TGC 2017 | بیکران بیاندیش؛ مصاحبه اختصاصی دنیای بازی با مدیرعامل «آریو»
برای برگزاری رویداد TGC 2017، افراد و شرکتهای بسیاری تلاش کردند تا این رویداد به چیزی تبدیل بشود که نهتنها دید خودمان ایرانیها، بلکه دید دنیا را نسبت به صنعت بازی ایران تغییر دهد و «آریو» (Ario) یکی از آن شرکتها و گروههایی است که به برگزاری رویداد TGC کمک کرد. آریو پلتفرم جدید بازی در ایران است و باتوجه به ویژگیهایی که دارد و برنامههایی که برای آیندهی صنعت بازی ایران و فضای ارتباطات گیمرها و بازیسازان دارد، می توان گفت در نوع خودش کاملا جدید و نو ظاهر شده است. آریو یکی از اسپانسرهای سطح نقره رویداد TGC بود و در روز دوم برگزاری این رویداد، یعنی ۱۶ تیرماه، تصمیم گرفتیم با این شرکت مصاحبهای کنیم که در ادامه توجه شما را به این مصاحبهی مفصل جلب میکنیم؛ همراه دنیای بازی باشید.
مصاحبهکنندگان: سینا کیارستمی و اسماعیل کاظمی
تایپ و ویرایش: تارخ ترهنده
در ابتدا خودتان را معرفی بکنید و دربارهی آریو توضیح دهید.
اول تشکر میکنم بابت وقتی که گذاشتید و آمدید. من کورش عباسی هستم، مدیر آریو. اینکه آریو چیست باید بگویم که آریو یک پلتفرم است یا دراصل شبکهای اجتماعی است برای گیمرها که بهدنبال آن فروشگاه بازیهای ویدیویی نیز قرار گرفته است. این پلتفرم ما بهطبع تامینکنندهها و مصرفکنندههایی دارد که تامینکنندهها میتوانند به تولید محتوا مشغول باشند یا بازی برای پلتفرم اندروید و یا بازی برای پلتفرم رایانههای شخصی (ویندوز) تولید کنند که مصرفکنندههای ما نیز میتوانند گیمرها باشند. ما سعی میکنیم فضایی را بهوجود بیاوریم و خلق کنیم تا گیمرها علاوه بر بازی کردن و گذران وقت در آن، بتوانند با آن فضا مانند یک فضای مجازی کار کنند و سپس در کنار این فضای مجازی گیمرها، فروشگاه بازی نیز موجود باشد تا گیمرها بتوانند به دریافت بازیهای مورد علاقهی خود و حتی فروش آن مشغول شوند. آریو فضایی کاملا مشابه یک فضای مجازی مانند اینستاگرام دارد که میتوانید از طریق اپلیکیشن آریو روی اندروید یا از طریق سایت وارد حساب کاربری خود بشوید، پست بگذارید، پستهای دیگران را بپسندید یا لایک کنید، دیدگاه یا کامنت بگذارید و پستها یا افراد مرتبط به شما، پستهایی که پسندیدهاید و محتوای نزدیک به فعالیت خودتان را نیز مشاهده کنید. یک کاربر در آریو میتواند بازی کند، بازی را نقد کند، نشان دریافت کند و سکه جمع کند.
آیا این نشانی که گفتید از طریق خود بازی طراحی شده و به گیمر داده میشود یا سیستم آریو چنین کاری میکند؟
خیر، سیستم آریو یا Gamification برنامه است که این نشانها را به کاربر میدهد و بهقولی نشانها متعلق به آریو هستند نه بازی؛ نشانها یا همان اچیومنتها توسط آریو طراحی شدهاند. از دیگر ویژگیهای آریو میشود به Instant Messenger، گروههای چت و دیگر امکانات ارتباطاتی معمول در فضاها و شبکههای اجتماعی اشاره کرد که همانطور که گفتم، فروشگاه یا Marketplace نیز کنار این موارد موجود است و بازیهای آریو در آن قرار دارند.
آیا این بازیهای موجود فروشگاه مستقیما به مارکتی چون گوگلپلی متصل هستند یا مستقیما از آریو قابل دریافت هستند و بهقولی سرورهای آریو مختص خودش هستند؟
بازیها در فروشگاه آریو جدا از هر مارکت دیگری هستند و مستقیما از سرورهای آریو قابل دریافت هستند. فایلهای اپلیکیشن یا APKهای ما کاملا انحصاری خودمان هستند که اچیومنت دارند و از این سیستم حمایت میکنند و با دیگر ویژگیهای برنامه سازگارند. بعد از دریافت فایل بازی توسط کاربر، بقیه اتفاقهای معمول مانند دیگر مارکتها رخ خواهد داد که بهسراغ نصب بازی و اجرای آن میرود. همانطور که میبینید و در سایتمان نیز مشهود است، جایزههایی برای قرعهکشی درنظر گرفتهایم.
جایزهها به همین پلیاستیشن ۴ و موارد دیگر محدود است؟
خیر، این نسخه از برنامه که شما الان دارید میبینید نسخهی مخصوص ناشرین و سازندگان است و هنوز نسخهی عمومی یا نهایی برنامه که شامل مصرفکنندههایمان نیز میشود منتشر نشده و قرار است نیمهی دوم تیر منتشر شود. جوایز بسیار بیشتر خواهند بود که شامل تلویزیون و اتومبیل نیز خواهند بود. آریو سیستمی دارد که میتوانید با فعالیت در آن سکه جمع کنید و هر چه بیشتر سکه جمع کنید، شانستان برای شرکت در قرعهکشی بیشتر میشود. مجموعه جوایز هفتگی داریم، جوایز ماهانه و جوایز آخر دوره که این جوایز مثلا از شارژ حساب کاربری به مبلغ ۱۰۰۰۰تومان شروع شده تا موتور چهارچرخ A3 ادامه دارد و در آینده اتومبیل نیز ممکن است اضافه شود. علاوه بر سکه، تیکتهایی نیز باید جمعآوری بکنند که از طریق بهانجام رساندن Questهای برنامه قابل جمعآوری هستند.
Questها شامل چه مواردی میشوند؟
Questها میتوانند روزانه باشند که کاربر یا میتواند آنها را بخرد یا بازی کند و تیکتهایشان را بهدست بیاورد. ما سناریویی برای دریافت جوایز و میزان شانس در قرعهکشی طراحی کردهایم که برای مثال شامل عناوینی چون «فولاد آبدیده» و «بال تکشاخ» میشود که بهترتیب شانس هر عنوان در قرعهکشی ۲ و ۴ است.
پس همهی این تیکتها و شانسها برای یک قرعهکشی قابل جمعآوری هستند؟
تمامی این موارد برای قرعهکشی هفتگی در نظر گرفته میشوند.
پس اینطور نیست که یک کاربر بیاید و این بلیطش را برای یک قرعهکشی خاص استفاده کند، درست است؟
بله، چیزی شما میگویید به استفاده از گیفت کارت یا همان Redeem کردن شباهت دارد که فعلا چنین فکری برای قرعهکشیها نداریم و کاربران از بلیطها و شانسهایشان برای قرعهکشی پیشرو می توانند استفاده کنند. البته، قالبیت Reddem کردن را ممکن است در آینده اضافه کنیم، ولی برای الان و برای جذب قشر عام گیمرها همین سیستم کافیست و نمیخواهیم خیلی پیچیدهاش کنیم. ببینید، الان مثلا یک Quest اینجاست که نه ساعت دیگر وقت دارد و با ۱۰ لایک، شما میتوانید این Quest را انجام دهید و مثلا ۱ سکه بگیرید.
یک سوال دربارهی بازیها بپرسم اینکه بازیهای خارجی هم در فروشگاه قرار میدهید درست است؟
بله، بازیهای خارجی نیز در فروشگاه قرار میدهیم اما همانطور که گفتم ما همین دیروز برنامه را منتشر کردیم و دربارهی قرار دادن و انتشار بازیها فقط صحبتهایی کردیم که با یکی از آن ناشرها قراردادی بستیم و اگر الان بروید توی فروشگاه، بازیهای خارجی هستند که دارای پرداخت درون برنامهای باشند.
میشود بگویید آن شرکتی که با آنها توافق کردید کدام شرکت است؟
بله، با شرکت Medrick FZE توافق کردیم و بعضی از بازیهای این شرکت الان توی فروشگاه ما موجود است. در اصل همهی کسانی که با آنها صحبت کردیم مشغول TGC بودند و انتظار چنین رویدادی را نداشتند؛ در ضمن، ما نیز انتظار انتشار نداشتیم و بیشتر دربارهی آن صحبت می کردیم ولی نه جدی. مثلا، ما جلسهای داشتیم با سازندگان بازیهای رایانههای شخصی در بنیاد ملی بازیهای رایانهای که در جلسه به آنها گفتیم تا پایان سال جاری شمسی یعنی سال ۱۳۹۶، ما بهصورت رایگان بازیهای شما را روی آریو منتشر میکنیم و هزینهای از شما نمیخواهیم پرداخت کنید. از آنجاکه بازار بازیهای رایانههای شخصی خیلی بازار کپیرایت دوستی نیست و به آن صورت سودآور نیست، هر کسی که تا آخر امسال بازی بسازد برای ویندوز و بخواهد آن را روی آریو منتشر کند، ما بهصورت رایگان حمایت میکنیم.
هر سازندهای بخواهد بازی خودش را روی هر پلتفرمی کار کند و منتشر، شما از آن پشتیبانی میکنید؟ حتی از پلیاستیشن ۴ و اکسباکس وان؟
ما هر پلتفرمی که کپیرایت آن توی ایران رعایت شده باشد را پشتیبانی میکنیم و فعلا فقط از ویندوز و اندروید پشتیبانی میکنیم. از پلتفرمهای مک و iOS نیز تا چهار الی پنج ماه آینده پشتیبانی خواهیم کرد. ما در اصل سایتمان یا همان آریوکلاب را همه جا معرفی میکنیم تا اول بگوییم آریو چیست و خود را معرفی کنیم. ما بیشتر دنبال توسعهی فضای ارتباطات، جامعه کاربرانمان یا Community هستیم و صرفا این ارتباطات را مجازی و دیجیتالی نمیبینیم چون برنامههایی داریم برای بیشتر تعاملی شدن ارتباطاتمان با دنیای واقعی؛ یعنی اگر در آینده با برند آریو خوراکی (اسنک یا حلهحوله) یا لباس و تیشرتهای مرتبط با بازیها را در فروشگاهها دیدید، تعجب نکنید. البته، رخداد چنین اتفاقاتی ملزم بازخوردهایی است که از طرف تامینکنندهها و مصرفکنندههایمان خواهیم گرفت و دقیق نمیتوان چه زمانی این اتفاقات رخ میدهند، اما ما برنامه زمانبندی خودمان را داریم. ما سعی نداریم در آریو و فضای مجازیاش کسی را محدود کنیم. اگر شما مثلا اکشنفیگور میفروشید و بیایید در آریو صفحهی خودتان را باز کنید و شروع به تبلیغ و فروش کنید، آریو قرار نیست شما را محدود کند یا از چنین کاری منع؛ هر کاربر میتواند چنین کاری را انجام بدهد. اگر روزی آریو به شمای فروشنده پیشنهاد پرداخت هزینه (چه از طرف آریو و چه از طرف فروشنده، مانند یک معامله) بدهد بهخاطر خرید و فروشی که از طریق پلتفرم آریو انجام میدهید، نباید متعجب شوید چون آریو فقط دنبال این نیست که بازی بفروشد و اینطور است که یک جامعه یا Community شکل میگیرد.
آیا شما در این فکر نیستید که با یک سازنده قرارداد انحصاری ببندید تا آن سازنده بازی یا محتوای انحصاری برای شما تولید کند؟
ممکن است این اتفاق نیز بیفتد، البته ما از انحصار محتوا دنبال بازارگردانی نیستیم. برای هدایت و دنبال مردن یک هدف درست و خوشحال کردن کاربران آریو، شاید در یک بازهی زمانی برویم و محتوای انحصاری بیاوریم. شاید زمانی یه ۱ میلیون کاربر رسیدیم و من خودم یک بازی انحصاری بیاورم آریو. شاید هم زمانی یک سازنده بخواهد سرمایهگذاری کند و بیاید به ما بگوید که شما این تعداد کاربر دارید و بیاییم باهم کار کنیم. همانطور که گفتم، من از جذب محتوای انحصاری در آیندهای نهچندان دور بهدنبال انحصارطلبی در بازار نیستم که بگویم فلان بازی فقط مال من است چون دید کوتاهمدتی است و باید مداوم تغییر کند. دید ما بیشتر به سمت شکل دادن Community برمیگردد و ما سعی میکنیم در حدی برنامهمان را جذاب پیاده کنیم تا کاربرانمان نیازی به محتوای انحصاری نداشته باشند.
پس هدف شما این است برنامهای داشته باشید که همهی گیمرها آن را نصب شده دارند و دنبالاش میکنند، درست است؟
دوست داریم تا به چنینجایی برسیم.
میخواهیم کمی دربارهی خودمان ازتان سوال کنیم، با دنیای بازی آشنا هستید؟
بله، از وقتی که دنیای بازی بهدنیا آمد با آن آشنا هستم. من و بابک نمازیان دوستهای قدیمی یکدیگر بودیم و وقتی بابک کار روی نشریهی دنیای بازی را آغاز کرد، من در شرکت آواژنگ مشغول به کار بودم. ما واقعا به رسانهها نیاز داریم و دوست داریم دنیای بازی نیز در آریو شروع به فعالیت کند و با دید یک پلتفرم وارد آن شود و فعالیتاش را آغاز کند.
نظرتان دربارهی TGC چیست و امسال چهطور بوده؟
TGC 2017 سطح کیفی برگزاری بهنسبت بالاتری داشته و باید بگویم که صنعت بازیهای ویدیویی کشورمان صنعت جوانی است، نمیخواهم بگویم که این صنعت در کشومان بچه است و می دانیم که سالهاست بسیاری از علاقهمندان در حال تلاش هستند تا صنعت را رو به رشد ببرند. اما دید من به TGC امسال بیشتر آموزشی است تا صنعتی یا تجاری، با اینکه بنیاد ملی بازیهای رایانهای اهداف بزرگی در زمینهی برقراری ارتباط میان سازندگان داخلی و ناشران خارجی داشت چون بدنهی اصلی کسانی که در این دو روز آمدند و رفتند، بیشتر جوانهایی بودند که یا میخواستند وارد صنعت شوند یا آمده بودند شرایط را بسنجند و چیزهایی نیز یاد بگیرند. بر این باورم که این رویداد موفقیتی بزرگ رو به رشد صنعت بازیسازی در کشور است و با رویدادها و اتفاقات گذشته که آن را مقایسه میکنم، میتوانم بگویم کاملا به آینده امیدوارم و تشکر میکنم از تیم اجرایی این رویداد؛ ولی در فضای زیرساخت صنعت بازی کشور اتفاق بزرگ و عجیب و غریبی نیفتاده است.
برای پایان کار، اگر حرف آخری دارید خوشحال میشویم آن را بشنویم.
ممنون از وقتی که گذاشتید و سلام مرا به مخاطبان دنیای بازی برسانید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
متاسفانه تا وقتی نتونند بازار خارجی رو جذب سیستم خودشون کنن نمی تونند موفق ظاهر بشن. به نظرم بازی های ایرانی برای این ایده هایی که دارند کافی نیستند