بحث هفته: وقتی دست آسمان رو می شود

HFS توسط HFS
در ۱۳۹۵/۰۵/۲۳ , 15:10:13

این هم از ماجرای No Man’s Sky! بازی که تا پیش از این تصور می شد قرار است تاریخ گیمینگ را به دو قسمت قبل و بعد تقسیم کند حالا به گوشه ای خزیده و به میانگین امتیاز ۶۹ رضایت داده.
به راستی چه چیزی باعث شد چنین تصوراتی درباره این بازی شکل بگیرد؟ بد نیست موضوع بحث این هفته را به این بازی و بحث های پیرامون آن اختصاص دهیم و بررسی کنیم چرا در دنیای گیم شاهد چنین اتفاقاتی هستیم.
– آیا شما این بازی را انجام داده و یا قصد انجام آن را دارید؟
– بطور کلی نظرتان درباره این بازی چیست؟
– اگر بخواهید نمره و یا لقبی برای این بازی انتخاب کنید آن چیست؟
– بنظر شما چه چیزی باعث شد این عنوان تا این حد انقلابی جلوه داده شود؟ تبلیغات و اظهارات سازندگان و یا زیاده روی طرفداران؟ و یا چیز دیگر؟
– بنظر شما مشکل اصلی No Man’s Sky چه چیزیست و به چه دلیلی در حد انتظارات نبوده؟
– بنظر شما تاثیر عدم موفقیت این گونه آثار در آینده صنعت گیم چگونه خواهد بود؟ آیا این تاثیر مطلوب است و یا به مانعی برای گسترش ایده های جاه طلبانه تبدیل خواهد شد؟
تنها از هرگونه توهین و اسپم پرهیز کنید.


19 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

  1. – آیا شما این بازی را انجام داده و یا قصد انجام آن را دارید؟
    –فقط یه بار خونه ی دوستم ده دقیقه بازی کردم.

    بطور کلی نظرتان درباره این بازی چیست؟
    نظر خاصی نمیتونم بدم چون از اون بازی های مورد علاقه م نیست ولی به نظرم زود خسته کننده میشه و سیستم آپگرید و لول آپش هم جای پیشرفت داره… روی مبارزات هم بیشتر کار کنن خیلی بهتر میشه… درکل اگه آپدیت های مختلف براش ندن به نظرم بازی زود فراموش بشه.

    – اگر بخواهید نمره و یا لقبی برای این بازی انتخاب کنید آن چیست؟
    –نمره که نمیدم ولی لقبه “آسمانی پر از هایپ بر دوش گیمرها” رو براش انتخاب میکنم.

    بنظر شما چه چیزی باعث شد این عنوان تا این حد انقلابی جلوه داده شود؟
    خب به هرحال نمیشه منکر جالب بود سیستم الگوریتم بازی شد و تا الان همچین بازی ای نداشتیم… ولی خب هر انقلابی خوب نیست که(مخصوصا ما که تجربه ش رو داریم :lol: )… ولی جدا از شوخی به عنوان یه بازی اصلا اون انتظاری که ازش میرفت رو برآورده نکرد.

    تبلیغات و اظهارات سازندگان و یا زیاده روی طرفداران؟ و یا چیز دیگر؟
    –به نظرم بیشتر زیاده روی طرفداران بود و یه عده که بیخود پیاز داغ بازی رو زیاد کردن و در کنار این موضوع سازندگان هیچوقت شایعات رو رد نکردن… البته وقتی بهترین بازی مورد انتظار سال هم میشه با تشکر از منتقدهای گرامی معلومه که انتظارات بیشتر هم میشه.

    بنظر شما مشکل اصلی No Man’s Sky چه چیزیست و به چه دلیلی در حد انتظارات نبوده؟
    –کسایی که بازی کردن باید نظر بدن.

    بنظر شما تاثیر عدم موفقیت این گونه آثار در آینده صنعت گیم چگونه خواهد بود؟ آیا این تاثیر مطلوب است و یا به مانعی برای گسترش ایده های جاه طلبانه تبدیل خواهد شد؟
    اتفاقا به نظرم اونقدر هم شکست نخورده… برهرحال هرکس که بازیش کرده تا اینجا نکات مثبت خیلی خوبی از بازی کشف کرده ولی متاسفانه بازی هدف خاصی نداره و در کنار اشکالات ریز این بی هدف بودن دو چندان دیده میشه… پس به نظرم در ادامه میتونیم بیشتر شاهد استفاده از یه سری مکانیک های بازی باشیم.

    ۰۰
  2. خیلی زوده برای این صحبت ها
    ولی خب باشه میگیم
    ۱- انجام ندادم ولی صد درصد قصدش رو دارم ولی نه الان وایمیسم تا تخفیف بخوره :lol: شایدم رویه پی سی بازیش کردم. در کل بنظرم ارزش ۶۰ دلار به هیچ جه نداره و اگه مثل ایندی های دیگه ۳۰ دلار یا کمتر بود شاید پیش خرید میکردم.
    ۲- بازی تو یه کلمه خلاصه میشه و اون بی هدفیه! بی هدف مطلق! اصلا خودش نمیدونه چی میخواد و قراره به چی برسه و از کجا شروع شه و کجا تموم شه و از همه مهمتر صد درصد تکراری شدن گیمپلی بازی هست. مثلا آدم چقدر کشش داره یه چیزی رو چند بار تکرار کنه و بهش عادت کنه؟!
    ۳- ازون جایی که بازی نکردم نمره نمیدم بهش :lol: ولی لقب که خیلی زیاد میشه بهش داد. شخصا هایپ فینگر رو براش انتخاب میکنم ! دلیل فینگرشم…. بعله!
    ۴-سوال تکراریه بالاتر پاسخ داده شد
    ۵-این سبک اینده ایی نداره مگه اینکه المان همکاری بهش اضافه بشه و چیزی شبیهه MMO ها در بیاد! که بازم بنظرم جالب نمیشه در کل من مخالف سر سخت این سبکم کاملا هم مشخصه چرا چون هدفی پشته این بازی ها و حتی بازی های انلاین نیست در حالی که گیم هنوزم یک جورایی هنره و میشه بهش به عنوان یه هنر پر مفهموم و چگیده ایی از کتاب و سینما و اتفاقات اطراف خودمون یاد کرد

    ۱۰
  3. بازی رو انجام دادم و تا حالا هم که کلی لذت بردم. نمره ی منتقد ها رو هم درک نمیکنم و اهمیتیم نداره برام. گیمپلی تا اینجا که خوبه ولی به نظرم جلوتر یکنواخت بشه. روی پی سی هم فقط مشکل افت فریم بود. که یکم اذیت میکنه. نمره ۷.۵-۸ بنظرم عادلانه تره

    ۰۰
  4. جالبه
    یک عده از دوستان بازی رو هنوز تجربه نکردن
    نظرات عجیبی هم میدن
    بازی خوشبختانه drm free بود وخیلی سریع در دسترس قرار گرفت
    حدود ۹ ساعت هست که مدام دارم بازی میکنم
    بازی خوبیه انقدر گفتن مشکل افت فریم و فریز و کرش و اینا
    ولی به جز افت فریم ها جزی چیز خاصی نبود که اونم با پچ حل میشه
    نکته دیگه این که برخلاف تصور یک عده که فکر میکنن بازی فقط جمع و اوری منابع و خرید و فروش ایناست
    بله بخش بزرگی از بازی همینه ولی همش این نیست
    دلیل اصلی این که بازی اونچیزی نشد که باید میشد گیمر ها هستن
    اونایی که عادت کردن یه مسیر مشخص و از پیش تایین شده رو طی کنن
    که متاسفانه بخش عمده ای رو هم تشکیل میدن
    بازی مشکلی نداره
    بازی واقعا بازیه

    ۱۰
  5. فعلا برای بحث های این چنینی خیلی زود هست.
    باید درست تجربه شود و با بینش کامل نسبت به تمامی ابعاد بازی قضاوت شود.
    برای من هنوز هم دوست داشتنیست. :۱۵:
    زمانی یک بحث پیرامون یک موضوع در یک گروه می تونه شکل بگیره که تک تک اعضا بر اساس تجربه ای کامل به بیان دیدگاه خود بپردازن!!!
    واقعا جای تعجب داره…
    و حالا کاملا درک می کنم که چرا سونی با تمام قدرت پشتشون ایستاد، چون این بازی باید دیده میشد و مطرح میشد…، به هزار و یک دلیل…، این کار سونی جای تقدیر داره.

    ۰۰
  6. سوال اول ؛ در حال حاضر خیر.ولی در اولین فرصت.حالا اینکه این اولین فرصت کی میتونه باشه…،معلوم نیست.شاید یک ماه دیگه،شاید شش ماه دیگه،شاید هم یکسال دیگه.مهم اینه که بالاخره تجربه خواهد شد.
    سوال دوم ؛ کلیت بازی و اساسش زیباست و نوین.مخصوصا برای افرادی که گشت و گذار و سفر رو چه در دنیای واقعی و چه در بازی های ویدعویی دوست دارند.حالا اینکه شما توانایی این رو دارید که در یک کهشکان عظیم،قابلیت پرواز،صعود،رد شدن از کنار شهاب ها،کشف سیارات،دیدن موجودات عجیب و رنگارنگ رو دارید،واقعا هیجان اور نیست؟مصلما هست.ولی با یه بازی ویدعویی طرف هستیم.و محدودیت،مخصوصا برای این قبیل عناوین تازه و نو اورانه همیشه وجود داره.که این قبیل مشکلات،گریبان این عنوان رو هم گرفتند.مشکلاتی که از همون ابتدا هم مشخص بودند.اولین معضل اینه که بازی داستان خاصی نداره.این مسعله،به خودی خود بخاطر ذات گشت و گذاری اثر اصلا مشکل ساز نیست.ولی وقتی میریم سراغ معضل دوم،این مشکل هم خودش رو نشون میده.مشکل دوم اینه که بازی بعد از گذشت ساعاتی،که مصملا برای هر فردی متفاوت خواهد بود،از ۵ ساعت گرفته تا ۲۰ ساعت،تکراری خواهد شد.پرواز و کشف و نام گذاری و نظاره کردن مناظر بی بدیل بازی،معمولی خواهد شد و اون هیجان اولیه را از دست خواهد داد که صد البته موضوعی طبیعیست.درست که تعداد سیارات و اندازه دنیای ساخته شده بسیار بالاست،ولی خود اثر یک سری مکانیسم های مشخصی داره.یک سری حس های تعیین شده ای داره.و وقتی این حس ها،این تجربه ها تا یه میزانی جذب شد،دیده شد،ارضا شد،مصلما اون اثر گذاری اولیه خودشون رو از دست خواهند داد.اتفاقا یکی از دلایلی که خیلی ها با بازی به مشکل برخوردند هم همین موضوعه.توقع داشتند ساعت های متمادی پای محصول بنشینند و کمترین احساس یکنواختی و تکراری شدنی بهشون دست نده.درصورتی که اصلا اینطوری نیست.
    برگردیم سراغ مشکلات اول و دوم.با رخداد این مسعله(کاهش جذابیت بازی بعد از گذشت مدتی مشخص)،عدم وجود یک داستان جدی و محکم،یا لا اقل مجموعه از ماموریت های فرعی کوچک و صحبت و تبادل اطلاعات با افراد دیگر،جای خالیشون بسیار بیشتر از قبل در بازی احساس میشه و عملا تبدیل به یک نقطه ضعف میشوند.همیشه به یک انگیزه،هرچند ساده،خارج از موضوع اصلی نیاز است.
    سومین مشکل هم،ساخت سیاره ها و مناطق فرمولیه که منجر شده به مکان های مشابه هم در مقیاس بالا.که البته،تا حدودی هم تقصیر سازنده ها نیست.مصملا تعداد قابل توجهی مکان نو و متفاوت خلق کرده اند و سپس بوسیله این الگوریتم خلق شده بوسیله خودشون،شروع کردن به ساخت مکان هایی مشابه این چندین مکان با میزان تفاوت های زیاد و یا کم.شاید اگه سازنده ها مقداری از توجهشون به مقیاس عظیم بازی کم میکردند این موضوع کمتر در چشم میامد.چون دقیقا به همین خاطر و این هایپ،توقع ها از اثر بالا رفت و حتی افرادی هم که به این موضوع واقف بوده اند،توقع چیز دیگری را داشتند.یک جور هایی مشابه وضعیت سیاهچاله ها و مکان های فرعی اسکایریم.که چه از نظر رنگبندی و چه از نظر ظاهر و طراحی شباهت وصف ناپذیری با هم داشتند.حداقل اینجا رنگبندی متفاوته :-)
    سوال سوم ؛ فعلا هیچی.باید شخصا تجربه بشه.
    سوال چهارم ؛ با انقلابی اصلا موافق نیست.متفاوت و خاص بنظرم توصیف بهتریست.چرا این عنوان خاص است؟ایا واقعا واضح نیست؟ایده اش براتون جذاب نیست؟پرداختش،حالا با هر میزان کم و کاستی،زیبا نیست؟صد البته که هست.
    سوال پنجم ؛ رجوع بکنید به جواب سوال دوم
    سوال ششم ؛ مگه من تحلیلگرم :27: نهایت امیدم اینه که منجر به ساخت و پردازش ایده های نوینی مشابه خودش بشه.نیاز داره این صنعت به این قبیل اثار هنری و زیبا :۱۵:

    ۰۰
    1. این جا موند :D
      واقعا دلم میخواست که استودیو سازنده بازی رو تا این میزان بزرگ نمیکرد.باهاش در این مقیاس برخورد نمیشد.اینطوری شاید جهان بازی هم کوچک تر،ولی متنوع تر میشد.توقع ها کنترل شده و در جهت درست بود و بازی به اون چیزی که واقعا حقش بود میرسید.العان،نمیدونم،یچیزی بین بزرگنمایی،بدشانسی و حق نشناسی گریبان بازی رو گرفته.بنظرم این بزرگ کردن بیشتر از بازیکنا،گریبان خود سازنده ها رو گرفته.اثرگذاری واقعا بیشتری میتونست داشته باشه این محصول.
      مثلا همین undertale.یه بازی دو بعدی ساده که با گیم میکر ساخته شده.اگه پیش از عرضه سازنده میومد از بازی کلی تبلیغ و هایپ و تریلر نشون میداد،ملت رسما بعنوان یه شاهکار در نقش افرینی بهش نگاه میگردند و سوپرایز نفهته و مخفی بینظیر خفته در خود اثر،به صفر میرسید.امیدوار بودم که این بازی هم از این راه وارد میشد.میگذاشت سوپرایز ها را خود مردم کشف کنند و احساس کنند.ولی تبلیغات و هایپ،نفس بازی رو برید و رسما تبدیلش کرد به یه بازی AAA.حیف.اگه یه درس استودیو های دیگه قرار باشه از این بازی و وضعیت کنونیش بگیرند،همین موضوعه.در کامنت دوستان هم بهش اشاره های پی در پی شد.

      ۰۰
  7. فکر نکنم تا ارزون بشه و کلی بگذره بازیش کنم شایدم اصلا بازیش نکنم.
    وقتی تیم ۱۲ ۱۳ نفره میان بازیشونو به این اندازه هایپ میکنن و یک مشت فن بوی بازی رو بقدری مهم و بزرگ جلوه میدن و از اون طرف تو گیم اواردز مورد انتظار ترین میشه کاملا باید انتظار اپیک فیل داشت .
    فکر کنید یک دنیایی بهتون بدن با ۱۸ نمیدونم چی چی لیون و تمام همون ۱۸ چی چی لیون کلا یک گیمپلی داشته باشن که اونم جمع کردن ریسورس باشه سیستم ساخت ساز هم عملا وجود نداره پس اینا ارزشی ندارن رو تمام سیارات ۳ ۴ تا نقطه هدف باشه و تازه حیوانات هم چپه لود بشن رنگا هم بزنن تو اعصابت هیچ کار دیگه ای هم جز همین جمع کردن و چرخیدن تو این دنیا به این بزرگی نداشته باشی واقعا خسته کنندس . شاید بازی از نظر فنی و کلا این موضوع الگوریتمشا اینا دست اورد به حساب بیاد برای تیم سازندش که همونم شدیدا خوابیده حالا ولی از نظر بازی بودن هیچی نداره اصلا نمیشه اسمشو بازی گذاشت این یک نرم افزاره !
    اگه اینقد بازی رو بزرگ نمیکردن و به عنوان چیزی که بود باهاش برخود میکردن شاید هرگز این اتفاق نمی افتاد
    بنظر منم همچنان تا مدتا بهترین سرویوال نسخه پی سی ماینکرفت میمونه ! و اینم یک درس عبرت برای تیم سازنده و خیلیا میشه که اینقد به این مورد دنیای بزرگ تکیه نکنن .

    ۶۰
  8. – آیا شما این بازی را انجام داده و یا قصد انجام آن را دارید؟ نه، تنها در صورتی که مجانی باشد بازی خواهم کرد.
    – بطور کلی نظرتان درباره این بازی چیست؟بندپروازانه، بازی شکست نخورده، مشکلش اینه که انتظارات الکی بالا رفته بود، همین!
    – اگر بخواهید نمره و یا لقبی برای این بازی انتخاب کنید آن چیست؟ بازی مینیمال که توی قالب AAA جا زده شده بود.
    – بنظر شما چه چیزی باعث شد این عنوان تا این حد انقلابی جلوه داده شود؟ تبلیغات و اظهارات سازندگان و یا زیاده روی طرفداران؟ و یا چیز دیگر؟ بلاندپروازی و توهم سازندگان!! ملت ساده لوح!!
    – بنظر شما مشکل اصلی No Man’s Sky چه چیزیست و به چه دلیلی در حد انتظارات نبوده؟ مشکل آن تلاش برای معرفی خود به عنوان یک عنوان AAA با قیمت بالا است.
    – بنظر شما تاثیر عدم موفقیت این گونه آثار در آینده صنعت گیم چگونه خواهد بود؟ آیا این تاثیر مطلوب است و یا به مانعی برای گسترش ایده های جاه طلبانه تبدیل خواهد شد؟ تاثیر خاصی ندارد. طی چند هفته این بازی به آرشیو بازی های فراموش شده می رود.

    ۱۱
  9. – آیا شما این بازی را انجام داده و یا قصد انجام آن را دارید؟ نه
    – بطور کلی نظرتان درباره این بازی چیست؟ یه بازی ناقص بیشتر یه دموی فنی تا بازی.
    – اگر بخواهید نمره و یا لقبی برای این بازی انتخاب کنید آن چیست؟ اپیک فیل
    – بنظر شما چه چیزی باعث شد این عنوان تا این حد انقلابی جلوه داده شود؟ تبلیغات و اظهارات سازندگان و یا زیاده روی طرفداران؟ و یا چیز دیگر؟
    هایپ های احمقانه سازندگان. جوگیر شدن ملت حمایت سونی ازش
    – بنظر شما مشکل اصلی No Man’s Sky چه چیزیست و به چه دلیلی در حد انتظارات نبوده؟ گیم پلی بازی کلا دو بخشه گشت و گزار جمع کردن منابع بازی تو سبک سروایول و هیچ مکانیزم ساخت ساز درست حسابی ای نداره
    سیستم مبارزات نداره مولتی پلیر نداره. کلا باید از یه سیاره بری یه سیاره دیگه. منبع جمع کنی بفروشی و همین. بازی کمبود محتوا داره بشدت شاید واسه اول تنوع سیارات و گونه های جانوریش یکم جذابیت داشته باشه ولی بعد از چن ساعت بازی کردن به تکرار میافته.
    نکته دوم بازی به این بزرگی و تو این سبک بعد از تاخیرای طولانی بدون هیچ ارلی اکسسی منتشر شده. فاز سازنده چیه؟ بازی کلی باگ افت فریم مشکله صدا و کلی ایراد فنیه دیگه داره.
    نکته سوم بازی تو این سبک با این محتوای محدود ۶۰ دلار؟
    – بنظر شما تاثیر عدم موفقیت این گونه آثار در آینده صنعت گیم چگونه خواهد بود؟ آیا این تاثیر مطلوب است و یا به مانعی برای گسترش ایده های جاه طلبانه تبدیل خواهد شد؟ موفق نشدن این بازی مسلما به صنعت گیم کمک میکنه. حداقلش سازنده ها میفهمن با یه دنیای بزرگ و بی روح نمیتونن ملتو گول بزنن.

    ۵۳

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر