جادوی PC | بررسی کنفرانس PC Gaming Show 2018

در ۱۳۹۷/۰۳/۲۶ , 19:10:44
Battle Royal, E3 2018, Hitman 2, Hunt: Showdown, insomniac games, Just Cause 4, PC Gaming Show, The Walking Dead, پی سی گیمینگ (PC Gaming), رویداد E3 2018, شرکت ایسر (Acer), شرکت سگا (SEGA), شرکت کرایتک (Crytek), کنفرانس‌های E3 2018, نمایشگاه E3 2018

طبق قولی که دادیم، پس از هر کنفرانس آن را همراه یکدیگر بررسی می‌کنیم و هفتمین کنفرانس E3 2018، طبق رسم چینش کنفرانس‌‌ها در E3 چند سال اخیر، کنفرانس PC Gaming Show بود؛ در ادامه با بررسی این کنفرانس همراه دنیای بازی باشید.

نویسنده: علیرضا خزاعی

پیش از پرداختن به PC Gaming Show 2018 لازم است توضیحی در مورد دسته‌بندی بازی‌ها داشته‌ باشیم. مطالب این مقاله به دو دسته‌ی کلی تقسیم شده‌ است. دسته‌ی اول شامل بهترین‌ها یا شناخته‌ترین عناوین رایانه‌های شخصی می‌شود، دسته‌ی بعدی در مورد بهترین‌ها یا جذاب‌ترین‌ها از نگاه نگارنده خواهد‌ بود. با توجه به اینکه امکان تماشای کل این رویداد برای شما خوانندگان عزیز در سایت دنیای بازی فراهم است و با فرض آشنایی نسبی شما با عناوین شناخته‌شده‌تر، نگارنده از توضیحات اضافی چشم‌پوشی کرده و مطالب این مقاله حول اطلاعات و اخبار پیرامونی خواهد‌ بود تا در کنار مراسم، نقش یک متن مکمل را بازی کند.

PC Gamer Show 2018

بازی‌های رایانه‌های شخصی جادویی هستند.

بازی‌ها می‌گویند: فقط از قوانین پیروی نکن، آن‌ها را دوباره بنویس.

بازی‌ها می‌گویند: فقط به قصه‌ها گوش نده، آن‌ها را زندگی کن.

می‌گویند: فقط با محدودیت‌ها کنار نیا، آن‌ها را اورکلاک کن و فراتر برو.

می‌گویند: فقط بازی نکن، درون بازی آشوب کن و قدرت بازی را آزاد کن.

می‌گویند: واقعا همه‌ی بازی‌ها بتل رویال شده‌اند یا فقط من چنین حسی دارم؟

از بالای بلندترین قله‌ها، تا داخل پست‌ترین سیاه‌چاله‌ها،

از اعماق دریاها، تا اعماق کهکشان،

از حماسه‌های تک‌نفره، تا همکاری‌های عظیم،

همه جادوی بازی‌های رایانه‌های شخصی هستند.

بیاید این جادو را مغتنم بشماریم

این PC Gaming Show است.

آنچه خواندید مقدمه‌ی کنفرانس امسال بود که توسط گوینده‌، پیش از شروع مراسم در فضا پخش‌ شد. سپس مجری محبوب سال‌های قبل PC Gaming Show، آقای «شان پلات» ملقب به Day9، روی سن آمد تا مراسم را به‌طور رسمی آغاز کند. پس از تشکر از حامیان مالی و معرفی مجری همکار، شان پلات گفت که امروز قصد دارد در ۹۰ دقیقه، بیشتر از ۳۰ عنوان بازی پی‌سی را معرفی کند تا شرکت کنندگان در سالن و بینندگان آنلاین برنامه بتوانند فردا، همزمان با گشوده شدن درهای سالن E3 2018، این عناوین را تجربه کنند. آن‌چه پس از این مقدمه اتفاق افتاد (به ترتیبی که بالا عرض کردم) به شرح ذیل است.

PC Gamer Show 2018

عناوین شناخته‌شده یا مهم و مورد انتظار 

آقای «جیمز تامسون»، مدیر شرکت Mavericks Games، روی سن آمد تا توضیحی در مورد بازی جدید خود بدهد. Mavericks یک عنوان تیراندازی اول شخص در سبک بتل رویال است. بازی از لحاظ فضا و داستان در دنیای حال اتفاق می‌افتد و واقع‌گراست. آن‌چه از پیش نمایش به‌دست آمد، وسعت نقشه و وجود سیستم آب‌و‌هوا بود. مدیر شرکت گفت وجه تمایز این بازی با سایر عناوین بتل رویال، امکان بازی کردن هم‌زمان ۱۰۰۰ نفر همزمان خواهد‌ بود؛ موضوعی که طبیعتا ابعاد نقشه را در حد یک بازی جهان‌باز وسعت خواهد بخشید. همچنین، او اعلام کرد که به‌زودی نسخه‌ی بتای بازی منتشر خواهد‌ شد. فرصت این تجربه را از دست ندهید.

PC Gamer Show 2018

عنوان قابل توجه بعدی Hunt: SHowdown بود. با این‌که انتظار زیادی از Crytek نداشتیم که امسال بخواهد علاقه‌مندان را شگفت‌زده کند، اما خیلی خوشحال می‌شدیم اگر خبری از یک Crisis جدید اعلام می‌کرد (نظر یکی از خوانندگان مقاله‌ی قبلی این بود)؛ اما به اعلام این‌که تعدادی سلاح جدید و شاید یک هیولای جدید به مناسبت E3 برای دانلود آماده خواهد بود بسنده کرد و تقریبا فقط برای خالی نبودن عریضه و تبلیغ برای Hunt در کنفرانس حاضر شده بود.

PC Gamer Show 2018

Sinking City یک بازی جدید در PC Gaming Show 2018 بود. محصولی با زاویه دوربین سوم‌شخص در سبک کاراگاهی-معمایی، اما مخلوط با مولفه‌های اکشن. طبق صحبت‌های مدیر تیم سازنده، آقای «سرگی اگانسیان»، این بازی در یک فضای تخیلی-جادویی- ماورایی اتفاق می افتد و تمرکز  گیم‌پلی روی جمع آوری سر‌نخ و اطلاعات خواهد‌ بود. نکته‌ی جالب در مورد Sinking City نقشه‌ی دنیا باز و اهمیت انتخاب‌های بازیکن خواهد بود.

PC Gamer Show 2018

Archangel: Hellfire به عنوان نسخه‌ی آنلاین-گروهی بازی Archangel معرفی شد. آقای «گای کتانتینی»، از دست‌اندرکاران گروه سازنده فقط روی سن آمد تا بگوید این بازی در تاریخ ۲۶ تیرماه در دسترس خواهد بود.

PC Gamer Show 2018

اتفاق مشابه همین برای معرفی Warframe: The Sacriface رخ داد. به این صورت که عضو ارشد انجمن Warframe، خانم «مگان اورت»، در محل حاضر شد و با کلی احساسات و امید و هیجان اعلام کرد که این هفته این بازی منتشر خواهد‌ شد و از همه درخواست کرد که در نشست زنده‌ی معرفی و نمایش اولین گیم‌پلی بازی شرکت کنند.

PC Gamer Show 2018

به این‌جای مراسم که رسید، شان پلات گفت حالا نوبت معرفی شرکتی رسیده‌ است که من از کودکی با آن بزرگ شده‌ام. این شرکت SEGA بود که بدون حضور هیچ نماینده‌ای، با یک نمایش چند دقیقه‌آی بدون روایت، پنج عنوان جدید را برای امسال معرفی کرد. البته به‌جز یک مورد، بقیه‌ی بازی‌هایی که معرفی شدند ادامه‌ای بر نسخه‌های قبلی بودند. این لیست تشکیل شده بود از: Shining Resonance ،Shenmue 1 & 2 ،Valkyria 4 ،Yakuza Kiawomi و Yakuza Zero. این بازی‌ها تقریبا قدیمی و شناخته‌شده هستند. از این گذشته، این آثار هم از لحاظ فرهنگی و هم از جنبه‌ی فنی و بازی‌سازی کاملا ژاپنی هستند و بهترین گزینه‌ها برای معرفی در یک جشنواره بین‌المللی نیستند. SEGA هم انگار امسال به PC Gaming Show آمده بود تا فقط در جشنواره حضور داشته باشد.

PC Gamer Show 2018

Don’t Starve یکی از عناوین بسیار موفق چندسال اخیر بوده‌ است. دقیقا به همین دلیل و به دلیل استقبال بسیار خوب از این بازی، امسال هم یک دنباله برای آن معرفی شد. Don’t Starve Hamlet نام نسخه‌ی بعدی این بازی است. در این نسخه شاهد تمرکز بیشتر روی اکشن و مبارزه خواهیم بود و معماری فضا و طراحی نقشهّ‌ها هم دست‌خوش تغییراتی خواهند شد. به‌علاوه، قرار است با یک تمدن جدید (خوک‌ها) روبه‌رو شویم. امیدواریم که این موارد به پیشرفت بازی کمک کنند. این محصول قرار است در قالب یک بسته‌ی الحاقی در ماه دسامبر در دسترس علاقه‌مندان قرار بگیرد.

PC Gamer Show 2018

با شنیدن نام Just Cause 4 حضار سالن هیجان‌زده شدند، اما اتفاقی که پس از آن رخ داد این بود که یک تریلر در مورد نوآوری‌های موتور بازی (APEX) نمایش داده‌ شد و سپس دونفر از اعضای تیم در مورد این کلیپ توضیح دادند. نکته‌ی ناامید کننده این بود که زیر ویدئو نوشته شده‌ بود این تصاویر نهایی نیستند و ممکن است در محصول نهایی به این شکل نباشند. توضیحات اعضای تیم بازی‌سازی متمرکز بود روی سیستم جدید آب‌و‌هوایی که در بازی قرار خواهد داشت. به این صورت که در Just Cause 4 قرار است آب‌و‌هوا در فیزیک بازی و تعامل و افعال بازیکن و هوش مصنوعی تاثیرگذار باشد. همچنین، تجربه‌ی شرایط جوی نامناسب و شدید در مکان‌های مختلفی مثل جنگل‌های استوایی و بیابان هم قرار است در بازی گنجانده شوند.

PC Gamer Show 2018

بلافاصله پس از Just Cause، معرفی جدیدترین نسخه‌ی The Walking Dead کلی سوت و کف و تشویق از تماشاچیان در سالن PC Gaming Show 2018 بلند کرد. یک تریلر سینمایی زیبا که روی مولفه‌ی همکاری و استفاده از استراتژی تاکید می‌کرد پخش شد تا در پایان اعلام کند که احتمالا ۱۷ آبان امسال این بازی منتشر خواهد شد. نکات قابل توجه دیگر در تریلر بحث متنوع‌تر شدن فرآیندهای مبارزه (به‌طور خاص انواع مختلف ناکار کردن زامبی‌ها) و بالاتر رفتن کیفیت گرافیک بازی به طور محسوس بود.

PC Gamer Show 2018

Realm Royale یک عنوان بتل رویال دیگر بود که در PC Gaming Show 2018 معرفی شد. مدیر گروه سازنده در پاسخ به این سوال که چه چیزی این بازی را از  تولیدات سایر رقبا در این سبک متمایز می‌کند توضیح داد که ترکیب جادو و تکنولوژی به همراه امکان انتخاب شخصیت‌ها بر اساس دسته بندی‌های تخصصی (Assassin ،Engineer ،Hunter) و وجود فرآیندهایی مثل ساختن آیتم و سلاح (crafting) در کنار سیستم ارتقا مهارت، کمک به‌سزایی در موفقیت این بازی خواهند کرد. وی همچنین خبر داد که از امروز نسخه‌ی آلفای این بازی در دسترس خواهد بود.

PC Gamer Show 2018

آخرین بازی این دسته که اتفاقا آخرین بازی معرفی شده در کنفرانس PC Gaming Show 2018 هم بود، Hitman 2 است. «جیکوب میکلسن»، کارگردان بازی روی صحنه حاضر شد و توضیحات جالبی در مورد بازی داد. از جمله این‌که در Hitman 2 جمعیتی بالغ بر ۲۰۰۰ نفر در شهر میامی خواهند بود. این جمعیت نه تنها قرار‌است همه‌جا را شلوغ کنند تا مسیر رسیدن بازیکن به هدف را سد کنند، بلکه هم‌زمان می‌توانند در مخفی شدن به بازیکن کمک کنند (شبیه سیستم سری بازی‌های Assassin). همچنین، میکلسن اعلام کرد که بازی در قالب دنیای باز خواهد بود و ممکن است یک بخش دونفره هم به آن اضافه شود. از نکات قوت بازی که کارگردان روی آن مانور داد این بود که در تریلر مشاهده کردیم که در بازی خواهیم توانست از هر وسیله‌ای به عنوان سلاح استفاده کنیم (مثلا در تریلر، مامور شماره ۴۷ با یک ماهی یا یک عدد نارگیل به دشمنان حمله می‌کرد). تعداد لباس‌های مبدل مامور ۴۷ تقریبا نا‌محدود خواهد بود و کیف قدیمی حمل اسلحه‌ی او هم به بازی بازخواهد گشت. این کیف قرار است علاوه بر اسلحه تک‌تیر، به عنوان یک کوله‌پشی کامل (inventory) استفاده شود. طبق اعلام امروز، Hitman 2 روز ۲۲ آبان ماه منتشر خواهد شد.

PC Gamer Show 2018

صحبت در مورد دسته‌ی اول را با اشاره به معرفی محصول جدید شرکت ACER تمام می‌کنیم. سخنگوی شرکت اعلام کرد که امسال یک نمایشگر ۲۷ اینچی تولید کرده‌اند که با کیفیت ۴K و پشتیبانی از HDR قرار است که کامل‌ترین تجربه‌ی بازی را برای بازیکنان رایانه‌های شخصی به ارمغان بیاورد. همچنین، با بیان اینکه «ما بعضی وقت‌ها دیوانه بازی در‌می‌آوریم» گفت که یک لپ‌تاپ با نمایشگر مقعر ساخته‌اند که قیمت تمام شده آن ۹۰۰۰ دلار است (تقریبا ۴۵ میلیون تومان!). جالب این‌جا بود که گفت تقریبا تمام تولیدات سری اول این محصول تا الان به فروش رسیده‌ است! با تمام این تفاسیر اما به نظر می‌رسد سخت‌افزارهایی که سال‌های قبل در PC Gaming Show معرفی می‌شدند اساسی‌تر بودند و محصولات امسال بیشتر جنبه لوکس داشتند تا کاربردی.

PC Gamer Show 2018

عناوین مورد علاقه‌ی نگارنده

یک‌سری از بازی‌هایی که امسال در PC Gaming Show معرفی شدند، به نظر این‌جانب بسیار جالب و هیجان‌انگیز آمدند. اولین بازی که نظر من را شدیدا به خود جلب کرد، بازی Stormland بود. یک عنوان اول شخص با دنیای باز که برای دستگاه‌های واقعیت مجازی طراحی شده‌ است. این بازی محصول شرکت Insomniac Games است. تریلر بازی یک ربات را نشان داد که توسط عده‌ای ربات دیگر مورد حمله قرار گرفت و سپس شروع کرد به پیداکردن قطعات بهتر برای خودش. پس از کمی گشت و گذار، ربات قصه یک دوست دیگرش را نجات داد و چند لحظه بعد دیدیم که چند تن از این ربات‌ها در حال پرواز کردن باهم هستند. «چاد دزرن»، عضو ارشد تیم نوآوری این اثر، با آمدن روی صحنه برای‌مان توضیح داد که شخصیت بازی Stormland یک ربات باغبان است که پس از مورد حمله قرار گرفتن توسط یک سری ربات دیگر که برای تصرف زمین به آن‌جا حمله کرده‌اند، تصمیم می‌گیرد خودش را به مکانی بالای ابرها برساند (هیچ توضیح دیگری در مورد اینکه بالای ابرها کجاست یا آن تمدن آن بالا چه می‌کند به دست نیامد). در این مسیر، ربات شخصیت اول بازی باید خودش را تعمیر و به‌روز رسانی کند و در گوشه و کنار نقشه برای آزاد کردن سایر دوستانش تلاش کند تا در نهایت به هدف بازی نزدیک شود (این‌که هدف بازی چیست مشخص نشد). از نکات جالب این بود که آقای دزرن گفت این بازی هر هفته نقشه‌ها، آیتم‌ها و تکنولوژی‌های در دسترس بازیکنان را به‌طور تصادفی تغییر خواهد داد؛ اما بیشتر تمرکز این گفت‌و‌گو روی مبحث واقعیت مجازی بود. Stormland ادعا دارد که تجارب حرکتی جدیدی را در زمینه عینک‌ها و کنترلرهای VR در چنته خواهد داشت. در بین عناوین کنونی واقعیت مجازی، که بیشتر روی عناصر گیم‌پلی با تکیه بر کنترلرهای حسی-حرکتی مانور می‌دهند، Stormland می‌خواهد با بهبود گرافیک و داستان، یک حرکت نسبتا بزرگ در این زمینه ایجاد کند.

PC Gamer Show 2018

بازی‌های مستقل همیشه در PC Gaming Show جایی برای خود دارند. یکی از این عناوین جذاب بازی Night Call بود. یک بازی با گرافیک کمیک در سبک معمایی-کاراگاهی. شخصیتی که در تریلر معرفی شد یک راننده تاکسی در شهر پاریس بود که با استفاده از مکالمه و انتخاب دیالوگ می‌توانست از مسافرین تاکسی اطلاعات کسب کند. تریلر موسیقی زیبایی داشت و با توجه به سبک هنری خاص بازی، بسیار امیدوارکننده به نظر می‌رسید. پیشنهاد می‌کنم این تریلر را تماشا کنید.

PC Gamer Show 2018

بازی‌هایی که فضاهای رازآلود اما رویایی و روشن دارند معمولا خوب از کار در‌ می‌آیند. یکی از دلایل این موفقیت این است که بسیاری از مخاطبین برای اکتشاف و تجارب جدید به سمت آن‌ها می‌روند و از قبل توقعات و کلیشه‌ها را در مورد این سری تولیدات خاص کنار می‌گذارند. آخرین باری که به خاطر دارم چنین اتفاقی برای من رخ داد در مورد بازی The Journey بود که بیشتر زمان آن را در بیابان‌های بی سر‌و‌ته چرخ‌ می‌زدم. حالا امسال در PC Gaming Show یک عنوان در همین سبک معرفی شد و خاطرات این بازی‌ها را دوباره زنده کرد. Sable عنوانی در سبک (به گفته‌ی سازنده‌ی حاضر در کنفرانس) دنیای باز-اکتشاف-بیابان‌گردی است. برای من بسیار جالب بود که می‌دیدم یک بازی‌ساز از لفظ بیابان‌گردی (desert exploration) برای بیان سبک بازی خود استفاده می‌کرد. از لحاظ گرافیک هنری، Sable قرار است کاملا نوآورانه باشد. طرح‌ها کاملا ترکیبی از چند سبک انیمیشن و کارتن و کمیک هستند و نظیر آن را بسیار به ندرت می‌توانیم در بازی‌های رایانه‌ای پیدا کنیم. موسیقی بازی هم، مشابه دیگر آثار این سبکی، بسیار متفاوت و خاص بود، به‌ویژه که آهنگ‌ساز این اثر Japanese Breakfast خواهد بود. متاسفانه در مورد تاریخ عرضه‌ی بازی خبری اعلام نشد.

PC Gamer Show 2018

مستقل دیگری که امسال در PC Gaming Show جالب نظر بود Neo Cab نام داشت. به جز یک تریلر هیچ منبع اطلاعاتی دیگری در کنفرانس وجود نداشت و توضیحات مجری هم چیزی بیشتر از اطلاعات موجود در ویدئو نبود؛ اما همین اشارات مختصر و کوتاه کافی بودند تا ما را امیدوار کنند که Neo Cab می‌تواند یک اثر جدید با حرف‌هایی جدید در سبک ماجرایی معمایی باشد . بازی درباره‌ی یک راننده تاکسی در زمانی نامشخص در آینده است به که به دنبال دوست خود می‌گردد و در این مسیر با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود. با توجه به کمبود اطلاعات نمی توان حدس‌های درستی در مورد این محصول داشت و فقط می باید منتظر باشیم تا منتشر شود (زمان نامشخص).

PC Gamer Show 2018

اما آخرین اثری که به نظر می‌رسد در زمان انتشار بتواند مشتری‌های زیادی برای خود دست‌و‌پا کند، یک عنوان کارتونی کمیک به نام Rapture Rejects است. معرفی بازی در PC Gaming Show 2018 با یک تریلر کارتونی خنده‌دار همراه بود. در این تریلر مشاهده کردیم که روز قیامت فرا رسیده و عده‌ای از انسان‌ها به عالم بالا برده می‌شوند؛ اما آن‌هایی که روی زمین باقی مانده‌اند درگیر یک مبارزه‌ی بسیار خشن و بی‌رحم برای بقا می‌شوند. بازی تحت تاثیر کمیک‌های اینترنتی با نام Cyanide and Happiness  تولید شده است. با اینکه سیاق طراحی کمیک و فانتزی و زاویه دوربین ایزومتریک خواهد بود، اما اصلا احتمال نمی‌رود که این بازی (که قرار است در سبک بتل رویال باشد!) یک عنوان شاد و کودکانه یا خیلی آسان و آبکی از آب دربیاید.

PC Gamer Show 2018

در نهایت

با نگاه کردن به سابقه‌ی چهار ساله‌ی PC Gaming Show، به‌طور واضح می‌توانیم شاهد پیشرفت این کنفرانس طی یک سال گذشته باشیم. حجم معرفی‌ها، زمان‌بندی و هماهنگی، تنظیم و اولویت‌بندی اطلاعات و اخبار و همچنین مصاحبه‌های اختصاصی همه از نقاط قوت این رویداد هستند؛ اما به نظر می‌رسد صنعت بازی‌های رایانه‌ای، چه در زمینه‌ی رایانه‌های شخصی چه در زمینه کنسول‌ها (به استثنا کنسول سوییچ) دچار نوعی تکرار و کلیشه‌سازی شده‌ است. انگار جدیدا کمتر بازی‌هایی پیدا می‌شوند که بازیکن از معرفی آن‌ها به وجد بیاید. مباحث تجاری، اقتصادی و گسترش بی حد‌و‌مرز این صنعت از عوامل این رکود هستند. آن‌چه مسلم است، نیاز این صنعت فقط به سخت‌افزارهای جدید و کنسول‌های ابرقدرت محدود نیست و تنها با تکیه بر مسائل فنی نمی‌توان موفقیت یک محصول را تامین کرد. نظر شما در مورد این کنفرانس و به‌طور کل در مورد وضعیت E3 2018 چیست؟ حتما نظرات و ایده‌هایتان را با ما در میان بگذارید.


1 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 
  1. همون طور که اشاره کردید پیشرفت PC Gaming Show طی این چند سال واقعا خوب بوده و این رو به راحتی میشه با مقایسه کردن کنفرانس امسال با سال قبل ( که بنظرم اصلا خوب نبود ) مشاهده کرد
    امیدوارم این روند رو به رشد رو بتونه در سال های بعد هم حفظ کنه
    :۱۵: :pc:

    ۰۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر