از رنجی که میبریم | احتمال باران اسیدی وجود ندارد
به جرأت میتوان گفت که تمام آمال و آرزوها و هست و نیست یک فیلم ساز، یک بازیگر، یک نویسنده و یک بازیساز، در مخاطباناش خلاصه میشود. این مخاطبان هستند که با واکنشهای خود نسبت به یک اثر (یک فیلم، یک کتاب، یک بازی یا محصول هنری/ رسانهای دیگری) به صاحب اثر جهت میدهند. این مخاطبان هستند که به صاحب اثر، اعتماد و اعتبار و به خود اثر شخصیت میدهند. آیا همین مسیری که پیش میروی، مسیر درستی است یا خیر؟ از روی واکنش مخاطبان خود میتوانی بفهمی. همچنین میتوانی نقدهای دلسوزانه منتقدان را به کار بگیری و در اثرهای بعدی خودت، بهتر و قویتر ظاهر شوی؛ البته همهی چیزهایی که تا بدین جا گفته شد، یک شرط مبرهن دارد، آنهم اینکه اصلا اثری منتشر شده باشد و مخاطب چیزی دیده، شنیده و یا خوانده باشد.
در مجموعه مقالات «از رنجی که میبریم»، قصد داریم به معرفی بازیهایی ویدیویی بپردازیم که زیر همان شرط گفته شده، به قول شاعر گفتنی «بار امانت نتوانستند بکشند». از علل شکست و ناکامی این پروژههای بعضا پرهزینه، تا جایی که اطلاعات داشته باشیم و موجود باشد در این مجموعه مقالات با شما بهاشتراک میگذاریم. قرار است در مقالات «از رنجی که میبریم» از اینکه چرا یکی تا مرحله انتشار بالا آمد و اما هرگز منتشر نشد، از اینکه چرا یکی در مرحله ساخت متوقف شد و از اینکه چرا یکی سهماش از دنیای بازیها، فقط یک اسم بود و هرگز موجودیت نیافت برایتان بگوییم. با بازی Acid Rain (باران اسیدی)، در قسمت اول مجموعه «از رنجی که میبریم»، همراه دنیای بازی باشید.
قبل از شروع مقاله، لازم به ذکر است که اطلاعات خام این پروژهها، به صورت مستند و آرشیو شده در سایت unseen64 موجود است.
Acid Rain که بود و چه کرد؟ همراه با رسم شکل!
پروژه ساخت بازی Acid Rain، در ماههای ابتدایی سال ۲۰۰۹ میلادی، توسط کمپانی Bandai Namco کلید خورد. این پروژه به بخش آمریکای این شرکت محول شد که بسیاری احتمال میدهند تیم سازندهی این بازی همان تیم سازندهی Afro Samurai game است. این که چرا هیچ اطلاعاتی از تیم سازنده و افرادی که در این پروژه مشغول به کار بودند در دسترس نیست، خودش جای سوال دارد.
چند ماه پس از شروع به کار پروژه، چند طرح مفهومی توسط شرکت سازنده منتشر شد که نشان میداد بازی Acid Rain یک بازی در ژانر ترسناک و بقا است و احتمالا در سبک Resident Evil و یا شاید کمی ملایمتر و در سبک The Last Of Us باشد. این طرحها بسیاری را کنجکاو کرد تا ببیند سازندهی سری Tekken، چه در چنتهی خود دارد؛ اما این شرکت به سوالی پاسخ نداد و در ابتدا همه این سکوت عجیب و غریب Bandai Namco را به حساب جوسازی تبلیغاتی و حقههای این کمپانی برای شهره کردن بازی جدید خودش زدند و کسی حتی شاید لحظهای فکرش را نمیکرد که پس از این طرحهای مفهومی فوقالعاده و این همه سر و صدا، علت سکوت چیز دیگری باشد. دلیل نه تاخیر در انتشار و این چنین موارد، بلکه علت این سکوت مرگبار، مرگ یک بازی در شکم مادرش بود.
بازی Acid Rain، در همان سال ۲۰۰۹ و با شروع ساختاش، اعلام شد که برای پلتفرمهای پلیاستیشن ۳ و اکسباکس ۳۶۰ منتشر میشود. به هرحال بعد از یک وقفه سنگین و یک سکوت طولانی مدت، در تاریخ چهارم مارس سال ۲۰۱۷ میلادی، معادل با شنبه چهاردهم اسفندماه ۹۵، بالاخره Acid Rain به عنوان پروژه لغو شده، در سایت unseen64 آرشیو شد؛ البته که قطعی شدن لغو این پروژه به این تاریخ منتهی نمیشود و از همان سال ۲۰۱۲، گمانه زنیهایی مبنی بر این احتمال مطرح بود. چیزی که در همهی این سالها مشترک بود، سکوت عجیب شرکت Bandai Namco و تیم سازنده بازی بود. سکوتی که به شکل متحدانهای سایت unseen64 را وادار کرد تا شخصا پا پیش بگذارد و به دنبال افراد وابسته به این پروژه برود تا علت لغو شدن این پروژه را جویا شود اما هرچه زد، به درب بسته خورد و در نهایت برای این بازی نوشت: «اگر کسی یکی از افراد تیم سازندهی این بازی و یا کسی که علت لغو این پروژه را میداند، میشناسد؛ حتما او را به ما معرفی کند.» و نتیجه تا به الان صفر کامنت زیر این پست است!
در آخر میدانیم این بازی قرار نیست در کنسولهای ما اجرا شود و باید به همین مقاله برای Acid Rain اکتفا کرد. نه پیشنمایشی در راه است و نه نقدی قرار است نوشته شود. علت این رنجی هم که میبریم را هم نمیدانیم و اینطور که پیداست هرگز نخواهیم دانست. تنها چیزی که میدانیم این است که احتمال باران اسیدی وجود ندارد… .
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
این موضوع جالبیه .
حتما ادامش بده اقا سینا .
به روی چشم آقا مبین عزیز!
جالب بود
قربون شما رفیق:) امیدوارم از قسمتهای بعدی هم خوشات بیاد.