از بازیسازی تا فیلمسازی! | معرفی افزونه جدید موتور Unity بهنام Cinemachine
چند هفته پیش، در کنفرانسی به نام Unite Europe، بیشاز ۱۴۰۰ نفر از بازیسازان و مشتاقان صنعت گیم جمع شده بودند تا آخرین دستاوردها و اختراعات موتور بازیسازی Unity (یونیتی) را از نزدیک مشاهده کنند؛ اما اصلیترین بخش، نه در حوزه بازیسازی بلکه در حوزه ساخت فیلم بود. یونیتی با معرفی Component (کُمپنِنت یا افزونه) جدیدی با اسم Cinemachine (سینماشین) گام بزرگی در زمینه ساخت فیلمها و انیمیشنها برداشت. این افزونه ابزاری قدرتمند است که میتواند نظر افراد کارآموز و تازهکار را نیز جلب کند؛ در ادامه همراه دنیای بازی باشید.
در دهه اخیر به دلیل پیشرفت سریع اینترنت، دنبال کردن اخبار هنری برا ما بسیار آسان شده است؛ همچنین نسخههای کپی شده فوتوشاپ (Photoshop) آغاز کار بسیاری از هنرمندان دیجیتالی بوده و جوامع مجازی، بستری برای پیشرفت و بهبود بوده است.
با توجه به ویژگیهای این افزونه میتوان در نظر داشت همانگونه که بستر اینترنت توانست ارتباط مردم و زندگی دیجیتالی را گسترش بدهد این افزونه نیز میتواند باعث پیشرفت افراد علاقهمند به صنعت انیمیشن و فیلمسازی و گسترش این صنعت شود.
چه ویژگیهایی این افزونه را خاص کرده است؟
- در مرحله اول شما را با یک بوم نقاشی سفید تنها نمیگذارد؛ بلکه شما همیشه به فروشگاه یونیتی (Asset Store) دسترسی دارید. این فروشگاه همیشه پر از مدلهای رایگان است. همچنین مدل حیرتانگیز Adam (آدام یا آدم) که سال گذشته به نمایش درآمد نیز به صورت رایگان قابل استفاده است. در درون این موتور تعداد زیادی انیمیشن پیشفرض وجود دارد پس بدون توجه به مهارت برنامهنویسی، شما میتوانید انیمیشن خود را بسازید.
شخصیت با جزئیات آدام
- در سال ۲۰۱۷، یونیتی، Timeline (تایملاین یا جدول زمانی) را به این موتور اضافه کرد، این تایملاین برای هرکسی که تولید فیلم و موزیک را تجربه کرده آشنا است. با استفاده از این ویژگی میتوان بازی را براساس چندین لایه از تایملاینهای زمانبندی شده ساخت. البته برای ساخت یک بازی واقعی نیاز دارید که کمی کد بزنید؛ قسمت جذاب این ویژگی این است که میتوانید انیمیشن خود را بدون توجه به قسمت برنامهنویسی خلق کنید.
نمایی از تایملاین
- سینماشین تعداد زیادی از پارامترهای دوربین را به صورت رایگان ارائه میدهد. شما میتوانید برای هرچه واقعیتر شدن انیمیشن خود از آنها استفاده کنید؛ به عنوان مثال برای شبیهسازی قرارگیری دوربین روی دست به لرزش نیاز دارید؟ یا نیاز دارید نقطه دید کاراکترتان متحرک باشد؟ یا میخواهید بین شاتهای مختلف سوئیچ کنید؟ تنها کافیست هر بخش را به تایملاین خود اضافه کنید و با قرار دادن آنها در کنار هم آنها را به هم متصل کنید.
بخشی از ویژگیهای دوربین
- برای کسانی که دوست دارند عکسها و فیلمهای خود را ویرایش و تنظیم کنند نیز ویژگیهایی در نظر گرفته شده است. میتوانید اشباع رنگ (Saturation) سایهها یا تنها نقاط خاصی را تغییر دهید یا میتوانید تعادل رنگ (Color Balance) را به راحتی تغییر دهید؛ حتی بدون کمی دانش برنامهنویسی! در اصل اینها پردازشهایی سینمایی هستند که به موتور بازیسازی آورده شدهاند.
نمونهای از ویرایشهای سینماتیک تصویر
- مهمترین ویژگی یونیتی به عنوان یک موتور انیمیشنسازی ترکیب انیمشنهای با کیفیت و پخش و مشاهده نمونه کار قبل از خروجی گرفتن است. شما دقیقا میتوانید ببینید که صحنه ساخته شده چقدر با صحنه مدنظر شما تفاوت دارد و میتوانید به سرعت آن را تغییر دهید و کم وکاستیها را برطرف کنید. این ویژگی برای تازهکاران بسیار کارآمد است و میتواند به قوهی خلاقیت آنها کمک کند.
مشاهده خروجی و پیشنمایشی از آدام!
Adam Myhill (آدام میهیل) خالق سینماشین میگوید که نظرات درباره این افزونه بسیار مثبت بوده است تا جایی که مدیر اجرایی «دیزنی» نیز نظر مثبتی داشته است. آدام از پتانسیل بالای این افزونه می گوید و به دنبال پیشرفت آن است.
احتمال زیادی وجود دارد که استودیوهای انیمیشنسازی بزرگی مانند دیزنی شروع به ساخت انیمیشنهای کوتاهی بهوسیله یونیتی کنند؛ البته، احتمالا آنها هنوز علاقه دارند که شخصیت و محیط خود را در داخل نرمافزار دیگری تولید کنند و مراحل فیلم برداری را بهوسیلهی یونیتی انجام دهند.
ضمنا استفاده از یونیتی تا زمانی که شما با استفاده از آن پولی به جیب نزدهاید رایگان است، پس دست به کار شوید و انیمیشن خود را خلق کنید!