چرا نسل هشتم به PS4 Neo و Xbox Scorpio نیاز دارد؟

پارسا توسط پارسا
در ۱۳۹۵/۰۴/۲۰ , 14:33:03
کنسول Xbox One

نسل هشت، نسلی که خیلی ها انتظارش را می‌کشیدند. نسلی که آنقدر برایش انتظار کشیدیم که کم کم یادمان رفت محدودیتی هم وجود دارد. نسلی که با تمام وجود پذیرایش بودیم. نسلی که ۳ سال از آن مثل برق گذشت اما هرچه جلوتر رفتیم مزخرف‌تر شد. نسلی که شاید کم کم دارد به آن چه مبدل می‌شود که آن را افول صنعت گیم می‌نامیم. حال که دیگر کار از کار گذشته و دیگر نمی‌توان دنبال مقصر این اتفاق گشت، حداقل می‌توانیم دنبال راه چاره باشیم! راهی که بتواند امید را به تمام گوشت و خون نسل باز گرداند. امیدی که بتواند به واژه‌ی «نسل بعدی» معنی خاصی بدهد. و اما واقعا آن راه حل چیست؟ باید کجا دنبال آن گشت؟ چگونه باید پیدایش کرد؟ شاید، قبل از ما کسی آن را یافته است!

PlayStation-NEO-635x357

این روزها خبر و شایعات فراوانی تحت عنوان پلی‌استیشن نئو به گوش‌مان می‌رسد. از این اخبار برداشت‌های متفاوتی می‌شود؛ٰ عده ایی آن را خیانت می‌خوانند، عده‌ایی آن را حق ناشرین می‌دانند و عده‌ایی هم آن را به عنوان ناجی نسل پذیرفته‌اند! شاید ظاهر قضیه خوب بنظر نرسد، اما از نظر تکنیکی پلی‌استیشن ۴ و همتایش در این  نسل بسیار ضعیف ظاهر شده‌اند.

کافی است تا نگاهی به لیست بازی‌ها و  نحوه‌ی اجرا شدن آن‌ها بر روی دو کنسول بیندازیم تا به طور کامل متوجه شویم راهی که ۳ سال است با تمام سختی‌های خاص خود طی می‌شود نه تنها یک اشتباه است، بلکه می‌تواند در آینده‌ی نچندان دور به بن بست شدیدی بخورد! به عنوان مثال چند بازی زیر را در نظر می‌گیریم و از نظر رزولیشن و فریم ریت آن هارا مقایسه می‌کنیم.

Capture_2016_06_08_00_02_40_221

با یک نگاه ساده، می‌توان به چند نکته پی برد. اما نکته‌ی مشترک در بین تمام بازی‌ها تنها یک چیز است! آن هم ۳۰ فریم بودن بازی‌هاست. عددی که شاید ابتدا خیلی پر اهمیت نباشد اما از نظر بیشتر گیمرها بیشترین اهمیت را داراست! اما چرا فریم ریت تا این حد دارای اهمیت است؟ شاید بهتر است نگاه خود را به موضوع کمی تخصصی‌تر کنیم. ۳۰ فریم بودن بازی‌ها استانداری است که زمان نسل پنجم به وجود آمد. از آن زمان تا به الان که در نسل هشت قرار داریم، فریم ریت استاندارد رویه کنسول‌ها ۳۰ بوده است! دلیل این موضوع هم بسیار ساده است.

زمانی که شما بازی را روی ۳۰ و بالاتر می‌آورید اختلاف عمل کرد گیم‌پد شما و دستوراتی که با آن به کاراکتر می‌دهید بسیار کاهش میابد. به طوری که اختلافش به دهم ثانیه  می‌رسد! زیرا در فریم ۳۰ تصویر چیزی حدود ۳۰ بار اپدیت می‌شود و شما اختلاف چندانی حس نمی‌کنید. اما الان در نسل هشتم هستیم! نسلی که کنسول‌ها سعی کردند سخت افزار خود را مانند پی سی کنند و به استانداردهای آن نزدیک شوند. نکته‌ایی که در پی سی بسیار قابل توجه است ۶۰ فریم بودن تمام بازی‌ها است! بدون هیچ استثنایی تمام بازی‌ها بر روی پی سی ۶۰ فریم اجرا می‌شوند و اگر یک پی سی باز را وادار کنید تا کمی با پلی‌استیشن ۴ بازی کند، به طور قطع متوجه ۳۰ فریم بودن آن خواهد شد! شاید  بهتر است کمی شرم زده شویم، زیرا اکنون سال‌ها از حاکمیت کنسول‌ها بر صنعت گیم می‌گذرد اما هنوز نمی‌توانیم یک بازی را به طور کامل روی ۶۰ فریم قفل کنیم.

استدیوها و ناشران، که با امید زیادی نسل را آغاز کردند از این موضوع رنج بیشتری می‌برند! کدام استودیو است که نخواهد بازی‌اش ۶۰ فریم اجرا شود؟ خیلی اوقات حتی مجبور می‌شوند تا از گرافیک بازی بزنند تا بتوانند حتی بازی را روی ۳۰ اجرا کنند! اما این وضع نمی‌تواند حاکی از یک نسل خوب و جا افتاده باشد. تنها راهی که می‌توان این خلا و هزاران خلا دیگری که در این نسل بوجود آمده است را پر کرد، آمدن یک کنسول جدید با سخت افزار جدید است!

چرا که تا همین الان هم بسیاری از بازی‌ها قربانی این نسل و محدودیت‌هایش شده‌اند. استودیوها توانایی‌های فوق العاده‌ایی دارند و مانع اصلی و بی‌انگیزه کردن آن‌ها چیزی جز محدودیت سخت افزاری کنسول‌ها نیست. حال  اگر به آن‌ها خبر داده شود که کنسول جدید همراه با سخت افزار قوی‌تر در راه است مطمئنا جشن خواهند گرفت! لازمه‌ی این نسل تنها یک جفت کنسول جدید است که بتوانند محدودیت‌های نسل را کنار بزنند و آن را با قدرت بیش تر به پیش ببرند.

در این میان عده‌ایی از گیمرها هم هستند که که خیال می‌کنند سونی و مایکروسافت با این کار خود به آن‌ها و خریداران کنسول های‌شان خیانت می‌کنند و سعی در نادیده گرفتن پول آن ها دارند! در ابتدا باید به این نکته توجه کنیم که برای کنسول‌های نسل هشتمی تنها ۳۰۰ و خورده‌ایی دلار پول داده ایم! پس کاملا منطقی است که بگوییم نسبت به پولی که داده‌ایم از آن استفاده کرده‌ایم. اما اگر این راهم دلیل قانع کننده‌ایی نخوانیم نئو و اسکورپیو دلیلی بر خاتمه‌ی پشتیبانی کمپانی‌ها و ناشرها از پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان نیستند. طبق شایعات ارایه شده سونی خود به تنهایی شرایط بسیاری را برای ساختن بازی رویه کنسول جدید خود گذاشته که یکی از مهمترین آن‌ها پشتیبانی و ساخت تمام بازی ها برای دو کنسول قبلی است. تنها امیدی که می‌توانیم داشته باشیم این است که پورت‌های بازی‌ها روی کنسول‌ها نتیجه‌ی خوبی داشته باشد و از کیفیت لازم هم برخوردار باشد.

Xbox_2012_logo

داستان ایکس‌باکس تفاوت‌های زیادی با همتایش دارد. از هر جنبه‌ایی که بخواهیم به قضیه ی ایکس‌باکس نگاه کنیم، باید به مایکروسافت حق بدهیم که در پی کنسول جدید باشد. ایکس‌باکس از همان ابتدا ضعیف و با سیاست‌های غلط وارد میدان رقابت نسل هشتم شد. شاید اگر فیل اسپنسر نبود تا حالا باید تولید ایکس‌باکس را متوقف می‌کردند و دیگر خبری از آن نبود! چند هفته‌ قبل از مراسم E3 شایعات بسیار زیادی تحت عنوان ایکس‌باکس اسکورپیو مطرح شده بود, که نوید یک سخت افزار بسیار قوی را می‌داد.حال که کنسول در E3 معرفی شد و توانست توجه خیلی ها را به خود جلب کند شاید باید منتظر یک غول سخت افزاری باشیم.

غولی که به احتمال بسیار زیاد از نئو هم قوی‌تر است. هرچند هنوز اطلاعات زیادی از این کنسول در دست نیست، اما با این حال تمام حرف‌ها و شایعات با منطق جور در می‌آیند. اسکورپیو می‌خواهد خلایی که کنسول قبلی خود به بار آورد را کاملا جبران کند و حتی از آن پیشی بگیرد و واقعا بتواند یک کنسول کامل باشد! هرچند اسپنسر عنوان کرد آنها دنبال ساخت کنسول جدید نیستند، اما اگر نئو موفق به فروش بالا شود و گیمرها را خوش حال کند، عرصه‌ی رقابت بسیار برای مایکروسافت تنگ خواهد شد.

از آن جایی که احتمالا مایکروسافت کار طراحی کنسول را تازه آغاز کرده، خلا بین آمدن اسکورپیو را با ایکس‌باکس اسلیم پر می‌کند. یادمان باشد که ایکس‌باکس وان چیزی حدود ۱۰۰ دلار از قیمتش کاسته شده و به احتمال زیاد این افت قیمت برای جمع شدن کنسول قدیمی از بازار و آمادگی برای عرضه ی ایکس‌باکس اسلیم است. بعد از صحبت ها و جنجال های فراوان در E3 , هنوز هم نمی‌توانیم بگوییم اسکورپیو یک اشتباه است. ممکن است خیلی ها این این تصور را داشته باشند که مایکرو سافت به دلیل اینکه نتوانسته این نسل را به دست آورد دارد نسل بعد را خیلی زودتر از موعود آغاز می کند, اما به عقیده ی من باید این حرف هارا دور ریخت و دید را باز تر کرد. مایکرو سافت دارد لطف بزرگی به نسل هشتم می کند زیرا دارد کنسولی میدهد که قدرتش  ۶ ترافلاپس است, و نتیجه ی این کار سود و زیان خود را برای مایکرو سافت به همراه خواهد داشت! مطمئنا این کنسول آنقدر به سازندگان آزادی می دهد تا بتوانند تا آخر نسل بدون هیچ اعتراضی بازی های خود را بسازند و با محدودیت روبه رو نشوند.

در یک نتیجه گیری کلی می‌توانم بگویم تنها راه نجات این نسل آمدن دو کنسول جدید و قدرتمند است که بتواند محدودیت‌های مختلف را کنار بزند و دریچه‌ی جدیدی را به روی صنعت گیم باز کند. هرچند ممکن است خوش آیند نباشد، اما ناجی نسل همین دو کنسول هستند.

 


26 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

  1. دوستان اینا اگه بخان میتونن کنصولی عرضه کنن که با رزولوشن ۴k رو ۱۰۰fps ران کنه ولی متاسفانه فقط به فکر جیب خودشونن…
    هر دوسال یه کنسول میدن که فقط یه ذره از کنسول قبلی بهتر باشه.
    سونی و مایکروسافت هم دارن با هم پیش میرن…

    ۲۰
  2. ممنون خوب بود :۱۵:
    ولی خب “تنها” مشکل بزرگ این نسل نرخ فریم نیست؛ولی یکی از مشکلات اصلی هست!
    اما قطعا اسکورپیو و نئو گام بزرگی رو به جلو هستن؛که به :pc: نزدیک بشن :13: :lol:
    سوال!
    یعنی افرادی که نسل ۸ رو دارن،ضرر کردن؟!
    یعنی اگه که اسکورپیو بگیریم خوبه به جای پی سی؟ :۲۴: جدا نمیدونم بازی های دو سال دیگه رو سیستمی که ۲-۳ سال پیش بستم اجرا بکنه یا نه :۲۳:
    حدود قیمتش چنده؟! :۲۴:

    ۰۰
    1. نمیشه گفت ضرر میکنن تفاوت در گرافیک فریم خواهد بود
      با توجه به اینکه اواخر ۲۰۱۷ عرضه میشه و انحصاری هم نداره اسکورپیو شکست خورده است سال ۲۰۱۹ یا ۲۰۲۰ شاهد کنسول های نسل جدید خواهیم بود خرید PC به صرفه تره :۲۴:
      بستگی به قیمت ps4 neo داره
      شایعاتی هست که سونی در حال بررسی دو نسخه از ps4 neo
      ۴.۲ ترافلاپ ۳۹۹ دلار
      ۵.۵ ترافلاپ ۴۹۹ دلار

      ۰۰
    2. باور کنید هیچ جای دنیا کنسول رو با پی سی مقایسه نمیکنن
      اصلا چه معنی داره؟!
      “کنسول خودشو میخواد برسونه به پی سی” یعنی چی؟!!
      اصلا فناوری ها فرق میکنه، نحوه ی ارائه ی خدمات فرق میکنه و …
      کنسول ها با توجه به نیاز درحال پیشرفت هستن ولی پی سی با توجه به برنامه ها که اتفاقا بازی ها هم جزوشون هست!
      توی این سایت های ایرانی یه دعواهای بعضا خنده داری میشه سر این مقایسه ها …

      ۰۰
    3. نه مهران اینجا بهتره مقایسه بشه!
      خودت ببین الان اسکورپیو عملا داره خودشو به قدرت یه پی سی میرسونه! وقتی سعی داره اینکارو بکنه نمیتونیم چشمامونو ببندیم و بگیم اشتباهه و نمیشه مقایسه کرد و… وقتی خودش میخواد مقایسه بشه باید بشه

      ۰۰
    4. نسخه ی پی سی همیشه و از همه لحاظ فریم ریت بهتری میده، حتی اگه روی کنسول ۶۰قفل باشه بازم پی سی سرتر و روان تره، بحثمون سخت افزاریه
      اصلا وقتی هر روز کارت گرافیک های قوی تری میان توی بازار و هرکسی میتونه تهیه کنه چه معنی داره که با کنسول مقایسه بشه؟!
      کنسول بحثش جداست، بحث این نیست که اسکورپیو میخواد خودشو به پی سی نزدیک کنه، اصلا این جمله خنده داره :))
      درواقع همه ی تلاش اسکورپیو و نئو برای فریم ریت بهتر هستن تا بتونن دست بازیسازها رو بازتر کنن
      کسی نمیخواد خودشو به پی سی نزدیک کنه :))

      ۰۰
    5. king
      فک میکردم اواخر ۲۰۱۶ و اوایل ۲۰۱۷ عرضه میشن!
      با تشکر :lol:
      از همین الان اسکورپیو رو شکست خورده میدونی :۲۳:
      _____
      Yamato
      آقا مهران من بر طبق متن این رو گفتم :!:
      پارسا جان گفتن که نرخ فریم روی پی سی،۶۰ فریم هست، و روی کنسول ۳۰ فریم؛و شرم آوره که نمیتونیم کنسول رو به ۶۰ فریم قفل کنیم :۲۳: حداقل توی بحث فریم،کنسول داره تلاش میکنه به ثبات ۶۰ فریم برسه!

      ۰۰
    6. با نظرات مهران کاملا موافقم…
      باید به این توجه داشته باشید که سخت افزار یک پی سی همیشه قابل ارتقا هست اما یک کنسول نه…به نظر من علت اومدن این کنسول های جدید همینه …به خاطر پیشرفت نجومی تکنولوژی … و اینکه یه پی سی همیشه میتونه خودشو آپدیت نگه داره ولی یه کنسول نه ,به خاطر همینه که در بعد از گذشت سه سال از شروع نسل شاهد اومدن کنسول های جدید هستیم

      ۰۰
  3. تشکر :۱۵:
    به هر حال کنسول های میان نسلی اجتناب ناپذیرن تنها کاری که از دست ما برمیاد جور کردن پول برای خریدشونه
    چیزی که منو ناراحت میکنه سرعت افسار گسیخته تکنولوژی و روز به روز نزدیک شدن به پایان دوران کنسول ها و جایگزین شدن کیس های قابل ارتقا و سرویس های مثل PSNOW :(

    ۱۰
  4. تشکر.نینتندو nx رو جا انداختید
    ولی بنظرم کنسولهای جدیدی هم که بیان عمرشون تا ۳ سال باشه.در واقع از الان سونی روی سخت افزار بهبود یافته وی ار کار میکنه و کنسولی که کاملا از پسش بر بیاد

    ۱۰
  5. اینجا نوبفا یا تازه به دوران رسیده زومجی نیست
    اینجا Dbazi
    اینجا یه جامعه کوچیکه که همدیگر میشناسن و برای هم احترام قائلن
    اینجا نیازی به نقد تو نیست امثال تو زیاد اومدن و رفتن
    امیدوارم این دوران افول سریعتر تموم بشه و سایت به اوج برگرده

    ۰۰
  6. مرسی از دوست خوبم پارسا
    کاملا با نظرت موافقم به دو دلیل
    ۱- اینکه واقعا باید قبول کنیم شروع نسل و درکل طراحی و معماری کنسول ها یه اشتباه بزرگ بوده و حداقل باید یه حرکتی روی فریم ریت بازی ها انجام میدادن، اون هم با گذشت ۴ نسل!
    ۲- گیمرهای جدید و جهان باز طلب (اسمشو میتونم جهان باز طلب بذارم) الان دیگه مثل زمان Gran turismo و Crash B Warped نیستن و باهوش تر و حریص تر شدن!
    درکل میتونم بگم محدودیت سخت افزاری کنسول ها یه نوع دزدیه محضه، حداقل از لحاظ فریم ریت!
    داستان پی سی کنسول هم که کلا مقایسه کردنشون مسخره ست و یادمه سر یکی از پست های جی تی ای دعوای ۵۰۰ کامنتی شد :۲۴:
    باز هم مرسی از پارسا دوست خوبم که مقاله های خوبش دیبازی رو منور میکنه، ممنون رفیق :۱۵:

    ۲۲
  7. مقاله کاملا منطقی بود و کاملا باهاش موافقم
    فقط باید یه فکری واسه ماها که این کنسول های ضعیق ار رو داریم بکنن . مثلا یه وسیله ی جانبی یا همچین چیزی تدارک ببین که به افزایش قدرت دستگاه کمک کنه

    ۷۱
  8. یکی از سطح پایین ترین مقالاتی بود که در این چند وقته اخیر توی دیبازی خوندم.
    صد البته موضوع مقاله به شدت جذاب و جالبه اما واقعا فقط همین؟!
    نویسنده از اول مقاله تا اواخر مقاله صرفا بر فریم ریت نسبتا پایین بازی ها اون هم در مقایسه با پی سی های میان رده خوب یا قوی اشاره کردن و این واقعا بررسیه سطحی است. علت عرضه کنسول های میان نسلی بسیار عمیق تر و بیشتر از این حرفهاست.
    شخصا پیشنهاد میدم اگر توانایی موشکافیه موضوعی رو نداریم به جای اینکه از خودمون مقاله بنویسیم ؛ ترجمه نوشته های یکی از نویسنده های خبره سایتهای خارجی رو قرار بدیم.
    امیدوارم با توجه به اینکه داریم به معرفی کنسولهای جدید نزدیک میشیم به این موضوع بهتر و آگاهانه تر پرداخته بشه.

    ۳۱۵
    1. شخصا پیشنهاد میدم اگه موضوعی رو درک نمیکنی چند بار دیگه بخونیش !قرار نبود به طور کلی به همه چیز موشکافی بشه امید وارم قدرت درک اینرو داشته باشی

      ۱۲۲
    2. اتفاقا همچین بی ربط و بی درک هم نمیگن ….
      تیتر مقاله جوریه که نوید یه بررسی چند موضوعی رو میده ولی شما فقط به فریم ریت پرداخته بودین …
      درسته که قرار نیست همه چیز مو شکافی بشه ولی به نسبت تیتر مقاله شایستس بهتر از یه موضوع هم بررسی بشه …
      ممنون از مقاله به هرحال زحمت کشیدید . ای کاش مقاله های بیشتری تو دیبازی ببینیم سایت بدجوری خسته میزنه !!

      ۰۰
    1. بازی های نسل قبل هم ایده جذاب داشتن و هم خوب پیاده شده بود اما الان در نسل هشتم چی داریم؟!
      به همین دلیل آمار ریمستر رفته بالا
      خوبه یک نوک سوزنی هم به سازنده ها به زمین که بازی هاشون به لحاظ گرافیکی مطابق نسل پیش نمی ره

      ۱۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر