TGC 2018 | مصاحبه با یاسمن فرازان، دیزاینر بازی Woodfarer

در ۱۳۹۷/۰۵/۲۲ , 18:37:04
TGC, TGC 2018, بازی ایرانی, صنعت بازی ایران

بعد از اولین رویداد Level Up که در سال ۱۳۹۵ برگزار شد، نام تیم خلاق و خوش‌سلیقه‌ی اسید گرین گیمز همراه Live TV Tycoon که بازیِ برنده‌ی این رویداد بود، بارها در جشنواره‌های مختلف دیگر شنیده شد. ساخته‌ی اول این تیم، به‌علاوه‌ی چندین‌بار نامزد شدن در جشنواره‌های خارجی، برنده‌ی جایزه‌ی بهترین بازی موبایل و خلاقانه‌ترین بازی موبایل TGC 2017 هم شد. لایو تی‌وی تایکون هم‌اکنون عرضه شده و تیم اسید گرین گیمز هم‌اکنون مشغول توسعه‌ی بیشتر آن درکنار بازی جدیدشان «دبرنا» هستند. یاسمن فرازان طراح تیم اسید گرین گیمز مهمان ما در غرفه‌ی دنیای بازی در تی‌جی‌سی ۲۰۱۸ بود تا گفت‌وگویی داشته باشیم درباره‌ی ساخته‌ی جدیدش که برنده‌ی جایزه‌ی خلاقانه‌ترین بازی گیمیستان امسال هم شد. Woodfarer اسم بازی جدید یاسمن فرازان، یکی از خلاق‌ترین و بااستعدادترین بازی‌ساز‌های ایرانی است. خانم فرازان طراح و انیماتور و صادق برومند برنامه‌نویس این بازی هستند که کنار دو آرتیست خارجی، Woodfarer را ساخته‌اند که همین الان می‌توانید نسخه‌ی پروتوتایپ‌اش را Itchio دریافت کنید و تجربه‌اش کنید. در ادامه همراه دنیای بازی باشید.

TGC, TGC 2018, بازی ایرانی, صنعت بازی ایران

سلام. اول از همه می‌خواهم بگویم ممنون که برای‌مان بازی خوب می‌سازید. کم هست بازی خوب توی ایران! سرانجام اسید گرین گیمز چه شد؟ هنوز هم با آنها همکاری می‌کنید؟ و برنامه‌ای دارید برای این‌که لایو تی‌وی تایکون را هنوز هم توی‌ ایران نگه دارید؟ چون تا آن‌جا که من می‌دانم در ایران سافت لانچ شده است.

سلام. اسید گرین گیمز که هنوز هست و تقریباً یک ساله داریم با آواگیمز هم‌کاری می‌کنیم. توی این یک سال هم یک عنوان جدید ساختیم به اسم دبرنا که از اول برای درآمدزایی درست‌اش کردیم. هنوز داریم روی آن کار می‌کنیم و تست‌اش می‌کنیم. تی‌وی تایکون هم منتظریم برایش پابلیشر پیدا شود، ببینیم تقاضای پابلیشرش چیست و بعد بازی را تغییر بدیم و با نتایجی که از انتشارش توی ایران گرفتیم، یک‌سری تغییرات باید بدیم که آنها را نیز داریم کم‌کم اعمال می‌کنیم و یک مدت دیگر ممکن است آن نسخه جدید را هم پابلیش کنیم؛ ولی الان فعلاً داریم روی دبرنا بیشتر کار می‌کنیم.

با سورنا گیمز داشتید همکاری می‌کردید، قرار است ناشر بازی تغییر کند؟

  • نه، سورنا تو ایران ناشر بازی هست. برای انتشار خارج قرار بود کمک‌مان کنند که ناشر پیدا کنیم که دارد مراحل‌اش طی می‌شود.

راجب‌به خود Woodfarer، این‌طور که متوجه شدم، هیچ‌کدام از بچه‌های اسید گرین گیمز روی این بازی کار نکردند، به‌جز شما و آقای برومند.

نه، بقیه بچه‌ها نبودن چون این پرو‌ژه‌ی دانشگاه‌مان بود. با دونفر دیگه، دو تا آرتیست خارجی کار کردیم و آن را برای ترم اول دانشگاه‌مان ساختیم، تم جرنی هم افتاد برای ما، به‌خاطر همین ما Woodfarer رو ساختیم.

آرت‌استایل و دیزاین بازی که قرار بود عوض شود، درکل بازیِ متفاوتی نسبت به لایو تی‌وی تایکون داشتید می‌ساختید. این تغییر چالشی داشت برای شما؟ یا تجربه‌هایی که سر ساختن تی‌وی‌ تایکون یا گیم‌جم‌ها و بقیه‌ بازی‌ها به‌دست آورده بودید کمک‌تان کرد؟

  • آره، قطعاً توی ساخت بازی خیلی تاثیر داشت؛ حتی توی مدیریت تیم. آرتیست‌هایمان اصلاً تا حالا هیچ‌وقت گیم کار نکرده بودند، اطلاعات یکی از آنها هم درمورد بازی خیلی کم بود ولی خیلی به‌نظرم خوب توانستیم مدیریت کنیم و آنها هم خیلی کارشان را درست انجام دادند. تجربه‌هایی که توی ساخت و استفاده از یونیتی داشتیم خیلی کمک‌مان کرد. توانستیم خیلی از ایده‌هایی که داشتیم را سریع پروتوتایپ کنیم و تست کنیم و آخرش به این نسخه برسیم. من خودم هم یکم انیمیشن کار کردم. خیلی وقت بود انیمیشن کار نکرده بودم، آن تجربه‌هایی که از قبل داشتم دوباره یادآوری شد. راضی‌ام کلاً از این بازی.

گیم‌پلی بازی تو نگاه اول شبیه Binding of Isaac و Enter the Dungeon هست، ولی خب حالت بقا دارد.

  • یک‌سری المان‌های روگ‌لایک دارد. مثلاً نقشه‌هاش Procedural هست؛ اگر بمیرید، کامل بازی ریست می‌شود. از اول هم بازی‌های روگ‌لایک خیلی دوست داشتم، سعی کردم این المان‌ها را توی داشته باشیم. آیزاک هم جزو بازی‌های محبوبم هست؛ ولی اکثر بازی‌هایی که قبلاً ساختم یکم زیادی نوآوری داشتن. همان تی‌وی تایکون خیلی جدید بود و به مشکل‌های خیلی زیادی هم خوردیم توی معرفی‌اش. خواستم چیزی را تجربه کنم که فقط مثلاً یک مکانیک جدید، یک فیچر جدید، یا فقط چندتا ویژگی تازه داشته باشد؛ به‌نظر این‌طوری نتیجه‌ی بهتری شاید گرفتم.

بازی سیستم کرفتینگ هم قراره داشته باشه؟ مثل Don’t Starve.

الان نه.

برنامه‌ای برای لانچ بازی تو ایران هم دارید؟ یا دوباره فقط قرار است که سافت‌لانچ شود؟

  • الان اصلاً هیچ ایده‌ای ندارم. چون روند ساخت بازی متوقف شده، ولی همه‌ی تیم خیلی دوست دارند که بیشتر روی آن کار کنند؛ چون خیلی خیلی فیدبک‌های مثبتی گرفتیم. بازی را روی Itchio هم که گذاشتیم، فکر کنم ۱۰ تا یوتیوبر بازی‌اش کردند. البته، خود Itchio فیچرش کرد بعد از این‌که گذاشتیم‌اش، گذاشت‌اش صفحه‌ی اول؛ به‌خاطر همان خیلی دیده شد. غیر از آن، خودمان که توی شبکه‌های اجتماعی‌مان بازی را ب‌اشتراک گذاشتیم، جای دیگه‌ای گذاشته نشد ولی تقریباً ۱۰۰۰بار دانلود شد که به‌نظرم خوب است. حالا فعلاً نمی‌خواهیم بیشتر روی بازی کار کنیم؛ برنامه‌ی نداریم حداقل.

یعنی بازی بعدی شما Woodfarer هست یا ممکن است عوض شود؟

هنوز معلوم نیست.

ادامه‌ی ساخت بازی به‌ جایزه‌ای که ممکن است توی گیمیستان ببرید هم مربوط است؟

ممکن است خیلی امید بدهد به تیم؛ چون می‌شود اولین جایزه‌ای که بازی گرفته. توی گیم‌کانکشن هم شرکت‌اش دادیم، بازی را پذیرفتند، به آن غرفه دادند، ولی نتوانستیم شرکت کنیم و توی مسابقه هم شرکت داده نشد. چون بچه‌های آرتیست‌مان هم اولین بار است بازی می‌سازند و اولین بار است جایزه‌ای می‌گیرند، می‌تواند خیلی کمک‌شان کند.

بقیه‌ی بچه‌های اسید گرین گیمز کمک نمی‌کنند؟

  • الان نه، ولی من خودم به آنها پیشنهاد دادم که اگر دوست دارید می‌توانید روی این بازی کار کنید؛ ولی فعلاً برنامه‌ای نداریم.

فکر نمی‌کنم دیگر سوالی مانده باشد. ممنون از این‌که وقت‌تان را به ما دادید.

 

امیدواریم بعد از دریافت جایزه‌ از گیمیستان، تجربه‌ی زیبا و دوست‌داشتنی Woodfarer، با ادامه‌ی ساخت و عرضه‌ش دوباره تکرار شود. همچنین منتظر دیدن یک بازی جدیدِ خوش‌ساخت دیگر از اسید گرین گیمز هم هستیم تا بار دیگر با خلاقیت مثال‌زدنی‌شان، هنر بازی‌سازی ایران را به‌خوبی به جهان معرفی کنند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 
مقالات بازی بیشتر
چند رسانه ای بیشتر