از رنجی که می‌بریم | بیگانه‌ای که برای همیشه در خواب فرو رفت

در ۱۳۹۶/۰۳/۰۶ , 18:00:00
Elite: Dangerous, Frontier Developments, شرکت Codemasters, شرکت الکترونیک آرتس (Electronic Arts)

به جرأت می‌توان گفت که تمام آمال و آرزوها و هست و نیست یک فیلم ساز، یک بازیگر، یک نویسنده و یک بازی‌ساز، در مخاطبان‌اش خلاصه می‌شود. این مخاطبان هستند که با واکنش‌های خود نسبت به یک اثر (یک فیلم، یک کتاب، یک بازی یا محصول هنری/ رسانه‌ای دیگری) به صاحب اثر جهت می‌دهند. این مخاطبان هستند که به صاحب اثر، اعتماد و اعتبار و به خود اثر شخصیت می‌دهند. آیا همین مسیری که پیش می‌روی، مسیر درستی است یا خیر؟ از روی واکنش مخاطبان خود می‌توانی بفهمی. هم‌چنین می‌توانی نقدهای دل‌سوزانه منتقدان را به کار بگیری و در اثرهای بعدی خودت، بهتر و قوی‌تر ظاهر شوی؛ البته همه‌ی چیزهایی که تا بدین جا گفته شد، یک شرط مبرهن دارد، آن‌هم اینکه اصلا اثری منتشر شده باشد و مخاطب چیزی دیده، شنیده و یا خوانده باشد.

در مجموعه مقالات «از رنجی که می‌بریم»، قصد داریم به معرفی بازی‌هایی ویدیویی بپردازیم که زیر همان شرط گفته شده، به قول شاعر گفتنی «بار امانت نتوانستند بکشند». از علل شکست و ناکامی این پروژه‌های بعضا پرهزینه، تا جایی که اطلاعات داشته باشیم و موجود باشد در این مجموعه مقالات با شما به‌اشتراک می‌گذاریم. قرار است در مقالات «از رنجی که می‌بریم» از اینکه چرا یکی تا مرحله انتشار بالا آمد و اما هرگز منتشر نشد، از اینکه چرا یکی در مرحله ساخت متوقف شد و از اینکه چرا یکی سهم‌اش از دنیای بازی‌ها، فقط یک اسم بود و هرگز موجودیت نیافت برای‌تان بگوییم. با بازی The Outsider در قسمت پنجم مجموعه مقالات «از رنجی که می‌بریم» همراه دنیای بازی باشید.

قبل از شروع مقاله، لازم به ذکر است که اطلاعات خام این پروژه‌ها، به صورت مستند و آرشیو شده در سایت Unseen64 موجود است.

همان‌طور که پیش از این اشاره شد، در این مقاله قصد داریم تا درباره‌ی بازی The Outsider صحبت کنیم که جاه‌طلبانه‌ترین بازی استودیو «فرانتیر» (Frontier Developments) بوده است؛ عنوانی که روند توسعه‌ی آن توسط «دیوید باربن» (David Braben)، یکی از تاثیرگذارترین‌ چهره‌های صنعت بازی، در استودیو نام‌برده آغاز شد و هرگز به فرجام نرسید. آقای باربن زمانی که تنها هجده سال داشت و در مقطع کارشناسی در دانشگاه «کمبریج» مشغول تحصیل بود، بازی‌سازی را با عرضه‌ی Elite در سال ۱۹۸۴ آغاز کرد. این بازی با همکاری یکی از دوستانش در دانشگاه با نام «یان بِل» (Ian Bell) ساخته شده بود.

بازی The Outsider در رویداد E3 سال ۲۰۰۵ که در شهر «لس‌ آنجلس» برگزار شد، به عنوان یک بازی اکشن سوم شخصی هیجانی با ریشه‌های یک بازی سندباکس معرفی شد. با توجه به اطلاعاتی که در آن زمان منتشر شدند، لوکشین بازی شهر «واشنگتن دی‌سی» بوده و برای طراحی این شهر در بازی از مکان‌ها و ساختمان‌های واقعی همانند دفتر مرکزی «آژانس مرکزی اطلاعات» (CIA)، شرکت کشتی‌سازی Newport News و پایگاه شکاری «اندروز» استفاده شده بود. داستان بازی پس از سقوط هواپیمای «ایر فورس وان» [هواپیمای حامل رئیس جمهور ایالات متحده‌ی آمریکا] آغاز می‌شود که این اتفاق، وحشت و حکومت نظامی را برای بیست‌وپنجمین شهر پرجعیت ایالات متحده به ارمغان می‌آورد. اما اتفاقات اصلی داستان حول یک مامور سازمان سیا با نام «جان جیمسون» (John Jameson) می‌چرخد که متهم به خیانت می‌شود. کاربر می‌بایست در نقش این شخصیت به گشت و گذار در شهر بپردازد، مبارزه کند و در نهایت با یافتن سرنخ‌ها پرده از راز برداشته و این ننگ را از نام خود پاک کند. البته در این بین کاربر باید مراقب نیروهای پلیس و ارتش باشد که به او به چشم یک فراری و خیانتکار نگاه کرده و قصد دستگیری و کشتن او را دارند.

Elite: Dangerous, Frontier Developments, شرکت Codemasters, شرکت الکترونیک آرتس (Electronic Arts)

موضوع اصلی داستان برگرفته از ترس از حملات تروریستی بوده که آن زمان، در جامعه‌ی غرب رخنه کرده بود. این داستان قصد داشت تا به یک مرد تنها، و چگونگی رفتار او پس از دست دادن معنای زندگی‌‌اش را به‌تصویر بکشد که‌ به‌طور حتم چنین مضمونی آشنا به‌نظر می‌رسد. البته اگر چنین نباشد، عجیب است، زیرا سازندگان بازی از مضمونی در داستان خود بهره برده‌اند که پیش از آن در سریال‌هایی هم‌چون ۲۴، «فرار از زندان» یا مجموعه فیلم‌های سینمایی «جیسون بورن» شاهد آن بودیم.

با توجه به تصاویر و تریلر‌هایی که تا آن زمان منتشر شدند، می‌توان نتیجه گرفت که این بازی قرار بوده یک محصول سندباکس یا جهان آزاد باشد که کاربران می‌توانستند در آن به گشت و گذار پرداخته و مراحل -احتمالاً خطی- بازی را پشت سر بگذارند. از آزادی‌های عمل قرار گرفته در بازی نیز می‌توان به انفجار کارخانه‌ها یا راندن خودروها در طول بازی اشاره کرد. اما استودیو فرانتیر به همچین مواردی راضی نبوده و قصد داشته تا فراتر از این قابلیت‌ها را در بازی قرار دهد؛ برای مثال می‌توان به توضیحات سایت استودیو پیرامون این بازی اشاره کرد:

اعمال کاربران به‌طور همه جانبه بر دنیای پویا و خط داستانی بازی تاثیرگذار می‌گذارد. این قابلیت به کاربر آزادی عمل منحصر به‌فردی را ارائه می‌دهد که باعث می‌شود کاربر بتواند عواقب انتخاب‌هایش را به هر شکلی که می‌خواهد تغییر دهد.

هدف سازندگان از این کار، تلفیق آزادی عمل بازی Elite با ژانری کاملاً متفاوت و جدید بود تا بتوانند بدین طریق فرصت‌های بسیاری را برای گشت و گذار و کشف به کاربران بدهند؛ برای مثال، انتخاب کاربران میان مخفی کاری یا تعامل بی‌رحمانه با محیط و شخصیت‌ها عواقب مختلفی را رقم می‌زد و در نتیجه، داستان به‌گونه‌ی دیگری پیش می‌رفت. حتی دیالوگ‌های میان شخصیت‌ها نیز با توجه به انتخاب‌های صورت گرفته تغییر می‌کرد و در نتیجه، کاربر شاهد انتخاب‌های مختلفی برای جواب به NPCها بود.

Elite: Dangerous, Frontier Developments, شرکت Codemasters, شرکت الکترونیک آرتس (Electronic Arts)

متاسفانه روند توسعه‌ی بازی با مشکلات بسیاری روبرو شد و در نتیجه، استودیو فرانتیر توسعه‌ی این بازی را پس از سه سال تلاش به‌طور موقت رها و دو پروژه‌ی دیگر را جایگزین این بازی کرد. پس از آن، شرکت «کدمسترز» که وظیفه‌ی نشر بازی را برعهده داشت، پشتیبانی مالی خود از پروژه‌ را قطع کرد و در نتیجه‌، استودیو حتی با اخراج ۳۰ نفر از کارمندان خود نیز از عهده‌ی مخارج پروژه‌ی The Outsider بر نیامد. دلیل چنین تصمیم‌گیری از سوی شرکت کدمسترز نیز به تغییر در سیاست‌های کلی این شرکت باز می‌گشت که پس از خریداری توسط شرکت هندی Reliance Entertainment اعمال شدند.

حداقل بر روی کاغذ، ایده‌ی بازی The Outsider بسیار نویدبخش و امیدوارکننده بود که البته بعدها توانست توجه شرکت «الکترونیک آرتز» را به خود جلب کند. الکترونیک آرتز متوجه شباهت میان این بازی و مجموعه فیلم‌های جیسون بورن شد و از سازندگان درخواست کرد تا بازی را با همین مشخصات تنها در دنیای مجموعه فیلم‌های بورن بسازند، زیرا چنین شرایطی حاشیه‌ی امن بیشتری را برای فروش بازی و تبدیل شدن آن به یک موفقیت تجاری ایجاد می‌کرد؛ البته این مذاکرات هرگز به فرجام نرسید.

از زمان توقف توسعه‌ی بازی تاکنون تریلر، تصویر یا جزئیات جدیدی از بازی منتشر نشد. با این وجود، آقای «دیوید باربن»، موسس استودیو فرانتیر، در سال ۲۰۱۱ اعلام کرد که روند توسعه‌ی بازی متوقف شده اما این به معنای لغو این پروژه نیست.

در سال ۲۰۱۴ استودیو فرانتیر بازی Elite: Dangerous را که به لطف کمپین کیک استارتر ساخت و توسعه‌ی آن به پایان رسیده بود، منتشرش کرد که در سال ۲۰۱۶ میلادی دو میلیون نسخه از آن به فروش رسید. در پایان باید اضافه کرد که آقای باربن در مصاحبه‌ای با وب‌سایت «یوروگیمر» اعلام کرد که پروژه [The Outsider] متوقف شده و احتمالاً روند توسعه‌ی آن هیچ‌وقت ادامه نخواهد یافت. در ادامه می‌توانید تصاویر و تریلر منتشر شده از بازی را مشاهده کنید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر