بتاز و بی‌باک باش | پیش‌نمایش بازی Dirt 4

در ۱۳۹۶/۰۳/۱۵ , 22:00:21
DiRT 4, شرکت Codemasters, کنسول Xbox One

اصولا گروهی از جامعه‌ی وسیع گیمرها وجود دارند که تسکین روح‌شان جز با صدای غرش موتور و ساییده شدن لاستیک میسر نمی‌شود. اگر شما هم بیشتر ساعات بازی صرف اتومبیل‌های رنگارنگ و مختلف می‌کردید، حتما درک می‌کنید که هنگام عرضه‌ی یک بازی سبک اتوموبیل‌رانی جدید (به ویژه آن که نام مشهوری هم داشته باشد)٬ چه تب و تابی در سینه‌ی عاشقان ریسینگ به پا می‌شود. امروز صحبت ما پیرامون یک مجموعه‌ی کهنه‌کار است؛ عنوانی که همیشه طرفداران خاص خود را داشته و دارد. این مجموعه که امروزه آن را با نام Dirt می‌شناسیم، اولین بار در ۱۹ سال قبل و با نام Colin McRae rally برای کنسول پلی‌استیشن ۱ منتشر شد. قسمت اول بازی موفقیتی برای مجموعه به حساب می‌آمد و انگیزه‌ی ادامه‌ی مجموعه را به توسعه دهنده‌ی بریتانیایی خود، یعنی «کد مسترز» (Codemasters)، داد. این مجموعه از همان ابتدا در شاخه‌ی رالی از مسابقات اتوموبیل‌رانی ساخته شد و همین راه را نیز با روندی موفق و با ثبات ادامه داد. حال بیایید نگاهی به تازه‌ترین نسخه‌ی سری که قرار است فردا منتشر شود بیاندازیم. با پیش‌نمایش بازی Dirt 4 همراه دنیای بازی باشید.

توجه: بازی Dirt 4 یک شبیه‌ساز اتوموبیل‌رانی در سبک رالی است؛ پس بگذارید از همین ابتدای کار این موضوع را به اطلاع شما عزیزان برسانیم که هیچ یک از فاکتورهای این بازی، نباید با سری‌های ریسینگ مشهور چون Forza، Need For Speed، GT و… مقایسه شود. دلیل این امر تفاوت بسیار زیاد بین این مجموعه ومجموعه‌های دیگر است.

داخل ماشین می‌نشینیم و و قبل از روشن کردن آن، برای چند لحظه فقط به صدای برخورد قطرات باران به بدنه فلزی هیولای زیر پای‌مان گوش می‌کنیم. یک جاده‌ی خاکی در دل طبیعت، هوای ابری و بارانی که این زمین ناهموار را لغزنده کرده است و چند تشنه‌ی سرعت که هر کدام با تمام وجود می‌خواهند قبل از رقبا به خط پایان برسند، این‌ها ما را برای یک رانندگی چالش برانگیز با هدف کم کردن روی رقبا جور می‌کنند؛ این‌ها عناصری هستند که بهترین‌شان را تنها در Dirt 4 خواهید یافت.

DiRT 4, شرکت Codemasters, کنسول Xbox OneDiRT 4, شرکت Codemasters, کنسول Xbox One

تصاویری که در بالا مشاهده می‌کنید، تصاویری از نسخه‌ی اول بازی هستند. پایه‌ی گیم‌پلی این بازی بر اساس شبیه‌سازی هر چه بهتر و دقیق‌تر است، اما اگر شما خیلی هم به چالش علاقه‌مند نیستید، این بازی سلیقه‌ی شما را نیز در نظر گرفته است.
شاید مهم‌ترین عامل در یک شبیه‌ساز ریسینگ، فیزیک بازی باشد. بالا بردن سطح این امر زمانی سازنده را به چالش می‌کشد که سطح جاده، سطحی ناهموار باشد. جزئیات ریزی که باید در نظر گرفته بشوند، از سنگ ریزه‌های کف جاده شروع می‌شوند و تا نیروی کشسانی نوع لاستیکی که در چرخ‌ها به کار رفته و قدرت سیستم فنربندی و تعلیق هر خودرو، ادامه پیدا می‌کند. این شاید یکی از عواملی است که به سازندگان Dirt 4 اجازه ساختن خودرو‌های متعدد را نمی‌دهد، چرا که آن وقت ساختن هر قسمت شاید پنج سال یا بیشتر به طول انجامد.

طبق اطلاعات منتشر شده از بازی، در آغاز راه با توجه به قصدی که از رفتن سراغ بازی دارید، گیم‌پلی به دو بخش Gamer و Simulation تقسیم می‌شود. با انتخاب Gamer شما فیزیک معمولی و رایج بازی‌های ریسینگ را تجربه خواهید کرد؛ به این معنی که هدایت و کنترل ماشین خیلی هم سخت نخواهد بود. با انتخاب Simulation شما پا به عرصه‌ی یک رانندگی جدی و دشوار می‌گذارید؛ در کنترل ماشین به شما کمک چندانی نخواهد شد، درست مثل شرایط رانندگی واقعی در هوای آفتابی و یا در مسیری مستقیم؛ شاید با خود بگوئید که این دو تفاوت چندانی ندارند، اما ما این مقایسه را زیر باران و در هنگام عبور از یک چاله‌ی پر از آب انجام می‌دهیم.

DiRT 4, شرکت Codemasters, کنسول Xbox One
رانندگی در این زمین گل‌آلود بسیار چالش برانگیز است.

شاهد این نکات بوده‌ایم که با انتخاب Gamer، عبور از یک چاله‌ی آب بدون توجه به حرف کمک راننده که از شما می‌خواهد با سرعت بالا به سمت آن نروید، کنترل ماشین گرچه کمی سخت می‌شود اما به احتمال زیاد موفقیت‌آمیز خواهد بود. اما با انتخاب Simulation سرعت بیش از حد در عبور از همان چاله، قطعا باعث انحراف شدید از راه یا حتی واژگونی خودروی شما می‌شود. پس حرف‌های این بنده‌ی خدا که کنار دست‌تان نشسته است، در این بخش برای‌تان اهمیت بیشتری خواهد داشت! در تجربه‌هایی که برخی از نسخه‌های پیش از انتشار بازی، ذکر شده است که اگر در بازی کردن شبیه‌سازها چیره دست نباشید، حتی تمام کردن یک مسابقه در بخش Simulation می‌تواند برای شما سخت باشد.

یکی از ایرادات Dirt Rally که دو سال قبل منتشر شد، این بود که کمک زیادی به تازه واردها برای هماهنگ شدن با محیط و مکانیزم‌های بازی نمی‌کرد. امیدواریم این موضوع را در Dirt 4 شاهد نباشیم تا همه بتوانند به سهم برابر از بازی لذت ببرند. رانندگی در مسیرهای زیبای این بازی که در نقاط مختلف اروپا و جهان قرار دارند را با جمعا ۵۴ ماشین تایید شده به علاوه‌ی یک ماشین که با پیش‌خرید بازی آزاد خواهد شد، تجربه خواهیم کرد. از لیست خودروهای بازی قبل، ۱۳ خودرو در این بازی نخواهند بود و در عوض ۱۷ خودروی جدید به بازی آمده‌اند که شمار ماشین‌های بخش «لند راش» از این‌ها جداست؛ البته ممکن است در هنگام عرضه این اعداد اندکی متفاوت باشند.

عوامل دیگر گیم‌پلی شامل کمک راننده، نحوه‌ی قرارگیری عملکردها بر هر دکمه‌ی کنترلر شما، شکل رابط بصری بازی که اطلاعات مسابقه و خودروی شما را در اختیارتان می‌گذارد (HUD) و دست‌کاری و شخصی‌سازی برخی فاکتورها و قطعات خودرو قبل از انجام مسابقه است. کمک راننده که برای بعضی حرفه‌ای‌ها شاید یک اعصاب خردکن خستگی‌ناپذیر باشد، می‌تواند برای بسیاری هم یک عامل موفقیت به حساب آید. نحوه‌ی قرار گرفتن عملکردها بر هر دکمه‌ی کنترلر، مساله‌ای روتین است که اگر با عادت شما متناقض باشد، می‌توانید آن را به دل‌خواه تغییر دهید و احتمالا این موضوع نمی‌تواند مشکل‌ساز شود. رابط بصری احتمالا برای طرفداران بازی آشنا خواهد بود و برای تازه واردها نیز به احتمال زیاد خوب و قابل قبول خواهد بود.

اما می‌رسیم به بخش آخر گیم‌پلی یعنی شخصی‌سازی خودرو؛ از نظر ظاهری، قطعا دست‌مان به اندازه‌ی وسیعی باز نیست چرا که بازی حول مسابقات رسمی رالی، رالی‌کراس و لند راش ساخته شده است و هر یک از آن‌ها نیز شرایط اسپانسری خود را دارند. پس قرار نیست بتوانیم مثلا یک خودروی سوپر اسپورت با طرح رنگی خفن مسابقه خیابانی را برانیم! این خودروها اصولا در جاده‌های این بازی دوام نمی‌آورند! بخش اعظم لذت بازی در رانندگی بی‌همتای آن است، که امیدواریم روند خوب مجموعه را ادامه داده باشد. در تریلرها شاهد شخصی‌سازی فنی قابل قبولی برای خودروها بوده‌ایم که اگر نسخه‌ی نهایی، آن را به کمال مورد نظر رسانده باشد، این بخش برای طرفداران رضایت‌بخش خواهد بود. بحث شخصی‌سازی که به صورت بسیار کلی و سطحی در مجموعه‌ بازی‌های دیگر شاهد آن هستیم، در این سبک از شبیه‌ساز اهمیت بالایی دارد.
به لطف قدرت کنسول‌های نسل جدید و سیستم‌های گیمینگ قدرتمند موجود، تمامی بازی‌ها در این نسل پیشرفت گرافیکی بسیار خوبی داشته‌اند؛ قطعا مجموعه Dirt نیز از این قاعده مستثنی نیست! عنوان قبلی مجموعه به نام Dirt Rally گرافیک خوب و قابل تاملی داشت که در مجموع با فاکتورهای دیگر توانست نمرات خوبی را نیز از منتقدان کسب کند. در تریلرهای Dirt 4 شاهد پیشرفت این گرافیک و جزئیات نیز بوده‌ایم. یکی از عوامل موفقیت احتمالی گرافیک این بازی، فیزیک دقیق مورد نیاز برای آن است که جزئیات و کیفیت آن‌ها را نیز به صورت موازی، بهبود می‌بخشد. چه در هوای آفتابی با گرد و خاکی که از سایش چرخ‌ها با زمین بلند می‌شود، چه در جابجایی حجم‌های کم و زیاد آب در هوای بارانی و چه در هر شرایط دیگر، تریلرها گرافیک قابل قبولی را از این بازی به نمایش گذاشته‌اند؛ البته ممکن است حتی این عوامل در نسخه‌ی نهایی پیشرفت بیشتری هم داشته باشند که امیدواریم این‌گونه باشد.

DiRT 4, شرکت Codemasters, کنسول Xbox One

در مبحث کیفیت تصویر و نرخ فریم نیز این بازی مطابق روند این روز‌ها، با کیفیت ۱۰۸۰p و نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه بر پلتفرم‌های مطرح اجرا خواهد شد. در مقایسه‌هایی که بین نسخه‌های پیش از انتشار دو کنسول نسل هشتم صورت گرفته است، طبق معمول کنسول اکس‌باکس وان عملکردی ضعیف‌تر نسبت به رقیب ژاپنی داشته است که البته آنقدرها هم محسوس نیست! نورپردازی بازی نیز در سطح بالایی قرار دارد و ویدیو‌های منتشر شده از بازی، نوید منظره‌های لذت بخشی در ساعات مختلف روز و زاویه‌های مختلف تابش خورشید را می‌دهند. اگر در نسخه‌ی نهایی شاهد باگ یا هر مشکل دیگری نباشیم، مکانیک تصادفات بازی نیز در سطح خوبی قرار دارد و صحنه‌های سینمایی خوبی، انتظار خلق شدن در دنیای Dirt 4 را می‌دهند.

DiRT 4, شرکت Codemasters, کنسول Xbox One

مهم‌ترین فاکتور برای بخش صداگذاری بازی، صداهای مختلف مربوط به خودروها است. در بخش صدا، مجموعه Dirt کارنامه‌ی درخشانی دارد. بازی Dirt Rally نیز در این حیطه تحسین همگان را برانگیخت. حال که سازنده تخصص خود در صداگذاری را اثبات کرده است، نگرانی زیادی در این باره وجود ندارد. طبق اخبار بازی، آن‌ها حسابی روی این بخش کار کرده‌اند و صداهای مختلف هر یک از ماشین‌های لیست بازی را به طور جداگانه ضبط کرده‌اند. پس احتمالا شاهد ضعفی در این حیطه نخواهیم بود. قطعه‌های موسیقی در نظر گرفته شده برای بازی نیز، به نظر مناسب می‌آیند و احتمالا موفقیت بازی قبل در این زمینه را ادامه می‌دهند. هیجان رانندگی بدون تجربه‌ای خوب از صدا و موسیقی، ناقص است و این چیزی نیست که کد مسترز به آن واقف نباشد!

سخن آخر این‌که ما به این بازی امیدواریم و موفقیت آن برای طرفداران بازی بسیار مهم است. نمایش‌های قبل از عرضه‌ی Dirt 4 نوید یک ریسینگ خاص و خوب را می‌دهند اما برای دیدن واقعیت این بازی، باید تا انتشار آن صبر کنیم. بازی Dirt 4 که توسط استودیو بریتانیایی کد مسترز توسعه یافته است، فردا یعنی شانزدهم خرداد مصادف با ششم June برای کنسول‌های اکس‌باکس وان، پلی‌استیشن ۴ و رایانه‌های شخصی عرضه خواهد شد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 
مقالات بازی بیشتر
چند رسانه ای بیشتر