کدام برنامه‌ها سرعت ویندوز را کاهش می‌دهند؟ | آموزش سریع‌تر کردن عملکرد ویندوز

در ۱۳۹۶/۱۱/۱۵ , 14:30:12
windows, شرکت اپل

تقریبا تمام پی‌سی گیمرها از ویندوز مایکروسافت برای اجرای بازی‌هایشان استفاده می‌کنند و بدون شک همه این افراد از مشکل کند شدن بارگذاری ویندوز بعد از مدتی رنج می‌برند. ویندوز ۱۰ آخرین دست‌پخت مایکروسافت است که در این نسخه سعی شده با عرضه به‌روز رسانی‌های متعدد مشکلاتی از قبیل باگ‌ها و کاهش سرعت رفع گردد. اگر چه تلاش مایکروسافت در این‌باره ستودنی‌ست، اما ویندوز نیز مانند هر سیستم عامل دیگری، بعد از مدتی بنا به دلایلی از قبیل برنامه‌های غیرکاربردی کند می‌شود. در این مقاله به بررسی این برنامه‌ها خواهیم پرداخت؛ در ادامه با دنیای بازی همراه باشید.

در صورتی که متوجه شدید سرعت ویندوزتان کمتر از قبل شده، نگران نشوید. ممکن است مشکل از برنامه‌هایی باشد که در «استارت آپ» (Startup) قرار دارند. تعدادی از این برنامه‌ها برای قرارگیری در استارت آپ از کاربران اجازه می‌گیرند، اما برخی از آن‌ها نیز بدون اجازه کاربر وارد این لیست می‌شوند؛ در نتیجه قصد داریم استارت آپ‌ها را شخصی‌سازی کنیم.

پیدا کردن و غیر فعال کردن استارت آپ‌ها

شما می‌توانید از طریق اجرای «تسک منجر» (Task Manager) استارت آپ‌ها را پیدا کنید. با فشردن سه کلید Ctrl + Shift + Esc تسک منجر به‌راحتی در دسترس قرار می‌گیرد. البته، اگر برای اولین بار تسک منجر را باز کنید، با گزینه‌های بسیار محدودتری مواجه خواهید شد، در این صورت باید روی Expand details کلیک کنید تا جزییات بیشتری نمایش داده شود؛ حال سربرگ Start-up را انتخاب کنید؛ اکنون در لیست برنامه‌های استارت آپ هستید. همچنین، بهتر است روی هر کدام از هِدرها (مانند Name) راست کلیک کنید تا به جزییات بیشتری دسترسی پیدا کنید.

حال می‌توانید ویژگی‌های Disk I/O at start-up و CPU at start-up را فعال کنید. روی Startup Impact چپ کلید کنید تا لیست استارت آپ‌ها از بیشترین تا کمترین تاثیر، مرتب شده نمایش داده شود. این‌ها برنامه‌هایی هستند که روی دیسک و پردازنده شما قرار می‌گیرند که می‌تواند رایانه شما را کاملا کند بکند. وقت آن رسیده است تا برنامه‌هایی را که نمی‌خواهید هنگام اجرای ویندوز اجرا شوند، غیرفعال کنید.

windows, شرکت اپل

 اگر عملکرد برنامه‌ای را نمی‌دانید، روی آن کلیک راست کنید و برای یافتن اطلاعات بیشتر، روی Search online کلیک کنید. این‌جا باید احتیاط کنید، زیرا لزوما برنامه‌ای که نمی‌دانید چه کاربردی دارد و در این لیست است، بد نیست.

حال بعد از انتخاب برنامه مورد نظر روی آن راست کلیک کرده و گزینه Disable را انتخاب کنید تا برنامه دیگر در حین راه‌اندازی ویندوز اجرا نشود. در ضمن، هر زمانی که می‌خواستید هم می‌توانید تمام این تغییرات را به حالت اول بازگردانید. برای این‌کار تنها کافی‌ست دوباره همین مسیر را طی کنید و این بار به جای Disable، روی Enable کلیک کنید.

windows, شرکت اپل

از برنامه‌هایی که کمترین اثر را دارند، بی‌تفاوت رد نشوید چون تمام این برنامه‌ها در مجموع روی سرعت بارگذاری اولیه ویندوز اثر می‌گذارند.

استارت آپ‌های مخفی

درست است که تسک منجر ساده‌ترین و بهترین راه برای دسترسی به استارت آپ‌هاست، اما لزوما همه آن‌ها را نمایش نمی‌دهد. اینک بهترین راه برای برای یافتن استارت آپ‌های مخفی، استفاده از یک نرم‌افزار رسمی است که توسط مایکروسافت ساخته شده، تنها کافی‌ست برنامه Autoruns for Windows را دانلود و نصب نمایید.

windows, شرکت اپل

بعد از دانلود و نصب کردن برنامه به تب Logon مراجعه کنید. حال تمام برنامه‌هایی که در استارت آپ ویندوز شما فعال هستند، نمایش داده می‌شوند. با کلیک روی هر برنامه، اطلاعات بیشتری از آن به نمایش در می‌آید. برای غیر فعال کردن برنامه‌ها تیک آن را بردارید؛ همچنین، توصیه می‌شود برنامه Autoruns را به‌صورت Run as administrator اجرا کنید.

برنامه‌هایی که سرعت ویندوز را کند می‌کنند

۱- کلاینت بازی‌ها

پی‌سی گیمرها همیشه در ویندوز خود برنامه‌هایی مانند استیم، اریجین، یو‌پلی، GOG و… را نصب می‌کنند. این کلاینت‌ها باعث می‌شوند که گیمرها به پرتال کاملی از بازی‌های رایانه‌ای دست پیدا کنند و با مسابقات، تخفیفات و روش‌های مشتری‌مدارانه دیگری سعی در جذب گیمرها دارند؛ اما همین کلاینت‌های دوست‌داشتنی گاهی بلای جانِ سرعت ویندوز شما می‌شوند. در صورتی که هر روز با بازی‌ها سر و کار دارید و دوست دارید از آخرین رویدادها و به‌روز رسانی‌های بازی‌ها بهره‌مند شوید، چاره‌ای نیست و باید کلاینت‌ها را را به حال خود رها کنید. اگر هر آخر هفته یا هر چند وقت یک‌بار نیز بازی می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم که این کلاینت‌ها را در استارت آپ ویندوزتان غیرفعال کنید.

windows, شرکت اپل

۲- برنامه‌های گفت‌وگو

برنامه‌هایی مانند اسکایپ، فیس‌بوک و تلگرام برای برقراری ارتباط با دوستان‌مان با امکانات فراوان در اکثر ویندوزها دیده می‌شود. این برنامه‌ها باید همواره به اینترنت دسترسی داشته باشند و از طرفی نیز بخشی از سرعت ویندوز را هنگام بارگذاری اشغال می‌کنند. پس در صورتی که در ساعات مشخصی از روز با دوستان‌تان در ارتباط هستید، پیشنهاد می‌کنیم که این برنامه‌ها را از لیست استارت آپ‌های ویندوزتان خط بزنید؛ خصوصا اسکایپ زیرا که یکی از سنگین‌ترین برنامه‌های ارتباطی محسوب می‌شود.

windows, شرکت اپل

۳- برنامه‌های شرکت ادوبی

برنامه‌های شرکت ادوبی همواره یک از سنگین ترین‌ها بوده‌اند. این برنامه‌ها نه تنها جای زیادی روی حافظه سیستم می‌گیرند، بلکه در سرعت بارگذاری ویندوز نیز به شکل جدی تاثیر دارند؛ حتی وجود برنامه‌های شرکت ادوبی در بسیاری از سیستم‌ها دلیل منطقی ندارد و می‌توان با نرم افزارهای کم حجم‌تر آن‌ها را جایگزین کرد. در هر حال، اگر ملزم به استفاده برنامه‌های ادوبی هستید، بهتر است که حداقل آن‌ها را از لیست استارت آپ‌ها غیر فعال کنید.

windows, شرکت اپل

۴- حافظه‌های ابری

یکی دیگر از مجرمان کاهش سرعت ویندوز، برنامه‌های ذخیره‌سازی ابری نظیر در اپ باکس، وان درایو یا گوگل درایو هستند. این برنامه‌ها حین راه‌اندازی ویندوز برای همگام‌سازی داده‌های خود با داده‌های جدید یا پشتیبان‌گیری از اطلاعات قبلی اجرا می‌شوند. شاید این یک مزیت به شمار بیاید، ولی بهای سنگینی در افت سرعت رایانه دارد.

با این حال، اگر شما در اکوسیستم ذخیره‌سازی ابری سرمایه‌گذاری نکرده و نیازی به همگام‌سازی فوری ندارید، بهتر است آنها را غیرفعال کنید. بسیاری از افراد نیز به دلیل نداشتن سرعت مناسب اینترنت ناچار به غیرفعال کردن این سرویس‌ها می‌شوند.

windows, شرکت اپل

۵- خدمات شرکت اپل

هر چه‌قدر نرم افزارها و ابزارک‌های شرکت اپل در سیستم عامل‌های خود خوب است، به همان اندازه در دیگر سیستم عامل‌ها مخرب است. برخی از خدمات شرکت اپل که روی ویندوز ارائه شده هیچ توجیهی ندارد و اصلا نیازی به این برنامه‌ها نیست. برای مثال QuickTime یکی از این برنامه‌هاست که برنامه‌های بسیار مناسب‌تری را می‌توان با آن جایگزین کرد. برنامه‌های دیگری مانند iTunes Helper و Apple Push از دیگر برنامه‌های نه‌چندان مفید هستند و در نتیجه سرعت ویندوزتان را کاهش می‌دهند. برنامه‌های شرکت اپل علاقه خاصی به قرار گرفتن در لیست استارت آپ‌ها دارند. توصیه ما این است که برنامه‌های یاد شده را کلا از روی سیستم‌تان پاک کنید.

windows, شرکت اپل

چیزهایی که باید نگه داریم

همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، همه استارت آپ‌ها بدون کاربرد نیستند. در بین لیست استارت آپ‌ها، برنامه‌هایی وجود دارند که بهتر است کاری به کارشان نداشته باشیم؛ برای مثال، برنامه‌هایی که به کارت گرافیک شما ارتباط دارند، یا برخی از برنامه‌ها که به قطعات سخت‌افزاری شما مرتبط هستند. برای آنتی ویروس‌ها هم ارزش قائل شوید، بهتر است این دست از برنامه‌ها را در استارت آپ فعالیت کنند، زیرا که ممکن است با غیر فعال کردن آن‌ها مشکلات زیادی ایجاد شود. همچنین توصیه می‌کنیم برای بالاتر بردن سرعت سیستم خود مطلبِ چطور سرعت رم رایانه‌ی خود را افزایش دهیم؟ را در دنیای بازی مطالعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر