نینتندو سوییچ از زمان عرضهی خود در سال ۲۰۱۷ به معدنی از بازیهای مستقل با ارزش تبدیل شده و حتی بخشی از فروش پرقدرت خود را مدیون این سرگرمیها است. شرکت ژاپنی بازیسازی مستقل اسکیپمور (Skimpore)، مدت کوتاهd بعد از عرضهی سوییچ، بازی «کامیکو» (Kamiko) را به صورت انحصاری برای این کنسول عرضه کرد. کامیکو تاکنون موفق شده است بیش از ۲۰۰ هزار نسخه در سراسر دنیا فروش داشته باشد. در ادامه قصد داریم در دنیای بازی این سرگرمی را مورد بررسی قرار دهیم. با جدیدترین مقالات نقد و بررسی بازی و نقد این اثر همراه باشید.
در کامیکو کنترل سه شخصیت را بر عهده دارید که انتخاب میشوند تا با شیاطین مبارزه کرده، صلح و آرامش را دوباره به سرزمینهای بازی بازگردانند. داستان بازی چیزی بیشتر از این یک خط به شما ارائه نمیدهد. برای اینکه بتوانید از پیشزمینهی هر یک از کاراکترها نیز مطلع شوید در هنگام انجام بازی یا انتخاب آنها باید به صفحهی راهنما مراجعه کنید.
بازی مورد بحث در سبک اکشن نقشآفرینی دستهبندی میشود. این سرگرمی را میتوان ترکیبی از The legend of Zelda: link to the past و high light drifter به حساب آورد. هر یک از سه شخصیت یاد شده دارای قابلیتهای کاملاً مختلفی هستند که باعث میشوند، شیوهی پیشروی بازیکن به شکل کامل تغییر کند. در نتیجه شما تشویق میشوید تا بازی را با هر سه فرد به پایان برسانید.
اولین آنها یک شمشیر بلند به دست دارد و ضرباتی قدرتمند و از نزدیک وارد میکند، ضربهی ویژهی وی نیز به مانند لینک، چرخشهای سریع به دور خود است.
در کامیکو کنترل سه شخصیت را بر عهده دارید که انتخاب میشوند تا با شیاطین مبارزه کرده، صلح و آرامش را دوباره به سرزمینهای بازی بازگردانند
دومین نفر یک کمان دار حرفهای به حساب میآید و شما را مجبور میکند فاصلهی مطمئن را از دشمن حفظ کرده و بعد از نشانهگیری شلیک کنید. حملهی قدرتی این فرد باعث رها شدن تعداد زیادی تیر با قابلیت تعقیب هدف است.
دختر سوم از یک آینهی جادویی و خنجری کوتاه استفاده میکند و میتوان آن را ترکیبی از دو نفر قبل به حساب آورد. این شخصیت از آینهی خود به مانند یک بومرنگ بهره میبرد. پس از پرتاب آن نیز میتواند با خنجر دشمنان باقیمانده در همان جهت پرتاب یا اطراف خود را از بین ببرد. ضربهی ویژهی او باعث پرت شدن بومرنگ در همهی صفحه و حتی کمی بیرون آن شده، همهی دشمنان را از دم تیغ میگذراند.
کامیکو دارای چهار مرحله است که هر یک از طراحی خاص خود بهره میبرند. دشمنان و تلههای موجود در هر یک کاملاً متفاوت است و همین موضوع باعث میشود حس تکراری بودن به کاربر دست ندهد. از طرفی در بازی مکانیزمهایی وجود دارد که در مراحل پخش شده و به آرامی معرفی میشوند. برای مثال در همان ثانیههای اولیهی بازی با کلیدهایی که درها را باز میکنند و گویهای آبی مواجه میشوید. در مرحلهی دوم درگاههای تلپورت را مشاهده میکنید. همچنین در بخشهای بعد نیز به اهرمهای دو جهته برمیخورید. همین معماهای سادهی جلوی تکراری شدن آن را میگیرند.
کامیکو یک بازی به شدت کوتاه و البته انتخابی کاملاً مناسب برای افرادی است که به «اسپید ران» کردن علاقهی زیادی دارند
به علاوه در محیطهای بازی تعداد زیادی راه مخفی وجود دارند که با یافتن آنها، نوار جان و انرژی شخصیت انتخابی بزرگتر میشود. همچنین نوعی آیتم پنهان در هر بخش وجود دارد که در صورت پیدا کردن آن، گزینهی جدیدی در منوی اصلی بازی فعال شده و اجازهی شنیدن موسیقیهای بازی را به صورت مستقل برای شما فراهم میکند.
کامیکو یک بازی به شدت کوتاه و البته انتخابی کاملاً مناسب برای افرادی است که به «اسپید ران» کردن علاقهی زیادی دارند. نحوهی تمام کردن مرحلهها کاملاً مشابه است. شما باید به ۴ محل ویژه سر زده، آنها را فعال کنید و سپس با رفتن به مکان پورتال باز شده به مبارزه با رییس آن منطقه بپردازید. این نقاط به عنوان بخشی برای ذخیرهسازی بازی نیز به حساب میآیند.
دشمنان بازی از حیوانات، شیاطینی که سلاحی نداشته و تنها به سمت شما حرکت میکنند، تا جادوگرانی با قابلیت نامرئی شدن دارند یا گلولههای آتش پرتاب میکنند، متغیر هستند. مبارزه با باسهای هر مرحله نیز شیوهی خاص خود را میطلبد، اما برای نابودی همهی آنها باید به گویهای قرمزی که حمل میکنند، ضربه وارد کرد. مبارزات نیز به شیوهای کاملاً نرم صورت میگیرد.
نکتهی جالب این است که برای فعال کردن درها، محلهای یاد شده و باز کردن صندوقچهها باید از نوار انرژی خود مصرف کنید. این نوار نیز با زدن ضربات ویژه کم شده و با کشتن دشمنان پر میشود. در نتیجه به جز در موارد خاص نیازی به نبرد نداشته و به سادگی میتوانید شیاطین را دور بزنید. به همین دلیل شاید در نوبت اول بازی انجام آن یک ساعت زمان ببرد؛ اما در نوبتهای بعد که با نقشه آشنا شدهاید، حتی رکوردهایی زیر ۳۰ دقیقه نیز ثبت خواهید کرد و دوست دارید آن را تکرار کنید تا نتیجهی بهتری به دست آورید.
بازی امکان ایجاد سه پروفایل مختلف را به شما میدهد. هر یک از این سه پروفایل نیز سه شاخهی جداگانه برای هر شخصیت دارند. در نتیجه نیازی به ایجاد پروفایلهای مختلف برای تجربهی آنها ندارید. در عوض سه نفر میتوانند توان خود را در انجام بهتر و سریعتر بازی به نمایش بگذارند.
موسیقیهای بازی نیز به خوبی پیادهسازی شده و هر مرحله تم مخصوص به خود را دارد. گرافیک این سرگرمی نیز به شیوهی پیکسل آرت پیادهسازی شده و محیطی رنگارنگ، اما ساده را ارائه میدهند.
نتیجهگیری:
کامیکو یک بازی سرگرمکننده است که در کمتر از ۵ ساعت (کمتر از ۱ ساعت برای هر شخصیت) همهی محتوای آن به پایان میرسد و در این مدت حس تکراری بودن به شما دست نمیدهد. همچنین بازی در همهی امکاناتی که ارائه میدهد به خوبی عمل میکند.
معمولاً افرادی که به اسپید ران علاقه دارند به علت عملکرد سریع بسیاری از محتوای بازی را از دست میدهند؛ اما در این بازی علاوه بر تجربهی خوب، تقریباً چیزی را از دست نخواهند داد. تنها نکتهی منفی در این زمینه عدم امکان به اشتراکگذاری زمان پایان هر مرحله یا همهی آن به صورت آنلاین است؛ زیرا امتیازها تنها به صورت محلی و روی خود دستگاه ذخیره میشوند.