خلاقیت بدون مرز در سوپر ماریو میکر
شرکت نینتندو با ساخت و انتشار بازی سوپر ماریو میکر (Super Mario maker) آرزوی طرفداران این مجموعه، درمورد ساخت مراحل به دست بازیکنها را برآروده کرد.
در این بازی بازیکن میتواند با استفاده از امکانات بسیار فراوانی که به او داده میشود و ترکیب آنها با یکدیگر مراحل دلخواه خود را تولید کند. این آزادی عمل تا جایی پیش رفته است که بازیکنها اجازه دارند تا موسیقیها و افکتهای صوتی مورد علاقهی خود را نیز در بازی وارد کنند. همین موضوع باعث شد تا این بازی با فروش بسیار خوبی روبه رو شود.
از بازی سوپر ماریو میکر به خوبی پشتیبانی میشود و شرکت نینتندو در دورههای چند روزه، بروزرسانیهای مختلفی برای آن منتشر میکند.
در مدت دوماهی که این بازی منتشر شده است مرحل سخت و آسان بسیاری تولید شد. به صورتی که دو عدد از این مراحل به قدری سخت هستند که تنها یک نفر موفق به رد کردن آنها شده است. این آزادی عمل تا جایی پیش رفت که شرکت بنز نیز مرحلهای با محوریت ماشینهای خود در این بازی تولید کرد.
تنوع و سختی بعضی از این مراحل باعث شد تا سازندگان بازی سوپر ماریو میکر، این بازی را کلاس درسی برای خود بدانند. آنها قصد دارند از مراحل ساخته شده توسط بازیکن ها برای ساخت نسخه های بعدی این مجموعه الگوبرداری کنند.
در تازهترین مراحل ساخته شده در بازی سوپر ماریو میکر، شخص باهوشی با خلاقیت خود توانسته است یک داستان کامل را همراه با دیالوگ در این بازی تعریف کند. همچنین در مرحلهای دیگر، یک بازی نقش آفرینی ژاپنی (JRPG) به همراه منوهای آن شبیهسازی شده است.
نکتهی مشترک و جالبی که در این دو مرحله وجود دارد، داشتن دیالوگ در طول مراحل بازی است. شرکت نینتندو در نظر داشت تا نوشتهها، توضیحات ساده ای در طول مراحل باشند؛ اما با یک ترفند کوچک میتوان از آنها به شکل دلخواه استفاده کرد.
داستان گومبا
یکی از دو مرحلهی ذکر شده، داستان گومبا (Goomba Story) نام دارد. بخش سوم این مرحله، در صورتی که نمایش این توضیحات غیر فعال باشد، غیر قابل عبور است؛ اما با فعال کردن آنها نیز تقریبا تمام امکانات بازی از دسترس بازیکن خارج میشود. جعبهی متنهای موجود در بازی، در این مرحله به شکل دیالوگهای گومباها عمل میکنند.
البته برای اینکه بتوان دیالوگها را به کاراکتر مورد نظر نسبت داد، نباید برای آن کاراکتر حرکت در نظر گرفته شود. این مرحله میتواند بازیکن را یاد مجموعهی «Mario RPG» بیاندازد.
بازیکن در طول این مرحله با یک کشتی هوایی و موانع آتشین درون آن نیز دیدار خواهد کرد.
شوخیهای موجود در مرحلهی داستان گومبا بسیار سرگرم کننده و جالب هستند. بازیکن در این مرحله باید به دنیال سوییچی به نام پی بگردد تا بتواند آن را به پایان برساند.
ماریو به سبک نقش آفرینی ژاپنی
دومین مرحله کمی سادهتر از داستان گومبا است. در این مرحله اعمالی که ماریو میتواند انجام دهد، به سبک بازیهای نقش آفرینی ژاپنی، در یک منو به نمایش گذاشته شده است. همچنین این منوها اطلاعاتی در مورد موجودی که با آن مبارزه میکنید نیز در اختیارتان خواهد گذاشت.
این دو مرحله و پشتیبانی مناسب نینتندو از این بازی، نشان میدهند در صورتی که یک بازی به درستی پیاده سازی شود، می تواند طرفداران بسیاری پیدا کرده و فروش مناسبی داشته باشد. همچنین ساخته شدن این گونه مراحل به صورت کاملا واضحی دلایل موفقیت این بازی را بیان میکنند.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
چقد باحال ولی خوب کمکم بازی مسخره نمیشه؟
من همون بازی قدیمی سوپر ماریورو ترجیح میدم
بذار بسازه ۱۰۰% نینتندو جلوش را می گیره و منم با این کارش موافقم هر چی باشه انحصاری هست نباید ساخته بشه مثل این می مونه انحصاری پی اس ۴ برای پی سی بسازن
اگه منظورت پایین اومدن کیفیته که این خدابیامرز فن گیم بود (تازه نسخه ۱.۰ ش بود) و طبعا کیفیت پایین میاد. همین که واسه ما Wii U ندارها پیاده سازیش کرده بود خوب بود.
(البته من شبیه ساز CEMU رو دارم ولی هیچی خود وی یو نمیشه…)
اگر هم حامی نظام سرمایه داری هستی… من دیگه حرفی ندارم
اوه، حتما باید بازیرو دانلود کنم :)) یادش بخیر قبلا انقد بازی میکردیم روی SEGA :)))) هنوزم خاطرات خودش رو دارم، الان دستگاه SEGAـم سالمه :))))
با سگا ماریو بازی میکردی؟
تو ایران هر کنسول را اون موقع به یک اسم صدا می کردن یا اشباه کرده بنده خدا یا به اون کنسول خاص در بچگی می گفتند سگا
حالا اینا به کنار ، رو چی میخوای دانلود کنی ؟
تشکر از اقا صادق
من با این بازی خاطره ها دارم