که هست همه توی کتاب های تاریخ گفته شده … ……………………………………………………………………………………………………. همین تر کمانچای رو میشد به یکی از عملیات های جنگ ۸ ساله تغییر داد که هم گیم پلی بهتری داشته باشه هم داستان گیرا تری و هم اینکه تنوع اسلحه داشته باشه …. اخه با تفنگ سر پر قراره یه شوتر اول شخص که زمان توش حرف اول رو می زنه چه کار کنه ؟؟؟؟ ………………………………………………………………………………………………………. من توقعم از ایرانی ها ساخت بازیهای مثل ندای وظیفه نیست ولی بهتره یه کم به استاندارد ها توجه بشه. کدوم شوتر اول شخصی در زمان های جنگ های ناپلئون وجود داشته ؟؟؟؟؟ ……………………………………………………………………………………………………. چرا از موتور های ایرانی که تازه ساخته شده استفاده نمی کنید ؟؟؟؟؟؟؟؟ ما تا کی باید شاهد ابداع چند باره چرخ باشیم … یه موتور خوب پیدا شده خوب برید از اون استفاده کنید و چند تا بازی خوب بساید که یه حرفی برای گفتن باشه …. ………………………………………………………………………………………………… یادمه همین سایت دنیای بازی یه رنجنامه از یکی از سازندگان ارشد بازی میر مهنا گذاشته بود که توی اون به همه موارد زمان ساخت اشاره شده بود …عدم همکاری بنیاد ملی بازی های رایانه ، عدم همکاری ناشر، کم بودن تعدا نفرات در تیم سازنده ، کم بودن زمان ساخت ، و … و در اخر ندادن مطالبات شما بازی سازان و خوردن حق شما توسط بنیاد ملی بازیها ی رایانه ای … اخرش هم نوشته شده بود که دیگر در ایران بازی نخواهند ساخت … آیا حرف های ایشان درست بود ؟؟؟ ………………………………………………………………………………………………………….. در اخر بهتره قبل از انتشار نسخه نهایی بازی یک بار بازی رو بدید دست چند تا تستر تا اون رو تست کنند .. خیلی ها حاضرن بدون دریافت هیچ پولی این کار رو انجام بدن … تستر حرفه ای بیارید نه از آشنای خودتون ! ………………………………………………………………………………………………………….. ممنون حسین براتی ۰۰ باسلام خدمت آقای رضایی.بااحترم به شما وکمپانی اسپریس پویانماباید بگم میرمهناازسطح کیفی بالایی برخوردارنبود.گرافیک نه چندان جالب-نبود تنوع دراسلحه.-محیط یکنواخت بازی واینکه بازی در۲ساعت تموم میشد.تیم شما یک تیم حرفه ای است ومطمینادرهنگام ساخت به این مسایل توجه کرده ایدولی این مشکلات بزرگ در بازی وجود داشتند.اگرتوضیحاتی درباره ی این مشکلات بدید ممنون میشم.(باتشکر از شما) ۰۰ دوست گرامی . ما در بازی میرمهنا تلاش خودمون رو در حد امکانات مالی و زمانی پروژه صرف کیفیت کردیم . و همچنین با کمبود وقت مواجه بودیم. بیش از ۲ برابر از کیفیت مد نظر در ایتدای پروژه برای میرمهنا اضافه شد با توجه به این که بار و فشار زیادی رو از لحاظ مالی به استودیو و افراد اصلی در پروژه میرمهنا وارد کرد. متاسفانه در ایران حمایت مناسبی از بازی سازان نمیشه. در صورتی که خرج یک بازی به مراتب بیشتر از یک فیلم سینمائی و یا انیمشن هست ۰۰ با سلام گروهتون چند نفر بود ؟ اگه می شه در مورد اون غلط املایی یکم توضیح بدید ؟ هزینه بازی هم اگه می شه بگید ؟ با تشکر ۰۰ کلمه ی ‘بارگذاری” ۰۰ پروژه میرمهنا ما مشغول مسائل پیچیده تری بودیم این اشتباه املائی از گرافیست رابط کاربری شروع شده بود که مطمنا به خاطر فشار های کاری بوده . بازی قبل از عرضه بارها تست شده بود حتی از مجلات هم برها و بارها این نوشته رو خوندند ولی به خاطر نوع فونت تشخیص “ز” با “ذ” برای تستر ها و خیلی های دیگه سخت بوده و ما خودم تا زمان چاپ در یکی از نشریات متوجه نشده بودیم. ۰۰ سلام خدمت آقای رضایی سوال من در ادامه سوال آقای gordon میباشد.چرا با وجود توان فنی بالای برخی از موتور های داخلی از موتور داخلی استفاده نمیکنید و از موتور های رایگان استفاده میکنید. در میزگرد قبلی هم آقای ایماندار اشاره کردنند که ما تحریم هستیم و امکان لایسنس گرفتن و رونمایی از بازی که با موتور بدون لایسنس ساخته شده سخت میباشد. چرا شما بازیسازان تمایل به خروج ارز از ممکت دارید و در نهایت از تمامی امکانات یک موتور هم نمیتوانید به خوبی استفاده کنید. این صحت داره که شما موتور کروم را میخواهید بخرید. ۰۰ دوست عزیز متاسفانه در این زمینه ما بسیار دیر شورع کردیم شما چند نمونه موتور مناسب ساخت بازی رو در ایران معرفی کنید. که از لحاظ فرایند پروژه و ساختار استاندار برای متخصصین قابلیت استفاده داشته ضمن ارائه خروجی مناسب برای سبک های مختلف بازی ۰۰ دوست گرامی درحال حاضر من از موتور ایرانی قدرتمندی که بتونه توان بالا وابزارها مناسب برای طراحان بازی برای سبک های مختلف بهینه باشه رو نمیشناسم. ۰۰ دوست گرامی درحال حاضر من از موتور ایرانی قدرتمندی که بتونه توان بالا وابزارها مناسب برای طراحان بازی و برای سبک های مختلف بهینه باشه رو نمیشناسم. ۰۰ یه سوال دیگه هم داشتم این بود که ۱۰۰ دستگاه ps3 رو واقعا اهدا کردین؟ ۰۰ این ها رو باید از ناشر بپرسید. ۰۰ دوست گرامی این سوالات مربوط به توزیع کننده بازی میشه ۰۰ سوالی که من داشتم میخواستم میزان فروش بازی رو بدونم چه قدر بوده و چه قدر از سرمایه بازی از فروش بازی بازگشته نه از راه اسپانسر. ۰۰ ضمن عرض سلام خدمت آقای رضایی ۲تا سوال داشتم: ۱- چرا از Torque استقاده کردید در حالی که مثلا به نظر من UNITY بهتر بود ۲-با توجه به اینکه بازی نام “اولین بازی ملی” رو یدک میکشه چرا از صداهای آماده ی خارجی برای دشمنان استفاده شد؟! یعنی صداگذاری این بخش خیلی سخت بود؟! شاید هم فشار ناشر بازی باعث شد بعضی جاها به نوعی سرهم بندی رو ببینیم (بیشتر از ۲تا شد سوال هام :oops: ) ۰۰ سلام . دلیل اصلی این بود که زمانی که ما میرمهنا رو شروع کردیم دایره انتخابمون مثل الان نبود . قبول دارم یونیتی در حال حاضر موتور قدرتمندی محسوب میشه و خوب زمان کار رو میرمهنا بهترین گزینه از لحاظ مالی و لایسنس موتور تورک بود. باتوجه به شرایط مالی پروژه ۰۰ موتور پایه ی ترکمنچای چی هستش؟ ۰۰ ترکمنچای و میرمهنا از موتور و بستر فنی یکسانی استفاده میکنند. ۰۰ حرف شما رو قبول دارم صدای خارجی ها اشتباه بود. اما در اون زمان ما سرچ های زیادی کردیم تا افرادی رو پیدا کنیم که در صحبت کردن به زبان دشمنان در بازی میرمهنا تسلط داشته باشند. اگر هم کسی پیدا میشد صدای مناسبی نداشت . بعضی هم قول میدادن ولی پای عمل ما رو یاری نکرددند. و از طرفی بازی داشت روزهای اخرش برای تست رو میگروند که تا اونجائی که یادمه به خاطر مجموع این موضوعات صدا ها هفته اخر تغیر کرد. ولی کل اون صدا کمتر ۵% صدا های هست که در بازی میرمهنا وجود داره. واقعیتش اینه که ما میرمهنا رو با یک بوجه بازی ملی شروع نکردیم حمایت از تولید میرمهنا بسیار کمتر از بعضی بازی ها هست که با بوجه بیشتر از میرمهنا درزمان تولید شکست خوردند و روی امدن به بازار رو نداشتند. ۰۰ جان من خودتون بازی رو قبل از انتشار بازی کردین :?: این مثلا صحنه های سینمای رو کی ساخته بود :?: ولی در کل بهترین چیز بازیتون این بود که تیر تو هر مسافت یه تاثیر میذاشت با قسمت قایق رونی اول بازی خدا کنه از اشتباهات این بازی درس گرفته باشین :-? ۰۰ دوست عزیز محمد جان میرمهنا اولین تجربه بچه های از جنس شما بوده که تلاش و انگیزه شان ارائه بهترین ها بوده ولی به خاطر کمبود های مالی و ضعیف بودن موتور بازی این تلاش ها نتونست اونجوری که باید دیده بشه. ولی میتونم بگم خود شرکت سازنده موتور تورک پیاده شدن این صحنه ها با این موتور حرکت موفقی میدونه. خوشحال میشم نظر شما رو به صورت تخصصی تر از صحنه های سینمائی بدونم .و ایراد ها با جزئیات بیشتر برامون ایمیل کنید. ۰۰ یک سوال داشتم…. از این موتور گرافیکی جدید ایرانی تو بازی هاشون استفاده نمی کنند….؟ ۰۰ منظورتون رو متوجه نشدم کدوم موتور بازی ؟. پویانما در حال حاضر در حال فعالیت با موتور های جدید هست. که خروجی خوبی از لحاظ گرافیکی داره ۰۰ فقط یه سوال. چطور تونستن کسی که پدر و مادر خودشو خلاص کرده به عنوان یه قهرمان ملی قالب کنن؟ ۰۰ سلام به امین عزیز . دلیل انتخاب میرمهنا همین بود که در ابتدا خودمم هم نظر شما رو داشتم. و البته در باره خیلی از قهرمانان ما هم همین سوء تفاهم وجود داره . بعضی از مورخان که ابزار استعمارگرهای اون زمان بودند و هرچی حاکمان دوست داستن مینوشتند. که خیلی ها از جنس دشمنان میرمهنا بودند اونها در حق قهرمانان ایرانی ظلم های زیادی انجام دادند. میرمهنا به خاطر مبارزات زیادش با استعمار کمپانی هند شرقی تبدیل به دشمن اصلی اونها شد بود. البته اشتباهاتی داشته اما نه اون طوری که مورخان اونها نوشتند. اگر انصاف و حقیقت رو رعایت میکردند و یا ایرانی هائی بودند که برای به بیان حقیقت کمک میکردند میرمهنا قهرمان و سمبلی برای همه دنیا میشد. و سوالی که مطرح میشه آیا داستان رابین هود واقعیست؟ اما ما همه رابین هود رو دوست داریم !. ۰۰ نمایش بیشتر دیدگاهها بسته هستند.
سلام آقای رضایی : سوالات من چرا با این همه موضوع می ررید سراغ داستان هایی که خیلی کم در موردش مطلب وجود داره و هر چی هم که هست همه توی کتاب های تاریخ گفته شده … ……………………………………………………………………………………………………. همین تر کمانچای رو میشد به یکی از عملیات های جنگ ۸ ساله تغییر داد که هم گیم پلی بهتری داشته باشه هم داستان گیرا تری و هم اینکه تنوع اسلحه داشته باشه …. اخه با تفنگ سر پر قراره یه شوتر اول شخص که زمان توش حرف اول رو می زنه چه کار کنه ؟؟؟؟ ………………………………………………………………………………………………………. من توقعم از ایرانی ها ساخت بازیهای مثل ندای وظیفه نیست ولی بهتره یه کم به استاندارد ها توجه بشه. کدوم شوتر اول شخصی در زمان های جنگ های ناپلئون وجود داشته ؟؟؟؟؟ ……………………………………………………………………………………………………. چرا از موتور های ایرانی که تازه ساخته شده استفاده نمی کنید ؟؟؟؟؟؟؟؟ ما تا کی باید شاهد ابداع چند باره چرخ باشیم … یه موتور خوب پیدا شده خوب برید از اون استفاده کنید و چند تا بازی خوب بساید که یه حرفی برای گفتن باشه …. ………………………………………………………………………………………………… یادمه همین سایت دنیای بازی یه رنجنامه از یکی از سازندگان ارشد بازی میر مهنا گذاشته بود که توی اون به همه موارد زمان ساخت اشاره شده بود …عدم همکاری بنیاد ملی بازی های رایانه ، عدم همکاری ناشر، کم بودن تعدا نفرات در تیم سازنده ، کم بودن زمان ساخت ، و … و در اخر ندادن مطالبات شما بازی سازان و خوردن حق شما توسط بنیاد ملی بازیها ی رایانه ای … اخرش هم نوشته شده بود که دیگر در ایران بازی نخواهند ساخت … آیا حرف های ایشان درست بود ؟؟؟ ………………………………………………………………………………………………………….. در اخر بهتره قبل از انتشار نسخه نهایی بازی یک بار بازی رو بدید دست چند تا تستر تا اون رو تست کنند .. خیلی ها حاضرن بدون دریافت هیچ پولی این کار رو انجام بدن … تستر حرفه ای بیارید نه از آشنای خودتون ! ………………………………………………………………………………………………………….. ممنون حسین براتی ۰۰
باسلام خدمت آقای رضایی.بااحترم به شما وکمپانی اسپریس پویانماباید بگم میرمهناازسطح کیفی بالایی برخوردارنبود.گرافیک نه چندان جالب-نبود تنوع دراسلحه.-محیط یکنواخت بازی واینکه بازی در۲ساعت تموم میشد.تیم شما یک تیم حرفه ای است ومطمینادرهنگام ساخت به این مسایل توجه کرده ایدولی این مشکلات بزرگ در بازی وجود داشتند.اگرتوضیحاتی درباره ی این مشکلات بدید ممنون میشم.(باتشکر از شما) ۰۰
دوست گرامی . ما در بازی میرمهنا تلاش خودمون رو در حد امکانات مالی و زمانی پروژه صرف کیفیت کردیم . و همچنین با کمبود وقت مواجه بودیم. بیش از ۲ برابر از کیفیت مد نظر در ایتدای پروژه برای میرمهنا اضافه شد با توجه به این که بار و فشار زیادی رو از لحاظ مالی به استودیو و افراد اصلی در پروژه میرمهنا وارد کرد. متاسفانه در ایران حمایت مناسبی از بازی سازان نمیشه. در صورتی که خرج یک بازی به مراتب بیشتر از یک فیلم سینمائی و یا انیمشن هست ۰۰
با سلام گروهتون چند نفر بود ؟ اگه می شه در مورد اون غلط املایی یکم توضیح بدید ؟ هزینه بازی هم اگه می شه بگید ؟ با تشکر ۰۰
پروژه میرمهنا ما مشغول مسائل پیچیده تری بودیم این اشتباه املائی از گرافیست رابط کاربری شروع شده بود که مطمنا به خاطر فشار های کاری بوده . بازی قبل از عرضه بارها تست شده بود حتی از مجلات هم برها و بارها این نوشته رو خوندند ولی به خاطر نوع فونت تشخیص “ز” با “ذ” برای تستر ها و خیلی های دیگه سخت بوده و ما خودم تا زمان چاپ در یکی از نشریات متوجه نشده بودیم. ۰۰
سلام خدمت آقای رضایی سوال من در ادامه سوال آقای gordon میباشد.چرا با وجود توان فنی بالای برخی از موتور های داخلی از موتور داخلی استفاده نمیکنید و از موتور های رایگان استفاده میکنید. در میزگرد قبلی هم آقای ایماندار اشاره کردنند که ما تحریم هستیم و امکان لایسنس گرفتن و رونمایی از بازی که با موتور بدون لایسنس ساخته شده سخت میباشد. چرا شما بازیسازان تمایل به خروج ارز از ممکت دارید و در نهایت از تمامی امکانات یک موتور هم نمیتوانید به خوبی استفاده کنید. این صحت داره که شما موتور کروم را میخواهید بخرید. ۰۰
دوست عزیز متاسفانه در این زمینه ما بسیار دیر شورع کردیم شما چند نمونه موتور مناسب ساخت بازی رو در ایران معرفی کنید. که از لحاظ فرایند پروژه و ساختار استاندار برای متخصصین قابلیت استفاده داشته ضمن ارائه خروجی مناسب برای سبک های مختلف بازی ۰۰
دوست گرامی درحال حاضر من از موتور ایرانی قدرتمندی که بتونه توان بالا وابزارها مناسب برای طراحان بازی برای سبک های مختلف بهینه باشه رو نمیشناسم. ۰۰
دوست گرامی درحال حاضر من از موتور ایرانی قدرتمندی که بتونه توان بالا وابزارها مناسب برای طراحان بازی و برای سبک های مختلف بهینه باشه رو نمیشناسم. ۰۰
سوالی که من داشتم میخواستم میزان فروش بازی رو بدونم چه قدر بوده و چه قدر از سرمایه بازی از فروش بازی بازگشته نه از راه اسپانسر. ۰۰
ضمن عرض سلام خدمت آقای رضایی ۲تا سوال داشتم: ۱- چرا از Torque استقاده کردید در حالی که مثلا به نظر من UNITY بهتر بود ۲-با توجه به اینکه بازی نام “اولین بازی ملی” رو یدک میکشه چرا از صداهای آماده ی خارجی برای دشمنان استفاده شد؟! یعنی صداگذاری این بخش خیلی سخت بود؟! شاید هم فشار ناشر بازی باعث شد بعضی جاها به نوعی سرهم بندی رو ببینیم (بیشتر از ۲تا شد سوال هام :oops: ) ۰۰
سلام . دلیل اصلی این بود که زمانی که ما میرمهنا رو شروع کردیم دایره انتخابمون مثل الان نبود . قبول دارم یونیتی در حال حاضر موتور قدرتمندی محسوب میشه و خوب زمان کار رو میرمهنا بهترین گزینه از لحاظ مالی و لایسنس موتور تورک بود. باتوجه به شرایط مالی پروژه ۰۰
حرف شما رو قبول دارم صدای خارجی ها اشتباه بود. اما در اون زمان ما سرچ های زیادی کردیم تا افرادی رو پیدا کنیم که در صحبت کردن به زبان دشمنان در بازی میرمهنا تسلط داشته باشند. اگر هم کسی پیدا میشد صدای مناسبی نداشت . بعضی هم قول میدادن ولی پای عمل ما رو یاری نکرددند. و از طرفی بازی داشت روزهای اخرش برای تست رو میگروند که تا اونجائی که یادمه به خاطر مجموع این موضوعات صدا ها هفته اخر تغیر کرد. ولی کل اون صدا کمتر ۵% صدا های هست که در بازی میرمهنا وجود داره. واقعیتش اینه که ما میرمهنا رو با یک بوجه بازی ملی شروع نکردیم حمایت از تولید میرمهنا بسیار کمتر از بعضی بازی ها هست که با بوجه بیشتر از میرمهنا درزمان تولید شکست خوردند و روی امدن به بازار رو نداشتند. ۰۰
جان من خودتون بازی رو قبل از انتشار بازی کردین :?: این مثلا صحنه های سینمای رو کی ساخته بود :?: ولی در کل بهترین چیز بازیتون این بود که تیر تو هر مسافت یه تاثیر میذاشت با قسمت قایق رونی اول بازی خدا کنه از اشتباهات این بازی درس گرفته باشین :-? ۰۰
دوست عزیز محمد جان میرمهنا اولین تجربه بچه های از جنس شما بوده که تلاش و انگیزه شان ارائه بهترین ها بوده ولی به خاطر کمبود های مالی و ضعیف بودن موتور بازی این تلاش ها نتونست اونجوری که باید دیده بشه. ولی میتونم بگم خود شرکت سازنده موتور تورک پیاده شدن این صحنه ها با این موتور حرکت موفقی میدونه. خوشحال میشم نظر شما رو به صورت تخصصی تر از صحنه های سینمائی بدونم .و ایراد ها با جزئیات بیشتر برامون ایمیل کنید. ۰۰
منظورتون رو متوجه نشدم کدوم موتور بازی ؟. پویانما در حال حاضر در حال فعالیت با موتور های جدید هست. که خروجی خوبی از لحاظ گرافیکی داره ۰۰
سلام به امین عزیز . دلیل انتخاب میرمهنا همین بود که در ابتدا خودمم هم نظر شما رو داشتم. و البته در باره خیلی از قهرمانان ما هم همین سوء تفاهم وجود داره . بعضی از مورخان که ابزار استعمارگرهای اون زمان بودند و هرچی حاکمان دوست داستن مینوشتند. که خیلی ها از جنس دشمنان میرمهنا بودند اونها در حق قهرمانان ایرانی ظلم های زیادی انجام دادند. میرمهنا به خاطر مبارزات زیادش با استعمار کمپانی هند شرقی تبدیل به دشمن اصلی اونها شد بود. البته اشتباهاتی داشته اما نه اون طوری که مورخان اونها نوشتند. اگر انصاف و حقیقت رو رعایت میکردند و یا ایرانی هائی بودند که برای به بیان حقیقت کمک میکردند میرمهنا قهرمان و سمبلی برای همه دنیا میشد. و سوالی که مطرح میشه آیا داستان رابین هود واقعیست؟ اما ما همه رابین هود رو دوست داریم !. ۰۰