مصاحبه: شینجی میکامی از نقش خود در ساخت بازی The Evil Within 2 میگوید
بازی The Evil Within 2 در کنفرانس شرکت بتسدا در نمایشگاه E3 2017 درحالی معرفی شد که مدیران شرکت اعلام کردند «شینجی میکامی» کارگردان افسانهای قسمت اول، این بازی را کارگردانی نمیکند و بهجای او John Johanas جوان و ناشناخته مسئولیت کارگردانی آن را بر عهده گرفتهاست. اخیرا سایت IGN طی مصاحبهای با هردوی آنها جزئیات بیشتری از نقش میکامی، کارگردانی، گیمپلی و … از بازی گرفته است که در ادامه در دنیای بازی میتوانید آن را بخوانید.
از چه زمانی کار روی The Evil Within 2 آغاز شد؟
میکامی: «از تاریخ مارس ۲۰۱۵ (اسفند ۱۳۹۳) کار روی The Evil Within 2 را آغاز کردیم.
به چه علت John Johanas را بهجای خود بر صندلی کارگردانی نشاندید؟
میکامی: «من میخواستم که در Tango gameswork شانسی به جوانان خوشذوق و خلاق بدهم. John هم سرشار از استعداد بود که دیر یا زود این اتفاق میافتاد.»
خودتان چهطور؟ همزمان با ساخت The Evil Within مشغول انجام پروژه دیگری هستید؟ یا در حال حاضر استراحت میکنید؟
میکامی: «در تمام مدت من استودیو را مدیریت میکردم. راستاش را بخواهید نوبت جوانان بااستعداد هست تا خودی نشان بدهند.»
در این اواخر تغییرات زیادی در ژانر وحشت بهوجود آمده است. این روزها بازیهایی مثل Outlast و Alien Isolation غالب استاندارد ژانر ترسناک را تشکیل میدهند؛ بازیهایی که شما نمیتوانید شخصیت منفی را نابود کنید بلکه تنها کاری که از دستتان برمیآید فرار کردن و قایم شدن است. در The Evil Within و بستههای الحاقی آن نیز شاهد عناصری از این دست بودیم مانند شخصیت منفی Ruvik. آیا در The Evil Within 2 هم شاهد این قبیل ویژگیها هستیم؟
جوهانس: «به نظر من این نوع گیمپلی، نابترین نوع گیمپلی بازی ترسناک را شامل میشود و برای من هم بسیار لذتبخش است؛ اما اگر زیادی کش پیدا کند کمی غیرقابل تحمل و خستهکننده میشود؛ بنابراین مانند قسمت اول زمانهایی در بازی وجود دارد که شما را مجبور به فرار و پنهان شدن میکند، اما قسمت عمده گیمپلی بازی شما را در موقعیتی قرار میدهد که باید آماده باشید تا پوزه دشمنانتان را به خاک بمالید.
آقای میکامی آیا شما هنوز تمایلی به آوردن عنوان جدید و تجربه جدیدی از ترس به دنیای بازیهای رایانهای دارید؟ مانند زمانی که در سال ۲۰۱۴ تصمیم گرفتید ژانر «ترس و بقا» را برگردانید؟ چراکه شما همچنان با نام «پدر ژانر وحشت» شناخته میشوید.
میکامی: «اگر یک ایده خلاقانه داشته باشم که طعم واقعی ترس را با آن بچشانم، چرا که نه؛ حتما آن را میسازم.»
در سالهای اخیر بازی ترسناکی بوده که شما را به تحسین وادارد و یا برای شما آموزنده باشد؟
میکامی: «درمیان بازیهایی که اخیرا وارد بازار شدهاند ۷ Resident Evil بسیار خوشساخت جلوه کرد.»
ایده بازگرداندن «سباستین» (Sebastian) به دنیای «استیم» (STEM) برای دیدن دخترش از کجا آمده؟
جوهانس: «خب ما به دنبال دلیلی بودیم تا بهاندازه کافی برای بازگرداندن سباستین به دنیای استیم کافی باشد و بر اساس اتفاقاتی که در قسمت اول رخ داد، بدیهی است که استیم مکانی نیست که کسی بخواهد برای بار دوم آن را تجربه کند. بنابراین امید دوباره دیدن و بودن در کنار دختر خود، کسی که تاکنون گمان میکردی مرده است بهنظرم بهاندازه کافی برای بازگشتن در دستگاه استیم منطقی مینماید.»
آقای میکامی داستان این قسمت کار شماست یا نتیجه کار گروه است؟
میکامی: «آقای «هاجیمه ایشیماین» (Hajime Ishimine) بیشترین نقش را در بسط ساختار داستانی داشته است. همچنین آقای «ترنت هاگا» (Trent Haaga) کارگردان مطرح فیلمهای ترسناک با ایشیماین و تیمش در نویسندگی همکاری میکند؛ اما نکته برجستهای که داستان این قسمت را از نسخه اول متمایز میکند، سادگی و قابل فهمبودن آن است. همچنین از دیگر نکات مهم در مقام مقایسه قدرت اراده و اختیار شخصیت در داستان میباشد. در نخستین شماره قهرمان ناگهان خود را در میان دنیای تاریک و ناشناخته میبیند، اما در نسخه دوم قهرمان داستان خود تصمیم میگیرد برای نجات دخترش وارد دنیای کابوسوار بشود.»
در مورد جهان بازی چهطور؟ شنیدهام که جهان بازی The Evil Within 2 کمی بازتر از نسخه اصلی آن میباشد. میشود در این مورد کمی توضیح بدهید؟
جوهانس: «The Evil Within 2 یک بازی جهان باز نیست، اما مناطق موجود در آن وجود دارد که دارای نقشههای بسیار وسیعی میباشند و قدرت مانور زیادی به شما میدهند؛ درواقع این بازی دارای بزرگترین نقشهای میباشد که ما تا به حال روی آن کار کردهایم و شما میتوانید هر چهقدر که بخواهید در جهان بازی به گشتوگذار بپردازید بدون آنکه به خط اصلی داستان بپردازید. با این وجود همچنان دربازی مراحلی وجود دارند که بعد از پشت سر گذاشتن آنها اجازه بازگشتن ندارید، اما در قسمت عمده بازی شما میتوانید برای جستجوی بیشتر آیتمها و… مسافت زیادی را بهعقب برگرید.»
مانند قسمت نخست، قاب تصویر دارای نسبت ابعاد ۲.۵:۱ است؟ واقعا که انتخاب آن برای قسمت نخست بسیار جسورانه بود.
جوهانس: «هرچند که خود آن را میپسندیم، اما متوجه شدیم که این انتخاب مورد قبول عام واقع نشد. این بار بازی در قالب استاندارد ارائه میشود.»
آیا تغییرات ناگهانی مکان در این سری وجود دارد؟
جوهانس: «جابهجایی مکان و زمان جزو عناصر کلیدی سری محسوب میشود که در این نسخه نیز تکرار میشود. چرا که با وجود جلوههای ناهنجار صوتی و بصری، تاثیر نامطلوبی از خود برجای نمیگذارد و در استفاده مناسب و بهموقع آن دقت بیشتری صورت گرفته است.
قسمت نخست پر بود از ویلچر، بیمارستانها، فروشگاهی پر از مانکن، نردبان و… نماد زیبایی شناسانه این قسمت چه هست؟
جوهانس: «در این قسمت تنها با یک نماد سروکار نداریم. در محوریت کار فضای روستای آمریکایی قرار دارد اما برای پیشبرد داستان باید از مناطق مختلفی گذشت که هرکدام دارای عناصر زیبایی شناسانه مختص به خود میباشند. اضافه میکنم این بازی دارای فضای سنگین ترسناک و تیرهتری نسبت به فضای ترسناک خونآلود قسمت قبلی میباشد.»
آقای میکامی، هنوز هم میتوانیم The Evil Within 2را بازی «میکامی» بنامیم؟
میکامی: «شما در کلیت کار تاثیر من را خواهید دید. درنهایت این محصول نتیجه یک کار گروهی با سکان داری John میباشد و من در تمامی مراحل ناظر کارشان بودهام.»
لازم به ذکر است The Evil Within 2 در رویداد گیمزکام ۲۰۱۷ حضور داشت و جزئیات بیشتری از بازی رونمایی شد. بازی The Evil Within 2 در۲۱ مهر ۹۶ برای پلتفرمهای پلیاستیشن ۴، اکسباکسوان و رایانههای شخصی منتشر خواهد شد.