چرا گوگل باید یک سرویس استریم بازی راهاندازی کند؟ | نگاهی بر ورود گوگل به صنعت بازی
گوگل، یکی از بزرگترین پلتفرمهای بازی را در اختیار دارد، اما باتوجه به سیاستهای گذشته این شرکت، به نظر میآید این عرصه چندان برای گوگل مهم نیست. با این وجود، این رویکرد گوگل احتمالا بهزودی تغییر میکند. چند وقت پیش، خبردار شدیم که شرکت گوگل، مدیر اجرایی سابق پلیاستیشن و اکسباکس یعنی آقای «فیل هریسون» را به خدمت گرفته است. وبسایت The Information هم خبر داده که گوگل در حال توسعهی یک سرویس استریم بازی با اسم رمز «یتی» (Yeti) است؛ در ادامه با دنیای بازی همراه باشید.
افراد زیادی فکر میکنند که گوگل برنامههای زیادی برای ورود به صنعت بازی دارد؛ اما باید بگوییم که این گمانهزنیها براساس اخبار تایید نشده هستند. در زمینه بازیهای ندرویدی، گوگل تا کنون رویکرد فعالی نداشته ولی دلایل زیادی وجود دارد که این رویکردها از سوی گوگل تغییر کنند. در ادامه، به تعدادی از آنها میپردازیم.
حضور اندروید در خانه افزایش مییابد
درست است که سیستم عامل اندروید در بیشتر گوشی و تبلتها موجود است و تعداد برنامههای ندرویدی موجود در کرومبوکها روز به روز بیشتر میشود، اما این سیستم عامل هنوز در خانهها حضور چندانی ندارد. البته، در این زمینه تلویزیونهای اندرویدی متعدد و دستگاههایی مانند «انویدیا شیلد» (NVIDIA’s Shield TV) عرضه شدهاند، اما در زمینه تلویزیونهای هوشمند و ستاپ باکسها، اندروید بیرقیب نیست و گوگل راه سختی را پیش رو دارد. در هر صورت، گوگل با عرضهی سرویس استریم بازی و ارائهی بازیهای جذاب که توانایی رقابت با کنسولهای بازی و رایانههای شخصی را داشته باشند، میتواند حضور اندروید را در محیط خانه افزایش دهد.
گوگل برای عملی کردن این سرویس نیاز نیست پول زیادی بپردازد
گوگل همین حالا نیز برای راهاندازی این سرویس آماده است. سیستمعامل اندروید هم روی پردازندههای اینتل اجرا میشود و هم روی پردازندههای مبتنی بر معماری ARM که خبر بسیار خوبی است. اندروید از انواع سختافزارها پشتیبانی میکند، سختافزارهایی که میتوانند قدرت رایانههای شخصی و کنسولهای قوی را تأمین کنند. همچنین، توسعهدهندگان میتوانند از امکانات سرویس Google Play Games بهرهمند شوند. بخش سختافزاری گوگل نیز همواره در حال رشد است که از نشانههای آن میتوان به اسپیکر هوشمند گوگل یعنی Google Home و به اختیار گرفتن گروه Nest، اشاره کرد.
گوگل سعی میکند حضور دستگاههای هوشمند خود را در خانهها افزایش دهد و عرضهی یک ستاپ باکس استریم بازیمحور را میتوان در راستای تحقق به همین هدف در نظر گرفت. گوگل، تقریبا در مسیری حرکت میکند که «مایکروسافت» قبلا در آن شکست خورده بود. یکی از اهداف مایکروسافت در خصوص ویندوز، عرضه آن در تمام دستگاهها بود. مایکروسافت در زمینه اکسباکس و رایانههای شخصی موفق بود، اما در عرصهی گوشیها و تبلتها شکست خورد. از طرفی دیگر، گوگل در زمینهی گوشی و تبلتها حرف اول را میزند و در زمینهی دستگاههای هوشمند خانگی هم گوگل با عرضهی اسپیکر Google Home موفقیتهای زیادی را بهدست آورده است. به نظر میرسد کرومبوکها نیز در حال گرفتن سهم رایانههای شخصی هستند (حداقل در فضاهای آموزشی). با این وجود، در فضای خانه و تلویزیونها اندروید بیمعنی است. اینک گوگل با عرضهی کنسول بازی یا سرویس استریم میتواند این وضعیت را تغییر دهد.
گوگل مجهز به سرورهای ابری و زیرساختهای لازم برای استریم است
گوگل یکی از بزرگترین شرکتهای ارائهدهندهی سرویسهای ابری به شمار میرود و بسیاری از کسب و کارهای آنلاین و شرکتهای جهان از مشتری این سرویسها هستند. از نظر استریم هم کافی است به موفقیتهای سایت یوتیوب نگاهی بیاندازید. محتوای این سایت استریم ویدیو همواره در حال افزایش است و با وجود این رشد بیوقفه، این سایت بدون هیچ مشکلی به فعالیت خود ادامه میدهد. گوگل قادر است با بهرهگیری از تجربیات و تکنولوژیهایی که با ادارهی یوتیوب دارد، برای بازیها یک سرویس استریم موفق را راه بیاندازید. اگر گوگل این پروژه را عملی کند؛ استفاده از آندروید در محیط خانه بهصورت محسوسی افزایش مییابد، محیطی که مایکروسافت با اکسباکس در آن حضور دارد و اپل با بهرهگیری از «اپل تیوی» (Apple TV) میخواهد این فضا را به خود اختصاص دهد.
چالشهایی که گوگل پیش رو دارد
دلایل قانعکنندهی زیادی برای ورود گوگل به این عرصه وجود دارد، اما وجود این دلایل به معنای آسان بودن آن نیست. گوگل برای موفقیت در این زمینه باید با موانع زیادی روبهرو خواهد شد که در ادامه به تعدادی از آنها میپردازیم.
کنسولهای اندرویدی قبلی شکست خوردهاند
کنسولهای بازی «اویا» (the Ouya) یا Razer Forge TV را به خاطر دارید؟ در طی این سالها، کنسولهای اندرویدی زیادی عرضه شدهاند که هیچیک از آنها موفقیت قابل توجهی بهدست نیاوردند. حتی کنسول انودیا شیلد که در حال حاضر در دسترس است، بهعنوان کنسول بازی مورد استفاده قرار نمیگیرد و بیشتر بهعنوان یک دستگاه استریم ویدیو در نظر گرفته میشود. شرکت انویدیا زمان و هزینه زیادی را صرف انجام تغییرات در بازیهای رایانهها برای استفاده در Shield TV کرد که از جمله آنها میتوان به بازی ریبوت شده Tomb Raider اشاره کرد؛ هرچند، این تلاشها باز هم موفقیتآمیز نبود. اخیرا نیز انویدیا Shield TV را بدون گیمپد میفروشد تا افرادی که قصد بازی با آن را ندارند، قیمت کمتری بپردازند.
تلاش برای آوردن کنسولهای بازی مبتنی بر سیستم عامل اندروید به بازار، موفقیت زیادی نداشته است. این مورد، به خاطر بازاریابی ضعیف بود، اما همچنین به دلیل اینکه کنسولهای ساخته شده توسط «سونی»، مایکروسافت و «نینتندو» به سادگی هر چیزی را برای هر دو نوع از گیمرها یعنی حرفهای و معمولی ارائه دادهاند، اگر گوگل تصمیم بگیرد که یک سرویس استریم بازی را ارائه دهد، نه تنها باید با سه کنسول بزرگ رقابت کند، بلکه باید بر سابقه محصولات اندرویدی شکست خورده نیز غلبه کند.
سرویسهای استریم بازی کنونی هم چندان موفق نبودهاند
در حال حاضر، بیشتر ستاپباکسها از سرویسهای استریم ویدیو مانند نتفلیکس، یوتیوب، Hulu حرفهای و دیگر سرویسها پشتیبانی میکنند، پس چرا هنوز پشتیبانی از سرویسهای استریم بازی فراگیر نشده است؟ یکی از دلایل آن مشکل بودن به اجرا در آوردن آن است. بزرگترین بازیگر این عرصه، شرکت سونی است. سرویس PlayStation Now این شرکت میتواند بازیهای پلیاستیشن ۴ و پلیاستیشن ۳ را به کنسولهای خود، رایانههای ویندوزی، بعضی از بلوری پلیرها و تلویزیونهای هوشمند «براویا» (Bravia) استریم کند. گیمرها میتوانند بازیهای PlayStation Now را اجاره کنند و یا اینکه با پرداخت حق اشتراک، به ۶۰۰ بازی این سرویس دسترسی داشته باشند.
این سرویس، ابتدا در سال ۲۰۱۵ عرضه شد اما سونی در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد که مِن بعد پشتیبانی از این سرویس تنها محدود به پلیاستیشن ۴ و رایانههای شخصی میشود. سونی، آمار مشخصی را در مورد کاربران این سرویس ارائه نداد، اما با توجه به اینکه این سرویس جنجال زیادی به پا نکرد، میتوان حدس زد که چندان موفقیتآمیز نبوده است.
یکی دیگر از سرویسهای استریم بازی، NVIDIA GeForce Now است. این سرویس تعدادی از بازیهای رایانهای را به Shield TV و تبلتهای Shield شرکت انویدیا استریم میکند. فعلا این سرویس بهطور آزمایشی برای رایانههای مک و ویندوزی عرضه شده است. متاسفانه در این مورد هم، انویدیا آماری از کاربران این سرویس ارائه نکرده است.
در واقع، موفقیت یا عدم موفقیت این سرویسها، به کیفیت اینترنت کاربرانی که قرار است از این سرویسها استفاده کنند، برمیگردد. استریم بازیها در مقایسه با استریم ویدیوها به پهنای باند بسیار بیشتری نیاز دارد. همانطور که میدانید، شبکه نتفلیکس با استریم ویدیوها موفقیتهای زیادی را کسب کرده است؛ اما در خصوص بازی به علت مسائلی مانند پینگ، سرعت و قیمتِ اینترنت، این پروژه میتواند موفقیتآمیز نباشد. گوگل اگر میخواهد در این زمینه به موفقیت برسد، باید فکری به حال چنین مسائلی بکند.
جمعبندی
بخش عمده این مقاله، صرفا گمانهزنی بود. احتمال ورود پرقدرت گوگل به این عرصه کم نیست، همانطور که مایکروسافت با عرضهی کنسول اکسباکس چنین کاری را انجام داد؛ اما هنوز اخبار موثقی وجود ندارد و احتمالا بهزودی از ماهیت این شایعات خبردار خواهیم شد. با این وجود، یک چیز را میتوان به راحتی گفت و آن این که گوگل میخواهد درون انواع مختلف دستگاههای هوشمند حضور داشته باشد. در حال حاضر Google Assistant در حال رشد در عرصه های مختلف است، ولی گوگل با عرضهی یک کنسول بازی یا یک سرویس استریم میتواند این حضور را بیش از پیش کند. شاید در کنفرانس توسعهدهندگان گوگل (Google I/O) در ماه مِی خبر موثقی در این مورد دریافت کنیم.
به نظر شما آیا گوگل به این عرصه وارد میشود؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.