بررسی موتور پرشین توسط علی سیداف و جوابیه پویا ایمان دار

در ۱۳۹۰/۱۰/۱۰ , 18:56:54

این مطلب عیناً از سایت پژدو گیم نقل شده و دنیای بازی در آن هیچ دخل و تصرفی نکرده است.

با سلام

ضمن عذرخواهی بابت تاخیر چند روزه در اعلام نتیجه بررسی، همانطور که وعده داده بودم و مسلمان باید به قول و وعده خود وفا کند، و به درخواست خود آقای پویا ایماندار و جهت پایان دادن به این جنجال برپا شده و همچین مبارزه با رفتار بچگانه بعضی از افراد و زیاده روی آنها در توهین، کشیدن مسائل به موارد نامربوط و… با دقت به بررسی دمو ارائه شده توسط ایشان پرداخته و نتایج آن بدین شرح اعلام میگردد. لازم به ذکر است که این موضوع در همان اوایل این هفته یعنی تقریبا یکشنبه الی دوشنبه کاملا مسجل و نهایی بوده ولیکن دلیل این تاخیر دو سه روزه در مستندسازی آن به دلیل مشغله بنده و همچنین اصرار بسیاری که بر دقت و صحت و عمق این بررسی ها داشته ام بوده است، چرا که اصلا مایل نیستم در اثر نشر مطالب بی پایه و نادرست، خدای ناکرده تهمتی ناروا بر کسی وارد شود و در این دنیا که هیچ، در آخرت مدیون احدی شوم. (قابل توجه دوستان که انواع نظرات و تهمت ها را در مورد اینجانب منتشر کرده و میکنند).

پیش از ارائه نتیجه لازم است ذکر کنم، این یک بحث کاملا فنی بوده و بهتر است بجای داد و فریاد و پلیس و تهدید و قوه قضائیه مانند انسانهای ذیشعور و عاقل و بالغ، بحث کنید. واضح است جماعتی که خود را فنی می نامد و داعیه دار ایجاد و رقابت صنعت Hi-Tech ی مانند تولید بازی و مخصوصا تولید موتور بازی و آنهم رقابت با غولهای بین المللی این صنعت است، آنقدر جنبه و ظرفیت و توان نداشته باشد که بتواند مسائلش را به صورت مستدل ارائه و حل و فصل نماید و دستاویز موارد خارج از بحث و اشخاص ثالث و غیره نگردد. ضمن اینکه از نظر توهین و ارائه اطلاعات بدون پایه و اساس و غیر موثق و انواع تهمت ها به کارشناسان بنیاد که بنده حقیر احدی از آنها می باشم (که قراردادش را به هر دوستی که مایل به دانستن جزئیات باشد، به طور خصوصی نمایش خواهم داد، در راستای ایجاد شفافیت)، این سایت و برخی اعضاء آن واقعا سنگ تمام گذاشته و اگر قرار باشد چیزی ثابت شود یا قضائی شود یا… ابتدا باید به این توهین های متعدد و ادعاهای بی اساس و دائمی اعضاء عمدتا بی اطلاع این سایت، رسیدگی شده و سپس سایر موارد مورد بررسی قرار گیرد.

لازم به ذکر است که در این مقاله، به عنوان یک فرد کاملا آزاد و بیطرف، فقط شواهد را ارائه نموده و هرگونه قضاوت، رای و نتیجه گیری نهایی را به خود بازدیدکنندگان گرامی سایت که مسلما از عقل سلیم و وجدان منصف و صد البته دانش فنی کافی برخوردار باشند، واگذار می نمایم.

لینک یک سورس که مشترکات قابل توجه (برای توضیحات مفصل رجوع کنید به ادامه این مقاله) با فایلهای باینری دموی موتور پرشین در آنها مشاهده میشود:

لینک (وبسایت شخصی آقای JColuna) :

XNA Light Pre-Pass: ambient light, SSAO and more

فایل سورس پروژه ضمیمه تکنیک فوق :

نتیجه فایل دموی باینری یا Tech Demo موتور پرشین در ScreenShot زیر آورده شده است و کلیه بررسی ها روی همین دمو انجام شده :

.:: جهت بزرگ شدن تصاویر  بر روی ان کلیک کنید::.

در بررسی فایلهای دمو باینری و پروژه سورس باز موجود در سایت مذکور فایلهای Shader زیر در هر دو پروژه در مسیرهایی که در تصویر دور آن خط کشیده شده است به طور مشترک وجود دارد. لازم به ذکر است پسوند fx در سورس اصلی همان پسوند فایلهای سورس افکت مایکروسافت بوده و نمونه داخل موتور پرشین با پسوند xnb (خروجی باینری شده XNA) متناظر با همان فایلهای fx می باشد. توجه شما را به شباهت کامل نام فایلها به طور کامل جلب میکنم. به عنوان مثال فایلی با نام LightingLPP و بقیه.

.:: جهت بزرگ شدن تصاویر  بر روی ان کلیک کنید::.

نمونه های دیگری نیز موجود میباشد که مربوط به Shader پارتیکل ها و همچنین فایل Texture پارتیکل ها می باشد که دقیقا همنام هستند.  خروجی رندر پارتیکل سیستم در دموی موتور پرشین و سورس کد آقای JColuna این برابری را تایید می نماید:

.:: جهت بزرگ شدن تصاویر  بر روی ان کلیک کنید::.

در صورت وجود هر گونه شبهه و اینکه به احتمال بسیار بسیار ضعیف این شباهتها اتفاقی بوده باشند، فایل سورس افکتهای مربوطه نوشته شده توسط آقای JColuna و محتوای داخل نمونه باینری دموی موتور پرشین، مقایسه شده و علیرغم اینکه نمونه xnb باینری شده ولیکن اسامی متغیرهای تعریف شده داخل شیدر و حتی ترتیب آنها دقیقا یکسان است. برای افراد آشنا با برنامه نویسی کاملا بدیهی است که یکسان بودن نام متغیرهای داخل دو شیدر و حتی ترتیب آنها، نوشته شده توسط دو برنامه نویس متفاوت (که به صورت دلخواه می باشد) کاملا غیرممکن و محال است:

 .:: جهت بزرگ شدن تصاویر  بر روی ان کلیک کنید::.

این یکسان بودن فقط محدود به Shader ها نبوده و حتی در فایلهای باینری هسته موتور پرشین نیز دیده میشوند. به عنوان مثال متغیرهای داخل سورس کد آقای JColuna و فایل باینری هسته موتور پرشین به نام Core.dll را میتوان در تصاویر زیر مشاهده نمود، نام متغیرها باز هم به گونه ای است که احتمال اتفاقی بودن و تشابه بسیار ناچیز خواهد بود. نمونه این یکسانی ها بسیار است که فقط به ذکر همین نمونه ها بسنده می گردد.

و اما باز هم یک پله جلوتر رفته و با صرف زمان بیشتر و جهت اطمینان، فایل باینری دموی موتور پرشین توسط ابزار PIX تحلیل شده، فرمت بافرها و Pipeline کلی گرافیک استخراج گردید. در بررسی اول واضح است که تکنیک استفاده شده در این دمو Light Prepass می باشد، علیرغم اصرار سازنده پرشین انجین که پافشاری و تکرار روی تکنیک Inferred  دارند.

در ادامه Snapshot داخل PIX از مرحله خروجی View Space Normal و فرمت GBuffer و همچنین سورس کد متناظر آقای JColuna که در آنها فرمت بافر Render Target دقیقا یکسان می باشد:

.:: جهت بزرگ شدن تصاویر  بر روی ان کلیک کنید::.

در مرحله بعدی خروجی Specular در کانال Blue بافر GBuffer را مشاهده میکنید که باز هم دقیقا با کد آقای JColuna مطابقت دارد:

لازم به ذکر است که سایر مراحل Pipeline رندر و فرمت بافر و Comment های مربوطه در دموی موتور پرشین و سورس کد آقای JColuna هم مطابقت دارد که در اینجا باز هم به همین دو مورد بسنده میکنم.

در انتهای این مستندات نیز Copyright Notice مربوط به سورس کدهای آقای JColuna و شرایط استفاده از آن اشاره می شود:

 .:: جهت بزرگ شدن تصاویر  بر روی ان کلیک کنید::.

توضیحات:

موتورهای بازی سازی یکی از پیچیده ترین انواع نرم افزار از نظر طراحی و پیاده سازی می‌باشد. موتورهای امروزی که حتی در سطح متوسط تولید میشوند، ثمره سالها تحقیق، تجربه و دانش اندوزی تیمهای حرفه ای با دانش کافی در زمینه علم گرافیک کامپیوتری، سیستم های بلادرنگ، آشنایی کامل با سخت افزار کامپیوتر و نحوه کارکرد اجزاء آن، ساختار شتابدهنده ها و کارتهای گرافیک و نحوه کارکرد آن، فیزیک، هوش مصنوعی، طراحی نرم افزار، ابزار نویسی، الگوریتمهای مدیریت صحنه، مدیریت حافظه، برنامه نویسی Multi thread و… می باشد. در یک نگاه اجمالی تمام دوستان را به مشاهده این لینک که دیاگرام خلاصه یک موتور بازی امروزی را ارائه کرده، دعوت می نمایم.

دیاگرام معماری موتورهای بازی مدرن:  

لازم به ذکر است این لینک، مربوط به سایت نویسنده کتاب Game Engine Architecture می باشد و توسط نویسنده کتاب مذکور، که بدون اغراق بهترین و آموزنده ترین کتاب در مبحث آموزش و در حد یک مرجع برای طراحی و پیاده سازی یک موتور قدرتمند است، به اشتراک گذاشته شده. مطالعه این کتاب قویا به همه دوستان علاقمند به تولید موتور از جمله جناب ایماندار توصیه می‌شود.

هر سبک بازی، موتور خاص خود را میخواهد، و گذشته از مشترکات موتورهای این بازیها، هر سبکی به دلیل ویژگیهایش در یکی از قسمتها باید عمق و قدرت بیشتری داشته باشد. به عنوان مثال گلوگاه تولید موتور بازیهای استراتژیک در قسمت هوش مصنوعی بوده و در زیر سیستم گرافیک ساختار ساده تر و تاکید کمتری دارند. در مقابل در بازیهای سبک FPS سه بعدی، گلوگاه اصلی گرافیک آن می باشد و برای رقابت با محصولات روز بین المللی و ارائه کیفیت مناسب باید روی این قسمت بسیار قوی و اصولی و با تکیه بر روشها، تکنیکها و امکانات سخت افزاری (گرافیک) به روز، به توسعه موتور پرداخته شود.

کیفیت بصری یک بازی یا Visual Quality آن (مخصوصا در این سبکها) اولین عامل جذب کننده مخاطب می باشد و چه بسا اگر گیم پلی روان و خوب همراه با گرافیک ضعیف ارائه شده باشد، در همان نگاه اول بیننده و بازیگر را از خود براند، که این مشکل در بسیاری از بازیهای ایرانی تولید شده در این سبک مشاهده شده و یکی از نقاط ضعف اصلی محصولات ما میباشد. )نکته: ۸۰% کل محرکهای حسی و اطلاعاتی که یک فرد در طول عمر خود دریافت میکند از طریق حس بینایی است.

با این مقدمه و تاکید مضاعف بر این موضوع که در فرآیند تولید موتورهای بازی این سبک، زیر سیستم گرافیک نوعا مهمترین قسمت بوده و عمده فعالیت R&D و توسعه موتور این بازیها در این قسمت صرف می گردد، لذا تسلط تیم تولید کننده موتور بر این مقوله و نوشتن آن از پایه (صفر مطلق، کدهای رندر، مدیریت صحنه، شیدرها و…) و داشتن توان کافی برای اعمال تغییرات لازم و بعضا بازنویسی این زیر سیستم از ملزومات تولید چنین موتوری می باشد.

با توجه به سختی، زمان و تخصص و هزینه بالای مورد نیاز برای طراحی یک موتور گرافیک قدرتمند، با خروجی قابل رقابت برخی تیمها با تکیه بر موتورهای رندر و گرافیک و توسعه و تبدیل آنها به موتورهای بازی سازی، این راه را بر خود هموار میکنند، از جمله این تیمها در ایران میتوان به تیم بازی سازی شرکت رسانا افزار شریف و همچنین شرکت آروین تک، به ترتیب تولید کننده بازیهای گرشاسپ و بازی شتاب در شهر اشاره نمود :

بازی گرشاسپ: https://www.garshasp.ir/gallery

بازی شتاب در شهر:

که این تیمها با تکیه بر موتور گرافیک سورس باز Ogre و افزودن زیر سیستمهای دیگر به آن، موفق به تولید موتور بازی سازی و ابزارهای مربوطه مانند ویرایشگر مراحل شده اند و خروجی نسبتا خوبی ارائه نموده اند.

استفاده از سورس کدهای آماده مخصوصا در قسمت گرافیک و رندر و شیدرها، هر چند ممکن از آزاد باشد اما مشکلات خاص خود را دارد.

اولا با توجه به سهم عهده این زیر سیستم و نقش کلیدی آن در کیفیت و سطح خروجی محصول و موتور، هر تیمی که از این موارد آماده استفاده کرده باشد باید به طور اکید ذکر نماید که این موتور بر پایه موتور گرافیک فلان یا با توسعه یک Sample Code ایجاد شده است، که در مورد دو بازی نامبرده به طور صریح و اکید هر دو تیم اعلام نموده اند گرافیک موتور آنها بر اساس Ogre می باشد.

ثانیا حتی این روش استفاده از منابع سورس باز در مقوله گرافیک هم مشکلات و محدودیت های خاص خود را دارا می باشد. به دلیل اهمیت و پیچیدگی این تکنیکها، استفاده از کد آماده معمولا به عدم درک عمیق و عدم کسب مهارت لازم در برنامه نویسی گرافیک و توسعه موتور گرافیک منجر شده و عمدتا در حد همان استفاده به صورت کپی برابر اصل تکنیکهای گرافیک و رندر منجر خواهد شد. همین امر توسعه آتی و بروز رسانی آن را منوط به توسعه موتور گرافیک اصلی نموده و ضمن ایجاد وابستگی و محدودیت به همان موتور سورس باز، مانع خلاقیت و بروز رسانی و انعطاف لازم توسط تیم استفاده کننده از آنها خواهد شد.

در مورد موتور پرشین، شواهدی که دال بر استفاده آنها از موتور گرافیک ذکر شده در لینک ابتدای مقاله، به صورت کپی ارائه گردید، البته نفس این استفاده با قبول دو مورد بالا هر چند ممکن است منجر به تولید یک موتور بازی شود، که آن قابل رقابت با بازیهای روز دنیا نخواهد بود، لیکن با توجه به تاکید تولید کننده موتور پرشین بر عباراتی مانند “کاملا توسط ” و “Completely by…” و اصرار و تکرار عبارات اینچنینی و حساسیت زا (که باعث شروع این بحثها و جدل ها شده است) بدون ذکر اینکه در این زیر سیستم مهم از یک کد نمونه استفاده عینی شده، جای تامل و بحث دارد. به عنوان مثال برخی سخنان تولید کننده موتور پرشین در ذیل نقل قول گردیده است:

من اونقدر وجودشو دارم که اگر از کد آماده استفاده کنم میگم استفاده کردم چون دروغ گفتن تو دین ما گناه هست ، کما اینکه گفتم کد فیزیک از Jitter و  PhysX.Net گرفتم.

چون نزدیک ۲ سال هست فقط زندگیم شده کد نویسی صبح وشب پشت سیستمم هستم ودارم کد میزنم، نه به خانواده ام میرسم نه به زندگیم و هیچ درامدی هم از این کار نداشتم و سخترین قسمتش همین جاست که عزیزانی مثل شما بدون این که کد من دیده باشید منو متهم به دزدی میکنند.

اما من به خداوندی خدا قسم میخورم که کد موتورمو از پایه زدم و از موتور های آماده ای استفاده نکردم.متاسفم که برای اثبات حقانیت کارم بحث فنی بوجود نمیاد و مجبورم قسم به خداوند متعال یاد کنم.

من هیچ ادعایی تو این صنعت ندارم و هر روز به قابلیت های موتورم اضافه کردم. گفتن ادیتور نداره تو سه ماه تابستون نوشتم ، گفتن نور و سایه ضعیفه تغییرش دادم ، گفتند Physic داینامیک نیست فیزیک داینامیک نوشتم.و مطمئن باشید من کار خودمو انجام میدم.

 .:: جهت بزرگ شدن تصاویر  بر روی ان کلیک کنید::.

منبع:

ثالثا در استفاده از اینگونه سورسهای آماده، و با توجه به اهمیت و نقش کلیدی آنها در پروژه، باید حتما به Copyright Notice و نوع لایسنس آن از جمله GNU و… توجه گردد. هرچند متاسفانه در کشورما اکثر این موارد رعایت نشده و قابل پیگیری نیز نمی‌باشد، اما حداقل به لحاظ اخلاقی و حتی شرعی استفاده بدون ذکر منبع (در صورت نیاز به ذکر آن) درست نبوده و استفاده کننده نسبت به نویسنده اصلی و همچنین ادعاهای مطرح شده مبنی بر اصالت کدهای این بخش، مشمول‌‌الذمه محسوب خواهد گردید.

سخن فنی:

جهت اطلاع جناب آقای ایماندار و کارشناسان برنامه نویسی (ر.ک. سایر پستهای این سایت)، بنده که کارشناس نیستم، ولی تکنیک استفاده شده در موتور ایشان Light Pre-pass نام داشته و با Deferred و Inferred تفاوت قابل توجه دارد و دانستن این موارد برای تیمی که قصد تولید موتور قابل رقابت با محصولات بین المللی را دارد کاملا لازم و ضروری است. ضمن اینکه نتیجه خروجی مشاهده شده، صرفا در حد Sample و نهایتا Tech Demo بوده و برای اینکه به آن نام “انجین” اطلاق گردد، بسیار زود و عجولانه می باشد.

ضمنا شایان ذکر می باشد، اینکه منابع بسیاری در مورد Deferred Rendering و.. در اینترنت وجود داشته و میتوان به سرعت یک Pipeline با این روش را Setup کرد واضح است، ولی فقط در حد یک Sample و آزمایش، اما تنها زمانی که قرار باشد یک موتور (حداقل موتور گرافیک) با این روش پیاده سازی شود آنهم به نحوی که یک Pipeline کاملا Robust و بهینه و با سرعت کافی ایجاد گردد، آنگاه تفاوت بین برنامه نویس حرفه ای و یک موتور بازی سازی با یک Sample و پیاده سازی اولیه مشخص میشود. همچنین ضمن تحلیل دموی مذکور در برنامه PIXعلیرغم سادگی محیط مرحله، تعداد DrawCall ها بسیار بالا بوده و بیش از ۲۰۰۰ DrawCall برای همین محیط محدود فراخوانی شده که به هیچ وجه Optimize نبوده و قابل قبول نیست.

علاوه بر این جهت تولید یک موتور که بتواند با موتورهای متوسط و قوی امروزی رقابت نماید، XNA ابزار مناسبی نبوده و حتی شایعاتی مانند Discontinue شدن آن مانند Managed DirectX توسط مایکروسافت مطرح است و زبان C# نیز زبان ایده آلی نمی باشد. (تقریبا تمام موتورهای مطرح دنیا با زبان C/C++ و API هایی غیر از  XNAتوسعه داده میشوند).

سایت مناسب و در واقع بهترین سایت جهت ارائه دستاوردهای فنی و… در زمینه برنامه نویسی بازی سایت www.gamedev.net می باشد و عمدتا طرح بحثهای اینگونه در سایتهای عمومی داخلی، غیر از کدورت و ناراحتی و عدم نتیجه گیری، دستاوردی نداشته، ندارد و نخواهد داشت.

سخن پایانی:

در انتها قضاوت را به خواننده واگذار نموده و تاکید می نمایم که صرفا به دلیل وعده ای که داده بودم و حتی علیرغم میل باطنی و به درخواست خود تولید کننده موتور پرشین، باز هم صرفا نتیجه بررسی را ارائه نموده ام و رای نهایی را به خود دوستان واگذار می نمایم. از همه دوستان، عزیزان، دشمنان و… خواهش میکنم به این بحث خاتمه دهند، گفتنی ها گفته شده و بررسی انجام شده و نتایج گویا و شفاف ارائه شده است و بنده از صرف وقت بیشتر از این و جوابگویی به نظرات بعدی معذور می باشم. موارد اینچنینی و سایر تهمتها، تمسخرها و … که سایر دوستان و آی دی ها مطرح کرده اند به صورت پیام خصوصی به آنها ارسال می نمایم.

باز هم تاکید می کنم، به دلیل ناخوشایند بودن اینگونه مباحث (حداقل برای بنده)، فقط به صورت خصوصی بحث را ادامه خواهم داد و از ارسال هر گونه جوابیه معذور خواهم بود. پست الکترونیک بنده:                              seyedof@yahoo.com

و من الله توفیق

جوابیه پویا ایمان دار به نقل از سایت پژدو گیم:

خدمت مدیریت محترم سایت پژدوگیم

با عنایت به نامه کارشناس بنیاد ملی بازی های رایانه ای و نامه قبلی بنده لازم به ذکر موارد زیر می باشم :

اگر عنایت به نامه قبلی بنده کرده باشید اینجانب لینک سایت اشاره شده از سمت کارشناس محترم را قبلا خدکت ما عزیزان ارائه دادم

www.jcoluna.wordpress.com

و به این مطلب اشاره کرده که سایت مذکور جهت اموزش برنامه نویسی می باشد و همانطور که اقای سید اف بزرگوار می دانند استفاده از مطالب اموزشی دزدی نیست . شما هم به کرات مطمئنا از مطالب آموزشی زیادی استفاده کرده اید . در صورت تمایل می توانید به سایت زیر مراجعه کنید :

www.humus.name/index.php?page=3d مطمئنا اشایی زیادی دارید ندارید؟

اما در مورد بحث دزدی بنده . باز هم می گویم اگر استفاده از مطالب آموزشی و کتاب دزدی می باشد شخص شما و کمپانی های بزرگ بازی سازی سر دسته دزدان می باشید . وقتی موتوری همانند Unreal را می بینید شباهت کدها بر اساس Sample کدهای ماکروسافت را متوجه خواهید شد .

اقای سید اف و تقدیسیان عزیز پس از ۱۰ سال تنها هنرتان پیدا کردن Sample  کد نور پردازی بود ؟ دوستان خسته نباشید لینک این سایت درنامه قبلی من بود! لینک بقیه رو هم از xna.CreatorClub بگیرید!! شما فقط روی نور مشکل داشتید قسمت های دیگر هم حتما دیده اید ندیده اید ؟

مثلا  EventManager . animation Mixer  Particles یا غیره هم تحت License سایت مذکور بوده !!!چقدر زحمت کشیدید برادرا نون حلاتان از سمت بنیاد این است ؟ دوستان شما در این ۱۰ سال چه خروجی از بازی یا موتور نشان دادید . چه شده که اینقدر به رعشه افتاده اید که کار مرا از نزدیک دیده اید ؟ ترس از چه پیدا کرده اید دوستان ؟ ترس از این مطلب که پس از ۱۰ سال و خوردن نان حلال !! هیچ کاری برای این صنعت نکرده اید ؟ هیچ خروجی نداده اید ؟ فقط نشسته اید و به دیگران توهین کرده اید ؟

من نه بودجه ای گرفته ام و نه پولی ! خودم هستم و خودم مبلغی که بنیاد هم برای پروتوتایپ داده ۴ ملیون می باشد !!! که فقط برای چند کانسپتی که شما دستور داده اید خرج شده ! این موتور هم تحت کد من نوشته شده و بنده باز هم اشاره می کنم که از هر سایت آموزشی کمک می گیرم . و کد را Modify می کنم و ارائه میدهم .

شما مثلا تو c++ delegate تعریف می کنید حتما دزدیدید دیگر! چون تو سایت های دیگر هم روش تعریف delegate بیان شده . اقایان شما موظف بودید لینک دانلود موتور بنده را بدهید نه صرفا یک کد مربوط به ساخت نور و بازی با اصطلاحات فنی . خودتان بخوبی دیده اید که موتور چه قابلیت های دیگری دارد !!!

برای الگوریتم های هوش مصنوعی هم زحمت نکشید دوستان از کتاب  Programming game AI by example by MatBucklan استفاده  کرده ام . تو نامه بعدیتون حتما این دزدی رو ذکر کنید . عطف به نامه قبلی مبنی بر عدم دادن لینک موتور مراتب قانونی از طرف پلیس فتا جهت پیگیری تهمت از سمت شما آغاز می شود. مطمئنا رفتار شما در مورد همکاری یا عدم همکاری پروزه خاکبا نهاد شما تاثیر بسزایی خواهد داشت .

اقایان یک جستجویی در اینترنت کنید و با موتور هایی نظیر :

Engine SunBurn Game.
Visual3d.net
ox
PloobEngine
Axiom

یا غیره سر بزنید .

اینها هم بر پایه sample های ماکروسافت و سایت های معتبر دیگر نوشته شده اند و با نام موتور در اختیار قرار گرفته اند . برخی مجانی و برخی دیگر پولی با این اوصاف که بنده دزد می باشم وپس این برنامه نویسان هم دزد هستنمد جالب این است که همه مانند من کد را Modify کرده و بسته به نیاز edit کرده اند و بکار گرفته اند . خسته نشده اید از این همه تهمت ناروا گویی ؟ خسته نشده اید که پیش از من هم به دیگران تهمت زده اید و حال نوبت ما شده چطور شده که تا امروز شما و نهاد محترمتان می گویید ما اصلا به موتور بازی خاک کاری نداریم و فقط خروجی بازی برای ما مهمه ! حال چه لرزه ای بر شما وارد شده که مدام در هر سایتی وظیفه خود میدانی که با ip های یکسان و عناوینی متفاوت مرا مورد عنایت خود قرار دهی ؟

بحث در مورد تولید دوباره چرخ است ؟ شما به کسی که موتور می نویسد توهین می کنید به سی که موتور هم ننوشته باز هم توهین می کنید !!!

سخن اخرم خطاب به دکتر مینایی بزرگوار می باشد .

روزی که از بنیاد تماس گرفتند و فرمودن شما برای نمایش این موتور به مقامی بلند مرتبه اید نیازمند موتور بنده حقیر میباشید بنده یک شبانه روز بدون وقفه پشت سیستم خودم کد زدم و به خداوندی خدا تنها ۲ ساعت خواب به چشمان بنده امد تا شما برزگوار سرفراز و سربلند باشید .

کد بنده روز به روز در حال بهینه شدن می باشد و به خدای که به آن اعتقاد دارم کد نیسی با استفاده از لینکهای آموزشی درزدی نمی دانم و در راستای ارتقای این صنعت از زندگی خود زده ام و هرکجا از لایبرری آماده استفاده کنم ذکر می کنم کما اینکه تمامی سایت ها و لایببری ها را ذکر کرده ام اما کارشناس شما بارها با توهین به شخص بنده مرا دزد و کاسب خطاب کرده حتی جلسه ای برای دفاع از کدم تشکیل نشده و با آبروی بنده این چنین بازی شده متاسفم که بودجه بیت المال صرف افرادی می شود که روز به روز تنها به فکر توهین به دیگران می باشند و پس از ۱۰ سال زحمت پاسخ نهاد شما همین واژه دزد بود؟؟؟

متاسفم برای انتخابتون!

با سپاس

پویا ایماندار

برنامه نویس موتور پرشین و موسس شرکت رفقای خوب

این مطلب عیناً از سایت پژدو گیم نقل شده و دنیای بازی در آن هیچ دخل و تصرفی نکرده است.


63 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

    1. اخه موضوع سره اینه که سارندگان این موتور ادعا می کنن که ملی هستش و از پایه همش رو خودشون نوشتن در حالی که کارشناسای بنیاد می گن کپی هستش و نمونه خارجی داره ….
      ……………………………………………………………………………………………
      شده قضیه مرور گر ملی که فقط اومده بودند یه مرورگر رو فارسی کرده بودند به اسم تیزبال یا غزال گئاشته بودند توی بوق و توش فوت می کردند بعدش گندش در اومد که بابا همش یه فارسی سازی بوده که حتی توی منوی زبان های اون مرور گر می شد زبان فارسی رو نصب کرد !
      ……………………………………………………………………………………………..
      حال شده موتور بازی سازی ملی …. کلا این تب ملی سازی چند وقتی اقتاده به جون مردم …چند سال دیگه هم احتمالا سازمان ملل ملی تاسیس می کنیم !!! ..
      …………………………………………………………………………………………………
      قطعا این نوع کار ها خوبه به شرطی که از اول با ادم صادق باشن مثل کاری که تیم بازی سازی گرشاسب کرد .
      کلی از بچه ها توی اون تاچیک به این اقای ایماندار تبریک گفتند و … اگه صادق بود با مخاطی ها شاید تبریک ها بهتر می شد معنی بشه …

      ۰۰
    2. آخه یه سوالی این وسط پیش میاد. مگه آقای ایماندار از Ogre یا Unity یا غیره استفاده کرده بعد نگفته که شما اونو به دروغگویی محکوم میکنین.
      خود شما اگه برنامه نویس باشی برای نوشتن برنامه ات به هزار تا سایت سر میزنی یه چیزی یاد میگیرین بعد میایین استفاده میکننی. این اگه دزدیه پس چرا این سایتها اصلا دایرن؟
      بابا دو نفر برنامه نویس میان تو این سایت و میبینن که شما ها سر چی دارین به یک نفر توهین میکنین به خدا خندشون میگیره.
      من Asp کار میکنم صد جا میرم تا کد خودمو درست کنم. منم دزدم دیگه؟
      یه ذره کلاهتونو قاضی کنین ، جو گیر نشین. این کارا همه مدیریت شده است. مشکل اینجاست که ۹۰ درصد خوانندهای این سایت اصلا visual studio رو باز نکردن. اصلا نمیدونن برنامه نویسی یعنی چی؟ خوب یه نفر از یه نفر دیگه بدش میاد ، یا نمیخواد موفقیتشو ببینه دائم داره با دوستاش این بابارو میکوبن.
      آخه شماها اسمتون مسلمونه؟

      ۰۰
    3. سلام. من اصلا تو ماجرای این دعوا نبودم. ولی الآن که این مطلبو میبینم حق رو به آقای سیدف میدم. درسته، شما میری از ۱۰ تا سایت مطلب یاد میگیری و از مجموع آموخته هات استفاده میکنی. ولی هیچوقت اسم و ترتیب همه متغیرهات عینا مثا یکی از اون سایت ها نمیشه. میشه؟ اگر بشه من خودم به شخصه میگم کپیه! نیست؟

      ۰۰
  1. مهندس بنده اخر مطلبم نوشتم گرداوری کردم$تازه یک خبر به من بگو که کپی شده از سایتهای دیگه نباشه$بیش از ۹۰درصدش مال سایتهای دیگه هست$نمونش همین مطلب خودت$با عرض پوزش اینقدر یک کلاغ چل کلاغ نکن$دیگر دوستان هم واسه شما مطلب فرستادن اما تو سایت نذاشتین$در ضمن یکی از رفیقهای شفیق شما که فعلا تو سایت نیست و عهده دار انجمن حقوقبگیران بوده به من همه چیز رو گفته که شما فقط مطلب چند تن از دوستان رو که۲۴ساعته تو سایت پلاسن رو میذارین$…امیرمسعودبهدادازانجمن۳۶۰

    ۰۰
    1. آقاسعید ماکه قدرت رو میدونیم.تورو خدا شما عصبی نشو.ما ها همیشه قدر زحمات شما وژنرال عسلی وآقا رضا وکسری خان وآرش رو میدونیم.حالا اگه کپی هم باشه که نیست بازم میگیم:دمت درد نکنه :wink:

      ۰۰
  2. «قابل توجه اونایی که حوصله ی خوندن ایم مقاله رو ندارن» بگم
    چند وقت پیش یک اختلافی بین آقای ایما و تقدیسیان بوجود اومد که بر سر دزدی بودن سورس موتور پرشین آقای ایمانی بود که توهیناتی به آقای تقدیسیان در اون تاپیک شد و ایشون از دیبازی شکایت کردند و دیبازی هم برا اینکه دلشون رو بدست بیاره این مطلب رو که نشون میده موتور پرشین کپی از موتور های دیگست رو چاپ کردند
    همین

    ۰۰
    1. اینجور که از نامه ها و سایت پژدو گیم پیداست:
      اولا آقای تقدیسیان به آقای ایماندار بی احترامی کردنند. بعد یک سری از بچه هایی که این بی احترامی رو دیدن و یاد گذشتشون افتادن اومدن وسط از ایماندار حمایت کردن. علی سیدف هم اومده پشت رفیقش تقدیسیان.
      ما متوجه شدم که قرار بوده تقدیسیان طی ۲ هفته لینکی رو بده که همه برن پرشین موتور رو دانلود کنن تا بفهمن ایماندار دزده . اینا لینک دانلود موتور ندادن اما رفتن از مینایی موتور امانتی که دستش بوده رو گرفتن کد رو نگاه کردن بعد دیدن این بدبخت نور رو از یه سایتی استفاده کرده که اتفاقا اون سایت آموزشیه. حالا جالبه که خود ایماندار هم قبلا به اون سایت اشاره کرده بوده که بابا برین توش مطالب خوبی هست.
      اینجا به نظر من فقط یه نفر مقصره که حق امانت رو ادا نکرده.

      ۰۰
  3. هنگ کردم ۸-O .برای اقای حکیمی هم متاسفم که این مطالب نه چندان جالب رو تو سایت میذاره ولی مطالب بنده رو راجبه مامور۴۷ونقد بازی رو تو سایت قرار نمیده :evil: $.به بچه های دیگه سایت هم باید توجه بشه نه اینکه مطلب فقط ۲ الی۳تا از دوستان رو تو سایت بذارین و بقیه ی افراد رو نادیده بگیرین$…امیرمسعودبهدادازانجمن۳۶۰(این نام موقتی است)

    ۰۰
    1. مطلبای من بدبخت که همش برا خودم بود ۱۰ الی ۱۲ ساعت روش کار کردم نچاپیدین چی؟
      اگه راست می گین و میدونین منبع داره شما که خودتون بلدین منبعش رو پابندش بچسبونین

      ۰۰
    2. سلام آقای حکیمی ممکنه لینک اون تاپیک که شیوه ارسال صحیح مطالب رو برای سایت توضیح داده بودید بزارین . خیلی به شدت لازمش دارم . :roll:

      ۰۰
    3. به ویرایشگر WYSIWYG تو بخش ارسال مطلب بذارید هم کاربرا چیزی که مد نظرشون هست رو بفرستن و هم شما سر ویرایشش کمتر اذیت بشین

      ۰۰
    4. مهندس بنده اخر مطلبم نوشتم گرداوری کردم$تازه یک خبر به من بگو که کپی شده از سایتهای دیگه نباشه$بیش از ۹۰درصدش مال سایتهای دیگه هست$نمونش همین مطلب خودت$با عرض پوزش اینقدر یک کلاغ چل کلاغ نکن$دیگر دوستان هم واسه شما مطلب فرستادن اما تو سایت نذاشتین$در ضمن یکی از رفیقهای شفیق شما که فعلا تو سایت نیست و عهده دار انجمن حقوقبگیران بوده به من همه چیز رو گفته که شما فقط مطلب چند تن از دوستان رو که۲۴ساعته تو سایت پلاسن رو میذارین$…امیرمسعودبهدادازانجمن۳۶۰

      ۰۰
    5. salasin عزیزم مطمئن هستی که بیش از ۹۰% مطالب سایت کپی شده..؟ میتونی برای من یکیش رو فقط مثال بزنی گلم..؟ نه من نه بقیه دوستان فک نمیکنم این اجازه رو به خودمون بدیم از نوشته دیگران استفاده کنیم وگرنه که دنیای بازی الان به اینجا نمی رسید عزیزدلم..
      .
      اصلا جدیدا چرا همه با هم دعوا دارین..؟ بخدا کجا می خوایم همچین خونه دوست داشتنی ای پیدا کنیم که هممون گیمر باشیم و انقدر آنلاین..؟ کجا از اینجا گرم تر و صمیمی تر..؟ خرابش نکنیم دیگه.. :wink:

      ۰۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر