فرقه سرنوشتساز | پیشنمایش بازی Assassin’s Creed: Syndicate
چه میشود وقتی یک داستان ناب و گیمپلی تازه که سالها گیمر را به وجد میآورد، حالا تبدیل میشود به یک فرمول تکراری و خستهکننده که تنها تضمینی برای فروش بالای بازی برای ناشر است؟ این اتفاق بدل میشود به داستان سری بازیهای Assassin’s Creed، عنوانی که اولین شمارهاش دنیای بازی را تکانی اساسی داد اما در سالهای اخیر فقط از بدی و نقصهای زیاد آن گفته میشود.
مدتهاست که این سری بازی تبدیل به یک سریال سالانه شده که هر بار تنها مکان و شخصیت آن تغییر میکند؛ کجاست ونیز و کجاست شخصیتی مانند اتزیو؟ با جدیت میتوان گفت که بعد از سهگانه داستانی اتزیو این سری بازی به منجلاب تکرار افتاد و تنها طمع یوبیسافت بود که عرضه بازی را ادامه داد. بعد از اتفاقات نسخه قبلی بازی به نام Unity، بسیاری اعتقاد داشتند که این عنوان باید مدتی استراحت کند اما یوبیسافت با اعتماد به نفس زیاد شماره بعدی آن را به نمایش گذاشت و همگان را متحیر کرد.
این بار بازی در لندن ویکتوریایی و توسط یک خواهر و برادر دو قلو روایت میشود و اینگونه که به نظر میرسد یوبیسافت به این دو مقوله جهت نجات دادن این سری، اعتقادی پولادین دارد.
فرقه قهرمانها
اولین تریلر منتشر شده از بازی تنها به محیط آن اشاره میکرد اما نمایش آن در E3 گذشته ما را با شخصیتهای جدید بازی و مهارتهایشان آشنا کرد. شخصیت مونث بازی که نامش «ایو» Evie است، مهارتی چشمگیر در مخفیکاری دارد درحالیکه برادرش «جیکوب» Jacob، با اتکا به زور بازویش به درگیری تن به تن روی میآورد و دشمنان را یکی پس از دیگری از سر راه برمیدارد.
در یک ویدیو دیگر که از بازی منتشر شد، توانایی عجیب ایو به نمایش گذاشته شد و آه از نهاد گیمرها بلند کرد؛ انگار در نظر سازندگان بازی، قابلیت Eagle Eye زیادی معمولی بوده است و این بار تصمیم گرفتهاند به قهرمان بازی خود مهارت نامریی شدن ببخشند! بله، درست خواندید؛ ایو میتواند برای مدتی خود را نامریی کند و اینگونه از دید دشمنان در امان بماند.
شاید این تصمیم برای ایجاد تمایز بین شخصیتها و یا نسخههای مختلف بازی گرفته شده است ولی هر دلیلی که داشته باشد، این قابلیت حس واقعگرایی را در مخاطب میکشد.
فرقه بازی
«اتحاد» را بازی کردید؟ خب، پس با گیمپلی بازی آشنایی کامل دارید! جز اینکه در این بازی شما میتوانید نامریی شوید، با یک وسیله مثل بتمن سریع به بالای ساختمانها بروید و کالسکه رانی کنید. سبک مبارزات در ویدیوهای منتشر شده کاملا یکسان باقی مانده و تنها تفاوتی که میتوان در آن دید حق انتخاب بین قهرمانان داستان است و در ماموریتهایی که این اجازه را به شما میدهند میتوان یک روند جدید ایجاد کرد.
یک تفاوت دیگر این نسخه با اتحاد، حذف شدن بخش آنلاین-بخوانید بخش باگ- از آن است تا به این بهانه تمام توجه تیم توسعه دهنده بازی صرف داستان اصلی شود.
متاسفانه بخش گیمپلی به دلیل شباهت زیاد آن با نسخههای قبلی، حرفی برای گفتن ندارد و من نیز از جملهی اول به بعد تنها زیادهگویی کردهام.
فرقه زیبایی
یکی از زمینههایی که یوبیسافت در آن استاد است، خلق محیطهای بزرگ و زیبا با حداکثر جزییات است؛ محیطهایی زنده که از گشتوگذار در آن خسته نمیشوید.
این موضوع از اولین شماره بازی تا آخرین آن صادق بوده و فرقهی اساسینی را نمیتوان نام برد که در این زمینه بالاتر از استاندارد کار نکرده باشد. این هنرنمایی در اتحاد و با استفاده از قدرت نسل هشت به اوج خود رسید و ما شاهد دنیایی پویا با معماریهای بینظیر بودیم.
البته امیدوارم مثل اتحاد، باگهای بیشمار بازی به این بخش صدمه نزند و بتوانیم نهایت لذت را از محیط بازی ببریم.
فرقه گوشنواز
یوبیسافت در زمینه موسیقی هم کمرقیب است. کدام گیمری است که موسیقی بازیهایی چون Valiant Hearts، Child of Light و حتا همین سری اساسین از یادش رفته باشد؟ خودم به شخصه هنوز موسیقی متن این بازیها را گوش میدهم و دوباره در دنیای بینهایت آنها زندگی میکنم.
این باز نیز دانستیم که موسیقیدانی هنرمند، کسیکه بازی را درک میکند و سپس برای آن روح میسازد، کسیکه هنر ناب خود را در شاهکاری به نام Journey به نمایش گذاشت، وظیفهی ساختن موسیقی این نسخه از بازی را بر عهده گرفته است و خیال ما را از بهترین بودن این بخش آسوده خاطر کرد.
اما در بخش صداگذاری نمیتوان با قطعیت حرفهای بالا را بیان کرد، صداگذاری سهگانه اتزیو به بهترین نحو صورت گرفته بود اما نسخههای دیگر این بازی زیاد چنگی به دل نمیزدند. بهخصوص اتحاد و آن لحجههای مصنوعی فرانسوی!
باید منتظر ماند تا بعد از تجربه بازی در این باره بحث کرد، چرا که این بخش به سختی با بازی و نحوه روایت آن گره خورده و نمیتوان بعد از دو تریلر نظر قطعی داد.
فرقه آخر
از سال پیش که نمایشهای اتحاد را دیدم و با شوق فراوان منتظر تجربه یک فرقهی اساسین ناب بودم و چنان افتضاحی نصیبم شد، تصمیم گرفتم که دیگر برای فرقهی اساسینها خودم را امیدوار نکنم؛ هر سال یوبیسافت بر روی صحنه میگوید که این بهترین فرقهی اساسینیست که ما ساختهایم و هر سال نسخهای افتضاحتر را روانهی بازار میکند.
هنوز هم منتظرم تا داستان و شخصیتی فوقالعاده مثل داستان و شخصیت اتزیو را تجربه کنم و خودم را در آن غرق کنم. شاید این بار خواهر و برادر داستان ما بتوانند زوج طلایی باشند و فرقهی اساسین را دوباره به اوج برسانند… شک و تردیدی عمیق پشت جملهی قبل پنهان شده بود چرا که من، به عنوان یک گیمر دیگر اعتمادی به یوبیسافت ندارم و چه چیزی بدتر از این برای یک ناشر بازی؟
یوبیسافت سالها باید تلاش کند تا بتواند دوباره اعتماد گیمرها را بهدست آورد و بهترین فرصت آن نیز همین مجموعهی فرقهی اساسین است چرا که میلیونها نفر بدون توجه به خرابکاری شمارههای قبل، بازی را میخرند و اگر بازی کم نقص و خوب باشد دوباره همه عاشق اساسینها و یوبیسافت میشوند.
در این میان متاسفانه از ما کاری برنمیآید جز امید داشتن برای برگشتن این سری محبوب به دوران طلایی خود…
Assassin’s Creed: Syndicate در تاریخ ۲۳ اکتبر برای PS4 و Xbox One و در تاریخ ۱۹ نوامبر برای کامپیوترهای شخصی عرضه میشود.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
چهار تا Level Designer درست و حسابی هم اگه داشته باشن اینقدر فرصتشون کمه که اصلا وقت نمی کنن Level خوب دیزاین کنن
اینقدر طراحی مراحل این سری بد شده که اصلا دیگه اسمشون رو بازی نمیشه گذاشت
بعد از واچ داگز فکر نمی کردم طراحی مرحله بدتر از اون هم داشته باشیم ولی یونیتی قشنگ واچ داگز رو هم رو سفید کرد
این قسمت هم از نمایشش هاش معلومه اوضاعش خراب تر هم هست
خدا شفا بده این مدیر های یوبی سافت رو…
یوبی داداش بسه دیگه…بیخیال شو
یوبی چندسال پیش اومد چشمشو درست کنه تا الان ابرو که هیچ زده صورتو آورده پایین
هی امیدارم ولی میدونم بازم گند میزنه ولی بازم خیلی ها می خرنش . این سری باید یه چند سالی رو استراحت کنه.
والا بازی کردن اساسینز دیگه الان حماقت محضه بنظرم!
یه بلک فلگ ۲ بدن دیگه هیچی ازشون نمیخوایم
بره بمیره یوبی
چرا توهین میکنی؟مگه ارث باباتو بالا کشیده؟یوبیسافت شرکت مورد علاقه ی منه،خوشم نمیاد اینجوری در موردش حرف بزنی!
خب شرکت مورد علاقه ات هست که هست
چیکار کنم؟
گند زده به هرچی بازیه موردعلاقه ی ماست
شرکت مورد علاقه شما بازی مورد علاقه منو ب فراموشی داد و این مجموعه رو هم ب فنا
شرکت مورد علاقه شما بازی که چند سال باهاش زندگی کردیم رو به گند کشید و کاری کرد که صدای همه طرفدارهاش رو در آورد
خیلی که لطف کنم در حقش یک ساعت اولشو بازی میکنم.
گذاشتم آپدیت ۱.۵ یونیتی بیاد بعد بازی کنم اما از اول تابستون تا حالا بازی رو سیستم نصبه
مشکل فقط باگ نیست
چی بگم!به نظر من برگشتن به دوران طلایی فرقه ی اساسین سخته
واقعاً داستان این سری داره مثل سریالهای ترکی پیش میره. مثلاً بعد از نسخه سوم قرار بود جونو بیاد دنیا رو بگیره اما اینقدر این مسئله رو توی بلک فلگ کش دادن و دیگه تو یونیتی هم که کلهم یادشون رفت یه بخش مدرن و سیب عدنی هم توی بازی بوده.
کلاً از این داستان خیلی ساده و بعضاً رمانتیکهای خز و خیلی که برای این سری دارن درست میکنن خیلی متنفرم. نسخههای اولیه داستانشون در عین سادگی پیچش خاصی داشتن و همیشه یادمه بحث سر این بود که اساسینها دقیقاً کی هستند؟ به قلعهی الموت ربط دارن؟ فرقهی اسماعیلیه هستن؟ ایرانی هستن؟ و… کلی سؤال و تئوریهای جالب مثل همین سیب عدن و تاریخچههای جالب که تغییرات جالبی توشون بود. اما این نسخهها رسماً دارن داستان گذشتهی چند تا اساسین رو روایت میکنن و زمان حال رو بهسختی جلو میبرن. البته این شماره که اصلاً اساسین نیستیم. اینها گنده لاتی رو با اساسین اشتباه گرفتن کاملاً.
دربارهی بخشهای دیگه هم حیف اینکه آدم دربارهاش تایپ کنه. فقط چیزی که الآن بیشتر از این گیمپلی تکراری آزارم میده، لِوِل دیزاینش هست که رسماً ترکونده دیگه. این نسخههای آخری و حتی همین سندیکیت که آرزو به دل موندیم تو یه محیط مخفیانه بریم اما اینقدر این چینش دیوارها برای گرفتن کاور و چینش دشمنها و… مسخره هست که آدم یا لو میره یا ریتم بازی خوابآلود میشه.
این نسخه هم امیدی بهش نیست. ولی امیدوارم حداقل داستان زمان حال رو یه تکون خیلی اساسی بهش بدن. پتانسیل خوبی داره.
مرسی بابت پیشنمایش
من که بعد از بلک فلگ دیگه این عنوانو دنبال نکردم
فک نکنم دیگه هم بخوام دنبال کنم
واقعا بازی کلیشه ای شده . دیگه از اون چند لایه بودن شخصیت کاراکتر ها خبری نیست
ممنون نیما… متن خوبی بود. مختصر و مفید و حسش هم به خود بازی نزدیک بود.
به این بازی امید که نه، ولی حس خوبی دارم. یعنی هم چون از ته دل مشتاق بازی کردن یه اساسین سر پا و رو فرم دیگه هستم، هم فضای این یکی رو به شدت دوست دارم، قطع به یقین بازیش خواهم کرد. اما اینکه خوب باشه یا بد… یوبی…! :۲۳:
به علاوه اینکه آستین وینتوری آهنگساز این قسمته خیلی خوشحال کننده است. جسپر کید نمیشه ولی خب… آلبوم جورنی به شدت خوب بود. ترک The Road of Trials جزو مورد علاقههامه.
خواهش میکنم سعید جان! :)
خودم هم بازی رو اگرچه داغون و بد باشه دوست دارم برم، کی دلش میاد تجربه یه لندن ویکتوریایی خوب و زیبا رو از دست بده؟!
ولی از لحاظ داستان بهش هیچ امیدی ندارم، یعنی مطمینم که این بازی هم مثل یونیتی افتضاح از آب درمیاد؛ چرا؟! چون یوبیسافت تو این کار استاده!