معرفی بهترین بازی‌های اقتباسی از کمیک های مارول

در ۱۴۰۲/۰۶/۰۸ , 14:00:00
Deadpool, spider man, X-Men, شرکت مارول (Marvel Entertainment), شرکت والت دیزنی (Walt Disney)

در قسمت اول مقاله تاریخچه‌ی بازی‌های شرکت دی سی را بررسی کردیم و طی قراری که گذاشتیم، در این قسمت نوبت بررسی تاریخچه‌ی بازی‌های مارول است. شرکت مارول که کمی جوان‌تر از شرکت دی سی است، مجموعه کمیک‌ها و شخصیت‌های محبوب و خاص خودش را دارد، و به دنیای رنگارنگ داستان‌هایش نسبت به دی سی مشهور است. دنیای بازی‌های مارول بیشتر خلاصه به مرد عنکبوتی و مردان ایکس یا X-Men می‌شود، و دیگر شخصیت‌ها نسبت به این دو بازی‌های بسیار کمتری دارند.

اگر نمی‌دانستید مارول (Marvel) به چه معناست، مارول به معنای شگفتی و اعجاز است که قرار است در این قسمت از مقاله بیشتر به بازی‌های شگفتی آور دنیای آن بپردازیم. مانند بررسی بازی‌های دی سی، بررسی بازی‌های مرد عنکبوتی و مردان مجهول را به آخر کار واگذار می‌کنیم.

مارول برخلاف دی سی توجه بیشتری به پلتفرم‌های موبایل داشته است؛ اما هنوز هیچ عنوانی با کیفیت بتمن‌های راک استدی برای شخصیت‌های مارول منتشر نشده. با قسمت دوم داستان‌های مصور و هنر هشتم و بررسی بازی‌های مارول همراه دنیای بازی باشید.

تک بازی Howard the Duck

کاور اولین بازی مرد عنکبوتی
کاور اولین بازی مرد عنکبوتی

قبل از اینکه به بررسی تک بازی Howard the Duck بپردازیم، به اولین بازی مارول نگاهی می‌اندازیم. اولین بازی مارول، مرد عنکبوتی تولیده شده توسط شرکت آتاری بود. این بازی با نام خالی Spider-Man در سال ۱۳۷۱ شمسی برای کنسول آتاری ۲۶۰۰ منتشر شد. گرافیک و گیم پلی بازی شباهت زیادی به اولین بازی سوپرمن دارد که در تصویر زیر می‌توانید خودتان مشاهده کنید.

صحنه‌ای از اولین بازی مرد عنکبوتی و مارول
صحنه‌ای از اولین بازی مرد عنکبوتی و مارول

به اولین تک بازی شخصیت‌های مارول می‌پردازیم که طرفداران خاص خود را دارد و این طرفداران اقلیت محسوب می‌شوند. هاوارد اردکه یا Howard the Duck سال ۱۳۷۵ برای کامپیوترهای شخصی آن زمان منتشر شد، و در آن زمان نیز منتقدین استقبال چندانی از این بازی نکردند. بازی در کل ۴ مرحله داشت که می‌بایست در این مراحل آماده‌ی مبارزه‌ی نهایی شوید تا دوستان هاوارد را نجات دهید.

یک صحنه از بازی
یک صحنه از بازی

بازی‌های Captain America

در کل دو بازی بر محوریت شخصیت کاپیتان آمریکا ساخته شده که اولین بازی سال ۱۳۷۶ برای کامپیوترهای شخصی آن دوره، و دومین بازی همین پنج سال پیش به عنوان یک بازی فیلمی منتشر شد.

اولین بازی با نام Captain America in: The Doom Tube of Dr. Megalomann منتشر شد که در آن کاپیتان می‌بایست جلوی پرتاب موشک‌هایی حامل ویروس خطرناک را بگیرد. کاپیتان یک ساعت وقت دارد تا مراحل مختلفی را طی کند، مبارزه کند و سپرش را پرتاب کند تا جلوی این فاجعه را بگیرد. سپرهای کاپیتان محدود بودند و می‌بایست قبل از از دست رفتن آنها برای برگشت آنها اقدام کنید.

صحنه‌ای از بازی
صحنه‌ای از بازی

بازی دوم هم با عنوان Captain America: Super Soldier براساس فیلم اول کاپیتان آمریکا در سال ۱۳۹۰ منتشر شد. در این بازی منتقدین از سیستم مبارزه‌ی خوب تعریف کرده بودند، اما روند تکراری و دیگر دلایل باعث متوسط قلمداد شدن بازی شدند.

کاور بازی
کاور بازی

تک بازی Silver Surfer

تنها بازی موج سوار نقره‌ای همین بازی است که سال ۱۳۷۹ برای NES منتشر شد. این بازی در سبک مبارزه‌ای و دو بعدی معمول دنبال می‌شد که در بیشتر بازی موج سوار نقره‌ای روی آب حرکت می‌کرد! این بازی در سطح متوسط قرار گرفت و دیگر خبری از بازی دیگری با محوریت این شخصیت نبود.
صحنه‌ای از بازی
صحنه‌ای از بازی

مجموعه بازی های The Punisher

اولین بازی پانیشر یا مجازاتگر در همان سالی که موج سوار نقره‌ای منتشر شد به بازار آمد. این بازی نیز برای کنسول NES منتشر شد که پانیشر از بخت و اقبال خوبش در بازی اولش می‌توانست در دید سه بعدی تیراندازی کند. در تصویر می‌توانید صحنه‌ای از گیم پلی بازی را مشاهده کنید.

صحنه‌ای از بازی
صحنه‌ای از بازی

در همان سال ۱۳۷۹، یک بازی دیگر باز با نام بدون بر چسب The Punisher برای کامپیوترهای شخصی توسط سازنده و ناشر دیگری تولید و منتشر شد. این بازی بیشتر مورد توجه قرار گرفت و موفق‌تر از بازی NES ظاهر شد. بازی دارای تنوع گیم پلی خوبی بود که یکی از دلایل موفقیتش همین مهم بود.

سه سال بعد، بازی دیگر با نام خالی ضد قهرمان مشهور مارول منتشر شد. این بازی برای سیستم‌های آرکید و کنسول جنسیس سگا منتشر شد که بازی موفقی هم بود. این بازی که توسط کپکام ساخته و منتشر شد، در سبک مبارزه‌ای و دید دوبعدی دنبال می‌شد  که در آن پانیشر با نیک فیوری (رهبر نظامی سابق و رهبر انتقام جویان و سازمان شیلد) همراه می‌شود تا گروه‌های خلافکار و مافیایی شهر به رهبری کینگ پین ، دشمن معروف پانیشر و قهرمان دیگری چون بی باک یا Daredevil، را از پا در بیاورد. این بازی دارای حالت دو نفره هم بود که می‌توانستید در نقش پانیشر و نیک به بازی بپردازید.

صحنه‌ای از بازی
صحنه‌ای از بازی

اولین بازی مدرن پانیشر یک دهه پیش منتشر شد. این بازی که توسط شرکت مرحوم THQ منتشر شده بود، یک اقتباس خوب از این شخصیت محسوب می‌شد که یک سال بعد از اکران فیلم هالیوودی پانیشر به بازار آمد. داستان بازی بر گرفته از فیلم و کمیک‌های این شخصیت است. فرانک کستل یا پانیشر، در این بازی با دید و گرافیک سه بعدی و با انواع و اقسام اسلحه و روش‌های مختلف کشتار و مجازات دشمنان وارد صحنه می‌شود.

2315264-pun_2012_09_08_23_47_24_12
صحنه‌ای جالب از بازی پانیشر

آخرین بازی با محوریت این شخصیت، The Punisher: No Mercy نام داشت که سال ۱۳۸۸ به عنوان انحصاری PS۳ در شبکه‌ی PSN منتشر شد. این بازی در سبک تیراندازی اول شخص دنبال می‌شد و فقط دارای بخش‌های چند نفره بود. این بازی برخلاف بازی قبلی، عنوان متوسطی قلمداد شد و موفقیت خاصی کسب نکرد.

مجموعه بازی‌های هالک

هالک شگفت انگیز، یکی از قوی‌ترین قهرمانان مارول، در اولین بازی خودش نیز با قدرت ظاهر شد. اولین بازی هالک تقریباً دو دهه پیش برای کنسول‌هایی چون Super NES و جنسیس سگا منتشر شد. این بازی در سبک اکشن و پلتفرمینک دو بعدی دنبال می‌شد و دارای تنوعی خوبی در مراحل و گیم پلی بود. این بازی حتی دارای سه پایان متفاوت بود و در برخی مراحل و فضاهایی که هالک نمی‌توانست عبور کند، می‌توانستید به حالت انسانی بروس بنر مبدل شوید و از موانع خاص عبور کنید.

صحنه‌ای از اولین بازی هالک
صحنه‌ای از اولین بازی هالک

یک سال بعد از بازی اول، اولین بازی هالک روی اولین پلی استیشن منتشر شد. ضعیف‌ترین بازی هالک همین بازی با عنوان The Incredible Hulk: The Pantheon Saga است. گیم پلی تکراری و سبک گرافیکی نه چندان جذاب و دیگر موارد باعث شکست این بازی شدند.

کاور بازی
کاور بازی

سال ۱۳۸۲ یک بازی در کنار فیلم هالک  منتشر شد. این بازی برای نسل ششم کنسول‌ها منتشر شد و بازی متوسط رو به خوبی بود. در این بازی می‌توانستید از قدرت‌های هالک حسابی استفاده کنید و آشوب به پا کنید.

موفق‌ترین بازی هالک، و یکی از موفق‌ترین بازی‌های مارول The Incredible Hulk: Ultimate Destruction است که سه سال بعد از بازی قبلی منتشر شد. این بازی نیز توسط Radical Entertainment ساخته شد که دارای محیط باز و سندباکس، آزادی عمل بالا، گیم پلی خوب و متنوع، گرافیک خوب  و صداگذاری عالی بود. داستان بازی نیز فکر شده و غنی بود و همه چیز دست به دست هم داد تا این بازی به یک عنوان فوق العاده و به یاد ماندنی تبدیل شود.

کاور بازی
کاور بازی

آخرین بازی با محوریت شخصیت هالک، یک بازی کاملاً متوسط بود که براساس فیلم دوم هالک در سال ۱۳۸۷ منتشر شد. این بازی نیز در حالت دنیای باز و دید سوم شخص دنبال می‌شد که گشت و گذار با هالک در شهر و برپایی آشوب حسابی لذت بخش بود! اما اصلاً منطقی نبود و پس از مدتی از برپایی آشوب خسته می‌شدید و به دلیل نبود محتوای کافی، بازی تکراری می‌شد.

در این بازی همه کس و همه جا را می‌توانستید نابود کنید و تقریباً کمترین چالشی برای‌تان پیش نمی‌آمد.

صحنه‌ای از بازی
صحنه‌ای از بازی

مجموعه بازی‌های مرد آهنی

مرد آهنی یا Iron Man بر خلاف موفقیت و محبوبیتش در سینما، در دنیای بازی‌ها آنچنان موفق نیست. اولین بازی با حضور مرد آهنی Iron Man & X-O Manowar in Heavy Metal نام دارد که دو دهه پیش منتشر شد. این بازی در دسته‌ی بازی‌های ضعیف قرار می‌گرفت و بعد از مدت کوتاهی بسیار خسته کننده می‌شد. بازی دارای حالت دو نفره هم بود، و نمی‌توان آن را واقعاً یک بازی مرد آهنی مستقل در نظر گرفت.

اولین بازی با محوریت مرد آهنی سال ۱۳۸۱ با عنوان The Invincible Iron Man منتشر شد. این بازی مورد استقبال منتقدین قرار گرفت و در دسته‌ی بازی‌های اقتباسی خوب به حساب می‌آمد. سبک بازی اکشن و دوبعدی بود که مبارزات و هیجان بازی بسیار بالا بود و تعادل خوبی میان انرژی زرهی قهرمان و مبارزه با دشمنان برقرار بود؛ هر چند که داستان بازی سطحی بود.

کاور بازی
کاور بازی

دو بازی دیگر همزمان با اکران اولین و دومین فیلم‌های مرد آهنی نیز منتشر شدند. این دو بازی فیلمی نیز در دسته‌ی بازی‌های متوسط رو به ضعیف قرار گرفتند. هر دو بازی در گیم پلی، گرافیک و روند پیشروی مشکلات و کمبودهای فراوانی داشتند، و تنها نکته‌ی مثبت دو بازی طراحی خوب زره‌ی مرد آهنی بود.

مجموعه بازی‌های چهار شگفت انگیز

چهار شگفت انگیز مرحوم، در کل سه بازی انحصاری دارند که همه‌ی آنها تقریباً در سطح متوسط دست و پا می‌زنند. اولین بازی با عنوان Fantastic Four وارد بازار شد که در سبک مبارزه‌ای مشابه به بازی معروف و دوست داشتنی Streets of Rage یا شورش در شهر دنبال می‌شد.

صحنه‌ای از اولین بازی چهار شگفت انگیز
صحنه‌ای از اولین بازی چهار شگفت انگیز

دو بازی بعدی نیز بازی‌هایی همزمان با اکران فیلم‌های هالیوودی بودند که برای این گروه دوست داشتنی قهرمانان منتشر شدند. این بازی‌ها با قابل بازی بودن هر چهار شخصیت و همکاری در از پا در آوردن دشمنان و پیشروی در مراحل دنبال می‌شدند.

مجموعه بازی‌های Blade

بلید نیز فقط سه گانهای از بازی فیلمی‌هایی دارد که براساس سه گانهی فیلم‌های این شخصیت ساخته و منتشر شده‌اند. بازی‌های بلید برخلاف فیلم‌های اقتباسی نه چندان قوی‌اش که از قسمت اول سیر نزولی را طی می‌کنند، از قسمت اول سیر صعودی را دنبال می‌کنند و پله‌های ترقی را تا رسیدن به سطح متوسط و قابل تحمل طی می‌کنند؛ از بدتر به بد.

صحنه‌ای از یکی از عناوین Blade
صحنه‌ای از یکی از عناوین Blade

مجموعه بازی‌های Men In Black

شاید نمی‌دانستید که مجموعه داستان‌ها و فیلم‌های مردان سیاه پوش نیز از کمیک‌های مارول هستند که بعد اقتباس‌های سینمایی آنها انجام شده. فیلم اول اقتباسی موفق ظاهر شده و دو فیلم دیگر از نظر منتقدین متوسط ظاهر شدند.

بازی‌های اقتباسی این مجموعه هم همگی در اصل بازی فیلمی هستند تا بازار فیلم‌ها را داغ‌تر کنند. تمامی بازی‌های مردان سیاه پوش متوسط و ضعیف کار شده‌اند و حرفی برای گفتن ندارند. اولین بازی با عنوان Men in Black: The Game نوزده سال پیش همزمان با اکران اولین فیلم منتشر شد. آخرین کنسولی نیز چهار پیش منتشر شد که یکی از ضعیف‌ترین بازی‌های اقتباسی است.

صحنه‌ای از بازی
صحنه‌ای از بازی

تک بازی‌های Daredevil، Elektera، Ghost Rider و Thor

تک بازی‌های این شخصیت‌هایی که در عنوان این بخش می‌بینید، همگی بازی‌های اقتباسی از فیلم‌های در حال اکران هستند و نمی‌توان انتظار خاصی از آنها داشت. تمامی این بازی‌ها با محوریت این شخصیت‌ها، همزمان با اکران فیلم‌هایشان منتشر شدند و همگی نیز در دسته‌ی بازی‌های متوسط، تکراری و خسته کننده قرار می‌گیرند. بازی‌هایی که فقط شاید به کار طرفداران پروپاقرص این شخصیت‌ها بیایند. این بازی‌ها همگی در سبک اکشن سوم شخص معمول دنبال می‌شوند که در زیر می‌توانید نمونه‌ای از گیم‌پلی این بازی‌ها را مشاهده کنید؛ در ضمن بازی Thor از سه بازی دیگر ضعیف‌تر است؛ دیگر خودتان عمق فاجعه را دریابید!

صحنه‌ای از گیم پلی بازی Ghost Rider
صحنه‌ای از گیم پلی بازی Ghost Rider

تک بازی Deadpool

کاور بازی
کاور بازی

ددپول یکی از محبوب‌ترین و جذاب‌ترین شخصیت‌های مارول است که به او در هنر هفتم و هشتم خیلی کم لطفی شده! در هنر هفتم و سینما که به خوبی ظاهر شد و امیدوارم این مهم ادامه پیدا کند، اما در بازی‌ها یک بازی نه چندان قوی با محوریت این شخصیت هنوز هم کم لطفی بزرگی است! این بازی سه سال پیش توسط اکتیویژن منتشر شد که از نکات بارز آن می‌توان به صداگذاری قوی، دیالوگ‌های فوق‌العاده سرگرم کننده و دیوانه بازی‌های ددپول اشاره کرد! این سه نکته کافی هستند تا طرفداران ددپول را ساعت‌ها سرگرم کنند؛ اما گیم‌پلی تکراری و گرافیک نه چندان قوی، هر مخاطبی را زده و خسته می‌کند. این بازی سال پیش دوباره برای کسنول‌های نسل جدید منتشر شد و باز هم طرفداران این شخصیت به سراغش رفتند؛ هر چند که بازی پیشرفت گرافیکی چندانی نکرده و به صورت غیر منصفانه‌ای قیمت بالای یک بازی جدید را دارد!

مجموعه بازی‌های مرد عنکبوتی

بالاخره به محبوب‌ترین شخصیت مارول می‌رسیم. کمتر بازی در بررسی بازی‌های بالا یک شاهکار یا حتی یک بازی عالی در نوع خودش بود. شاید باور نکنید، ولی حتی نوشتن و پرداختن به آنها نیز خسته کننده بود! به هر حال، می‌خواهیم به بررسی مهم‌ترین و شاخص‌ترین بازی‌های این شخصیت محبوب بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

به اولین بازی منتشر شده‌ی مرد عنکبوتی در اوایل مقاله پرداختیم، و هم اکنون به دومین بازی شاخص این شخصیت می‌پردازیم.

The Amazing Spider-Man vs. The Kingpin سال ۱۳۶۹ شمسی منتشر شد و  به دلیل موفقیت این بازی، در دو سال بعد از انتشار اولیه، پورت‌های دیگر بازی برای کنسول‌های دیگر نیز منتشر شدند.

صحنه‌ای از بازی
صحنه‌ای از بازی

مگر می‌شود در دسته‌ی شخصیت‌های محبوب و درجه یک باشی و هیچ بازی آرکیدی برای سیستم‌های آرکید اقتباسی از تو ساخته و منتشر نشود! سال ۱۳۷۰ بازی Spider-Man: The Video Game توسط سگا ساخته و منتشر شد. در این بازی به غیر از مرد عنکبوتی، شخصیت‌های معروف دیگری از دنیای این شخصیت و دنیای شخصیت‌های مارول حضور داشتند. این بازی با طراحی و گرافیک جذاب خود، و گیم پلی و مبارزات خوب توانست منتقدین و مخاطبان را شیفته‌ی خود کند.

صحنه‌ای از بازی
صحنه‌ای از بازی

بازی Spider-Man بدون هیچ پسوندی در سال ۱۳۷۵ برای کنسول‌های Super NES و جنسیس سگا منتشر شد. این بازی اقتباسی از مجموعه‌ی سریالی انیمیشن کلاسیک مرد عنکبوتی بود. بر خلاف مجموعه انیمیشن فوق العاده، این عنوان بازی متوسطی بود که بیشتر جنبه‌ی تبلیغاتی و بازار گرمی را داشت. پیش از انتشار این بازی نیز بازی‌های بسیاری بر محوریت مرد عنکبوتی منتشر شدند که اکثراً مانند این بازی متوسط بودند و حتی برخی از آنان پروژه‌های برخی دانشجویان بودند که در نهایت به بازار راه پیدا کردند.

کاور بازی
کاور بازی

و اما می‌رسیم به اولین بازی اقتباسی و با کیفیت مرد عنکبوتی یعنی بازی Spider-Man منتشر شده در سال ۱۳۷۹ یا سال ۲۰۰۰ میلادی. این شاهکار توسط Neversoft ساخته شد و توسط Activision برای کنسول‌های نسل پنجم منتشر شد. عکس کاور بازی نیز نوستالژی است، چه برسد به تصویر گیم پلی در زیر مشاهده می‌کنید.

صحنه‌ای از گیم پلی این بازی فوق العاده، عنکبوتی در حال تار افکنی
صحنه‌ای از گیم پلی این بازی فوق العاده، عنکبوتی در حال تار افکنی

این بازی در هر بخش خود شاهکاری در نوع خودش است. داستان بازی کاملاً فکر شده و غنی است و از شخصیت‌های مختلف و متنوعی در داستان خود بهره می‌برد. گیم پلی فوق العاده و بالا رفتن و چسبیدن به دیوارها واقعاً در آن زمان دیوانه کننده بودند. لباس‌های فرعی، مراحل ویژه و دیگر موارد، یک بازی کامل و شایسته‌ی نام عنکبوت مارول را رقم زده بودند. منتقدین نیز حسابی از بازی استقبال کردند.

یک سال بعد از اولین شاهکار، ادامه‌ای بر آن توسط  Vicarious Visions ساخته شد. این عنوان با نام Spider-Man ۲: Enter Electro در همان سبک و سیاق پیشین با ارتقاهای بیشتر و بهبودی گرافیکی صرفاً برای کنسول PS۱ منتشر شد. این بازی هم همانطور که می دانید یا حدس می‌زنید، مانند وارث خودش شاهکار بود. سیستم گشت و گذار در شهر و تار افکنی، شخصیت‌های بیشتر درگیر در داستان، مبارزه‌های جذاب‌تر با باسها یا غول‌ها و همه چیز مانند بازی اول بی نقص و عالی کار شده بود. بعد از انتشار اولین بازی توسط نورسافت و اکتیویژن، روزهای خوب عنکبوتی در دنیای هنر هشتم و بازی‌ها شروع شد، و دیگر سازندگان نیز راه درست کار را یاد گرفتند.

کاور بازی
کاور بازی

Spider-Man: Mysterio’s Menace یک بازی دیگر ساخته شده توسط Vicarious Visions است که در همان سال ۱۳۸۰ به‌صورت انحصاری برای کنسول Game Boy Advance منتشر شد. این بازی در دید دو بعدی و در سبک اکشن سکوبازی دنبال می‌شد که از نظر طراحی و گرافیک، به نسخه‌های کنسول پلی استیشن شباهت داشت. این بازی نیز مورد توجه مخاطبان و منتقدین قرار گرفت. در این بازی، عنکبوتی محبوب ما درگیر آشوب‌هایی می‌شود که توسط یکی از دشمنانش، میستریو (استاد شعبده و جادو)، به وجود آمده می‌شود.

صحنه‌ای از بازی
صحنه‌ای از بازی

به اکران اولین فیلم مرد عنکبوتیِ سم ریمی در سال ۱۳۸۱ می‌رسیم، و مجموعه بازی‌های فیلمی این آثار نیز از همین نقطه آغاز می‌شود. برخلاف انتظارات، این مجموعه بازی، بازی‌های با کیفیتی هستند که توسط Treyarch ساخته شده و توسط اکتیویژن منتشر شدند. این بازی‌ها که داستان فیلم‌ها را دنبال می‌کردند، دارای گیم پلی خوب و طراحی‌های با کیفیت بودند که در تمامی سه نسخه بازی براساس سه نقطه‌ی فیلم، این کیفیت حفظ شده بود. سبک بازی مانند شاهکارهای قبلی در دید سه بعدی، گشت و گذار و مبارزه خلاصه می‌شود.

صحنه از اولین بازی فیلمی مرد عنکبوتی
صحنه از اولین بازی فیلمی مرد عنکبوتی

در بین سه گانه فیلم‌ها و بازی‌های مرد عنکبوتی، Treyarch سنت شکنی نوستالژی و شیرینی کرد که به شخصه به دل من خیلی نشست. تقریباً ده سال پیش، بازی Ultimate Spider-Man منتشر شد که با تنوع شخصیتی و قابل بازی بودن ونوم یا Venom، طراحی گرافیکی سل‌شید و خاص، روایت داستان کمیکی و متفاوت خود مخاطبین زیادی مثل مرا دیوانه کرد! همه چیز بازی ناب و خاص خودش بود؛ حرکات، انیمیشن‌ها، روایت داستان، گردش در شهر و دیگر موارد. این بازی نیز مورد توجه منتقدین قرار گرفت و در دسته‌ی بازی‌های خوب جا شد. اگر این بازی را تجربه نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنم که حتماً آن را تجربه کنید.

یک صحنه از بازی، بازی با ونوم و استفاده از مردم برای قدرت و بازیابی جان
یک صحنه از بازی، بازی با ونوم و استفاده از مردم برای قدرت و بازیابی جان

دو سال بعد از بازی عنکبوتی که مرا دیوانه کرد، Spider-Man: Friend or Foe منتشر شد که این بازی نیز طراحی و سبک خاص خودش را داشت. در این بازی، شما با دشمن‌های مرد عنکبوتی یا دیگر قهرمانان مارول تیمی دو نفره تشکیل می‌دادید و در اصل آنها را تربیت می‌کردید تا دستیار شما باشند. بازی ایده‌ی جدید و نابی داشت، اما به دلیل گیم پلی تکراری مورد انتقاد قرار گرفت و در سطح متوسط رو به خوب طبقه‌بندی شد.

کاور بازی
کاور بازی

Spider-Man: Web of Shadows یک سال بعد از دوست یا دشمن منتشر شد که با همکاری دوباره‌ی Treyarch و اکتیویژن و Shaba Games وارد بازار شد. این بازی نیز دارای ایده‌های جدید و نابی بود که در اجرای بیشتر آنان شکستی نسبی خورده بود. اولین بازی ابرقهرمانی که اعمال و تصمیمات شما در روند بازی و داستان آن تأثیر می‌گذارد، سیستم مبارزه‌ی جدید و داستان جدید و ناب از ایده‌ها و نکات مثبت بازی بودند که پتانسیل بالایی به این عنوان تزریق کرده بودند. بیشتر پتانسیل موجود به خوبی اجرا نشده بود و همین مهم باعث انتقاد منتقدین شد. با وجود اینکه بازی مشکلات خاص خود را داشت، اما برای طرفداران مرد عنکبوتی، ارزش بازی و تکرار بالایی داشت.

کاور بازی
کاور بازی

به ظهور Beenox و خلاقیت‌هایش می‌رسیم. اولین بازی که بی‌ناکس بر روی آن کار کرد Spider-Man: Shattered Dimensions بود که شش سال پیش منتشر شد. همانطور که از عنوان بازی پیداست، ابعاد مختلف زمان و مکان بر هم ریخته، و مرد عنکبوتی‌های مختلف و متفاوتی از جهان‌های موازی مختلف دست به همکاری می‌زنند تا تهدید بزرگ را نابود کنند. چهار عنکبوتی کاملاً متفاوت، با شخصیت‌ها و قدرت‌های مختلف، در دنیاهای خاص خود و در مقابل دشمنان خاص خود در یک بازی مطمئناً جذابیت فوق العاده بالایی دارد. این بازی مورد توجه منتقدین و مخاطبان قرار گفت که دلیل این مهم گیم پلی خوب، طراحی هنری و گرافیک خاص و چشم نواز و تنوع بازی بودند.

برخلاف بازی اول بی‌ناکس، بازی دوم با همین ایده‌ی سفر در زمان و کنترل چند عنکبوتی متفاوت، بسیار ضعیف عمل کرد. Spider-Man: Edge of Time دارای داستان غنی و فکر شده‌ای بود که با گیم‌پلی سرگرم کننده و المان‌های جذاب نسخه‌ی اول همراه نبود و بعد از مدتی بسیار خسته کننده می‌شد. این بازی دقیقاً یک سال بعد از نسخه‌ی اول منتشر شد که سبک سیاق قبلی را تا حدی حفظ کرده بود ولی پاسخگوی انتظارات نبود.

کار بی‌ناکس هنوز با عنکبوت مارول تمام نشده و دو بازی فیلمیِ مرد عنکبوتی شگفت انگیز نیز ساخته‌ی دست این استودیو است. در بازی اول عنکبوت شگفت انگیز، دنیای باز و گشت و گذار به بازی برگشته و سیستم مبارزه‌ی جدیدی در بازی پیاده شده است. سیستم گشت و گذار بازی خوب کار شده و لذت بخش است؛ اما سیستم مبارزه به آن خوبی که می‌بایست باشد، نیست و تقلید نه چندان استادانه‌ای از بتمن‌های راک استدی است. گشت و گذار بازی می‌توانست تنها دلیل بازی کردن و ادامه‌ی آن باشد؛ به علاوه‌ی عکس گرفتن به سبک پیتر پارکری و برخی مأموریت های فرعی.

صحنه‌ای از بازی
صحنه‌ای از بازی

بازی دوم مرد عنکبوتی شگفت انگیز همزمان با اکران قسمت دوم مجموعه فیلم‌های جدید و ریبوت شده‌ی عنکبوتی منتشر شد. این بازی ضعیف‌تر از وارث خود عمل کرد و تقریباً یک کپی پیست دیگر بود که فقط طراحی لباس شخصیت اصلی در آن متفاوت بود. بعد از مدتها، یک بازی فیلمیِ متوسط برای عنکبوت محبوب.

کاور و آیکون بازی
کاور و آیکون بازی

به آخرین بازی مهم و شاخص مرد عنکبوتی یعنی Spider-Man Unlimited می‌رسیم. این بازی با اینکه برای پلتفرم‌های موبایل دو سال پیش منتشر شد، اما دارای کیفیت و جذابیت بالاست. این بازی دارای سبک دویدن بی نهایت مانند Temple Run و دیگر بازی‌های مشابه است که طراحی گرافیکی کمیکی و زیبایی دارد و بسیار سرگرم کننده کار شده. سازنده و ناشر بازی Gameloft است که همچنان به پشتیبانی بازی ادامه می‌دهد.

مجموعه بازی‌های X-Men

یکی از دلایل علاقه‌ی سازندگان به ساختن بازی‌های اقتباسی ایکس من، تنوع و تعداد بالای شخصیتهای این گروه است. به اولین بازی این گروه شخصیتهای محبوب می‌پردازیم.

The Uncanny X-Men اولین بازی منتشر شده از مردان ایکس یا مجهول است که ۲۷ سال پیش برای NES منتشر شد. در این بازی در مراحل مختلف، تیمی دو نفره تشکیل داده و با توجه به قابلیت‌های ویژه‌ی هر شخصیت می‌توانستید با دشمنان مبارزه و از موانع عبور کنید.

کاور بازی
کاور بازی

دومین بازی اقتباسی از این گروه نیز در همان سال برای کامپیوترهای شخصی منتشر شد. این بازی با عنوان X-Men: Madness in Murderworld شناخته شد که برخلاف بازی قبلی که دوربین و دید بازی از بالا بود، دید دو بعدی معمولی داشت و علاوه بر سیستم مبارزه‌ی متنوع، دارای معماهای مختلفی نیز بود.

یک صحنه از بازی
یک صحنه از بازی

همانطور که می دانید، می‌توان گفت که محبوب‌ترین و پرطرفدارترین شخصیت این گروه، ولورین است. همین محبوبیت وی باعث شده تا بازی‌ها و فیلم‌های مستقل خودش را داشته باشد. اولین بازی با نام خالی Wolverine در سال ۱۳۷۰ شمسی برای NES نینتندو منتشر شد. آخرین بازی مستقل ولورین نیز هفت سال پیش به عنوان یک بازی فیلمی برای فیلم X-Men Origins: Wolverine منتشر شد.

صحنه‌ای از یگم پلی اولین بازی ولورین
صحنه‌ای از یگم پلی اولین بازی ولورین

بازی موفق X-Men ۲: Clone Wars اقتباسی از مجموعه سریالی انیمیشن کلاسیک این گروه است که برای کنسول جنسیس سگا در سال ۱۳۷۴ منتشر شد. بازی مانند نسخه‌های پیشین قابلیت تجربه‌ی دونفره را نیز داشت. جالب است بدانید که یک ادامه بر این بازی در دست ساخت بود که قرار بود X-Women نامیده شود و فقط شامل شخصیت‌های مؤنث این گروه شود؛ این بازی توسط سگا کنسل شد، و هیچوقت وارد کنسول‌های مخاطبان نشد.

صحنه‌ای از بازی
صحنه‌ای از بازی

اولین بازی مبارزه‌ای یا فایتینگ موفق مردان ایکس که راه را برای عناوین این چنینی در آینده باز کرد، X-Men: Children of the Atom بود. این بازی توسط کپکام ساخته و منتشر شد، و در سال ۱۳۷۴ اولین انتشارش را داشت که به دلیل موفقیتش، چهار سال بعد روی PS۱ هم پورت شد. بازی دارای شخصیت‌های مثبت و منفی بود که همه قابل بازی بودند. سیستم مبارزه‌ی لذت بخش و گرافیک ارتقا یافته و چشم نواز باعث موفقیت چشمگیر بازی شدند. مطمئن باشید اگر الان هم به بازی این اثر بنشینید، برای‌تان جذاب خواهد بود.

گیم پلی بازی
گیم پلی بازی

کپکام باز هم در همان سال یک بازی تک نفره در سبک اکشن اقتباس از این گروه ایکس محبوب منتشر کرد. این بازی به‌صورت انحصاری برای Super NES منتشر شد که دارای گرافیک بهتر، سیستم مبارزه‌ی جذاب و درجه سختی بالا بود.

سال ۱۳۷۹ و ۲۰۰۰ میلادی، بازی مبارزه‌ای دیوانه کننده‌ی دیگری توسط اکتیویژن منتشر شد. این بازی فایتینگ و مبارزه‌ای تن به تن، در نسخه‌ی اول خود موفق بود و در نسخه‌ی دوم، موفقیت را به اوج خود رساند. X-Men: Mutant Academy نام بازی است که در نسخه‌ی دوم، مرد عنکبوتی نیز در بازی قابل دسترسی است و گرافیک بازی نیز سه بعدی شده در حالیکه ارزش‌های وارث خود را حفظ کرده است.

صحنه‌ای از قسمت دوم بازی Mutant Academy
صحنه‌ای از قسمت دوم بازی Mutant Academy

متاسفانه نسخه‌ی سوم این مجموعه بازی  با عنوان X-Men: Next Dimension نتوانست موفقیت وارثان خود را تکرار کند و بازی متوسطی قلمداد شد. این بازی با گرافیک کاملاً سه بعدی برای نسل ششم کنسول‌ها منتشر شد. در کل نسخه‌ی سوم پیشرفت‌های چشمگیری داشت، اما شاید چون رقبای بیشتری پیدا کرده بود انتظارات بیشتری از آن می‌رفت.

X۲: Wolverine’s Revenge یکی از معدود بازی فیلمی‌های مردان مجهول است. خوشبختانه تعداد این نوع عناوین اقتباسی این گروه بسیار کم هستند. X۲: Wolverine’s Revenge که همزمان با قسمت دوم و موفق مجموعه فیلم‌های مردان ایکس منتشر شد، بازی متوسطی بود که همانطور که خودتان می دانید، خسته کننده و تکراری می‌شد.

به بازی افسانه‌ای این گروه یعنی X-Men Legends رسیدیم. یکی دیگر از شاهکارهای عناوین اقتباسی کمیکی، قطعاً این بازی و دنباله‌اش یعنی X-Men Legends II: Rise of Apocalypse هستند. این دو بازی باعث الهام گیری و ساخت شاهکار دیگری با نام Marvel Ultimate Alliance شدند که در بخش بعدی، و بخش پایانی مقاله به آن می‌پردازیم.

کاور بازی افسانه‌های X-Men
کاور بازی افسانه‌های X-Men

X-Men Legends یا افسانه‌های مردان ایکس، تقریباً یک دهه پیش برای کنسول‌های نسل ششم منتشر شد و به قدری مورد توجه مخاطبین و منتقدین قرار گرفت، که جزو برترین بازی‌های اقتباسی تاریخ است. بازی در سبک اکشن با دید ایزومتریک همراه با المان‌های نقش آفرینی دنبال می‌شد. شما کنترل چهار شخصیت را به انتخاب خودتان به‌دست می‌گرفتید و مرحله به مرحله پیش می‌رفتید. همکاری شخصیت‌ها و ضربه‌های چند نفره عالی کار شده بودند. تعداد زیادی از شخصیت‌های درجه یک الی بالاتر در بازی موجود بودند تا تنوع بازی از هر نظر حفظ شود. دنباله‌ی بازی نیز مانند وارث خود یک شاهکار از آب درآمد و از هر نظر، و در هر بخش یک اثر هنری فوق العاده بود. این دو شاهکار توسط Raven Software و اکتیویژن ساخته و منتشر شدند.

صحنه‌ای از قسمت دوم بازی
صحنه‌ای از قسمت دوم بازی

و بالاخره به آخرین بازی اقتباسی مردان ایکس می‌رسیم، عنوانی که از یک شاهکار به یک فاجعه مبدل شد. X-Men: Destiny توسط استودیوی خوش نام Silicon Knights در دست ساخت بود و قرار بود که ناشر همیشگی این عناوین یعنی اکتیویژن نیز بازی را منتشر کند. به دلایل مشکلات مدیریتی، مالی و دیگر بهانه‌ها، سرنوشت جهش یافتگان به نابودی ختم شد. این بازی که قبل از انتشار، ادعای جابجا کردن استانداردها و نوآوری‌های خاص را داشت، به مانند یک سیب نرسیده و آفت زده وارد بازار شد.

کاور بازی
کاور بازی

قرار بود که هر مخاطب، شخصیت و جهش یافته‌ی خودش را بسازد و وارد دنیای مردان ایکس کند، با تصمیمات خودش بازی را پیش ببرد و در نهایت پایانی که بسته به اعمال خودش است را مشاهده کند؛ اما اینها فقط حرف بود. رییس این استودیو نیز گفت که به دلیل خریداری شدن مارول توسط دیزنی، بودجه‌ی بازی به شدت افت کرد و همه چیز به هم ریخت! حال واقعاً این مهم حقیقت است یا خیر مشخص نیست؛ به هر حال از انتشار بازی پنج سال می‌گذرد.

بازی‌های گروهی مارول: انتقام جویان یا Avengers، Marvel VS Capcom

اولین بازی گروهی قهرمانان مارول زیاد در راستای اتحاد نبود و بلکه در راستای به جان هم انداختن این اساطیر بود! Avengers in Galactic Storm اولین بازی گروهی مارول است که فقط برای دستگاه‌های آرکید، ۲۶ سال پیش منتشر شد و در سبک مبارزه‌ای یا فایتنیگ دنبال می‌شد.

صحنه‌ای از اولین بازی گروهی انتقام جویان
صحنه‌ای از اولین بازی گروهی انتقام جویان

در همان سال، کپکام دومین بازی گروهی و باز هم مبارزه‌ای مارول با عنوان Marvel Super Heroes را منتشر کرد. این بازی از اولین انتشار خود تا چهار سال پیش دوباره منتشر می‌شد و روی کنسول‌ها و پلتفرم‌های متفاوت پورت میشد و موفقیت چشمگیر بازی، راه را برای عناوین مارول علیه کپکام یا Marvel VS Capcom باز کرد.

صحنه‌ای از بازی، مبارزه‌ی کاپیتان و عنکبوت!
صحنه‌ای از بازی، مبارزه‌ی کاپیتان و عنکبوت!

سال ۱۳۷۵، اولین بازی گروهی که در آن ابرقهرمانان با یکدیگر متحد بودند و با هم نمی‌جنگیدند منتشر شد، Marvel Super Heroes: War of the Gems توسط کپکام ساخته و وارد بازار شد، و دوباره در همان سبک مبارزه‌ای دنبال می‌شد که مخلوط با پلتفرمینگ بود. هر شخصیت در این بازی قابلیت‌ها و ضعف‌های خاص خود را داشت که مخاطب را وادار می‌کرد عاقلانه انتخاب کند.

Marvel vs. Capcom: Clash of Super Heroes اولین بازی مارول علیه کپکام بود که سال ۱۳۷۸ توسط کپکام منتشر شد. این بازی به دلیل موفقیت چشمگیر و تقاضای مخاطبان، تا سال‌ها بعد برای پلتفرم‌های جدیدتر پورت شد. نسخه‌های متعددی با محوریت مبارزه‌ی شخصیت‌های این دو شرکت ساخته شدند که اکثر آنها موفق بودند و مورد توجه منتقدین نیز قرار گرفتند.

اولین نبرد تمامی کپکامی‌ها با تمامی مارولی‌ها
اولین نبرد تمامی کپکامی‌ها با تمامی مارولی‌ها

همانطور که گفته شد، شاهکاری چون Marvel: Ultimate Alliance منتشر شده در سال ۱۳۸۵ نمی‌تواند بدون پیش زمینه‌ی خاصی تولید شده باشد. افسانه‌های مردان ایکس، Raven Software، مارول و اکتیویژن را به تکاپوی تولید این عنوان وادار کرد و موفقیت دیگری رقم خورد. این بازی در همان سبک افسانه‌های مردان ایکس، فقط بسیار گسترده‌تر و ارتقا یافته در دست مخاطبان قرار گرفت. این بازی نیز خاطرات زیادی را برای امثال بنده رقم زد که این خاطرات دوباره سه سال بعد، با نسخه‌ی دوم این بازی زنده شدند؛ و ای کاش که نسخه‌ی سوم و کاملاً نسل هشتمی برای این عنوان ساخته شود.

صحنه‌ای از بزرگترین اتحاد قهرمانان مارول
صحنه‌ای از بزرگترین اتحاد قهرمانان مارول

سه سال پیش بود که بالاخره پس از مدت‌ها انتظار، اولین بازی لگویی مارول نیز منتشر شد. Lego Marvel Super Heroes با دنیای باز، شخصیت‌های متعدد، تنوع مأموریت ها و گیم پلی به دل هوادارن و منتقدین نشست. تجربه‌ی دونفره یا چند نفرهی عناوین لگو نیز لذت خاص خود را دارد، امتحان کنید ضرر ندارد.

اما می‌رسیم به آخرین بازی‌هایی که در این مقاله بررسی خواهیم کرد، بازی‌های پلتفرم‌های موبایل Marvel Contest of Champions و Marvel: Future Fight. بازی Marvel Contest of Champions سال دو سال پیش، و بازی بعدی هم سال گذشته منتشر شدند. این دو بازی با کیفیت در سبک‌های مبارزه‌ای تن به تن و نقش آفرینی دنبال می‌شوند که تمامی مخاطبین و دوستداران مارول و ابرقهرمانان را راضی نگه می‌دارند.

3081693-screenshot2016-06-15at7.18.39pm

آینده چه می‌گوید؟ آیا مارول برنامه‌های خاصی برای دنیای بازی‌هایش دارد؟

در این دو قسمت از مقاله، مطمئناً خودتان متوجه شده‌اید که در دنیای بازی‌های اقتباسی کمیکی چه گذشته، چه می‌گذرد و احتمالاً چه خواهد گذشت. دنیای سینمایی مارول حسابی خودش را جا انداخته و با برنامه‌های قبلی و سال به سال، مخاطبان بسیار زیادی پیدا کرده است. در E۳ امسال دیدیم که نمایشی از بازی مرد عنکبوتی جدید در کنفرانس سونی ظاهر شد، و شواهد حاکی از آن است که این بازی می‌تواند آغاز یک دوره‌ی جدید در بازی‌های مارول باشد؛ دنیایی غنی مانند دنیای کمیک‌ها و سینمای مارول در دنیای هنر هشتم. سال پیش بود که شایعاتی مبنی بر ساخت بازی‌های اقتباسی مارول توسط استودیوی داستانی/ ماجرایی کار Telltale منتشر شد. حال باید صبر پیشه کرد تا نقشه‌های مارول برای هنر هشتم بر ملأ شوند. به شخصه خیلی دوست دارم که دنیایی مستقل از دنیای سینمایی، با عناوین با کیفیت از مارول ببینم؛ چه کسی دوست ندارد!؟


1 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 
  1. فقط Spiderman : Friend Or Foe و Spiderman Web Of Shadows
    این دو تا بازی بازی هایی هستن که تا ابد هم از یادم نمیرن،بار ها و بار ها هر دو تاشون رو تکرار کردم.دوست یا دشمن رو که با پسر خالم میزدم ولی تو یه جا بازی کرش می شد و نمیتونستیم بازی رو پشت سر بذاریم،۶ سال گذشت (!) و من بازی رو درست کردم و نشستیم دوباره با هم بازی رو تموم کردیم. وب آف شادو هم که بهترین بازی چندین سال عمرم بود و به غیر از آخرین بازی از مجموعه توراک دیگه هیچ بازی نتونست جاشو برام بگیره.الان هم که دارم دربارش حرف میزدم دوباره هوس کردم که برم بازی ها رو بازی کنم،یه تجربه ی ناب که هیچ وقت قدیمی نمیشه…

    ۰۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر