کمان به دست در بهشت | پیش نمایش بازی Horizon: Zero Dawn
چند ماه با عرضهی جهانی Horizon: Zero Dawn فاصله داریم و این مقاله تمام آن چیزی است که از این بازی میدانیم.
سونی در کنفرانس E3 سال ۲۰۱۵ از این بازی رونمایی کرد. یک اکشن سوم شخص با المانهای نقشآفرینی که توسط «گوریلا گیمز» در حال ساخت است و طبق اعلام سونی، کاملاً در انحصار کنسول نسل هشتمی این شرکت خواهد بود. در اولین نمایشهای بازی، زیبایی زمین خیره کننده بود. بهشتی خوش آب و رنگ که سالهاست تحت سلطهی موجودات رباتیک قرار دارد و در پی این حادثه، جوامع مدرن بشری به قبایلی کوچک با زندگیای اولیه و در تلاش برای زنده ماندن تبدیل شدهاند. نمایشهای جذاب از این عنوان و تأخیرهای مکرر به بهانهی بهبود و پولیش کردن بازی انتظارها را بالا برده و بیصبرانه در انتظار چشیدن دستپخت سونی و گوریلا گیمز هستیم. با دنیای بازی در نگاهی مفصل به Horizon: Zero Dawn همراه باشید.
گوریلا گیمز با این عنوان پا به عرصهی جدیدی گذاشته است. استودیو خوشنام و با سابقهای که با شنیدن نامش، انحصاری محبوب سونی یعنی «کیلزون» (Killzone) به یادمان میآید. «هورایزن زیرو دان»، تلاشی از سوی گوریلا گیمز برای ساخت عنوانی جدید و درخشان است. آیا این استودیو میتواند از پس انجام این کار بربیاید؟ تجربهای جدید در سبکی جدید کار سادهای نیست. با اینکه این استودیو سابقه و کارنامهی درخشانی دارد همچنان نمیتوان با قاطعیت نسبت به کیفیت نهایی محصول نظر داد.
در اولین برخورد با این بازی احتمالاً شما هم مثل ما به یاد بازی Enslaved: Odyssey to the West میافتید. زمینی بسیار زیبا و البته پسا آخرالزمانی! جایی که سالها پس از قدرت و سلطهی انسان بر زمین، این سیاره حالا بیشتر شبیه به دوران غارنشینی انسانها شده. محیطهای سبز و زیبا، کوهستانهای مه گرفته و دریاچههای زلال. یک دنیای کاملاً آزاد. شبیه به چیزی که قبلتر در «اسکایریم» دیدهایم؛ تمام این محیط آمادهی جستوجو و ماجراجویی شماست و هر نقطهای که در زمینه ببینید قابل کاوش است. اما وجه تشابه این بازی و ماجراهای مانکی و تریپ در اسیرشده، تنها دنیایی پسا آخرالزمانی با محوریت طبیعت سبز و زیبا نیست. سالها پس از دوران اوج پیشرفت تمدن و تکنولوژی، اکوسیستم حیات در زمین به کلی تغییر یافته و دگرگون شده است. دنیا توسط ماشینها و مخلوقات رباتیک تسخیر شده و انسانی که روزی زمین را به مرز نابودی کشانده بود حالا برای زنده ماندن در دنیایی بیرحم میجنگد. دنیایی که خودش ساخته و حالا اسیر ساختهی دست خود شده است.
یکی از نکاتی که سازندههای بازی به آن اشاره کردهاند این است که انسان در این بازی دانشی نسبت به تکنولوژی ندارد و حتی نمیداند یک کامپیوتر چیست و چطور کار میکند. ظاهراً در این هزار سالی که از سلطهی رباتهای حیواننما میگذرد انسانیت هم به غارنشینی و گذشتهاش بازگشته و تکنولوژی را از یاد برده است. به گفتهی آقای Mathijs De Jonge آنها میخواهند که گیمر ابتدایی بودن امکاناتش را کاملاً حس کند و قصد ندارند یک شوتر با سنگرگیریهای فراوان و تیراندازی بیهدف بسازند. شاید تصور کنید سازندههای کیلزون در بازی جدید خود اسلحههای هیجانانگیزی قرار میدهند اما اینطور نیست. محدودهی دانش انسان در این بازی بسیار محدود است و آنها درک نمیکنند که این موجودات ماشینی چه هستند و چطور کار میکنند. اما خوشبختانه بدون اسلحههای مدرن و ترسناک هم توانایی مقابله با این موجودات مکانیکی را دارید.
قهرمان نقش اول و مؤنث این بازی Aloy نام دارد. و آن گونه که در تریلر شنیدیم (ay-loy) تلفظ میشود. او عضو یکی از اندک قبایل باقی ماندهی انسانهاست. یک تیرانداز ماهر با یار و همراه همیشگیاش یعنی کمانش که در این ماجراجویی کنترل او را به عهده خواهید گرفت. استعداد و غریزهاش به او کمک کرده که زندگی چادرنشینیاش را رها کند و به شکارچی و تیراندازی درجه یک تبدیل شود. درست مانند «لارا کرفت» در بازیهای مهاجم مقبرهی اخیر، ایلوی هم یک survivor است و تلاش میکند تا زنده بماند. البته آنها یک شباهت دیگر هم دارند؛ این که ایلوی کسی را بی دلیل نمیکشد و از کشتار لذت نمیبرد. بلکه تنها در مواقع لزوم و بالاجبار این کار را انجام میدهد.
گوریلا گیمز برای طراحی ایلوی از سوژههای بسیار خوبی الهام گرفته است. اگر سریال «بازی تاج و تخت» را دیده باشید به راحتی متوجه شباهت ایلوی و Ygritte خواهید شد. زنی که «جان اسنو» در طی سفرش با او آشنا شد و رابطهای بین این دو شکل گرفت. جدای از شباهت ظاهری، هردوی این شخصیتها بسیار شجاع هستند. موهای قرمز داشته و البته کماندار و تیراندازهای خوبی هستند و میتوانند به تنهایی از خود مراقبت کنند. البته ایلوی شباهتهایی به Ellen Ripley در «بیگانه» و Sarah Connor در «ترمیناتور» هم دارد!
داستان این بازی هزار سال پس از امروز رخ میدهد. انسانها با سهلانگاری و بیتوجهی خود باعث شدند که زمین به تسخیر حیوانات مکانیکی و رباتی در بیاید. ایلوی عضوی از یک قبیلهی کوچک است که برای زنده ماندن باید این هیولاهای فلزی را شکار کند. بکش یا کشته شو! این جمله را به وضوح در این دنیای وحشی درک خواهید کرد. رباتها همه جا هستند و زندگی میکنند. حتی شبیه به انواع حیوانات از جمله پرندگان و پستانداراناند. تنها راه شما برای بقا در این دنیا شکار این مخلوقات است تا روز به روز با امکانات بیشتر و قویتر به مقابله با خطرات بروید. اینجاست که وجه نقشآفرینی بازی خودنمایی میکند. رفتارهای شما در نوع ارتقای ایلوی تأثیر زیادی دارد و حتی احتمالاً شاهد سیستم دیالوگهای شاخهای و تصمیمگیری در بازی خواهیم بود. ایلوی قهرمان ما آمده که بجنگد تا زنده بماند و البته از دنیای گذشته درک و اطلاعی بیابد. در این راستا با گشت و گذار و همچنین ارتباط با NPCهای دنیای بازی و سیر داستانی کمکم به این هدف خواهید رسید. همچنین NPCهای پراکنده در بازی، درست مانند دیگر عناوین نقشآفرینی منبع مأموریتهای جانبی خواهند بود. کشف ابن دنیای زیبا و ارتقای شخصیت تحت کنترل شما در گرو این مأموریتهای جانبی و جستوجوهاست.
و اما گیمپلی؛ با توجه به قسمتهای کوتاهی که از روند بازی شاهد بودهایم، هورایزن مانند دیگر بازیهای اکشن سوم شخص کلاسیک خواهد بود. البته با اضافه کردن المانهای جدید و جذاب به گیمپلی. قسمتهای مختلف بدن دشمنان رباتیک را میتوانید ضد خودشان استفاده کنید. مثلاً با یک توپ لیزری باقی مانده از جسد شکار قبلی خود، دشمنی در حال پرواز را بترکانید! از جسد دشمنان خود غافل نشوید. چرا که علاوه بر استفاده از قسمتهای مختلفشان علیه خودشان، با لوت کردن و گشتن آنها به آیتمها و منابع خوبی برای ارتقا یا دستیافتن به امکانات جدید بر خواهید خورد و این قسمت مهمی از بقای ما در این بازی را شامل میشود. ایلوی از کمانها، تلهها و مواد انفجاری مختلفی برای مبارزه استفاده میکند. و این زرادخانه با گشتوگذار شما در دنیای بزرگ و آزاد بازی کاملتر میشود. پس جستوجوی دنیا، ارتباط با NPCها و دیگر قبایل را جدی بگیرید!
راستی Horizon: Zero Dawn دارای چرخهی آبوهوایی پویا و سیکل گردشی شب و روز است. این موضوع جدای از جذابیتهای بصری در گیمپلی نیز تاثیرگذار خواهد بود. این شما هستید که باید با هوش و ذکاوت خود از شرایط مختلف نهایت استفاده را ببرید.
در دموی این بازی که E3 سال ۲۰۱۶ شاهدش بودیم مکانیکهای جدیدی نشان داده شد که بسیاری از آنها ما را به یاد Monster Hunter و Rise of the Tomb Raider و حتی Uncharted انداخت! به این صورت که عاملی ویروس مانند در سراسر زمین پخش میشود و باعث میشود که زندگی وحشی مکانیکی علیهتان تحریک شود.
راستش را بخواهید توقع ما از Horizon بالاست. کسی از یک انحصاری سونی کمتر از عالی بودن را نمیپذیرد. برای همین هم اعتراض به Order زیاد بود، چون کوتاه بود و عیبهای ریز و درشتی در آن یافت میشد. یا بازخوردهای منفی به بازیهایی که اگر انحصاری سونی نبودند شاید نمرات بهتری میگرفتند. ما کنار نام سونی همیشه «خدای جنگ» و «آنچارتد» را دیدهایم. نام سونی برای ما یعنی «کراش بندیکوت» و «آخرین ما»، یعنی «گرن توریسمو» و کیلزون. این شرکت وسواس خاصی روی عناوین اختصاصی خود دارد و همین نکته امیدوارمان میکند که در دنیای Horizon آزادانه غرق شویم. مثل شاهکارهای سالیان اخیر گیم: اسکایریم، «فارکرای ۳» و GTA V، «ویچر»، «فالاوت ۴» و… که دنیایباز بودن را چندین پله ارتقا دادند و ساعتها ما را در خود غرق کردند. Horizon: Zero Dawn اواخر فوریهی ۲۰۱۷ عرضه خواهد شد -حدوداً اسفند همین سال- و ما چارهای جز صبر کردن برای تجربهی عنوان جدید سونی نداریم. صبر میکنیم و امیدواریم که حتی با یک بازی فراتر از انتظاراتمان روبهرو شویم.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
اگه یه اکشن نقش آفرینی درست درمون باشه که عالیه
مثل ویچر مثلا :۱۵: