فساد افسانه در ازای بقای کونامی | پیش‌نمایش بازی Metal Gear Survive

در ۱۳۹۶/۱۲/۰۱ , 17:41:25
Hideo Kojima, Metal Gear, metal gear solid, Metal Gear Solid V The Phantom Pain, Metal Gear Solid V: Ground Zeroes, Metal Gear Survive, Multiplayer, Online, PES, PlayStation Pro, silent hill, پی سی گیمینگ (PC Gaming), شرکت کونامی (Konami), کسلوانیا (Castlevania), هیدئو کوجیما

«متال‌ گیر» (Metal Gear)، نام یکی از عظیم‌ترین و بهترین سری‌های تاریخ بازی‌های ویدیویی‌ست. مجموعه‌ای که به لطف خالق خلاق و بی‌مثالش، «هیدئو کوجیما» (Hideo Kojima)، توانست در طول ۲۸ سال هستی پرافتخارش حماسه‌ها و لحظات بی‌مانندی را شکل بدهد و شخصیت‌های بی‌نظیری را تقدیم دنیا و زندگی‌ بازیکن‌هایش بکند. مجموعه‌ای فوق‌العاده که مسیری بسیار طولانی از کنسول MSX2 تا PlayStation 4 را طی کرد و در این زمان طولانی، ذره‌ذره حماسه عظیم خودش را نگاشت و نام‌اش را به‌عنوان یکی از ناب‌ترین بازی‌های تاریخ به ثبت رسانید؛ که البته تمامی این افتخارات به قبل از جدایی کوجیما از کونامی برمی‌گردد. آخرین تکه پازل هزار قسمتی سری سال ۲۰۱۵ خودش را به‌مثابه یادآوری خاطره‌ای شیرین وارد هستی‌مان کرد و پرونده قصه شور‌آور سری را بست.
با جدایی کوجیما از کونامی که در نهایت به تاسیس استودیویی تازه زیر نظر سونی و خلق عنوان جدیدش، Death Stranding منجر شد، سرنوشت فرزند ارشد کوجیما نیز در پرده‌ای از ابهام فرو رفت. کوجیما از سال‌ها قبل قصد خداحافظی با «متال‌ گیر» را داشت، ولی با اصرار سران کونامی، مدام مجبور به کار روی نسخه‌های دیگری از آن می‌شد. با وجود تمامی این اصرار‌ها و چانه‌ زنی‌ها، وی داستان کلی سری را با عرضه Metal Gear Solid V: The Phantom Pain ۤبه کلی بست و رمان عظیم‌اش را بعد از سه دهه کار مداوم و عاشقانه، به انتها رسانید.
با نبود کوجیما در کونامی که مالک سری «متال گیر» است، مسلما هیچ طرفدارای دلش نمی‌خواهد که نسخه‌ای جدید در خط داستانی اصلی سری ساخته بشود. با امید به معرفی ریمیک یا ریمستری از نسخه‌های پیشین، یا حتی اسپین‌آف‌های با کیفیتی مشابه Metal Gear Rising: Revengeance، کونامی بازی Metal Gear Survive را معرفی کرد. متال‌گیری تمام آنلاین که شما را راهی مبارزه با هیولاهایی زامبی‌‌شکل می‌کند. با پیش‌نمایش جدیدترین نسخه از این سری افسانه‌ای که اکنون بدون خالق بزرگ‌اش درحال دست‌وپا زدن برای ادامه حیات است، همراه با دنیای بازی باشید.

Hideo Kojima, Metal Gear, metal gear solid, Metal Gear Solid V The Phantom Pain, Metal Gear Solid V: Ground Zeroes, Metal Gear Survive, Multiplayer, Online, PES, PlayStation Pro, silent hill, پی سی گیمینگ (PC Gaming), شرکت کونامی (Konami), کسلوانیا (Castlevania), هیدئو کوجیما
چندی از هیولاهای بازی که قرار است حسابی دمار از روزگارتان در بیاورند.

سازنده: Konami

ناشر: Konami

سبک: اکشن ماجراجویی، بقا

پلتفرم: پلی‌استیشن ۴، اکس‌باکس وان و رایانه‌های شخصی

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۶/ ۲۰ فوریه ۲۰۱۸

سری متال گیر با وجود اینکه اثری تماما داستانی‌ست، ولی با بخش آنلاین نیز آشناست. اولین‌بار در نسخه Metal Gear Solid 3: Subsistence که نسخه بهبود یافته Metal Gear Solid 3: Snake Eater ۤبود، بخش مولتی‌پلیر راه‌اش را به‌سوی سری گشود و سپس این بخش در نسخه Metal Gear Solid: Portable Ops مجدد حضور پیدا کرد. بعد از آن، هم‌زمان با عرضه نسخه چهارم، Metal Gear Solid 4: Guns Of The Patriots عنوان Metal Gear online عرضه‌ شد. اثری که کلیت‌اش براساس نسخه چهارم ساخته شده، ولی محصولی مستقل به حساب می‌آمد. متال گیر آنلاین با عرضه «فنتوم پین» مجدد در سر و شکلی تازه بازگشت.
نکته حائز اهمیتی که در خصوص بخش آنلاین متال‌گیر وجود دارد، این است که هیچ‌وقت از آن به‌عنوان محصولی مستقل و خودکفا یاد نشده است. این عنوان همیشه کنار بازی‌های اصلی جای می‌گرفت و بخشی فرعی بود در کنار تجربه ناب تک نفره‌ی سری بود. ولی این‌بار، کونامی با معرفی Metal Gear Survive یک متال گیر تماما آنلاین را در مرکز توجهات قرار داده است؛ کنایه‌آمیز است، مجموعه‌ای که همیشه با قصه پیچیده و پرمفهوم‌اش شناخته می‌شود، قسمت تازه‌اش اصلا داستانی ندارد.
با رفتن کوجیما،تعدادی از اعضای کلیدی استودیو‌اش نیز با وی راهی سونی شدند، کونامی با افراد باقی‌مانده Kojima Productions سابق، و پیاده‌سازی کلیت بازی جدید =روی گیم‌پلی و ویژگی‌های متعدد فنتوم پین و متال گیر آنلاین پیشین، Metal Gear Survive را خلق کرد. گیم‌پلی فنتوم پین به‌قدری کامل و عالی‌ست و اوج و غنای تکنیکی کوجیما و تیم‌اش است که کونامی می‌تواند حتی بدون بالا و پایین کردن یک درصد از پیکره‌ آن، محصولی تازه را سر و شکل بدهد و به اسم بازی جدید راهی بازار کند؛ امری که دقیقا همان را هم انجام داد و باز جای شکر دارد که این کار را در سطحی مطلوب انجام داده‌ است.
نکته قابل توجهی که در خصوص تم بازی و حضور زامبی‌های در آن وجود دارد، این است که خود کوجیما نیز هنگام ساخت فنتوم پین از علاقه‌اش به گنجاندن آنها در عناوین‌اش اشاره‌ای داشته است. در خود فنتوم پین، در ماموریت فرعی پیدا کردن سربازان قدیمی «مادر بیس»، به افرادی مجنون و تلوتلو خوران که با دیدن‌تان سریع فرار می‌کنند وجود دارد. در ماموریت Shining Lights even in Darkness نیز که ویروسی Diamond Dogs، مقر فرماندهی «بیگ‌باس» در این نسخه، را در می‌نوردد و تله‌های اجساد را بر روی هم باقی می‌گذارد، نشانه‌های بسیاری از علاقه کوجیما به این هیولاهای محبوب به چشم می‌خورد. حتی کوجیما درخواستی به استودیو «پلاتینوم گیمز» (Platinum Games) مبنی بر ساخت دنباله‌ای بر Metal Gear Rising: Revengeance که در آن شخصیت «گری فاکس» با نانوماشین‌های زامبی دست به مبارزه می‌زند داده که خوب، خوشبختانه یا متاسفانه هیچ‌وقت به تحقق نرسید. در نتیجه، حضور زامبی‌ها در سری، لااقل در حد ایده و طرح اولیه حتی نزد خود کوجیما هم وجود داشته و از این حیث مطلقا با سری غریبه نیست.

Hideo Kojima, Metal Gear, metal gear solid, Metal Gear Solid V The Phantom Pain, Metal Gear Solid V: Ground Zeroes, Metal Gear Survive, Multiplayer, Online, PES, PlayStation Pro, silent hill, پی سی گیمینگ (PC Gaming), شرکت کونامی (Konami), کسلوانیا (Castlevania), هیدئو کوجیما
باقی‌مانده‌ مادر بیس گروه سربازان بدون مرز که بیگ باس در نسخه «سفیر صلح» (Peace Walker) برای شکل‌دادنش عرق‌ها ریخت.

زمان معرفی عنوان جدید بازخوردهای منفی بسیاری روانه کونامی شد؛ خصوصا این‌که اذهان عمومی به‌خاطر درگیری‌اش با کوجیما و سابقه کاری نه‌چندان رضایت‌ بخش‌اش در سال‌های اخیر، نقطه درخشانی را برای امیدواری و دل‌خوشی باقی نمی‌گذاشت. کونامی، سابقا یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده بازی‌های ویدیویی بود، با دوجین محصول درجه یک و بی‌نظیر، مشابه Metal Gear ،Silent Hill ،Castlevania ،PES ،Contra ،Bomberman در این سال‌ها دچار چنان فضاحتی شده که دیگر نه نامی از «تپه‌‌ خاموش» غم‌زده و ترسناک‌اش شنیده می‌شود، نه از محنت دراکولا و میراث نفرین شده‌اش و نه از بیگ باس و سالید اسنیک بزرگ‌اش. افزایش هزینه‌های تولیدی و سو مدیریت شرکت، کونامی را به حرکت آرام به‌سوی بازار گوشی‌های موبایل و تمرکز بر روی بازیکن‌های کژوال سو داد. باشگاه‌های ورزشی و تولید وسایل قمار امثال «پاچینکو» هم سود بسیار بیشتری را در قیاس با صرف هزینه‌ روی عناوین AAA و صف اول رقابت و کیفیت بازی‌ها راهی جیب مدیران این شرکت می‌کند. همین عوامل، دست در دست هم‌ دادند تا رفته‌رفته این شرکت حیطه فعالیت‌هایش را به‌عنوان یکی از چهره‌های اصلی این هنر کاهش بدهد و همان اندک سرمایه‌گذاری‌هایش را نیز روی عناوینی با حداقل ریسک موجود و درصد بالای سوددهی بکند. به همین دلیل است که هنوز PES منتشر می‌شود (و خوشبختانه بالاخره از نفرین یک دهه‌ای کونامی جان به در برده و دو سالی‌ست مجدد دارد خودی نشان می‌دهد) و متال گیر جدید هم عنوانی تماما آنلاین است.

Hideo Kojima, Metal Gear, metal gear solid, Metal Gear Solid V The Phantom Pain, Metal Gear Solid V: Ground Zeroes, Metal Gear Survive, Multiplayer, Online, PES, PlayStation Pro, silent hill, پی سی گیمینگ (PC Gaming), شرکت کونامی (Konami), کسلوانیا (Castlevania), هیدئو کوجیما
مشابه فنتوم پین، تنوع قابل توجهی در سلاح‌ها و آیتم‌ها وجود دارد که همین امر بر تنوع گیم‌پلی بازی می‌افزاید.

با وجود تمامی مسائل موجود، اعم از عدم وجود هرگونه تغییری در گیم‌پلی در قیاس با فنتوم پین، کمبود قابل توجه خلاقیت و رنگ و بویی تازه، نیستی قصه و نبود کوجیما، Metal Gear Survive به‌خودی خود عنوان بدی نیست. به‌عنوان یک طرفدار متال گیر و دوست‌دار قصه، برایم غیرقابل تحمل است که ببینم سری مورد علاقه‌ام به این روز فلاکت‌زده افتاده، حتی به‌عنوان یک اسپین‌آف نیز مواجه با آن برایم سخت است. از آن‌طرف، کم‌ لطفی‌ست تا با سازی مطلقا منفی‌باف و مخالف با توپی پر به جنگ این قسمت جدید بروم و از بیخ و بن هستی‌اش را مورد کوبش و نهی قرار بدهم. با توجه به بازخوردهای بتای اولیه بازی، Metal Gear Survive لااقل از حیث کیفی و در قیاس با عناوین سبک بقای هم‌سبک‌اش، اثر قابل توجهی‌ست که خوب سرگرم‌تان می‌کند. بخشی از این مهم به‌خاطر عمق و پرداخت بسیار بالای گیم‌پلی آن است که آن هم دست‌پخت کوجیما و استودیو سابق‌اش است، و بخش دیگرش نیز به پیاده‌سازی آن کلیت مشابه، در بستر و ویژگی‌های تازه‌ای است که سازنده‌های جدید برایش تعریف کرده‌اند. برخلاف آن چیزی که بسیاری توقع‌اش را داشتند، بازی نه‌تنها حوصله برسر نیست، بلکه هیجان‌انگیز نیز است. باز تعریف گیم‌پلی مخفی‌کاری سری، که همیشه با انسان‌ها سر و کار داشت، این‌بار در مواجهه با زامبی‌ها و حضور کار تیمی و اهمیت هماهنگی منظم، اموری هستند که سازنده‌ها به‌طور نسبی موفق به انجام‌اش شده‌اند.
بازی در تیم‌های سه نفره دنبال می‌شود. شما می‌توانید با دو بازیکن دیگر یک تیم شوید و یا به‌صورت تک‌نفره و با همکاری دو هوش‌ مصنوعی بازی را به‌انجام برسانید. پایگاه خود را بسازید و با جست‌وجو در محیط بزرگ بازی، به‌ جمع‌آوری منابع گونه‌گون دست بزنید؛ لباس‌ها و اسلحه‌های قدرتمند‌تر برای خودتان بسازید و پایگاه‌تان را بزرگ و پیشرفته‌تر سازید. خرید‌های درون برنامه‌ای (microtransaction) هم طبق عرف رایج چندسال اخیر این قبیل محصولات در بازی وجود دارد و می‌توانید با تقبل این هزینه‌ها سرعت پیشرفت شخصیت و پایگاه‌تان را بالاتر ببرید.
گرافیک بازی هم نسخه ارتقا یافته فنتوم پین است. کیفیت بافت‌ها و محیط به‌طرز چشم‌گیری ارتقا یافته‌اند و طراحی نور، سایه و دیگر اجزای فنی بازی با پیشرفت خوبی در قیاس با نسخه پیشین همراه بوده. هرچه نباشد، سه سال از عرضه نسخه پنجم گذشته و اعمال این ارتقا‌ها، حداقل توقعی‌ست که می‌شود از این قسمت تازه داشت؛ هرچند که باوجود ارتقاهای اعمال‌ شده، در قیاس با دیگر بازی‌های نسل هشتم گرافیک بازی جای حرف بسیاری دارد و امیدوارم نسخه نهایی در قیاس با تریلرها و بتای بازی از گرافیک به‌مراتب قدرتمندتری برخوردار باشد. رنگ‌زنی و تم کلی حاکم بر اثر تمایل بسیاری به رنگ‌های سرد و خصوصا خاکستری دارد. همین مساله می‌تواند در دراز مدت بازیکنان را دچار خستگی و یک‌نواختی بکند.
وقایع داستانی بازی نیز بین دو عنوان Ground Zeroes و The Phantom Pain جریان دارد. هنگام سقوط Mother Base در انتهای GZ و بعد از فرار بیگ‌باس و «کازوهیرا میلر»، ناگهان پورتالی ظاهر می‌شود و سربازان باقی‌مانده که نتوانستند فرار بکنند را به درون خودش می‌کشد. بعد از به‌هوش آمدن، آنها خود را در سرزمینی لم‌یزرع و پوشیده از هیولاهایی تشنه به خون می‌یابند و اکنون باید برای حفظ جان و بقای خودشان، مبارزه‌ای ابدی را شروع کنند.

Hideo Kojima, Metal Gear, metal gear solid, Metal Gear Solid V The Phantom Pain, Metal Gear Solid V: Ground Zeroes, Metal Gear Survive, Multiplayer, Online, PES, PlayStation Pro, silent hill, پی سی گیمینگ (PC Gaming), شرکت کونامی (Konami), کسلوانیا (Castlevania), هیدئو کوجیما
هرچه‌قدر در فنتوم پین از کشتن حیوانات پرهیز کردیم و بابت زیر نکردن و فرستادن‌شان به پایگاه امتیاز کسب کردیم، این‌بار باید برای سیری شکم نسل‌شان را منقرض کنیم!

درخصوص کیفیت نهایی Metal Gear Survive، نمی‌شود هیچ‌گونه نظر نهایی داد. بازخوردهای بتای بازی خوب بوده و می‌تواند نویددهنده یک تجربه چند نفره دل‌چسب باشد که ساعاتی بیش تا انتشارش باقی نمانده است. تجربه‌ای که شاید شباهتی به حماسه بزرگ متال گیر و بیگ‌باس نداشته‌ باشد، ولی باز به‌عنوان محصولی که قرار است صرفا سرگرم کند و وقت‌تان را با اوقات خوش لب‌ریز سازد،  می‌تواند در نوع خودش خوب ظاهر بشود. از طرفی دیگر، آینده قسمت‌های اصلی سری نیز به سوددهی این عنوان بستگی زیادی دارد. اگر با فروش‌اش نتواند توجه مدیران ارشد کونامی را جلب کند، چه بسا متال گیر نیز همانند دیگر سری‌های نامی کونامی، در خوابی چندین ساله فرو برود؛ واقعه‌ای که شاید در شرایط کنونی و نبود کوجیما، بهترین اتفاقی‌ست که ممکن است شامل حال این سری شود.


3 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 
  1. من متاسفانه تنها نسخه‌ای که از Metal Gear بازی کردم PP بوده و خیلی هم لذت بردم ازش ولی چیزی که مطمئنم اینه که Survive از یک بی هویتی رنج می‌برد… رسما یک اش شله قلمکار … بازی‌های انلاین کم نیستند و لازم هم نیست خیلی خلاقیت بخرج بدی تا موفق بشی در بازار (مثل pubg) ولی اینکه اسم metal gear رو یدک بکشی و حرفی برای گفتن نداشته باشی واقعا تاسف باره.
    من امیدوارم که کونامی بره سراغ ریمیک نسخه‌های قدیمی MGS به جای اینکه بخواد از این نوع بازی‌ها بسازه
    ممنون از مقاله

    ۰۰
  2. پایه های بخش آنلاین متال گیر جدید رو میشه به نوعی در نسخه Peace Walker پیدا کرد که متکی بر همکاری ۴ نفره بود و تقسیم وظایف نقش مهمی درش ایفا می کرد. با وجود کوچ بخش زیادی از تیم فنی Kojima Production که مسئول ساخت موتور Fox Engine هم بودند عملکرد فنی و آینده ی این موتور انعطاف پذیر و کاربردش تو بازی های Third-Party تو سایه ای از ابهام قرار می گیره.
    به شخصه به Survive و آینده ی سری اصلا خوشبین نیستم.اثری که زائیده ذهن مولفش باشه بدون خالق و مولفش هرچقدر هم مسیرو صاف بره بازم از راه بدر میشه،شاید این منطق برای عناوین Mainstream صادق نباشه ولی برای کالت هایی مثل MGS مطمعنا صدق می کنه.
    متن جالبی بود. ;)

    ۱۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر