های هیتلر | پیش‌نمایش بازی Battlefield V

در ۱۳۹۷/۰۷/۲۴ , 20:30:01
Call of Duty, بازی Battlefield V, پی سی گیمینگ (PC Gaming), دایس, شرکت الکترونیک آرتس (Electronic Arts)

نوشتن مقاله برای یک عنوان نام آشنا و تکراری همان‌قدر سخت و دشوار است که نوشتن برای یک عنوان جدید و مملو از نوآوری آسان و لذت‌بخش است. صنعت امروزه بازی‌های ویدئویی پر شده است از تکرار مکرراتی که ما مخاطبین مجبور هستیم برای یافتن اتفاقی تازه، حتی در یک عنوان تکراری به جستجو بپردازیم و از یافتن و وجود آن نیز خرسند شویم. با ورود به نسل هشتم بازی‌های ویدئویی، سبک شوتر اول شخص نیز وارد سراشیبی تندی شد‌ه است. بازی‌های منتشر شده در این سبک دیگر به مانند گذشته پرفروغ و متنوع ظاهر نشده‌اند و حتی برخی پرچم‌داران این سبک نیز آن ابهت و کیفیت سابق خود را ندارند. رقابت‌ها کم رنگ شده یا از بین رفته‌اند. برای مثال تا چند وقت پیش اگر در جایی صحبت از «میدان‌نبرد» Battlefield بود بدون شک در کنارش هم نام رقیب دیرینه‌اش «ندای وظیفه» Call Of Duty نیز به بحث باز می‌شد، اما با اعلام این که بخش کمپین یا داستانی ندای وظیفه در قسمت جدید حذف شده است عملا می‌توان گفت که حتی کیفیت و رمق رقابت بین این دو عنوان بزرگ نیز به حاشیه کشیده شده است. اگر ملاک کیفیت و برتری در مجموعه ندای وظیفه تا الان بخش کمپین و داستانی آن بود، دیگر نیست و ما مخاطبین مجبور هستیم گوشه‌ای نشسته و حال و روز این روز‌های صنعت بازی‌های ویدئویی را بنگریم. با گفتن این سخنان قصد ندارم وارد بحث‌های بین این دو رقیب بشوم لذا با این مقدمه می‌خوام در همین ابتدای کار به این نکته اشاره کنم که حتی نسخه‌ی جدید میدان نبرد که Battlefield V نام دارد نیز در چهارچوب همان روند تکراری خود قرار دارد و شخصا منتظر اتفاق شگفت‌انگیزی به مانند قسمت قبلی نیستم و تجربه‌ی بتای بازی نیز تا حدودی به این احساس من کمک کرده و قوت قلب داده است. با همه این توصیفات تنها چیزی که مرا جذب Battlefield V می‌کند زمان، جنگ جهانی دوم و حضور در این مقطع از تاریخ است. در ادامه با پیش‌نمایش بازی Battlefield V همراه دنیای بازی باشید.

سازنده: EA DICE و Criterion Software

ناشر: Electronic Arts

سبک: تیراندازی اول شخص

پلتفرم: پلی‌استیشن ۴، اکس‌باکس وان و رایانه‌های شخصی

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۷/ ۱۹ اکتبر ۲۰۱۸

Call of Duty, بازی Battlefield V, پی سی گیمینگ (PC Gaming), دایس, شرکت الکترونیک آرتس (Electronic Arts)
دایس اهمیت ویژه‌ای برای حضور بانوان در این قسمت داده است.

های هیتلر

جنگ‌جهانی دوم به واسطه مدرن‌تر شدن صنعت جنگ‌افزارها در کنار دست‌آورد‌های متعدد و نوآورانه‌ای که کشورهای درگیر جنگ به آن رسیده بودند از عوامل جذابیت و هیجان انگیز شدن این مقطع از تاریخ شده است. البته، ناگفته نماند که جنگ از وحشتناک‌ترین رویداد های ممکن است و تحت هیچ شرایطی هیچ انسانی خواستار مواجه با همچین پدیده‌ای نیست اما با این حال همین انسان حتی در مواقع جنگ هم مواردی را پدید آورده و به دستآوردهایی می‌رسد که تاریخ همیشه از آنها یاد می‌کند. نیاز به سلاح‌های جدید چه سبک و چه سنگین، چه هوایی و چه زمینی باعث شد تا در جنگ‌جهانی دوم با سلاح‌هایی روبه‌رو شویم که سرآغاز تولدی نو برای این صنعت به حساب بیاید. از همین رو یکی از عوامل جذابیت حضور در این مقطع از تاریخ در میدان‌نبرد ۵ استفاده و روبرو شدن با سلاح‌های به یادماندنی آن دوران است. تانک‌های پیشرفته و فوق قدرتمند نازی‌ها که از جمله مهم‌ترین و معروف‌ترین آنها می‌توان به «پَنزر» یا «تایگر» اشاره کرد. اسلحه‌ها نسبت به جنگ‌جهانی اول دقیق‌تر، سبک‌تر و البته بیشترشان حالت تمام اتوماتیک به خود گرفته‌اند و سلاح‌های تک تیر نیز کمتر شده‌اند. در کنار این نکات حضور در صحرای شمال آفریقا و شمال اروپا از دیگر تاثیرات جنگ‌جهانی دوم بر جذابیت بازی به‌شمار می‌آیند.

Call of Duty, بازی Battlefield V, پی سی گیمینگ (PC Gaming), دایس, شرکت الکترونیک آرتس (Electronic Arts)

 دایس به مانند قسمت قبل تصمیم دارد بخش کمپین یا داستانی را در چند بخش مجزا در این قسمت نیز پیاده کرده و روایت کند. فعلا مدت زمان کلی قسمت داستانی مشخص نشده است اما می‌توان حدس زد که نباید بیشتر از ۷ الی ۸ ساعت تجاوز کند. با این که دایس در قسمت قبلی با بخش بخش کردن روایت داستان تلاش کرد شیوه‌ای جدید را ارائه کند اما همچنان قسمت داستانی بازی ضعیف و از پرداخت مناسبی برخوردار نبود؛ همان نقطه ضعف همیشگی که این مجموعه از آن رنج می‌برد. در این قسمت با توجه به اخباری که از این استودیو به گوش رسیده است، دایس تلاش کرده تا رویداد‌های واقعی اما کمتر دیده شده از گوشه کنار جتگ‌جهانی دوم را روایت کند که قرار گرفتن در نقش یک بانو که پیش‌تر در ویدئو‌ها دیده بودیم هم شامل حال یکی از این رویداد‌های آن دوران است. جزییات زیادی از این قسمت داستانی فاش نشده است اما شخصا امید چندانی به پیشرفت بخش داستانی در این مجموعه ندارم. اما به شدت از اتفاقات واقعی آن مقطع از تاریخ استقبال کرده و مشتاق هستم تا از نزدیک با این وقایع دیدار کنم.

Call of Duty, بازی Battlefield V, پی سی گیمینگ (PC Gaming), دایس, شرکت الکترونیک آرتس (Electronic Arts)
تنوع سلاح‌ها در تیم متحدین.

بخش چند‌نفره

نقطه قوت میدان‌نبرد از ابتدا تا کنون؛ این یک واقعیت است که میدان‌نبرد در ارائه‌ی بخش چندنفره بی‌نظیر است. سرور‌هایی که بعد از گذشت چندین سال همچنان پر است. Battlefield 4 همچنان طرفدار دارد و نبرد در داخل مد‌ها و نقشه‌های بزرگ و زیباش ادامه دارد. زمانی که دایس تصمیم گرفت تا Battlefield را به دوران جنگ‌جهانی اول ببرد، طرفداران این مجموعه نگران شدند که آیا با استفاده از سلاح‌های اولیه‌ و نیمه اتوماتیک آن دوران، اصلا می‌توان از بازی لذت برد یا نه. دایس با مهارت تمام توانست از پتانسیل جنگ‌جهانی استفاده کرده و بالانس را به خوبی در میادین نبرد جا بیندازد. شخصا بعد از صد ساعت بازی در بخش چند نفره Battlefield 1 همچنان طعم خوش حضور در میان هم‌تیمی‌های خود و لذت میدان نبرد را زیر زبان خود می‌چشم. در قسمت جدید دایس همچنان از مد محبوب «کانکوئست» استفاده می‌کند با این تفاوت که این‌بار دیگر امتیازات کسب شده در حین نبرد اضافه نشده و برعکس امتیاز از تیم کم خواهد شد. هرچقدر که تیمی بتواند یک پرچم یا منطقه را تصرف و تحت مالکیت خود نگه دارد امتیاز از تیم حریف کم خواهد شد. تعداد اعضای «اسکواد» (squad) یا گروه است که از پنج نفر به چهار نفر تحلیل یافته است. البته به شخصه از گروه‌های پنج نفره حمایت می‌کنم و به نظرم کم کردن یکی از اعضا زیاد جالب نخواهد بود. اما کلاس انتخابی نیز با تغییرات گسترده‌ای روبرو شده است. مهم‌ترین تغییر این است که همه‌ی اعضا در هر کلاسی توانایی «احیا» (Revive) یا امدادرسانی را خواهند داشت و دیگر مختص کلاس «مدیک» نیست. از طرفی سلاح‌های کلاس مدیک نیز با تغییراتی روبرو شده است. در قسمت قبل اکثر سلاح‌های کلاس «پزشک» با Medic تک‌تیر بودند که در این قسمت جدید سلاح‌های تمام اتوماتیک و چند زمانه نیز در زیرمجموعه کلاس پزشک قرار خواهند گرفت. کلاس‌های اسالت، و ساپورت همچنان به قوت خود باقی مانده‌اند و تنها نام کلاس اسنایپر به Recon در این قسمت تغیر یافته است. از طرفی قدرت شلیک تک‌تیرانداز‌ها در کلاس اسنایپر کاهش یافته و این امر سبب شده است تا هدشات کردن اهداف به مراتب نسبت به نسخه‌ی قبل از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

Call of Duty, بازی Battlefield V, پی سی گیمینگ (PC Gaming), دایس, شرکت الکترونیک آرتس (Electronic Arts)
مطمئنا بارها با این صحنه از نمای بالا روبه‌رو خواهیم شد.

احساس تغییر

حرکت دایس بعد از Battlefield 4 واقعا ایده‌آل و مناسب بود. آوردن مسیر بازی به دوران جنگ‌جهانی اول باعث ایجاد تغییرات بسیار زیادی در تم، اتمسفر، گیم‌‍‌پلی و ماهیت بازی شد. تغییراتی که آن‌قدر مثبت بود که دایس می‌خواهد همین مسیر را با آوردن خط زمانی بازی به جنگ‌جهانی دوم ادامه بدهد. اما چیزی که بیش از پیش قابل توجه است و در نسخه‌ی بتا نیز بسیار به چشم می‌آمد، احساسی است که بازی به مخاطب منتقل می‌کرد. نه تنها خودم بلکه بسیاری از مخاطبین این مجموعه بر این باورند که با این که امکانات و تغییرات بازی در Battlefield V زیبا و چشم نواز هستند اما جو وتاثیری که این نسخه می‌گذارد به مانند قسمت قبلی است و بعد از مدتی بازی کردن انگار که مخاطب در حال بازی کردن Battlefield 1 است. این حس خاص قابل درک است اما اگر سازندگان نتوانند به خوبی فضا و اتمسفر بازی و ماهیت تغییر یافته بازی را به مخاطب منتقل کنند، باید گفت که در این زمینه شکست خواهند خورد. البته دایس بعد از به تست گذاشتن نسخه‌ی بتا و با توجهی که به بازخورد‌ها داشته است سعی در رفع تمامی موارد منفی و گوش‌زد شده دارد تا بتواند بهترین عملکرد خود و به علاوه یک نسخه کامل و لذت‌بخش به مانند Battlefield 1 را ارائه بدهد.

با تمامی توصیفات مثبت و منفی که در طول مقاله به آن اشاره کردیم، یک نکته است که بیش از هر چیزی خودنمایی می‌کند و جا دارد تا در انتهای مقاله به آن اشاره‌ای داشته باشم. بعد از انتشار خبر و اعلام این که این نسخه از عنوان COD بخش داستانی نخواهد داشت و تمام تمرکز سازندگان روی بخش چندنفره خواهد بود، جا دارد به حال وضعیت فعلی صنعت بازی‌های ویدئویی تاسف خورد که هر روز به جای تمرکز به بخش داستانی و سینگل‌پلیر، سازندگان و ناشران برای کسب سود و پول بیشتر در مسیر خطرناک و ناگواری قدم گذاشته‌اند که به هیچ وجه شایسته این هنر هشتم و این دنیای مملو از داستان و هیجان نیست.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر