چون شوید! | نوازشی که کوجیما سان و مریدان را لازم بوَد!

در ۱۳۹۵/۱۰/۰۱ , 00:00:35
Hideo Kojima, kojima, Mads Mikkelsen, Norman Reedus, هیدئو کوجیما

ما اصلا با این قضیه مشکل نداریم که «نورمن ریدوس» در بازی جدید «کوجیما» نقش اول است یا «مدز میکلسن» قرار است آنتاگونیست بازی باشد یا «گیرمو دل‌تورو» توی توئیترش فحش‌های بوق‌دار نصیب کونامی کرده! چون خودمان از این فحش‌ها به کونامی و ایضا به کوجیما و متال گیر پنج و ادا و اطوارهایش فراوان داده‌ایم! حالا هم می‌خواهیم فحش‌های مستتر در کلمات محترمانه و شیک، بار استاد کنیم. به همین خاطر اگر از طرفداران شوآف‌های استاد و ژانگولر بازی‌های لوس و بی‌مزه‌اش هستید، توصیه می‌کنیم این متن را نخوانید؛ چون در پایان به ما فحش خواهید داد و چون قرار نیست این فحش‌ها در هیچ رسانه‌ای مکتوب شوند و شکل شیک و تروتمیزی  به خودشان بگیرند، ما خوش‌مان نمی‌آید و به‌مان برمی‌خورد که فحش آبدارِ مد روز به‌مان بدهند! پس اگر هم‌ره و هم‌مرام مایید، با ادامه‌ی فحش‌ها با دنیای بازی همراه باشید!

Hideo Kojima, kojima, Mads Mikkelsen, Norman Reedus, هیدئو کوجیما
این را فن‌بوی‌ها درست کرده‌اند و کار ما نیست پس به ما فحش ندهید!

راستش را بخواهید ما هم قبلا مثل بقیه بودیم! یعنی وقتی قرار بود بازی جدید کوجیما رونمایی شود و این‌ها، خیلی خوش به حال‌مان می‌شد و بال درمی‌آوردیم و به پهنای صورت اشک می‌ریختیم و عکس کله‌ی استاد را با فوتوشاپ می‌گذاشتیم جای خورشید و آفتاب پرست می‌شدیم! ولی از وقتی دیدیم شوآف‌های بی‌در و پیکر استاد و اذیت‌هایش که یک زمانی به بازی‌های درجه یکی مثل چهارگانه‌ی (!) متال گیر ختم می‌شد، آمد و سرانجامش شد متال گیر پنجی که سوهان اعصاب بود و زد هرچه انتظار و عشق به مجموعه و شخصیت‌ها را در وجود بیچاره‌مان از هم پکاند، با استاد قهر کردیم و الان هم پشت‌مان را کرده‌ایم بهش که قهر قهر تا روز قیامت! بعد هم که کونامی استاد را انداخت بیرون و استاد هم به شیوه‌ی شوآف‌های خودش ننه من غریبم بازی درآورد و عکسش را توی یک زندان فتوشاپ کرد و مریدان یقه دریده اشک ریزان به صحرا چون شدند، دیدیم نه آقا! استاد قرار نیست رفتارش را تغییر بدهد. بعدش هم که قضیه‌ی لوگوی استودیوی بازی‌سازیش نقل محافل شد؛‌ آخر چه کسی می‌آید لوگوی استودیوی جدیدش را به یک معمای خفن سرکار گذار تبدیل کند؟ البته که استاد کوجیما! وقتی این همه مرید داری که برای باد معده‌ات هم هورا می‌کشند و خودشان را جر می‌دهند، چرا لوگوی استودیویت را به مزایده‌ی عقل‌هایشان نگذاری! ملت هم که عاشق چنین معماهایی هستند؛ آدم‌هایی که وقتی یک بازی ماجرایی پر از معماهای درجه یک را جلوی‌شان می‌گذاری اَخ اَخ و پیف پیف‌شان به هواست و بازی مذکور را با دستمال کاغذی برمی‌دارند و داخل سطل زباله می‌اندازند که خدای ناکرده دست و بال‌شان نجس نشود، برای معمای یک لوگو خودشان را از جهات مختلف جر می‌دهند! ما هم وقتی دیدیم اینطوری است، بنا را به این گذاشتیم که هر وقت استاد شوآف کرد ما هم جلیقه‌ی ضد جِرِش تن‌مان کنیم و چندتا ضدشوآف بزنیم بلکه مقبول افتد! بعد هم که استاد تریلر اول بازی جدیدش را داد بیرون که اسمش بود Death Stranding و از شدت خفن بودن یکی دو نفر بعد از دیدنش  همان‌جا مقابل نمایشگر رایانه‌شان ریق رحمت را سر کشیده با کائنات یکی شدند!

Hideo Kojima, kojima, Mads Mikkelsen, Norman Reedus, هیدئو کوجیما
ننه من غریبُم! هوام سرده اینجو! چه کُنُم؟!

گفتیم که با اینکه کوجیما سان دارد بازی می‌سازد هیچ مشکلی نداریم، حتا اگر بازیش بیاید و خوب هم باشد می‌گیریم بازی می‌کنیم ولی دیگر حال و حوصله‌ی این ژانگولر بازی‌ها را نداریم به خدا! آخر یعنی چی که نورمن ریدوس را که توی سریال «مردگان متحرک» برای خودش شخصیت خفنی است، این همه خفت می‌دهی! طرف را لخت مادرزاد ول می کنی توی یک ساحل و بعد به دستش یک بچه می‌دهی که نافش به ناف نورمن وصل است؟! ای وای! معانی انتزاعی و مستتر در تصاویر بخورد توی فرق سرمان! به جان خودمان وقتی «ایزاک کلارک» توی بازی Dead Space با آن همه خفت و زبونی به فنا می‌رفت و تکه تکه می‌شد، این‌همه تاسف نخوردیم که الان داریم برای نورمن بیچاره می‌خوریم! چرا خوب‌مَن(!) بازیت را فدای یک تریلر شوآف‌گونه‌ی فول آو  میستری می‌کنی؟!  حالا که داری بازی می‌سازی چرا نمی‌آیی رک و راست بگویی داستانش چیست؟ سبکش چطور است و اصلا قرار است با چه چیزی طرف باشیم؟! تریلر نشان‌مان می‌دهی یا معمای کشف قاره‌ی آتلانتیس یا اثبات وجود یوفوها را؟! به‌ خدا ما اگر عقل‌مان را برای کشف راز انقراض دایناسورها این همه که مریدانت برای کشف رازهای تریلرهایت به کار انداخته‌اند به کار انداخته بودیم، حالا یک جفت ولوسی رپتور توی خانه‌مان داشتیم که هر روز با ما فیفا بازی می‌کردند! بعد تریلر دوم‌ات از آن اولی بدتر! زده هرچی  راز و حقایق پنهان در پشت پرده‌ی هستی است را پکانده که! گیرمو دل‌تورو را می‌گذاری توی تریلر، بعد هم بدمَن خفنت را معرفی می‌کنی که مدز میکلسن است و بعدش هم هواپیماهای دم‌دار و تانک‌های دل و روده آویزان نشان‌مان می‌دهی؟! یعنی ما الان مدز بیچاره را باور کنیم که تا ته بازیت حتما مثل اسمش می‌شود یا دل‌تورو را یا آن تانک‌های حال به هم زنت را یا آن نفتی را که عمو میکلسن زار می‌زد را؟! حالا ما را ولش کن! ما هیچی! مدز میکلسن بیچاره که خودش گفته اصلا نفهمیده تریلر بازی جدید کوجیما چیست و اصلا ازش سردرنیاورده! نکند فیلم‌نامه‌ات را اصلا نداده‌ای این عموها بخوانند؟ یا داده‌ای ولی پر است از معماها و معانی مستتری که حتا توی فیلم‌های معناگرای ایرانی هم نمی‌شود نمونه‌اش را پیدا کرد؟

بعد از آن هم دوتا اظهار نظر شاهکار کرده‌ای؛ یکی این‌که گفته‌ای قرار است بازی در سال ۲۰۱۷ وارد پروسه‌ی جدی ساخت بشود! یعنی که چه؟! یعنی این همه ادا و حرکات موزون مال بخش مهمی از ساختار وجودی یکی از مخلوقات بود؟! یعنی هنوز خودت هم نمی‌دانی بازی‌ات چیست؟ خدایا توبه! خدایا ما را تبدیل به «اتاکن» بنما که نفهمیم دنیا دست کیست! بعدش هم که گفته‌ای با بازی جدیدت به فضا می‌روی! ای استاد! ای شیخ! ای دنیا در برابر اید‌ه‌هایت مقهور! حداقل یک چیزی می‌گفتی که برایت حرف درنیاورند این هیترهای نامرد! یعنی چه که به فضا می‌روی؟! یعنی زبان‌مان لال توهم؟! البته که نه! هر چه که شوآف کننده‌ی حرص درآری باشی، حداقل مطمئن هستیم که از این‌هایش نیستی؛ چون آدمی که به فضا می‌رود معمولا اینقدر خوب نمی‌ماند! پس احتمالا منظورت این بوده که وقتی بازی جدیدم را دادم بیرون ملت چنان استقبالی ازش بکنند که پولدار می‌شوم و یک سفینه‌ی فضایی می‌خرم و می‌روم فضا! ما که بخیل نیستیم، بخر و برو! شاید فرجی شد و رفتی به کهکشان‌های دیگر و برای مخلوقات دیگر هستی هم بازی ساختی و آن‌ها را هم از وجود مبارکت سیراب نمودندی!

Hideo Kojima, kojima, Mads Mikkelsen, Norman Reedus, هیدئو کوجیما
نو آیْم نات!

حالا زیاد هم تقصیر تو نیست! وقتی هر کاری می‌کنی مریدان از آن یک معنی مستتر می‌کشند بیرون تو هم خوشت می‌آید و یکی تازه اش را برای‌شان می‌سازی دیگر! وقتی دوتا تریلر بی‌ربط درست کرده‌ای و یک نفری پیدا شده که آن‌قدر بیکار است که دو تا تریلر را به شکل هم‌زمان پلی کند و بعد به معانی پنهانی از ماهیت وجودی آن‌ها برسد، ما هم باشیم از این شوآف‌ها می‌کنیم دیگر! یعنی چه که وقتی گیرمو دل‌تورو شیلنگ را فرو کرده توی سوراخ، بچه‌ی توی بغل نورمن ریدوس غیب شده رفته توی شیشه؟! غیب شده که شده! با فهمیدن این موضوع، سبک بازی، شکل گیم‌پلی یا زمان انتشار دست‌تان می‌آید؟ البته که نه! البته که شما هم با فهمیدن این مهم می‌روید فضا وردست استاد، روی کائنات و صور فلکی و نبولای سر اسب سُرسُره بازی می‌کنید!

خلاصه‌اش کوجیما سان تو را جان سالید اسنیک، تو را جان نائومی، تو را جان بیگ باس، تو را جان اسنایپر ولف، تو را جان آسلات، تو را جان میمون دلال متال گیر ۴ (لیتل گری)، از این کارها نکن! و مریدان، این‌همه به شوآف کننده‌ی بزرگ رو ندهید! دور برش می‌دارد و جو چنان می‌گیردش که آخر سر یک بازی نصیب‌تان می‌شود که متال گیر ۵ پیش آن جفتک چهار شاخ می‌اندازدها! نگویید نگفتید سرمان کلاه رفت! گرچه شما مریدان چنان غرق در استادید که حتا اگر هیدئو جان دیسک بلوری نامرئی هم داخل قاب بازیش به‌تان بیندازد از شدت هیجان و شوق حاصل از یک معمای جدید، همه‌گی چون می‌شوید! به خدا!


38 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

  1. بابا همش یه کوجیما بیشتر که نداریم حالا بزارید سبک خودشو داشته باشه. درسته اخیرا یه مقدار زیاده روی کرده ولی به هرحال این یکی از مشخصه های رفتاریش هست و با همین شناخته میشه. این همه بازیساز عادی داریم، حالا بزارید یکی غیرعادی باشه جذابیتش هم بیشتره.

    ۴۳
    1. محض اطلاعت “اخوی” جریان سیل ی ساعته هم راه میوفته . این جریان وقتی راه افتاد ک “فرد” به جای “اثر”ش قرار گرفت . بازی تازه قراره ۲۰۱۷ استارت بخوره یه سری فرضیه چی ها تا ماتحت داستان بازی رو هم دراوردن یه سری هم هنوز سرشونو از توی فرضیه ی چوب و طناب “استاد” در نیاوردن . شما رو نمی دونم که به این مقاومت میگین یا اختلاف پتانسیل ولی تو دهاته ما به اینا میگن جریان :/

      ۴۴
  2. به به بابا آقای قرالو کجایی تو پسر خوب.یکم بیشتر مقاله بنویس دلمون برای نوشته هات تنگ شده.کوجیما سان رو خیلی خوب اومدی?عمو کوجی کلا عادت داره اعصابمونو خورد کنه با چیزایی که گفتی موافقم ولی خب عموه دیگه چیکار میشه کرد…ولی از نظرم خیلی خیلی هم بد نیست که کوجیما این مدلی کار میکنه چون همین کاراش خاص و جاپنیش کرده.

    ۱۰
  3. والا من هنوزم وقت نکردم فنتوم پین رو برم. یه ۲۸ ساعت تا ماموریت اصلی ۱۱ و جانبی احتمالا تو این حدودا رفتم و البته هم از بازی بسیار لذت بردم و هم از برخی الگو برداری ها در عین عقب بودن از الگو ها ناراحت. ولی چندان مهم نبودن. اما نهایتا هر چی که بود فکر نمی کنم بد بوده باشه. ولی به عنوان کسی که از نوشته هاتون استقبال می کنه می گم که متن,متن ضعیفی بود. شاید بشه بگیم از روی احساسات که قابل قبول هم هست ولی دلایل و گفته ها و … بسیار سطح پایین و ایرانی بودن،با پوزش ! :۲۴:

    ۰۱
    1. خوب کاری کردی/می کنی! :۲۴:
      البته با تمام خوبی ها و اعتیاد آور و روون بودن گیم پلی اش من باز ترجیح میدادم کات سین هاش بیش تر بود. تعداد. و هم زمان.

      ۰۰
  4. جز پر نقص ترین مقاله هایی بود که خوندم اول اینکه تیتر زدید نوازشی به مریدان! بعد اول متن اومده طرفدارا نخونن پس الان کیو دارید نوازش میدید؟ نگید الان من خوندم بهم برخورده من ایراد مقاله رو گفتم بعد اگه ایراد به هواپیمای دم دار دارید یا چرا ناف داره، شکمش خط داره!!!به همین سادگی به میلیونها بازیه دیگه م میتونید ایراد بگیرید که مثلا(مثاله ها کسی به دل نگیره)چرا فال اوت گوزن دوسر داره یا چرا دیس آنرد پرواز میکنه یه جای دیگه ظاهر میشه چرا گوشای اون روباهه درازه!!! اگه میخواید مخاطب جذب کنید باید بگم تاسفم دیگه نمیشه بحالتون خورد همون چهار نفری که کامنت میزارن دیگه اونارم میپرونید خدایی احساس میکنید اون همه طرفدار کوجیما بدشون اومده تریلر مرموز باشه من خودم عاشق این چیزام شما که مشکل دارید با تریلرا نبینید مگه مجبورید اخه من میبینم فلان سایت پر نوبه یا اون یکی سایت دیگه نظرسنجیه شخصیتا گذاشته ولی میبینم link از یه نمیدونم ادمک، نماد یا،، چی شکست میخوره فقط یه لبخند میزنم و ازش میگذرم شمام میبینید حال نمیکنید با کوجیما و تریلراش نبین خیلی راحت(وااااالا)
    زشته ازینکارا نکنید اینطوریم نه کسی و جذب میکنید نه بهتون میگن چقد خاصید.

    ۴۵
    1. البته توجه داشته باشید که بازی های مذکور (فال اوت یا دیسانرد یا هر بازی دیگر) داخل تریلر ها، گیمپلی و طرح کلی بازیهایشان را نشان دادند.
      و مانوری بر روی گوزن دو سر نداشتند.

      ۰۰
    2. گفتم اگه ایراد باشه راحت میشه از کل بازیهای ساخته شده گرفت بعدم شاید مانورش رو چیزه دیگه ای باشه هنوز نیومده نظر ندیم بهتره بحث الکیم هست.

      ۰۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر