کاشفان رمز و رازهای تاریک دنیای بازی‌های ویدیویی | پشت‌صحنه پروژه‌های بازی‌سازی

در ۱۳۹۶/۰۷/۰۷ , 19:30:19
ماریو

برای برخی افراد تمام کردن یک بازی ویدیویی کافی نیست و آن‌ها می‌خواهند هرچیزی که در مورد یک بازی وجود دارد را بدانند. آن‌ها می‌خواهند مسائل پشت پرده در مورد روند ساخته شدن بازی را بدانند. بنابراین چنین افرادی در محافل اینترنتی جمع می‌شوند و با کمک یکدیگر به کشف رازهای ناشناخته در مورد بازی‌های ویدیویی مورد علاقه ما و بازی‌هایی که ما هیچ‌وقت به دلیل متوقف شدن آن‌ها را متوه نشدیم و نتوانستیم تجربه‌شان کنیم می‌پردازند. در ادامه با «کاشفان رمز و رازهای تاریک دنیای بازی‌های ویدیویی» همراه دنیای بازی باشید.

Unseen64 یکی از این محافل است. این مجموعه توسط گروهی از دوستان آقای Luca Taborelli، که ساکن ایتالیاست، در سال ۲۰۰۱ تشکیل شد. زمانی‌که وب‌سایت این گروه شروع به کار کرد، افراد مختلفی از سرتاسر دنیا به‌صورت داوطلبانه به کمک این گروه شتافتند که وظیفه آنان جستجو در فضای اینترنت به دنبال اطلاعات در مورد بازی‌های لغو شده و منتشر نشده است تا این اطلاعات را برای نسل‌های آینده ثبت و ضبط کنند.

من با Luca Taborelli، یکی از موسسان این مجموعه، و همچنین با Liam Robertson که یک داوطلب مشغول در این مجموعه از بریتانیاست صحبت کردم تا درک کنم که چرا آن‌ها وقت آزاد خود را صرف چنین پروژه‌ای کرده‌اند.

لوکا در این باره میگوید:

به‌نظرم همه انسان‌ها از حس کنجکاوی و کشف اطلاعات در مورد مسائل ناشناخته لذت می‌برند. این لذت زمانی بیشتر خواهد شد که در مورد چیزی اطلاعات کسب می‌کنیم که قرار نبوده در مورد آن اطلاعات داشته باشیم چون فرد دیگری هیچ‌وقت اطلاعاتی در مورد آن منتشر نکرده است.

این مسئله هم‌چنین باعث شده است که لیام از بریتانیا هم در پروژه مشارکت داشته باشد. او با دیدن این مسئله که استودیوهای بازی‌سازی مورد علاقه‌اش در حال بسته شدن و ورشکست شدن و متوقف کردن پروژه‌های خود بودند، کنجکاو شد که به پشت پرده بازی‌سازی برود تا ببیند که چه مشکلی برای پروژه‌ها و یا حتی استودیو‌ها به‌وجود آمده است.

ماریو
کانسپت آرت بازی متوقف شده استدیو Factor 5 به نام Animal Wars

لیام در این زمینه میگوید:

بسته شدن استودیو Factor 5 و متوقف شدن بسیاری از پروژه‌هایشان بود که مرا به Unseen64 رساند. این استودیو مشغول کار روی پروژه‌های بسیاری چون یک کلکسیون سه‌گانه Rogue Squadron، یک نسخه بازسازی شده تاریک از بازی Kid Icarus و یک بازی Open-World در مورد سوپرمن بودند. من همیشه طرفدار بازی‌های این استودیو بودم و زمانی‌که این استودیو بسته شد، من تشنگی سیرابی‌ناپذیری داشتم. من باید هر چیزی که مربوط به پروژه‌های این استدیو می‌شد را می‌دیدم و درک می‌کردم که چرا این استودیو بسته شد.

از زمانی‌که Liam به این مجموعه پیوسته، به‌عنوان یک عضو برجسته و حیاتی در این مجموعه کار کرده است. او با نوشتن مقالات یا انتشار ویدیو در مورد بازی‌های مختلف کمک زیادی به این وب‌سایت کرده است. شاید بتوان گفت که بزرگ‌ترین کمک او در زمینه پروژه بزرگ بازی Project H.A.M.M.E.R (که بازی لغو شده نینتندو در سبک Beat-em-up بود) بوده است؛ زیرا او تحقیقات زیادی در این زمینه انجام داد که باعث شفاف‌سازی‌های زیادی در مورد مدیریت نادرست و تبعیض بین کارکنان ژاپنی و آمریکایی نینتندو که مشغول ساختن این بازی بودند، شد.

ماریو

برای کشف اطلاعات در مورد این نوع پروژه‌ها، تیم Unseen64 کارهای زیادی از جمله تماس با سازندگان بازی، پیدا کردن تصویر یا ویدیو از نسخه‌های آزمایشی منتشر شده و یا بررسی کردن مقالاتی که در زمان رونمایی از پروژه‌ها نوشته شده است انجام می‌دهند.

لوکا در این زمینه می‌گوید:

ما تحقیقات زیادی انجام می‌دهیم و با افرادی که مشغول کار کردن بر روی پروژه موردنظر بودند تماس می‌گیریم. البته، همیشه جواب گرفتن از آن‌ها آسان نیست چون یا مشغول هستند، یا اهمیتی نمی‌دهند، یا پیمان‌نامه عدم افشا را امضا کرده‌اند و مایل به دادن اطلاعات نیستند. البته، در طول چند سالی که مشغول به کار شده‌ایم، توانسته‌ایم اعتماد بسیاری از افراد را به‌دست بیاوریم و زمانی‌که سازنده بخواهد ناشناس بماند، نام او را ذکر نخواهیم کرد.

این اعتماد دوطرفه بین سازندگان بازی‌ها و مجموعه Unseen64 باعث شده‌ که آن‌ها موفق به پرده‌برداری از بسیاری از پروژه‌های بزرگ بشوند که می‌توان از دو نمونه یعنی یک نسخه از بازی تقریبا کامل Dragon Sword 64 و یا بازی متوقف شده Mario Takes America ،که قرار بود روی دستگاه CD-i شرکت فیلیپس منتشر بشود، نام برد.

اخیرا تیم Unseen64 از طریق ارتباط برقرار کردن با استودیو Volition، پرده از یک عنوان متوقف شده از بازی Saints Row: Undercover برداشته‌اند که قرار بوده است برای PSP منتشر شود و این بازی هم‌اکنون برای دانلود در وب‌سایت این تیم قرار داده شده است. استدیو Volition با کمک یک استودیو ناشناس تا سال ۲۰۰۹ مشغول کار روی این پروژه بوده‌اند که در آن زمان پروژه متوقف شده است. این کشف بزرگ باعث شد که Unseen64 شهرت جهانی بیشتری پیدا کند که خود این مسئله باعث شد که آن‌ها بتوانند چند داوطلب دیگر استخدام کنند.

ماریو

لازم به‌ذکر است که Unseen64 تنها وب‌سایتی نیست که به کشف رازهای عجیب و تاریک در مورد بازی‌های ویدیویی می‌پردازد. وب‌سایت ویکی The Cutting Room Floor یک وب‌سایت مشهور دیگر است که در آن کاربران با استفاده از کدهای تقلب، «ویرایش‌گر هکس» (Hex Editor) و نرم‌افزارهای دیگر به کشف فایل‌های ناشناخته و استفاده نشده درون بازی‌های معروف و مشهور می‌پردازند. این وب‌سایت که در سال ۲۰۰۱ پروژه شخصی کاربری به نام BMF54123 بود، هم اکنون به یک ویکی تبدیل شده است که در آن کاربران اکتشافات جالب و گاهی عجیب خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند.

مدیر این وب‌سایت Alex در مکاتبه با ایمیل به ما گفت:

در ابتدا این مجموعه زیاد بزرگ نبود و در وب‌سایت اولیه یکی از ادمین‌ها در مورد یک بازی پیامی می‌گذاشت و بقیه کاربران شروع به کمک کردن در مورد آن بازی می‌کردند. اما بعد از تاسیس سایت ویکی، کم‌کم وب‌سایت مشهور شد و صدها صفحه (که عمدتا براساس یک تالار گفتگو قدیمی بود) در مورد بازی‌های مختلف نوشته شد. هم اکنون کانال IRC ما به‌طور متوسط ۱۰۰ کاربر فعال دارد.

او در ادامه با قیاس این پروژه با کشف مخروبه‌ها و مقبره‌های قدیمی (در دنیای واقعی) گفت:

اکتشاف عمیق در بازی‌های ویدیویی باعث می‌شود تا بتوانیم به مخروبه‌هایی که سازندگان در بازی‌ها ساخته‌اند و رها کرده‌اند نگاهی بیندازیم و آن‌ها را بررسی کنیم. گاهی این خرابه‌ها کوچک و ناچیز هستند و گاهی بزرگ؛ همانند مراحل ناتمام و ناقص در بازی Super Mario Bros. 3. علاوه بر این مسئله، کنجکاوی برای رفتن به جاهایی که برای ما بازیکنان معمولی ممنوعه است و فقط افراد با دسترسی خاص می‌توانند به آن راه یابند باعث می‌شود که ما اشتیاق بیشتری داشته باشیم، زیرا در حالت عادی سازندگان علاقه ندارند که همه چیز در مورد بازی را به بازیکنان نشان بدهند.

و این‌گونه بود که یک کاربر در ویکی The Cutting Room Floor توانست بعد از ۲۴ سال از عرضه نسخه اول بازی Mortal Kombat، یک منوی جدید با نام EJB را در بازی کشف کند؛ در حالی‌که همه فکر می‌کردند که هرچه در مورد این سری وجود دارد را می‌دانند.

ماریو
منو EJB در بازی Mortal Kombat

با توجه به اینکه وب‌سایت‌های پرطرفداری مشغول به کشف راز و رمزهای بازی‌های ویدیویی هستند، عجیب نیست که چند کانال در یوتیوب هم به‌طور مداوم در حال تولید محتوا در مورد این‌گونه مسائل می‌باشند. یکی از این کانال‌ها Beta64 نام دارد (که حدود ۱۱ میلیون بازدید کلی داشته است) و دیگری YuriofWind می‌باشد (که حدود ۳۹ میلیون بازدید کلی داشته است). این دو کانال با استفاده از همان تکنیک‌هایی که Unseen64 و The Cutting Room Floor استفاده می‌کنند به تولید محتوا می‌پردازند.

آقای Andrew، سازنده کانال Beta64 در مورد تاریخچه کانال‌اش می‌گوید:

سال‌ها قبل از راه انداختن کانال Beta64، علاقه زیادی به دنبال‌کردن روند ساخته‌شدن بازی‌هایی چون Luigi’s Mansion، Super Mario Sunshine و Super Mario 64 و بازی‌‌های نظیر آن داشتم و آن‌قدر در مورد این روند تحقیق می‌کردم که می‌توانستم یک روز کامل در مورد آن با دوستانم صحبت کنم. یک روز در حال صحبت کردن با یکی از دوستانم در مورد یوتیوب و اینکه فرصتی وجود دارد که یک نفر از طریق یوتیوب کار کند بودم و این شد که تصمیم گرفتم کانال را تاسیس کنم؛ ولی هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم که کانالم به این سرعت رشد داشته باشد.

ماریو

کانال Beta64 هم‌اکنون حدود ۱۴۳هزار نفر دنبال‌کننده دارد که نشان می‌دهد علاقه و اشتیاق بازیکنان به دانستن در مورد بازی‌‌هایی که به آن‌ها علاقه داریم و یا آن‌هایی که هیچ‌وقت منتشر نشده است، در حال افزایش است. دو ویدیو محبوب کانال Beta64 که جمعا ۱.۶میلیون بازدید داشته است عبارتند از یک ویدیو از نسخه آزمایشی Super Mario 64 و یک ویدیو مقایسه The Legend of Zelda: Wind Waker و نسخه منتشر شده در خرده فروشی‌ها.

او در پایان صحبت‌هایش می‌گوید:

به‌نظرم یکی از دلایل محبوبیت این نوع محتوا این است که ما آن‌قدر علاقه نوستالژیک به بازی‌ها پیدا کرده‌ایم که دانستن اطلاعات پشت پرده در مورد آن برای ما جذاب است؛ چون هیچ‌گاه این سمت و سوی مربوط به دنیای بازی‌سازی را ندیده‌ایم. البته، این دلیل در مورد بازی‌های متوقف شده صدق نمی‌کند چون ما آن‌ها را تجربه نکردیم ولی تجربه به من ثابت کرده است که اکثر افراد در مورد بازی‌های متوقف شده کنجکاوی و علاقه بیشتری نشان می‌دهند.

به‌نظر می‌رسد که فرض کردن این مسئله که این گروه‌ها و پروژه‌ها هیچ‌وقت طرفداران و رشد خود را از دست نمی‌دهند منطقی باشد، زیرا هر ساله صدها بازی در این صنعت ساخته می‌شود و در هر بازی گاهی به دلایل مختلف محتواهای مختلفی حذف می‌شوند که سوژه‌های مناسبی برای این‌گونه وب‌سایت‌ها خواهند بود.

ما، تیم دنیای بازی، نیز با احتساب همین موارد و همین حس کنجکاوی و تشنگی برای کسب اطلاعات این‌چنینی، روی مجموعه مقالاتی کار کرده‌ایم تحت عنوان «از رنجی که می‌بریم» که می‌توانید با جستجوی این عبارت در صفحه اصلی به مطالعه‌ی هشت قسمت منتشر شده بپردازید.


1 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 
مقالات بازی بیشتر
چند رسانه ای بیشتر