خانه » مقالات بازی اپاستور اپل چگونه صنعت بازی را متحول کرد؟ × توسط تارخ ترهنده در ۱۳۹۷/۰۵/۱۴ , 15:03:24 0 فروشگاه اپاستور اپل ده ساله شد؛ اما راهی که این فروشگاه اینترنتی تا رسیدن به موقعیت کنونی پیموده، نه تنها برای شرکت اپل و این فروشگاه، مملو از تغییرات، موفقیت و سودهای کلان بوده، که برای کل صنعت بازی نیزهمراه با تحولاتی عظیم در جهت بهتر و بالنده شدن و تبدیل شدن به یکی از پردرآمدترین صنایع حال حاضر بوده است. در این متن قصد داریم ده خدمت بزرگی را که اپاستور به صنعت بازی دنیا کرده برشمرده و به شکل مختصر توضیح بدهیم. ایجاد یک بازار بزرگ: قبل از به راه افتادن اپاستور، صنعت بازی در بازیهای رایانههای شخصی، کنسولها و کنسولهای دستی خلاصه میشد. بازی موبایلی هم اگر بود از راههای دیگری و از طریق وبسایتهایی در دسترس بود که سازماندهی درستی برای گسترش بازیهای موبایلی و اپلیکیشنها نداشتند. اما اپاستور با یک ساختار برنامهریزی شده و درست بازیها را در دسترس عموم قرار داد؛ بهشکلی که بعد از آن همهی کسانی که گوشی موبایل داشتند قادر بودند، با دانلود و نصب بازی روی دستگاه خود در سریع ترین و دردسترسترین حالت ممکن به بازی کردن بپردازند و این امکان، بازی کردن را به یک سرگرمی جمعیتر و گستردهتر بدل کرد. همین عمومیت یافتن به دلیل دسترسی آسان از طریق این فروشگاه باعث شد ساخت بازیهای موبایلی گسترش یافته و شرکتها با انتشار بازیهایشان به سودهای میلیاردی دست پیدا کنند. بازیهایی مانند Angry Birds یا کلش آو کلنز از جمله بازیهایی هستند که بدون وجود چنین بازاری قطعا تولید نمیشدند و سودآوری فعلیشان را نداشتند. بهروزرسانی آسان بازیها: اپاستور سیستمی را برای تولیدکنندگان بازیها فراهم کرد که باعث ایجاد یک امکان جدید شد؛ با انتشار بازی کار تمام نمیشد و بازیسازها میتوانستند دائما بازی خود را بهروزرسانی کنند. به لطف این سیستم برخی بازیها سالها است در بین ده بازی برتر جدول فروش قرار دارند و سودهای کلانی برای سازندگانشان به ارمغان آوردهاند. برای مثال بازی کلش آو کلنز بعد از اولین نسخه بارها با بهروزرسانیهایی همراه بوده که بهتر شدن آن کمک شایانی کرده و فروش آن را در طی چند سال تضمین کرده است. بال و پر دادن به حالت Free-to-Play: یکی دیگر از مفاهیمی که اپاستور آن را گسترش داد (این شکل بازی کردن روی رایانههای شخصی ابداع شده بود) روش بازی Free-to-Play بود. در این روش، بازیها به شکل رایگان در اختیار کاربر قرار میگیرند ولی کاربران برای پیشرفت در بازی و پیشروی سریعتر نیاز به خرج کردن پول (خرید درون برنامهای) برای خریدن قابلیتها و آیتمهای مورد نیازشان در بازی را دارند. بازیهایی مانند کندی کرش و کلش آو کلنز از آن جمله بازیها هستند. این شکل از بازیها سودهای کلانی برای سازندگانشان به ارمغان آورده و صنعت بازیهای موبایلی را وارد فاز جدیدی از توسعه و فراگیر شدن کردهاند. توسعهی مفهوم لوت باکس: شاید بشود مفهوم لوت باکس را در کنار شکل بازی بالا قرار داد ولی لوت باکسها ممکن است در بازیهایی که روش بازی آنها Free-to-Play نیست هم به کار گرفته شوند. لوت باکس البته یکی از روشهایی است که باعث مجادلات زیادی شده و ممکن است در آیندهی نزدیک و با در نظر گرفتن آن در ردهی قمار کردن کمتر توسط سازندهها استفاده شود. تبلیغات درون بازی: تبلیغات روشی دیگر برای درآمدزایی در بازیها و خصوصا بازیهای Free-to-Play هستند که توسط اپاستور و امکانهای رایج در آن شناسانده شدند. در این روش، سازندهها تبلیغهایی به شکل کنترل شده درون محتوای بازیشان قرار میدهند و از این راه کسب درآمد میکنند. قرار دادن تبلیغ در زمانی که مرحلهای به اتمام رسیده یا بازی را باختهاید و همینطور دیدن تبلیغات برای به دست آوردن یک آیتم از راههای قرار دادن این محتوا درون بازیهاست. بستر پدیدههای فرهنگی: هرکدام از روشهای بازی کردن بازیهای موبایلی، برای خودشان یک نوع فرهنگ بازی کردن به حساب میآید؛ بازیهایی مانند پوکمون گو یا پرندگان خشمگین که استفاده از آنها باعث موج فرهنگی عظیمی شد و علاوه بر خود بازی شکلهای مختلفی از انیمیشنها و محصولات فرهنگی مرتبط را گسترش دادند. شرکتهای میلیاردی: گسترش بازیها در بستر اپاستور باعث سودهای کلان برای شرکتها و افزایش سهام آنها شده است. برای مثال شرکتی مانند King که تا قبل از عرضهی کندی کرش شرکتی کوچک بود به اندازهای پیشرفت کرد که شرکت بزرگی مانند اکتیویژن بلیزارد آن را با قیمت ۵.۹ میلیارد دلار خرید. یا شرکت سوپرسل به واسطه بازی کلش آو کلنز به سودی برابر با ۴ میلیارد دلار دست یافت. نکتهی قابل توجه این است که این سود و پول به خود ساختار شرکتها هم تزریق شده و باعث بالندگی آنها میشود. مثلا شرکت فنلاندی سوپرسل، شرکتهای بازیسازی کوچکی در فنلاند را تحت حمایت خود قرار داده است. صعود و نزول بازیهای پریمیوم: با اینکه در ابتدا چنین نبود و بازیهای به اصطلاح پریمیوم که از روش Free-to-Play استفاده نمیکنند (بازی مانند پرندگان خشمگین) هم در بورس بودند، گسترش مفهوم Free-to-Play در سالهای اخیر آنها در مخمصه قرار داده. به شکلی که بازار این بازیها هر روز ضعیفتر میشود و به همین دلیل شرکتهای سازنده را مجبور به تغییر مسیر کرده است. این اتفاق مانند ارجحیت پیدا کردن بازیهای آنلاین بر بازیهای تکنفرهی داستانی در بخش بازیهای بزرگ کنسولی و رایانههای شخصی است. گسترش روشهای نوین بازی کردن: با اپاستور، روشهای جدید بازی کردن ممکن شدند. در واقع گسترش تولید، باعث پیشرفت و سرازیر شدن سود و پولهای کلان و در نتیجه پیشرفتهای فناوری شد. گوشیهای موبایل روش بازی با کنترل لمسی را ممکن کرده و گسترش دادند یا روش بازی کردنِ سبک بازی واقعیت افزوده با کمک گوشیهای موبایل که در راس آن بازیهایی مانند پوکمون گو قرار داشتند. حتی خود اپل اخیرا فریمورکی به نام ARKit در اختیار سازندهها قرار داده تا با کمک آن بازیها و برنامههای مبتنی بر واقعیت افزوده را توسعه بدهد. گسترش مقلدها: اپاستور باعث شد مقلدان بسیاری با همین سبک شروع به فعالیت کنند. فروشگاههایی مانند Google Play که به گسترش بازیها و نرمافزارهای اندرویدی مشغول هستند از آن جملهاند. البته این به خودی خود اصلا هم بد نبود زیرا بازار را گستردهتر کرد و باعث شد، صنعت بازی و خصوصا صنعت بازیهای موبایل در طی یک دهه به قدری سودآور شود که در حال حاضر سرمایهگذاری روی آن از بازار بازیهای بزرگ کنسولی نیز بیشتر باشد. نویسنده تارخ ترهنده Once upon a time... a Gamer... شرکت اپل مقالات بازی دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخبرای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.