نقد و بررسی بازی Inked
سامورایی، تنها و کنار برکهای آرام، نشسته گیتار میزند و چه ازین خوشتر؟ فضا دیدنی، نوایی شنیدنی. در پستوی این طبع لطیف اما گذشتهای خونین خفته. سامورایی با یاد این سیاهی کاتانای خود، یار همیشگی، را به آب میاندازد و ناگهان.. دو عدد دست روی صفحه ظاهر میشود و اعتراض میکند که تو نباید این کار را میکردی! در ادامه با نقد و بررسی بازی Inked در دنیای بازی همراه باشید.
اَدَم وودهاوس (Adam Woodhouse)، بیست و نه ساله و طراح بااستعداد کمیک، اخیراً کتابش با عنوان «سامورایی بینام»، که داستان جنگجویی سرگردان را روایت میکند، جایزه برده و او را به شهرت رسانده. او که به نظر میرسد در مسیر پیشرفت قرار دارد و آیندهای روشن در انتظارش است، با حادثهای غیرمنتظره روبهرو میشود. ادم در تصادفی مرگبار با یک اتوبوس، محبوباش را از دست میدهد. این حادثه اثر شدیدی روی او میگذرد و او خود را مقصر میداند. نومید و خشمگین است و در پی انتقام. اما از چه کسی؟ او میخواهد از مخلوق خود، سامورایی بینام، انتقام بگیرد و Inked مسیر جدال بیوقفهی ادم با قهرمان جوهریاش را ترسیم میکند.
سامورایی بینام در جهان جوهریِ ادم گرفتار شده. او میخواهد قهرمان بینام دردش را بچشد و سختیهایش را درک کند. راههای سختی پیشِ رویش میگذارد، و سامورایی نه با مهارتهای رزمی و شمشیر کشندهاش، بلکه با قلم جوهریِ درغلافکردهاش باید موانع پیش رو را پشت سر بگذارد و از خطرات جان سالم به در ببرد.
گیمپلی Inked ترکیبی است از حل معماها و تلاش برای بقا. بیشتر معماهای بازی چندان سخت نیستند و آنهایی هم که سخت هستند معمولاً جذاب نیستند! برخی معماهای بازی از این حیث دشوار میشوند که بازی شکل نسبتاً روشنی از هدف یا ساز و کار معما به دست نمیدهد و برای حل آن باید با بیحوصلگی تمام امکانات موجود را امتحان کرد، یا یک عمل را چندین بار تکرار کرد تا بلکه پس از کلی زحمت بتوان به منطق یا هدف معما پی برد. این خصوصیت بازی گاهی به گونهای است که میتواند بازیکن را از ادامهی بازی منصرف کند. با این حال، معماهای معدودی هم در بازی هستند که هدف و ساز و کار روشنی دارند و چالش در حل آنها میتواند لذتبخش باشد.
مشکل دیگر گیمپلی بازی جاگذاری اشیا است. قرار دادن اشیا در جایی بهخصوص، گاهی خود به یک چالش بدل میشود و این مشکل میتواند بازیکن را اذیت کند. در واقع، نمای ایزومتریک بازی که همه چیز را تنها از یک زاویه و از فاصلهای نسبتاً دور نشان میدهد، اساساً قرار دادن اشیای سهبعدی را دچار مشکل کرده است. در نظر بگیرید که در یک بازی سبک استراتژیک با نمای ایزومتریک امکان چرخاندن دوربین و جلو و عقب بردن آن چقدر میتواند به قرار دادن اشیا در جای مناسب کمک کند. با وجود آن که بخش عمدهای از گیمپلی بازی Inked با قرار دادن اشیا هندسی در فضای سهبعدی سر و کار دارد، با ماهیت دوبعدیِ طراحیهای گرافیکی این بازی چنین امکانی وجود ندارد، در نتیجه یکی از اساسیترین ارکان بازی یعنی قرار دادن اشیا در جای مناسب، با چالش همراه میشود که در بهترین حالت، نوعی سختی کاذب به بازی اضافه میکند. افزون بر این، شکل مورب و زاویهی ثابت ۴۵ درجهای نقطهی دید بر این مشکل میافزاید و با شکل نسبتاً تختِ گرافیکِ جوهری خطاهای بصری و محاسبات غلط در ارزیابی عمق میتواند بالا برود.
زاویهی مورب دوربین نیز سبب میشود بازیکن برای جلو بردن سامورایی بیشتر مواقع به جای یک کلید، دو کلید را فشار دهد. برای پیش بردن سامورایی در خط سیر مستقیم عملاً باید دو کلید جهتدار را روی صفحه کلید نگه داشت چون مسیر مستقیم در این بازی همواره مورب است (به جز آن بخش کوتاه پلتفرمینگ دوبعدی در بازی). این ویژگی، به ویژه با دور بودن دوربین و حرکت آهستهی سامورایی، میتواند خستهکننده باشد. سامورایی ما، همانطور که از ساموراییها انتظار میرود، با طمأنینه و آرامش کار میکند. با وجود دلپذیریِ انیمیشن حرکات سامورایی، سرعت دویدن او نسبتاً کند است؛ حتی کلیدی برای کندتر کردن حرکت سامورایی وجود دارد که ترجیح میدادم با فشردن این کلید سرعت حرکت او افزایش یابد نه کاهش! کاهش سرعت حرکت سامورایی طی روند اصلی بازی عملاً هیچ کاربردی ندارد و گزینهای اضافهای به نظر میرسد.
در کل، باید گفت که گیمپلی Inked از مشکلاتی رنج میبرد که بیشتر مربوط به تصمیمات ساختاری نامناسبی است که برای چنین سبکی از بازی گرفته شده: تلفیق سبک دوبعدی نقاشیهای جوهری با معماهای سهبعدی، زاویهی مورب، دور و ثابت دوربین.
جنبهی شاخص و قوی بازی Inked و شاید مهمترین ویژگی آن، گرافیکاش است. لازم نیست خیلی طول بکشد که عاشق سبک گرافیکی بازی شوید. از همان لحظات آغازین بازی، موقعی که سامورایی کنار برکه شروع به گیتار زدن میکند، حس و حال خاص و دلپذیری منتقل میشود. نقاشیِ قلم جوهری روی کاغذ تقریباً تمام آن چیزی است که در بازی Inked خواهید دید. کمابیش همهی شخصیتها، اشیا و محیط و حتی سایهزنیها با خطوط باریک قلم جوهری تصویر شدهاند که به بازی شکل منحصربهفرد و شاخصی داده است. ظاهر سامورایی با آن کلاه نمادیناش واقعاً با این سبک طراحی جور است، شکل گیرا و بیانگری دارد و میتوان از همان لحظات آغازین بازی با آن خو گرفت. انیمیشن شکلهای جوهری روان هستند و به این سبک طراحی میآیند. محیطهای بازی هم با سبکی مشابه و با رنگهای خاص برای هر بخش طراحی شدهاند. به عنوان مثال، رنگ جوهر مراحلِ اول بازی آبی است، رنگ جوهر مراحل باتلاقی سبز، و رنگ جوهر مراحل صحرایی قرمز، که در کل، تنوع بصری قابل قبولی ایجاد کرده است.
طراحی هنری بازی زیباست و بخش قابل توجهای از آن بر مبنای خطوط هندسی نسبتاً ساده شکل گرفته و با این حال، با حفظ منطق نسبتها از جلوهی واقعگرایانه چندان دور نشده و به روابطی فراواقعی و فانتزی که از چنین سبک طراحی میتوان انتظار داشت، با احتیاط نزدیک میشود. در کل، میتوان گفت سبک طراحی Inked شاخصترین جنبهی این بازی و سبکی نوآورانه است که ظرفیت بالایی از خود نشان میدهد و میتواند تجربهی دیداری تازهای به دنیای بازیهای کامپیوتری اضافه کند.
وقتی در فضای صحرایی بازی آن قطعهی وسترن شروع به پخش شدن کرد، میخواستم معماهای نهچندان جذاب آن بخش را رها کنم و تنها از موسیقی شنیدنی و شکلهای دیدنی فضای بازی لذت ببرم. اما با وجود این تجربهی موسیقیایی خاص و دلپذیر، در کل نمیتوان گفت موسیقی بازی از سطح استانداردِ رو به بالا فراتر میرود. موسیقی بازی در بخشهایی خوب و در بخشهایی معمولی است.
Inked بازی نسبتاً ساکتی است و جلوههای صوتی کمشمار آن کمابیش خوب کار شدهاند. همان قدر که باز شدن دیوارهی سنگی حس خوبی دارد، پشههای باتلاق رویمخ هستند (این یک تعریف است). دیالوگهای دو صداپیشهی بازی نیز نسبتاً خوب هستند، اما نه در همه جا. به عنوان مثال، فریادهای روانی ادم گاهی اوقات در نظرم تصنعی میآمد. اما رویهمرفته، میتوان گفت موسیقی و صداگذاری Inked در سطح نسبتاً خوب و استانداردی قرار دارد.
جدالی نافرجام
Inked آن توقع بالایی را که در مواجههی نخست خود ایجاد میکند، برآورده نمیسازد. همان قدر که آغاز بازی غنی است، پایان آن تهی میشود. سبک خاص گرافیکی بازی با وجود آن که میتواند تجربهی دیداری نو و لذتبخشی رقم بزند، با مشکلات ساختاری گیمپلی و معماهای نهچندان جذاب بازی از این لذت کاسته خواهد شد. روایت روانپریشیِ کارتونیستِ سرخورده با سرگردانیهای ساموراییِ قلمدرغلاف هم وزنهی چندان سنگینی برای بازی نیست. به هر حال، گیتارنوازی سامورایی و موسیقی صحرا، کلاهی که محبوباش از او میدزدد، کلاهی که هویتاش را تعیین میکند و آن خطوط جذاب جوهری روی کاغذ، شاید به تجربهاش بیارزد!
Resolution
Platform: PC – Score: 7 out of 10
Inked is a mixed package of joy boredom. Its mesmerizing art-style and OST are accompanied with an interesting idea at the beginning of its narrative, but along the way, deficiencies in its gameplay and its weary puzzles don’t let Inked to become an unforgettable experience.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
بازی عالی هستش حدود ۲ ساعت وقت گزاشتم برای تموم کردنش ولی لذت بردم و واقعا ارزششو داشت