دفاع از آخرین سلاح محافظ | نقد و بررسی بازی Aegis Defenders

در ۱۳۹۶/۱۱/۱۹ , 14:25:43
humble bundle, Overwatch, کنسول نینتندو سوییچ (Nintendo Switch)

امروزه با پیشرفت تکنولوژی‌های عرصه بازی‌های ویدیویی، شاهد رشد بالایی در تعداد بازی‌های مستقل هستیم. در این میان، هر از گاهی بازی‌های مستقلی مشاهده می‌شود که یک سروگردن از دیگر بازی‌ها بالاترند و با ترکیب چند سبک با یک‌دیگر سعی کرده‌اند تا نوآوری داشته باشند و Aegis Defenders یکی از این بازی‌هاست. البته، منظور این نیست که این عنوان یک سروگردن از دیگر بازی‌ها بالاست؛ برای رسیدن به این نتیجه هنوز کمی زود است. در ادامه با نقد و بررسی بازی Aegis Defenders همراه دنیای بازی باشید تا به این بازی نگاهی بیندازیم.

humble bundle, Overwatch, کنسول نینتندو سوییچ (Nintendo Switch)

در نگاه اول، Aegis Defenders یک پلتفرمر معمولی است که شما در آن با کنترل دو شخصیت (در ابتدا) به حل معماهای هر مرحله می‌پردازید؛ ولی در این میان یک تفاوت اصلی وجود دارد. در پایان هر مرحله، باس فایتی وجود دارد که با اکثر باس فایت‌هایی که شما دیده‌اید متفاوت است. باس فایت‌های این بازی در واقع چند Wave از دشمنان شما هستند که از مناطقی بیرون می‌آیند تا یک شی قدیمی و ارزشمند را تسخیر کنند. شما باید از ویژگی‌های منحصربه‌فرد شخصیت خود استفاده کنید تا به سبک Tower Defense یا دفاع از برج از آن شی محافظت کنید. در ابتدای بازی، دو شخصیت وجود دارند (که اگر بازی Overwatch را تجربه کرده باشید، یکی از آنان شما را به شدت به یاد Torbjorn خواهد انداخت) و هر کدام از آنان ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند و می‌توانند سلاح‌هایی درست کنند که به شما در دفاع از این اشیا کمک کنند. البته، هر دو شخصیت قادر به شلیک و استفاده از سلاح‌های خاص خود نیز هستند، ولی بقیه چیزهایی که می‌سازید، طبیعتا، به‌صورت ساکن هستند. در حین بازی می‌توانید کنترل این دو شخصیت را تعویض کنید و گاهی نیز مجبور هستید که یک سلاح از شخصیتی را با سلاح شخصیتی دیگر ترکیب کنید. این‌جاست که می‌فهمید چرا سازندگان بازی تصمیم گرفتند ویژگی Co-Op در بازی خود بگنجانند؛ ولی این ویژگی فقط به‌صورت آفلاین و Split Screen قابل تجربه خواهد بود که باتوجه به تجربه‌ای که شخصا داشتم، بهتر است، اگر نمی‌خواهید، زیاد از فکر و استراتژی برای دفاع استفاده کنید، یک دوست خوب علاقه‌مند به بازی‌های ویدیویی پیدا کنید! البته، متاسفانه مکانیک بازی به گونه‌ای است که گاهی تعویض شخصیت باعث می‌شود که یک شخصیت در یک سوی دیگر مرحله باشد و دیگری در سوی دیگر که در ۱ دقیقه‌ای که فرصت دارید، دفاع خود را مستحکم بسازید. این انتقال شخصیت‌ها، باعث خواهد شد لحظاتی ارزشمند را از دست بدهید. قطعا این بازی در برخی موارد، که مربوط به مکانیک‌های خاص آن است، نیاز به پچ و به‌روز رسانی دارد و این یکی از نقدهای وارده به این بخش است. با توجه به مصاحبه‌هایی که برخی سایت‌های خبری با سازندگان بازی کرده‌اند، برخی از بازی‌هایی که در طراحی مکانیک‌های بازی از آن‌ها الهام گرفته شده است، عبارتند از Persona ،Overcooked و Pikmin؛ مخصوصا بازی Overcooked که اجازه کنترل شخصیت‌های دیگر از آن بازی الهام گرفته شده است.

humble bundle, Overwatch, کنسول نینتندو سوییچ (Nintendo Switch)

طراحی باس فایت‌های بازی اغلب هوشمندانه انجام شده است و با پیشرفت در مراحل، تعداد waveها و درجه سختی بالاتر می‌رود. جالب این‌جاست که بازی سه درجه سختی Hard ،Normal و Insane دارد و خبری از درجه سختی Easy نیست. این باید برای شما نشانه‌ای باشد که قطعا در برخی مراحل به مشکل برخواهید خورد و بارها باید طراحی و استراتژی داشته باشید تا مرحله‌ای را به پایان برسانید. قطعا به شما پیشنهاد می‌کنم که برای لذت بردن بیشتر از بازی، از دوستان خود دعوت کنید تا به کمک شما بیایند زیرا این‌گونه هم بازی لذت بیشتری دارد و هم مراحل را به‌راحتی پشت سر خواهید گذاشت. بعد از پایان هر مرحله و جمع کردن غنیمت‌ها، می‌توانید در کمپ خود به ارتقا و پیشرفت سلاح‌های خود بپردازید و یا سلاح‌های جدید و کارآمدتر خریداری کنید؛ ضمنا می‌توانید شخصیت‌های خود را قوی‌تر نیز بسازید.

humble bundle, Overwatch, کنسول نینتندو سوییچ (Nintendo Switch)
نقشه زیبای بازی

بهتر است قبل از بقیه موارد، کمی به داستان بازی بپردازیم. داستان از آن‌جا شروع می‌شود که Clu و پدربزرگش Bart در جنگلی زیبا مشغول جمع‌آوری چیزهای کم‌ارزشی هستند تا زندگی خود را ادامه دهند. شغل و پیشه آنان Ruinhunter است و همان‌طور که از نام این شغل مشهود است، کار آنان پیدا کردن اشیای قیمتی و نیمه قیمتی‌ است که از دوران‌های پیشین به‌جا مانده است، دورانی که در آن پدر و مادر Clu توسط Empire کشته شده‌اند. او همیشه از پدربزرگش سوالاتی در این زمینه می‌پرسد ولی مشهود است که پدربزرگش مایل به صحبت کردن در مورد این مسئله نیست. با پیشرفت داستان، در می‌یابیم که این نیروی Empire و چند نیروی خبیث دیگر در دنیای بازی سعی در نابودی مردمان که به پرستش خدایانی می‌پردازند هستند و این وظیفه شما و دیگر شخصیت‌های بازی است تا در مقابل آنان بایستید.

humble bundle, Overwatch, کنسول نینتندو سوییچ (Nintendo Switch)
Clu و Bart، دو شخصیت اصلی بازی

متاسفانه ضعفی که در این بخش دیده می‌شود، وجود شخصیت‌ها، نیروها و اسامی عجیب و غریب در داستان بازی است که از همان ابتدا توضیحات زیادی در مورد آن‌ها داده نمی‌شود و این باعث گمراهی شما در پیروی از پیشرفت داستان است. ضمنا روایت داستانی بازی از طریق کات‌سین‌هایی انجام می‌شود که با اضافه کردن اسامی جدید، گمراهی شما را چند برابر می‌کنند. قطعا در ذهن شما سوالات زیادی در مورد داستان بازی به‌وجود خواهد آمد که دوست دارید در مورد آن اطلاعاتی کسب کنید (یا حداقل من دوست داشتم که این‌طور باشد) ولی متاسفانه باید صبر کنید تا بازی کم‌کم به شما خوراک داستانی بدهد. در مجموع داستان بازی با تمام فراز و نشیب‌هایش، ممکن است باعث بشود شما فکر کنید که چرا این دو شخصیت قدم در این ماموریت خطرناک گذاشته‌اند و این مسئله به‌دلیل اینکه شخصیت Clu زیاد به دنبال ماجراجویی نیست، تعجب شما را چند برابر خواهد کرد؛ ولی از حق نباید گذشت که پیشرفت داستان به‌صورت متناوب و مناسب در بازی انجام می‌شود.

humble bundle, Overwatch, کنسول نینتندو سوییچ (Nintendo Switch)

طراحی بصری بازی زیبا و چشم‌نواز است و طراحی برخی مراحل بازی شما را یاد پلتفرمرهای زیبایی چون Ori and the Blind Forest می‌اندازد. به‌دلیل این‌که داستان بازی تقریبا جلوه اساطیری و عرفانی به خود گرفته است، اکثر مکان‌های بازی در غارها و کوهستان‌ها و جنگل‌‌هاست که البته این مسئله چیز الزاما بدی نیست و تنوع بازی از نظر مکان‌ها و لول‌ها مناسب است. طبیعتا نمی‌توان انتظار خیلی زیادی از یک بازی مستقل در حد و اندازه Aegis Defenders داشت، ولی طراحی انیمیشن‌ها، شخصیت‌ها و دشمنان بازی به‌خوبی انجام شده است و هم‌چنین تنوع دشمنان نیز بالاست و می‌توان گفت تقریبا هر Act بازی دشمنان خاص و تم-محور دارد.

humble bundle, Overwatch, کنسول نینتندو سوییچ (Nintendo Switch)

در این بازی صداگذاری شخصیت‌ها در حین تجربه مراحل خوب انجام شده است، ولی صداگذاری شخصیت‌ها در هنگام مکالمه با یک‌دیگر تقریبا وجود ندارد که این مسئله به شخصه مطلوب و خوشایند نبود. موسیقی‌های بازی به تناسب مراحل بسیار زیبا و آرام هستند و در مواقعی که اکشن بازی و هیجان آن بالا می‌رود، انتخاب موسیقی مناسب انجام شده است و صداهای بازی قطعا برای شما خسته‌کننده نخواهند بود (حداقل برای من که عادت دارم در هنگام تجربه این‌گونه بازی‌ها به یک قطعه موسیقی‌ در پس‌زمینه گوش بدهم این‌طور بود).

در مجموع باید گفت که بازی Aegis Defenders یک عنوان نسبتا خوب است که قطعا پتانسیل این را دارد که شما و دوستان‌تان را برای مدتی سرگرم کند و شما را مجبور کند کمی بیشتر از سلول‌های خاکستری مغز خود استفاده کنید. تجربه عناوین پلتفرمر همیشه برای من لذت‌بخش بوده است و این‌که استودیو GUTS Department این سبک را با سبک Tower Defense ترکیب کرده است، نشان از خلاقیت بالای سازندگان این استودیو است. اگر به بازی ویژگی Co-Op Online اضافه شود و یک پچ درست و حسابی که برخی مشکلات کوچک بازی را برطرف کند، این عنوان قطعا برای طرفداران هر دو سبک پلتفرمر و Towe Defense لذت‌بخش خواهد بود. این بازی امشب روی شبکه Steam و پلتفرم PS4 منتشر خواهد شد.

 

Resolution

Platform: PC – Score: 7 out of 10

In brief, Aegis Defenders is a qualified Platformer game which can entertain you and your friends while making you use your gray matters a bit more. Aegis Defenders has some deficiencies, but the game presents an enjoyable tactical gameplay with the creative way of mixing Tower Defense elements with Platformer Genre accompanying acceptable storytelling and eye-catching graphics.

 

(نقدی که مطالعه کردید، نسخه‌ی منتقد بازی Aegis Defenders بود که توسط ناشر آن یعنی Humble Bundle برای دنیای بازی ارسال شده است.)


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 
مقالات بازی بیشتر
چند رسانه ای بیشتر