اتلاف پتانسیل برای بار دهم؟ | نقد و بررسی بازی Sword Art Online: Fatal Bullet

در ۱۳۹۶/۱۲/۱۹ , 20:37:47
Sword Art Online: Fatal Bullet, شرکت باندای نامکو

در آثار زیادی مجسم شده که چه می‌شود اگر ما واقعا وارد دنیای بازی‌های ویدیویی شویم؟ یا این‌که چه می‌شود اگر ما وارد دنیای یک بازی ویدیویی شویم و در آن ماندگار شویم؟ رمان‌ها، داستان‌ها و فیلم‌های متعددی با محوریت چنین موضوعی تولید شده‌اند؛ اما سری Sword Art Online از معدود بازی‌هایی است که چنین موضوعی را انتخاب کرده و به شکل جالب و متفاوتی به آن می‌پردازد. سری Sword Art Online در اصل رمانی ژاپنی است که مانگا، انیمه و بازی‌های اقتباسی آن نیز طرفداران خاص خود را دارد و Namco Bandai، اخیرا جدیدترین بازی در این سری را منتشر کرده است؛ در ادامه با نقد و بررسی بازی Sword Art Online: Fatal Bullet همراه دنیای بازی باشید.

Sword Art Online: Fatal Bullet, شرکت باندای نامکو
اولین چهره‌ای که بعد از ساختن شخصیت خود در دنیای بازی می‌بینید، ایشان یعنی Kureha هستند.

دنیای جالبی که در بهترین حالت خود نیست

سری داستان‌های Sword Art Online، درباره‌ی مجموعه‌ای از بازی‌های VRMMORPG (چنین سبکی -فعلا- در دنیای واقعی وجود ندارد/ تلفیقی از بازی‌های چندنفره، نقش‌آفرینی در واقعیت مجازی) است با نام Sword Art Online که به بازیکنان خود اجازه می‌دهد از طریق دستگاه NeverGear (که حواس پنج‌گانه‌ی آنها را به دنیای مجازی منتقل می‌کند) وارد دنیای بازی شوند. تعداد زیادی از بازیکنان در اولین بازی این سری بعد از ورود به بازی یا Log in کردن، دیگر نتوانستند از آن بیرون بیایند و هر گونه اقدام برای خارج شدن از بازی برای آنها را مرگ واقعی در دنیای واقعی را به‌دنبال داشت. در این میان، شخصیتی با نام Kiroto برای خارج شدن از بازی راهی پیدا می‌کند و دیگر بازیکنان را با خود همراه می‌کند تا به این هدف برسد. Kiroto در این راه با دختری به‌نام Asuna آشنا می‌شود و آنها در بازی کم‌کم تشکیل خانواده می‌دهند‌ (این تشکیل خانواده در Sword Art Online: Fatal Bullet کاملا مشهود است)!

اولین ماجرایی که در سری Sword Art Online دنبال می‌شود آزادسازی تمامی بازیکنان گیرافتاده توسط Kiroto و Asuna است و در ادامه رمان‌های سری، ماجراهای دیگری چون باقی ماندن تعدادی از بازیکنان در بازی، پرونده‌های جنایی قتل و… اتفاق می‌افتد. Sword Art Online: Fatal Bullet هم جایی شروع می‌شود که شما در دنیای Gun Gale Online (به‌اختصار GGO) رها می‌شوید و هنوز جایی نرفته با دوست قدیمی خود Kureha ملاقات می‌کنید که او مقدمه‌ای برای آشنایی شما با دنیای بازی و عناصر آن می‌چیند. شما باید با همراهی Kureha، وارد تورنمنت‌های بازی GGO شوید و خود را به‌عنوان یک تازه‌وارد خوش‌شانس اثبات کنید.

بیشتر بخوانید: سری Sword Art Online در اصل سری داستان‌هایی است که تحت قالب و ساختار Light Novel منتشر می‌شوند. Light Novel تلفیقی از سبک هنری مانگا و انیمه است و به‌صورت چاپی و شماره‌ای منتشر می‌شود که مخاطب هدف آن نیز گروه سنی نوجوانان و جوانان است.

بعد از مقدمه‌چینی دوست قدیمی‌تان، بازی را شروع می‌کنید و وارد Tutorial بازی می‌شوید که بعد از ورود به آن، اگر خیلی سریع باشید و اکثر دیالوگ‌ها را سریع رد کنید، دو ساعت بعد از آن بیرون می‌زنید! بخش آموزشی بازی بیش از دو ساعت به‌طول می‌انجامد و شما را در بدترین شکل و روش ممکن با مکانیک‌های بازی، دنیا و شخصیت‌های آن آشنا می‌کند. با این‌که بازی عملا یک عنوان نقش‌آفرینی است، در بسیاری از مواقع انتخابی به شما نمی‌دهد و طراحی بد محیط‌ها، نبود ماموریت‌های فرعی و NPCهای مناسب و تاکید روی بخش آنلاین بازی، باعث می‌شود چون خود بازی، شما نیز میان انواع سبک‌ها و حالت‌ها سردرگم شوید و بعد از مدتی نیز کاملا از بازی زده شوید.

Sword Art Online: Fatal Bullet, شرکت باندای نامکو
اوایل بازی و بخش آموزشی آن.

به جرات می‌توانم بگویم بعد از نزدیک چهار ساعت بازی، اولین ماموریت (Quest) رسمی داستانی بازی نسیب‌ام شد که سطح (Level) آن متناسب با سطح پایین من هماهنگ بود. با شوق و ذوق فراوان و همراه آواتار کمکی خودم در بازی (ArFa-sys؛ در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم) و Kureha وارد منطقه ماموریت شدم، اما طراحی عجیب و غریب محیط و سطح‌بندی فوق‌العاده غریب دشمنان تمام شوق و ذوقم را ترکاند! من با سطح سه وارد ماموریت شدم و دشمنانی از سطح ۳ گرفته تا ۲۰ روبه‌رویم ظاهر شدند؛ از عقرب و اسنایپر رفته تا ربات‌های معمولی که در تصویر بالا یکی از آنها را می‌بینید.

این ماموریت با این‌که جزو ماموریت‌های اصلی بازی محسوب می‌شد، هدف خاص داستانی نداشت و بقیه ماموریت‌های بازی نیز خیلی فرقی با اولین ماموریت اصلی و رسمی که به شما محول می‌شوند، ندارند. ماموریت فرعی هم اگر بگوییم در بازی وجود ندارد بهتر است، چون بیشتر شبیه به چالش هستند تا ماموریت فرعی. لازم به ذکر است که اگر نخواهید تن به بازی آنلاین در حالت‌های رقابتی مبارزه‌ای (بازیکن علیه بازیکن/ PvP) یا ماموریت‌های چندنفره Co-op ندهید، نه‌تنها بازی برای‌تان سرگرم‌کننده نمی‌شود، بلکه تحمل یک‌نواختی آن تا پایان حالت داستانی و ارتقای سطح نیز بسیار سخت خواهد شد.

برخلاف اینکه روند کلی بازی بسیار یک‌نواخت است و محتوای کافی ندارد، کلیت سیستم گیم‌پلی و مکانیک‌های آن از طراحی مناسبی برخوردارند. در بازی شما می‌توانید دو اسلحه حمل کنید، چهار مهارت (Skill که قدرت‌هایی ویژه هستند) داشته باشید، چهار ابزار یا گجت داشته باشید و تمامی آنها به‌علاوه لباس، زره و انواع گلوله را شخصی‌سازی کنید. هرچند که موارد موجود برای شخصی‌سازی محدود هستند، اما وجود چنین سیستمی به‌خودی خود به هویت RPG بازی کمک می‌کند(!) و برای بخش آنلاین نیز بسیار مفید واقع می‌شود.

Sword Art Online: Fatal Bullet, شرکت باندای نامکو
این‌جا مرکز رفت و آمد تمامی بازیکنان در دنیای خیالی بازی است. تمامی امکانات چون Fast Travel، شخصی‌سازی، قبول کردن ماموریت و خریداری اسلحه و گجت این‌جا امکان‌پذیرست.

دست‌پخت بد

همان‌طور که گفته شد، دنیای بازی و پیش‌زمینه داستانی آن بسیار جذاب است؛ سیستم گیم‌پلی و مکانیک‌های آن نیز طراحی و چینش قابل‌قبولی دارند؛ در بدو شروع بازی شما احساس ویژه بودن می‌کنید چون یک هوش مصنوعی فوق پیشرفته (آواتار) با نام ArFa-sys شما را به‌عنوان استاد خود انتخاب می‌کند و بعد از آن همه چشم‌شان به‌دنبال (هم‌چون رسم اکثر RPGها) آواتار کم‌یاب شماست؛ تمامی موارد اولیه، مقوی و خوش‌مزه آماده هستند اما آشپز کارش را خوب انجام نداده است.

ایده‌ی «بازی در بازی» (Game In Game) توسط سازنده‌های زیادی اجرایی نشده و در موارد موجود نیز، چنین پیش‌زمینه‌ی داستانی جالبی در آنها وجود نداشته و جزییاتی که در دنیای Sword Art Online نمایش داده می‌شوند، در کمتر بازی دیگری مشاهده شده‌اند. در Sword Art Online: Fatal Bullet شما وارد بازی می‌شوید و بعد از ساختن شخصیت خود، متوجه می‌شوید که وارد یک بازی دیگر در دنیای آن بازی شده‌اید. در Sword Art Online: Fatal Bullet شما با دیگر شخصیت‌های داستان بازی طوری درمورد دیگر سبک‌های بازی، NPCها و تمامی امورات یک بازی تعامل می‌کنید که تمامی آنها بیش از پیش واقعی به‌نظر می‌رسند، زنده نمایان می‌کنند و هویت‌های خاص خود را دارند؛ در حالی که نه NPCها و نه شخصیت‌های انسان بازی هیچ‌کدام واقعی نیستند. یکی از دو دلیلی که به تجربه Sword Art Online: Fatal Bullet ارزش می‌دهد، همین مهم و نمایش مفاهیم این‌چنین دنیای آن است، و دلیل دیگر نیز تجربه سرگرم‌کننده آن با دوستان خود به‌صورت آنلاین.

تجربه گیم‌پلی بازی، اگر از اسلحه گرم استفاده کنید، چون یک شوتر کلاسیک سوم شخص است و هیچ فرقی با بازی‌های مطرح در این سبک ندارد؛ آزادانه حرکت می‌کنید، جا خالی می‌دهید، شلیک می‌کنید، اگر مانع یا کاوری دیدید پناه می‌گیرید و درصورت نیاز هم از هم‌تیمی‌های خود و قدرت‌هایتان استفاده می‌کنید. اگر در بازی اسلحه سرد یا شمشیر را انتخاب کنید، تجربه کلی همان چیزی است که با اسلحه گرم ارائه می‌شود و فقط به‌جای انواع اسلحه گرم، شمشیر و دیگر سلاح‌های سرد را در اختیار خواهید داشت. یکی از غافل‌گیری‌های گیم‌پلی بازی وجود Grapple Ability آن است. شما می‌توانید مثل Grapple Hook بتمن جایی را نشانه بگیرید و خیلی سریع به آن‌جا بروید یا بهتر است بگوییم به آن‌جا پرواز کنید؛ هرچند که این قابلیت با طراحی‌های کاملا مکانیکی و سرهم‌بندی شده بازی و خالی بودن محیط‌ها، قابلیتی بی‌مصرف و اضافی در بازی به‌حساب می‌آید.

 

تمام بازی یک طرف، باس‌فایت‌های آن (مخصوصا اگر آنلاین و با دوستان خود بازی می‌کنید) یک‌طرف.
محیط‌های بازی همان‌طور که گفته شد دارای طراحی‌های ابتدایی هستند و هیچ جذابیتی برای تماشا و تعامل ندارند، زیرا رنگ‌آمیزی آنها نیز تعریف چندانی ندارد؛ برعکس رنگ‌آمیزی و طراحی شخصیت‌های بازی. محیط‌های داخلی (داخل ساختمان‌ها) بدترین قسمت طراحی بازی است. این محیط‌ها، مخصوصا مکان‌هایی که لانه‌ی دشمنان است، Dungeon نام دارند و از که معمولا از چند بخش تقسیم شده‌اند که هر بخش کاملا شبیه بخش دیگر است؛ راهرو‌های فلزی سرهم‌بندی شده. محیط‌های باز و آزاد چون شهرها و دیگر محیط‌ها نیز یا از همان طراحی مکانیکی بهره‌مند هستند یا در کل جذابیت خاصی ندارند. ناگفته نماند که گرافیک بازی درکل کمی منسوخ شده است و کیفیت بافت‌ها نیز خیلی تعریفی نیست.

Sword Art Online: Fatal Bullet, شرکت باندای نامکو
جمع شخصیت‌های محبوب سری جمع است.

در بخش موسیقی و صداگذاری، به‌خصوص موسیقی، بازی عملکرد بسیار خوبی دارد. قطعات موسیقی بازی واقعا شنیدنی و لذت‌بخش هستند و در مدت زمان طولانی نیز در شهر و دیگر مکان‌ها خسته‌کننده نمی‌شوند. تنوع قطعات موسیقی بازی واقعا خوب است و در کنار آن، صداپیشگی خوب شخصیت‌ها نیز به این بخش از بازی نمره‌ی عالی می‌دهد. صداپیشگان بازی تماما ژاپنی هستند و بازی دارای صداپیشگی‌های انگلیسی نیست. افکت‌های صوتی و اصوات محیط و تعاملات ما با آن نیز عادی ظاهر می‌شوند و کم و کاستی ندارند.

بازی Sword Art Online: Fatal Bullet

درنهایت

Sword Art Online: Fatal Bullet دهمین بازی در سری بازی‌های Sword Art Online است که شاید بتوان گفت نسبت به اجداد خود کمی بهتر ظاهر شده، اما هنوز هم جای کار بسیاری دارد و پتانسیلی برای تبدیل شدن به یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین بازی‌های اکشن/ نقش‌آفرینی. اگر دل‌تان برای یک نقش‌آفرینی با همراهی یک پارتی از دوستان و به‌رخ کشیدن شخصی‌سازی‌هایتان تنگ شده و می‌خواهید با دنیایی جدید آشنا شوید، Sword Art Online: Fatal Bullet می‌تواند تجربه‌ای لذت‌بخش باشد؛ اگر بتوانید دیالوگ‌های طولانی، بی‌هدف و یک‌نواختی آن را تحمل کنید.

 

Resolution

Platform: Xbox One – Score: 6 out of 10

Sword Art Online: Fatal Bullet presents the mesmerizing SAO world and characters in a video game for the tenth time. The idea of playing a game in another game is interesting itself and SAO: FB presents this idea with attractive concepts and details; but in general, the game lacks content as an Action/ RPG game. The gameplay mechanics are designed well and considering the game’s world, backstory and characters, there is a great potential which is wasted.

 

(نقدی که مطالعه کردید، نسخه‌ی منتقدین بازی Sword Art Online: Fatal Bullet بود که توسط ناشر آن یعنی Namco Bandai برای دنیای بازی ارسال شده است.)


دیدگاهتان را بنویسید

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر