خانه » مقالات بازی ۳۲ مستقل خوبی که در سال ۲۰۱۷ منتظرشان هستیم × توسط علی فتحآبادی در ۱۳۹۵/۱۲/۱۹ , 14:00:29 8 بازیهای مستقل این روزها به بخشی جداییناپذیر از هویت این هنر جوان تبدیل شدهاند و بخش مهمی از عشق و خلاقیتی که ما از بازیها میخواهیم را در خود جای دادهاند. پیشتر معرفیهایی برای مستقلهای کمتر دیده شده کار کردهام و حالا در نظر دارم که سه مقاله مرتبط بههم در خصوص این بخش خارج از هیاهو ولی پراحساس بازیهای ویدئویی به رشته نگارش درآورم و امیدوارم با اینکار بتوانم تعداد بیشتری از این آثار فوقالعاده را به شما معرفی بکنم. اولین قسمت مقاله که چندی پیش بر سایت قرار گرفت، گلچینی بیست عددی از مستقلهای باکیفیت سال گذشته میلادی بود، دومین قسمت که پیش رویتان است مستقلهای مورد انتظار سال کنونی است و در نهایت هم، بهترین بازیهای مستقلی که تاکنون ساخته شدهاند در این مجموعه مقاله منتشر خواهد شد. سال گذشته برای مستقلسازان/بازان از همه نظر عالی و پربار بود. کمیت و کیفیت در بهترین حالت خودش قرار داشت و تنوع سبکهای مختلف تمامی سلایق را پوشش میداد. خوشبختانه، امسال نیز رقابت تنگاتنگی با سال پیش دارد و با دستیپر، قصد مدهوش کردن مخاطبها را کرده است. این لیست ۳۲تایی کامل نیست و بسیاری از آثار دیگر در آن جای نگرفتهاند، ولی در نوع خود تلاشی کوچک است برای معرفی چند عدد از مستقلهای خاص و باکیفیتی که منتظر عرضه و تجربه شدن هستند. پس با این ۳۲ بازی همراه دنیای بازی باشید. ۳۲. Yooka-Laylee چندی از سازندگان سابق عنوان موفق و بهیادماندنی «بانجو و کازویی» استودیو (Rare)، باری دیگر گرد هم آمدهاند تا بعد از گذشت سالها، ادامه معنوی این بازی بهیادماندنی را بسازند. نمایشهای بازی نیز تا الان مهر تاییدی بر تلاشهای آنها میگذارد و امیدوارم محصول نهایی نیز بتواند به اندازه برادر ناتنی خود، جذاب و حال خوبکن ظاهر بشود. این بازی در سال ۲۰۱۷ راهی رایانههای شخصی، پلیاستیشن ۴، اکسباکس وان و نینتندو سوییچ میشود. ۳۱. A Hat In Time سازندگان این پلتفرمر سهبعدی رنگارنگ و زیبا قصد دارند تا این ژانر نسبتا کمفروغ را دوباره به اوج برگردانند. به قول خودشان، محصولاتی نظیر بانجو و کازویی، سوپر ماریو ۶۴ و «سایکوناتس» دیگر ساخته نمیشود، ولی مردم هنوز آنها را بازی میکنند. آنها نیز قصد دارند تا اثری به زیبایی بهترینهای این سبک را تحویل مخاطبان بدهند و با توجه به کمپین بسیار موفق کیکاستارتری که این بازی پشت سرگذاشت، عشق و علاقه مردم را به آن میشود احساس کرد. در سال پیشرو این بازی راهی رایانههای شخصی میشود. ۳۰. Ooblets ترکیب سری «پوکمون» با «هاروستمون» شاید بهترین توصیف برای این اثر مستقل و جذاب باشد که هنوز فازهای اولیه ساخت را طی میکند. ولی همینالانش نیز با توجه به عکسهایی که در سایت بازی وجود دارد نوید یک تجربه بسیار دلنشین و آرامشبخش را میدهد. این بازی درصورت خوب پیشرفتن روند ساخت، امسال مهمان رایانههای شخصی خواهد بود. ۲۹. RainWorld شما یک گربهی حلزونشکل و چادر نشین هستید که در ماجراهایی خانوادهتان رو گم میکنید. در چنین شرایطی، باید در این دنیای سیل زده و آخرالزمانی برای زندهماندن خودتان دست و پا بزنید و قبل از اینکه مرگ پیدایتان کند، خانوادهتان را بیابید. در جایی که شما هم شکارچی هستید و هم شکار، همیشه یک موجود خطرناکتر وجود دارد که وجود دیگری را تهدید کند. «دنیای بارانی» یک پلتفرمر خوشساخت است که با طراحی پیکسآرت بسیار زیبا و گیمپلی درگیر کنندهاش که بیشباهت به «بچهگوشت قهرمان» نیز نیست، قصد غرق کردن بازیکننان را در این آخرالزمان سیل زده داشته و با گربهی عجیب و سفید داستان همراهش کند تا سر از اسرار این دنیا دربیاورد و خانواده نقش اصلی را نیز بیابد. این اثر زیبا در سال ۲۰۱۷ میلادی راهی پلیاستیشن چهارم و رایانههای شخصی میشود. ۲۸. FlintHook یک پلتفرمر اکشن Rouge Like سخت و سرعتی مشابه Rouge Legacy و Spelunky که حرفهای شدن در آن و رد کردن مراحل دشوار و چالش برانگیزش حسابی قرار است وقت شما را به خود اختصاص دهد. گرافیک پیسکلآرت زیبای بازی نیز در جذابتر شدن آن نقش ویژهای را ایفا میکند. مکانیزم گرفتن اشیا در بازی نیز که شباهت زیادی به تارزنی مردعنکبوتی نیز دارد بسیار خوب کار شده و تماما گیمپلی بازی را پیرامون خود شکل داده است. این اثر در سال پیشرو راهی رایانههای شخصی و اکسباکس وان میشود. ۲۷. Divinity Original Sin 2 قسمت اول «گناهاصیل» یکی از بهترینهای ژانر خودش بود. گیمپلی غنی و طولانی همراه با گرافیک و موسیقی عالی تجربهای کامل را برای مخاطبهایش شکل داد. حالا همان سازندهها با تجربهای بیشتر و به قصد به اوج رساندن تجربههای جایگرفته در ساخته قبلیشان سراغ دومین قسمت از گناه اصیل آمدهاند و تا الان با توجه به نمایشهایی که از بازی منتشر شده و همینطور بازخورد نسخه Early Access بازی، گویا سازندهها توانستهاند از شاهکار خودشان نیز پیشی بگیرند. این بازی در سال ۲۰۱۷ راهی رایانههای شخصی و اکسباکس وان میشود. ۲۶. OverLand یک بازی نوبتی سبک بقا که با طراحی هنری و استفاده هوشمندانه از رنگهای خاموش و پاییزی و ایدههای جذاب. این بازی نیز مشابه آثار دیگر سبک بقا شما را در شرایطی پرخطر و تشویش قرار میدهد و با در دسترس قرار دادن منابع لازم برای بقا، زندهماندن را به هوشمندی و دقت مخاطب در استفاده درست از آنها واگذاری میکند. این بازی در سال ۲۰۱۷ راهی رایانههای شخصی میشود. ۲۵. Children Of Morta یک نماینده عالی از صنعت جمعوجور بازیسازی ایران در بین اینهمه بازی خیره کننده و زیبا. «فرزندان مورتا» جدیدترین اثر استودیو خلاق DeadMage است که سابقه ساخت بازی فوقالعاده Shadow Blade که یکی از موفقترین بازیهای ایرانی نیز است را در کارنامه خود دارد. «فرزندان مورتا» نیز تا الان با نمایشهای خوبی که از خود نشان داده نویددهنده یک محصول درجه یک دیگر از این سازندگان جوان و خوشذوق است. این بازی در سال پیشرو به مقصد رایانههایشخصی عرضه میشود. ۲۴. Secret Legend «افسانه مخفی» را میشود بهگونهای یک زلدای کلاسیک نوین در نظر گرفت که قصد دارد ضمن ادای دینی کامل به آن مجموعه مشهور و نوستالژیک، حرفهای تازهای نیز برای گفتن داشته باشد. اینبار به جای «لینک» سبزپوش، روباهی سبزپوش سکاندار هدایت بازی و چرخاندن شمشیر است. دنیایی پویا و رنگارنگ در کنار یک گیمپلی جذاب و فکر شده این بازی را بدل به یکی از بهترینهای سال پیشرو میکند. ۲۳. CupHead یک پلتفرمر دوبعدی که با الهام از انیمیشنهای سال ۱۹۳۰ ساخته شده است. «کله فنجانی» یک ترکیب عجیب است که با هنر سازندههایش نوید یک تجربه بهیادماندنی را میدهد. هرچند که با توجه به نمایشهای بازی، احتمال تکراری شدن روند بازی نیز وجود دارد که امیدوارم محصول نهایی بتواند این مشکل را برطرف بکند و محصولی عالی را تحویل مخاطبان بدهد. این بازی در سال ۲۰۱۷ راهی رایانههای شخصی و اکسباکس وان میشود. ۲۲. Pikuniku بعضی بازیها بهخاطر مکانیکهای گیمپلی خاص و زیبایشان شناخته میشوند، بعضی بازیها نیز بهخاطر داستان درگیرکننده و احساسیشان. سازندگان این بازی موفق شدهاند در یکی از عجیبترین حالات ممکن، این دو ویژگی را در بازی خود پیادهسازی بکنند و با توجه به نمایشهای کنونی بازی، این تلاش عجیبشان به بار نیز نشسته است. داستان بازی درمورد یک موجود حباب شکل که قصد دارد برای روبهراه کردن وضعیت اطرافیاناش با کمک کردن به بقیه و حل کردن مشکلاتشان وضع آنها را بهتر بکند. بهنظر ساده میآید، ولی همین امر ساده دستمایه خلق کلی داستانک جذاب شده است. «پیکنیک» با وجود ظاهر سادهاش، یکی از خوشحالترین بازیهای پیش روست. ۲۱. What Remains Of Edith Finch یک بازی متشکل از چند داستان کوتاه پیرامون یک خانواده نفرینشده در شیکاگو. هر داستان شما را در نقش یکی از اعضای خانواده قرار میدهد و تکه به تکه سر از راز و اتفاقات عجیب این خانواده میگشایید. گیمپلی و لحن هر داستان نیز بسته به شخصیت متفاوت است. تنها عامل مشترک بین بخشهای مختلف، اولشخص بودن بازی و تمامشدن هر داستان با مرگ همان شخصیت است. شما داستان را همراه با «ادیت فینچ» دنبال میکنید که قصد دارد با بررسی تاریخ خانوادهاش به این پرسش پاسخ دهد که چرا وی آخرین فینچ باقیمانده است؟ فکر کنم توضیحات بهقدر کافی برای قلقک دادن کنجکاوی شما کافی بوده باشد. این بازی داستانی را میتوانید در سال ۲۰۱۷ بر رایانههای شخصی و پلیاستیشن ۴ تجربه بکنید. ۲۰. Tacoma دومین بازی استودیو خوشنام FullBright که ادامهدهنده راه اثر نخست آنها، Gone Home است و قصد دارد تا با داستان و روایت میخکوب کننده خود کیفیت و تاثیرگذاری اثر قبلیشان را چندین پله ارتقا بدهند. محل رخداد داستان اینبار به جای یک عمارت بزرگ، در ایستگاهی فضایی شبیه به «رپچر بایوشاک» جریان دارد. عکسها و نمایشهای بازی نیز تا الان یک اثر بهیادماندنی دیگر را از این استودیو خلاق ندا میدهند. این بازی جذاب در سال پیشرو راهی رایانههای شخصی و اکسباکس وان میشود. ۱۹. Eitr اگر از شما بپرسند چطور میشود یک اثر مستقل ایزومتریک با گرافیک پیکسلآرت با حالوهوای مجموعه «سولز» و «کسلوانیا» ساخت، میتوانید با خیال راحت Eitr را به وی نشان دهید. سازندگان بازی توانستهاند به زیبایی حالوهوای دو اثر مذکور را در محصولشان بازتاب دهند و در عینحال طمع و مزه خاص خودشان را نیز حفظ بکنند. این اثر در سال پیشرو راهی رایانههای شخص و پلیاستیشن ۴ میشود. ۱۸. Manifold Garden ماجرایی اولشخص در دنیایی با معماری بسیار زیبا، بینهایت و تقریبا ناممکن در بازی با جاذبه و پرسپکتیو و حل معماهای فیزیکی گوناگون. «ویلیام چیر» سازنده این بازی هنری و زیبا سالها بهعنوان طراح فعالیت داشته و مدارکی نیز در رشته فیزیک بهدستآورده و حالا تمامی تجربههای فراوان گذشته را گرد هم آورده تا یک بازی معمایی خاص را شکل دهد و ساعتها مخاطبان را مشغول کلنجار رفتن در دنیای معمارانهاش بکند. در سال پیشرو این اثر راهی رایانههای شخصی میشود. ۱۷. Aer به یک پرنده تبدیل شوید و احساس بکنید و در میان جزیرههای معلق و طبیعت زیبای بازی بگردید و احساسش بکنید. در میان خرابههای تمدنی گمشده جستوجو بکنید و قدم به قدم به پایان دنیا نزدیک شوید. ماجراجویی استودیو Forgotten Key چه از نظر طراحی گرافیکی و چه گیمپلی از جذابترین بازیهای پیشروست که از زمان معرفیش در سال ۲۰۱۵ توجهات زیادی را به سوی خود جلب کرده است. این بازی در تاریخ نامعلومی در سال ۲۰۱۷ میزبان رایانههایشخصی خواهد بود. ۱۶. Jalopy سوار بر یک ماشین غراضه در سفری به دور تا دور اروپای شرقی؛ آن هم با سبک و طراحی خاص و چشمگیر. «جالوپی» با اتکا به موفیت سری Truck Simulator و تجربههای آرامتر و خارج از هیاهو، سعی بر ارائه یک تجربه خاص و دلنشین دارد که در آن دغدغه شما نگهداری از وضع و حالواحوال ماشین نهچندان سالمتان و سیر کردن سفرتان است؛ از بنزینزدن و پنچرگیری گرفته تا کارهای دیگر. اگر سازندههای این بازی خوب بتوانند ایدههای خودشان را در محصولشان بهاجرا در بیاورند و به بازی بنشانند، یکی از خاصترین بازیهای مستقل در انتظار تجربهشدن است. این اثر در سال ۲۰۱۷ میزبان رایانههای شخصی خواهد بود. ۱۵. Tokyo 42 شما در نقش یک قاتل در توکیوی آینده هستید و با توطئهای عظیم که بر روی زندگی تمام اهالی شهر تاثیر میگذارد دست و پنجه نرم میکنید. «توکیو ۴۲» یک اکشن با دید ایزومتریک است که با طراحیهنری مثالزدنی و جزییات بالای بازی و بخش تکنفره و چندنفره مفصل، قصد مشغول کردن متمادی مخاطبان را دارد. خود سازندگان از اثرشان به عنوان فرزند دو بازی GTA 1 و Syndicate یاد میکنند. در سال ۲۰۱۷ میلادی میتوانید این اثر را بر روی رایانههای شخصی، پلیاستیشن ۴ و اکسباکس وان تجربه بکنید. ۱۴. Gnog «ناگ» از نظر سادگی و زیبایی دقیقا مشابه «دره یادبود» و «هوهوکوم» است. طراحی و رنگزنی روشن و دلنشین در ترکیب با موسیقی ریتیمک و جذاب در کنار یک گیمپلی سرگرمکننده. بازی یک پازل است که شما در آن در حال وارسی و کنکاش در وسایل بزرگ و اسباببازی شکل هستید که با کشیدن، چرخاندن و وارسی آنها سر از اسرارشان در میآورید. هر مرحله نیز موسیقی مخصوص به خود را دارد که به زیبایی با حالوهوا و طراحی آن مرحله هماهنگ شده است. این بازی جذاب و شاد در سال ۲۰۱۷ میلادی راهی رایانههایشخصی و پلیاستیشن ۴ میشود. ۱۳. Wattam مغر متفکر و خالق بازی خاص و بهیادماندنی Katamari Damacy، «کیتا تاکاهاشی» همراه با تهیهکننده Journey، «رابین هونیک» گرد هم آمدهاند تا یکی از عجیبترین بازیهای امسال را شکل بدهند. اثری که از نظر بدائت و سورئال بودن، سنگینیاش متمایل به تاکاهاشی و آثار فانتزی ژاپنیاش است. «واتام» از آن دست آثار است که توضیح دادن آن سخت است و بهترین راه برای فهمیدن اینکه دقیقا در آن چه خبر است، بازیکردنش است و بس. بهطور خلاصه، ۤبازی درمورد دوستی، همراهی و خوشگذرانی با تقریبا هرچیزی است. از دکمه و برنج و گل گرفته تا لیوان و ابر و قطرات آب. یک اثر سرخوش با شخصیتهایی عجیب و سرخوشتر از خود بازی؛ بهنوعی، یک سرگرمی کامل. این اثر خوشحال در سال پیشرو راهی پلیاستیشن ۴ میشود. ۱۲. Return Of The Obra Dinn «لوکاس پوپ»، همین نام به تنهایی تضمینکننده کیفیت یک بازی است. حال لوکاس پوپ کیست؟ سازنده نابغه یکی از بهترین مستقلهای تمام دوران، «مدارک لطفا»، و این بازی جدیدترین ساخته این بازیساز خلاق، دستکمی از برادر خود ندارد و با گرافیک بسیار خاص خود و داستان رازآلود از همین حالا وعدهدهنده یکی از بهترین تجربههای سال را میدهد. امیدوارم که همین امسال شاهد عرضه این بازی عجیب باشیم. ۱۱. Hellblade Senua’s Sacrifice «شمشیر جهنمی» اثر جدید استودیو اکشنساز «نینجا تئوری» است، استودیویی که با ساخت آثاری نظیر Enslaved, Heavenly Sword, DmC توانست حسابی خودش را نشان دهد و تواناییهای بالایش را به رخ بکشد. بازی جدید این استودیوی دانمارکی بهقول خودشان یک «پروژه مستقل AAA» است. محصولی که در سبک همیشگی آثار این استودیو کار شده و در کنار طراحی انیمیشنهای عالی و اتمسفری گیرا و قوی، نوید تجربهای بسیار دلچسب را نیز به مخاطب میدهد. «تیغجهنمی» در تاریخ نامشخصی در سال ۲۰۱۷ میزبان رایانههایشخصی و پلیاستیشن ۴ است. ۱۰. Old Man’s Journey سفری همراه با پیرمردی غمگین در اثری سرشار از طراحیهای زیبا و احساسات عمیق. «سفر پیرمرد» با طراحی هنری جذاباش و داستانی ناراحتکننده، احساسات شما را نشانه رفته و قصد دارد مثل یک خواب شیرین و کوتاهمدت بعد از ظهری شما را در دنیای خود و ماجراهای پیرمرد غمگیناش غرق بکند. این اثر زیبا که سازندگانش آن را یک بازی درمورد زندگی، از دستدادن و امید میدانند، در سال پیشرو میزبان مخاطبها خواهد بود. ۹. Shenmue 3 بعد از سیزده سال در سال ۲۰۱۵ آقای «یو سوزوکی» خالق مجموعه بینظیر «شنمو» (Shenmue) خبر از ساخت قسمت سوم را داد. شنمویی که از سردمداران سبک دنیایباز محسوب میشود و مجموعه «یاکوزا» کنونی سگا، وارث این مجموعه بزرگ محسوب میشود. از تاثیر عمیقی نیز که این مجموعه بر بازیهای مشابهاش گذاشت، نمیشود غافل شد. نکته قابل توجه پیرامون ساخت سومین شنمو عدم حضور سگا در فرایند تولید این قسمت است و «یو سوزوکی» و تیم وی هزینه این قسمت را از کیکاستارتر جمعآوری کردهاند. در این بین شایعاتی نیز از بازسازی دو قسمت نخست توسط سگا به گوش میرسد. شنمو سوم، در تاریخ نامعلومی در سال ۲۰۱۷ راهی رایانههایشخصی و پلیاستیشن ۴ میشود. ۸. Knights & Bikes یک ماجراجویی به همراه دو نوجوان عجیب در مبارزه با اسکلت و زامبی بوسیله فریزبی (!) و دوچرخه (!) به منظور نجات جزیره محل سکونتتان از ورشکستگی و فروش. تعدادی از سازندگان با تجربهی سری «Little BIg Planet» و «TearAway» در این اثر خوشحس کنار هم گردآمدهاند تا یک ماجراجویی باحال و خاص را شبیه به «Costume Quest» تیم شیفر در بیاورند؛ ولی با لحن و ویژگیهای بدیع آثار خودشان. این بازی زیبا در سال ۲۰۱۷ میزبان رایانههای شخصی و پلیاستیشن ۴ خواهد بود. ۷. YIIK: A Postmodern RPG تا حالا پیشآمده دلتان بخواهد یک نقشآفرینی ژاپنی را بازی کنید ولی بجای استایل و حالوهوای انیمهطور هیپیها را جایگزینش کنید؟ احتمالاً نه، ولی این بازی این کار را کرده و یک محصول به غایت عجیب را شکل داده که در دهه ۹۰ میلادی جریان دارد. اثری که هم شبیه به «ارتباوند» است و هم شبیه به فاینال فانتزی ولی با هویتی مختص به خود. نمایشهای بازی تا الان نوید دهندهی یک نقشآفرینی کلاسیک خیلی خوب هستند و ایدههای جدید سازندگان هم بسیار به بازی نشسته و آن را جذابتر ساخته است. این بازی در سال پیشرو میزبان پلیاستیشن ۴، ویتا، رایانههای شخصی و وییو خواهد بود. ۶. Finding Paradise استودیو «FreeBird» بیشتر بخاطر شاهکار تحسینشدهشان، یعنی «To The Moon» شناخته میشد؛ اثری بسیار احساسی و زیبا که با وجود ساختار سادهاش براحتی توانست اشک را از چشمان بازیکنندههایش جاری کند. «یافتن بهشت» ادامه رسمی «به سوی ماه» است و دو شخصیتاصلی دوست داشتنیاش را به ماجراجویی مشابه داستان قبلیشان میفرستد. امیدوارم که آن داستان احساسی و زیبایی را که در «به سوی ماه» شاهد بودیم در این اثر نیز ببینیم. «یافتن بهشت» در تاریخ نامعلومی در سال ۲۰۱۷ میزبان رایانههایشخصی خواهد بود. ۵. Below «پایین» همین الآن هم نیز یکی از مورد انتظارترین بازیهای پیشروست. از اولین معرفیش تا تاخیرهای طولانی مدت و صدالبته نمایشهای خیره کنندهای که سازندگان این بازی در استودیو «Capybara Games» از اثر خودشان نشان دادهاند، بهعلاوه مشاهده ی سیر پیشرفت و بهبود کیفی بازی در هر نمایش، همگی نوید یک مستقل درجه یک را میدهند. گیمپلی عالی، گرافیک پیکسلآرت خیرهکننده. «پایین» در سال پیشرو راهی رایانههایشخصی و اکسباکسوان میشود. ۴. Rime استودیو «Tequilla Works» با اثر زیبای «DeadLight» شناخته میشود؛ یک پلتفرمر دوبعدی که در بستری آخرالزمانی اتفاق میافتاد و توانست نظرات مثبت را به خود جلب کند. بازی جدید این استودیو، «رایم»، اثریاست که شباهت بسیاری به اثر تحسینشده استودیو Team Ico ( که اکنون با نام Gen Design شناخته میشود) دارد؛ یک پسرک، یک مکان مرموز و کلی سکوبازی و ماجراجویی. جدیدترین نمایش بازی هم چند وقت پیش منتشر شد و بعد از یک مدت بیخبری، مجدداً نگاهها را بهسوی این اثر جذاب جلب کرد. «رایم» در تاریخ نامعلومی در سال ۲۰۱۷ میزبان رایانههایشخصی و پلیاستیشن ۴ خواهد بود. ۳. Pyre اعضای استودیوی خلاق «Super Giant Games» نیازی به معرفی ندارند. دو شاهکار بینظیرشان، Bastion و Transistor، به قدری سحرانگیز بودند که فقط کافی بود نام این استودیو را بر روی محصول جدیدی ببینیم تا درمورد کیفیت نهاییش مطمئن باشیم. بازی Pyre یک نقشآفرینی با مبارزات گروهی درمورد یک عده تبعید شده در سفری دور و دراز است. البته شما در این سفر تنها نیستید و طراحی هنری بینظیر این استودیو و موسیقیهای دلانگیز «Darren Korb» هم شما را همراهی میکند. «پایر» در سال پیشرو راهی رایانههایشخصی و پلیاستیشن ۴ میشود. ۲. Night In The Woods یک ماجرایی دوبعدی فوقالعاده با هنرنمایی تعدادی حیوان رنگ و وارنگ با طراحی هنری خاص و داستانی زیبا. «شبی در جنگل» با نمایشهای کوتاه و موفقی که داشته، توجهات بسیاری را به خودش جلب کرده است؛ بهطوری که مشخص است تیم جمعوجور سازندهی بازی تمام تلاششان را به کار بستهاند تا اثری دلنشین و خواستنی را بسازند. داستان بازی درمورد «مای بوروسکی»، دانشجوی ترکتحصیل، کرده است که بعد از مدتها به شهر محل سکونتش برمیگردد و با دوستان قدیمیاش برخورد میکند و سعی میکند با شیوه جدید زندگی و تغییراتی که شامل حال دوستان و شهر شده است، خودش را وفق بدهد. اما یک چیزی در شهر سابقاً معدنکاریه «پاسم» مشکل دارد، یک راز کشف نشده که با تاریکشدن هوا شروع به خودنمایی میکند. این بازی خواستنی هماکنون در دسترس است. ۱. We Happy Few «جورج اورول» را بیشتر بهخاطر دو رمان تحسینشدهاش، یعنی «مزرعه حیوانات» و بهخصوص «۱۹۸۴» میشناسند؛ دو اثری که به زیبایی به نقد حکومتهای توتالیتر و فاشیست پرداخت و از سیاهی و شومی که ممکن است گریبان بشر را بگیرد، سخن گفت. سازندگان خلاق «ما چند نفر شاد» شاید یکی از وفادارانهترین و بهترین اقتباسهای ممکن را از حالوهوا و مضمون کلی این دو رمان در بازیهای ویدئویی انجام دادهاند. با توجه به نمایشهایی که تاکنون منتشر شده و همینطور نسخهی دسترسی زودهنگام بازی در استیم، سازندگان بازی نشان دادهاند که به درستی آثار اورل را فهمیدهاند و علاوه بر این در تبدیل کردن این محتواهای داستانی و سیاسی به یک بازی ویدئویی با مضمون اصلی سرگرمیسازی نیز بسیار موفق عملکردهاند. تا حدودی میشود این بازی را مشابه بایوشاک «کن لوین» در نظر گرفت که مضامین مختلف داستانی را به زیبایی در بطن گیمپلی قرار داد و از طریق داستانگویی محیطی، بازیهای بینظیری را خلق کرد. این دلایل، «ما چند نفر شاد» را به یکی از خواستنیترین آثار سال ۲۰۱۷ میلادی بدل کردهاست که امیدوارم محصول نهایی نیز بتواند به پای بلندپروازیها و ایدههای درخشان سازندههایش برسد. نویسنده علی فتحآبادی indieکنسول نینتندو سوییچ (Nintendo Switch) مقالات بازی 8 دیدگاه ثبت شده است دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخبرای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید. تشکر بسیار علی جان،خیلی توی جریان مستقل های امسال نبودم. یکی What Remains of Edith Finch ئه که بیش تر از همه منتظرشم تقریبا. Tacoma ئه که بسیار خواستنیه،به خاطر سازندش. Cuphead هم همین طور. همون سبک گرافیکی بازی هم برای گرفتنش بسه. HellBlade هم که تقریبا یادم رفته بود از بس زود معرفی شده بود. معلوم نیست چقدر خوب میشه ولی فضاشو به هورایزن ترجیح میدم نسبتا. Below خیلی جذبم نکرد. Pyre هم با وجود سازنده های تعظیم لازمش،جذاب نبود. Rime رو هم گیم پلیش رو دیدم. خوب بود. ولی در حدّ خوب. از انتظارات و تفکراتم متفاوت شده بود. یه چیز فوق العاده مثل آیکو،البته نه اونقدر،و ساده،هنری و مخاطب پسند مثل جرنی در نظر داشتم. ولی خب بازی ای بود که در سطح یک بازی میموند. از نوع عام مستقل های خوب. Night in the Woods هم که کمترین مقدار دیدنش من رو له کرد. مسلما از We Happy Few که هایپ شدس بیشتر، بهتره ولی خب رتبه ها اهمیتی ندارن،اون معرفی مهم تره. ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید کلا صنعتبازیهای ویدعویی یکسال خیلی خوبی رو پشتسر گذاشت. مقداری کمیت و خلاقیت بازیای خوب AAA پایین اومده، ولی بهجاش بخش مستقلا بسیار بسیار قدرت گرفته و همینطور ژاپن بعد از نسل نسبتا کابوسوار هفتم (برای بیشتر کمپانیها) حداقل در این یکسال و نیم به معنای واقعی به اوج برگشته. این سه ماه ۲۰۱۷ هم که تماما متعلق به خودشه. قلبهای پادشاهی جدید، یاکوزای جدید، نیر، گراویتی راش، اویل۷ و … امیدوارم این نسل دیر استارت خورده، بتونه حداقل تا اخر کارش این حرکت رو به جلو رو حفظ بکنه. ۰۰ اسم اکثرشون رو نشنیده بودم و باید صبر کرد و تجربشون کرد اما پنج تای اخری رو میشه از همین الان مطمئن بود که بازی های خوب ( یا حتی عالی ) میشن. Night In The Woods هم که عالیه :۱۵: . به همه پیشنهاد میکنم . علی اقا خسته نباشی :*: ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید شبی در جنگل فوقالعادهاست :۱۵: ۱۰ علی آقا ممنون بابت مقاله عالی تون. البته یه نکته رو باید بگم. من امروز NITW رو تموم کردم و باید بگم یکی از بد ترین ادونچر های بود که تابحال تجربه شون کردم. هر چند متای ۸۵ داره. روایت بازی واقعا ناشیانه هست و گیم پلی فوق العاده شلخته و در هم و بر همی داره. تکلیف بازی با خودش مشخص نیست. سعی کرده با دیالوگ های چرت و پرت و بی ارزش به کارکتر های یکی از یکی داغون ترش پرداخت بده غافل از این که پردازش کارکتر به این چیزا نیست. حدود پانزده ساعت از وقت و عمر منو تلف کرد و آخر هم هیچی به هیچی. البته منکر یه سری از ارزش های بازی نباید شد ولی در کل بهیچ وجه حتی به عنوان یه ادونچر سطح متوسط هم برام قابل پذیرش نبود. ۰۰ من العان اول بخش سوم بازیم. تا العان هم واقعا راضی بودم ازش. چه شخصیت پردازیش، چه گیمپلیش که بسیار خوب متنوعآش کردن و چه داستان. همهچی عالیست :۱۵: بزار تمومش بکنم، مفصل صحبت میکنیم درموردش ۰۰ در مورد دیالوگ ها و روایت داستان میتونم بگم که باهات موافقم ( چون به نظر من هم بازی داستانی نسبتا کوتاه اما روندی کند داره ) اما انصافا گیم پلی و شخصیت پردازیش در بین بازی های این سبک خیلی خوبه . سبک طراحی گرافیکی بازی هم خیلی به دل من نشست . شاید یه شاهکار یا اثری فراموش نشدنی نباشه اما حداقلش اینه که موقع بازی ازش لذت میبری ( دیگه ” تلف کردن عمر” خیلی نامردیه :۲۳: ). ۰۰ یکی از چیزایی که توی NITW برام خیلی جالب بود این بود که توی بازی شخصیت ها حیوان هستن ولی توی بازی حیوانی که رفتار انسانی نداره هم وجود داره. مثلا شخصیت اصلی بازی گربه هست ولی میشه توی بازی گربه هایی رو هم دید که روی چهار دست و پا توی خیابون راه میرن و رفتار انسانی ندارن. همین باعث شده این احتمال رو بدم که شخصیت های بازی واقعا انسان ان و بر طبق ویژگی های شخصیتی شون سازنده ها به هر کدومشون ظاهر یه حیوان دادن. ۰۰ نمایش بیشتر
تشکر بسیار علی جان،خیلی توی جریان مستقل های امسال نبودم. یکی What Remains of Edith Finch ئه که بیش تر از همه منتظرشم تقریبا. Tacoma ئه که بسیار خواستنیه،به خاطر سازندش. Cuphead هم همین طور. همون سبک گرافیکی بازی هم برای گرفتنش بسه. HellBlade هم که تقریبا یادم رفته بود از بس زود معرفی شده بود. معلوم نیست چقدر خوب میشه ولی فضاشو به هورایزن ترجیح میدم نسبتا. Below خیلی جذبم نکرد. Pyre هم با وجود سازنده های تعظیم لازمش،جذاب نبود. Rime رو هم گیم پلیش رو دیدم. خوب بود. ولی در حدّ خوب. از انتظارات و تفکراتم متفاوت شده بود. یه چیز فوق العاده مثل آیکو،البته نه اونقدر،و ساده،هنری و مخاطب پسند مثل جرنی در نظر داشتم. ولی خب بازی ای بود که در سطح یک بازی میموند. از نوع عام مستقل های خوب. Night in the Woods هم که کمترین مقدار دیدنش من رو له کرد. مسلما از We Happy Few که هایپ شدس بیشتر، بهتره ولی خب رتبه ها اهمیتی ندارن،اون معرفی مهم تره. ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید
کلا صنعتبازیهای ویدعویی یکسال خیلی خوبی رو پشتسر گذاشت. مقداری کمیت و خلاقیت بازیای خوب AAA پایین اومده، ولی بهجاش بخش مستقلا بسیار بسیار قدرت گرفته و همینطور ژاپن بعد از نسل نسبتا کابوسوار هفتم (برای بیشتر کمپانیها) حداقل در این یکسال و نیم به معنای واقعی به اوج برگشته. این سه ماه ۲۰۱۷ هم که تماما متعلق به خودشه. قلبهای پادشاهی جدید، یاکوزای جدید، نیر، گراویتی راش، اویل۷ و … امیدوارم این نسل دیر استارت خورده، بتونه حداقل تا اخر کارش این حرکت رو به جلو رو حفظ بکنه. ۰۰
اسم اکثرشون رو نشنیده بودم و باید صبر کرد و تجربشون کرد اما پنج تای اخری رو میشه از همین الان مطمئن بود که بازی های خوب ( یا حتی عالی ) میشن. Night In The Woods هم که عالیه :۱۵: . به همه پیشنهاد میکنم . علی اقا خسته نباشی :*: ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید
علی آقا ممنون بابت مقاله عالی تون. البته یه نکته رو باید بگم. من امروز NITW رو تموم کردم و باید بگم یکی از بد ترین ادونچر های بود که تابحال تجربه شون کردم. هر چند متای ۸۵ داره. روایت بازی واقعا ناشیانه هست و گیم پلی فوق العاده شلخته و در هم و بر همی داره. تکلیف بازی با خودش مشخص نیست. سعی کرده با دیالوگ های چرت و پرت و بی ارزش به کارکتر های یکی از یکی داغون ترش پرداخت بده غافل از این که پردازش کارکتر به این چیزا نیست. حدود پانزده ساعت از وقت و عمر منو تلف کرد و آخر هم هیچی به هیچی. البته منکر یه سری از ارزش های بازی نباید شد ولی در کل بهیچ وجه حتی به عنوان یه ادونچر سطح متوسط هم برام قابل پذیرش نبود. ۰۰
من العان اول بخش سوم بازیم. تا العان هم واقعا راضی بودم ازش. چه شخصیت پردازیش، چه گیمپلیش که بسیار خوب متنوعآش کردن و چه داستان. همهچی عالیست :۱۵: بزار تمومش بکنم، مفصل صحبت میکنیم درموردش ۰۰
در مورد دیالوگ ها و روایت داستان میتونم بگم که باهات موافقم ( چون به نظر من هم بازی داستانی نسبتا کوتاه اما روندی کند داره ) اما انصافا گیم پلی و شخصیت پردازیش در بین بازی های این سبک خیلی خوبه . سبک طراحی گرافیکی بازی هم خیلی به دل من نشست . شاید یه شاهکار یا اثری فراموش نشدنی نباشه اما حداقلش اینه که موقع بازی ازش لذت میبری ( دیگه ” تلف کردن عمر” خیلی نامردیه :۲۳: ). ۰۰
یکی از چیزایی که توی NITW برام خیلی جالب بود این بود که توی بازی شخصیت ها حیوان هستن ولی توی بازی حیوانی که رفتار انسانی نداره هم وجود داره. مثلا شخصیت اصلی بازی گربه هست ولی میشه توی بازی گربه هایی رو هم دید که روی چهار دست و پا توی خیابون راه میرن و رفتار انسانی ندارن. همین باعث شده این احتمال رو بدم که شخصیت های بازی واقعا انسان ان و بر طبق ویژگی های شخصیتی شون سازنده ها به هر کدومشون ظاهر یه حیوان دادن. ۰۰