نقد و بررسی بازی Super Smash Bros. Ultimate
بهطور حتم بسیاری از گیمرهای قدیمی با قهرمانان خیالی بسیاری به خصوص از نینتندو خاطره دارند؛ اما چه اتفاقی میافتاد اگر میتوانستیم این قهرمانها را رو در رو یا در کنار یکدیگر مشاهده کنیم؟ شرکت نینتندو در سال ۱۹۹۹ اولین کراسآور (-Cross Over) خود را در قالب یک بازی مبارزهای به نام «سوپر اسمش براز» (Super Smash Bros) منتشر کرد و توانست به موفقیت بزرگی دست پیدا کند. از آن زمان تاکنون ۴ نسخهی مختلف از این بازی منتشر شده که همهی آنها به خوبی به راه نسخهی اول ادامه دادند. پنجمین نسخه از کراس آور یاد شده با نام «سوپر اسمش براز آلتیمیت» (Super Smash Bros. Ultimate)، پس از مدتها انتظار و هایپهای گوناگون معرفی و عرضه شد. توسعهی آلتیمیت را دو شرکت باندای نامکو (Bandai Namco) و سورا (Sora Ltd) بر عهده داشتند. کارگردانی آن را نیز مشابه با نسخههای قبل ماساهیرو ساکورای (Masahiro Sakurai) انجام داده است. در ادامه با نقد و بررسی بازی Super Smash Bros. Ultimate با دنیای بازی همراه شوید.
جهان روشنایی
بازی در دست بررسی دارای بخشهای بسیار متعددی برای انجام بازی به صورت چندنفره، گروهی و آنلاین است که در ابتدا، حالت داستانی آن بررسی خواهد شد.
در حالت داستانی موجودی به نام گالیم (Galeem) به سرزمین قهرمانها حمله کرده و در یک نبرد کاملاً یک طرفه همهی قهرمانان داستانها را در خود میبلعد. در این مبارزه تنها کربی موفق به فرار میشود و وظیفه دارد همرزمان خود را نجات دهد. از طرفی گالیم نیز با ساخت عروسکهای توخالی و پخش کردن آنها در سرتاسر سرزمینهای باقیمانده، قصد دارد آخرین جبههی مقاومت را نیز نابود کند.
داستان بازی در همین حد ساده است؛ اما اگر علاقه دارید از جزئیات بیشتری در رابطه با نظریههای پشت آن باخبر شوید، میتوانید با کلیک روی این لینک، مطلب «هر دو روی سکه: نبرد نهایی» را مطالعه کنید.
(با توجه به مطرح نبودن بخش داستانی در عنوانی در این سبک، نمره بخش داستان ۰ در نظر گرفته شده و در میانگین کلی نمره بازی لحاظ نشده)
یکی برای همه
در ابتدای حالت داستانی تنها به کربی دسترسی دارید و باید از طریق مبارزه راه خود را به سمت مجسمهی دیگر مبارزها باز کرده، آنها را آزاد کنید. با شکستن طلسم هر یک، شخصیت نجات پیدا کرده علاوه بر حالت جهان روشنایی در دیگر بخشهای بازی نیز در دسترس قرار میگیرد.
در بازی با حجم بالایی از مبارزهها طرف هستید که هر یک قوانین کاملاً متفاوتی دارند و بهنوعی منحصربهفرد هستند؛ به همین دلیل با روند بازی بسیار متنوعی طرف هستید. درمجموع بیش از ۷۰ مبارز در اختیار دارید که بیشتر آنها سبک خاص خود را دارند و حتی در نمونههای مشابه نیز جزئیات حرکتی آنها با هم متفاوت است.
البته باز کردن همهی مبارزهها در کمتر از ۱۰ ساعت (و حتی اگر سریع باشید کمتر از ۵ ساعت) قابل انجام است. هر شخصیتی که در حالت داستانی باز میکنید، در همهی بخشهای بازی در دسترس هستند؛ اما برعکس این مساله صادق نیست، زیرا به غیر زمانهایی که در بخش آنلاین یا داستانی هستید هر چند دقیقه یکی از شخصیتها به صورت تصادفی ظاهر میشوند و اگر شکستاش دهید، در دسترس قرار میگیرند.
برخلاف دیگر بازیهای مبارزهای مانند «مبارزه خیابانی» (Street Fighter) و «مورتال کامبت» (Mortal Kombat) که باید برای هر شخصیت سیل عظیمی از ترکیب دکمههای متفاوت را حفظ میکردید، در آلتیمیت نیازی به این کار ندارید. در واقع دکمهی ضربات معمولی، ویژه، دفاع، پرش و گرفتن حریف برای همه یکسان است؛ بنابراین تنها باید فن اجرا شده توسط هر شخصیت با هر دکمه را به یاد بسپارید. این مساله شما را از سردرگمی بیمورد نجات داده و کمک میکند با سرعت بیشتری با شخصیتهای مختلف آشنا شوید. برای مثال، ترکیب دکمه «B» و جهت بالا برای همه یک کار انجام میدهد و تنها میزان آسیب و شکل آن متفاوت است.
با پیروزی در هر بخش یک اسپریت هم آزاد میکنید که عمق عظیمی به بازی میبخشند. اسپریتها به دو بخش اصلی و پشتیبان تقسیم میشوند. گروه اصلی قدرت شخصیت و حالت مبارزه (تهاجمی، تدافعی و طبیعت) را تعیین میکند و هر یک نسبت به دیگری برتری و نقاط ضعف خود را دارند و با استفادهی مکرر از آنها سطح و قدرتشان افزایش پیدا میکند. هر یک از این اسپریتهای اصلی با توجه به نوعشان از چندین فضای خالی برای جایگذاری نمونههای پشتیبان بهرهمند هستند.
برخلاف اسپریتهای اصلی، نمونههای پشتیبان قابل ارتقا سطح نیستد؛ اما روی قابلیتهای جانبی مانند افزایش یا کاهش قدرت، دفاع، مقاومت در برابر یک عنصر خاص و بسیاری موارد دیگر متمرکز هستند؛ بنابراین، در هنگام انجام مبارزه با توجه به شرایط باید ترکیب مناسب را انتخاب کنید.
برای مثال در زمینی که دکمهی چپ و راست، برعکس عمل میکنند، بهتر است ترکیبی را انتخاب کنید که این اثر را خنثی کند. در مجموع چند صد اسپریت مختلف در بازی وجود دارند. این موضوع عمق بسیار بالایی به بازی میبخشد.
تقویت سطح اسپریتها در حالت عادی بسیار زمانبر است؛ اما با پیشرفت در بازی باشگاهها، مقبرهها یا مکانهایی باز میشوند که به افزایش سریعتر سطح آنها کمک میکنند.
به غیر از تعداد بالای شخصیتها، با نقشهی بسیار بزرگی در بخش داستانی طرف هستید که دسترسی به بعضی از مکانهای آن به اسپریتهای آزاد شده وابسته هستند؛ بنابراین برای تکمیل آن راه بسیاری در پیش دارید.
همه برای یکی
در خارج از حالت داستانی، بخشهای گوناگون بسیاری در اختیار شما قرار میگیرند که انجام آنها به صورت گروهی بسیار لذتبخشتر است. بازی را میتوان هم به صورت آفلاین و هم آنلاین، به صورت گروهی انجام داد که هر یک لذت خاص خود را دارند.
در بخش اسمش (Smash) شما میتوانید به شکلهای مختلفی مانند یک مبارزهی عادی، مبارزه ۳ به ۳ یا ۵ به ۵ انجام دهید یا حتی با جمع شدن حداکثر تا ۳۲ نفر لیگ تشکیل دهید. در هر مبارزه حداکثر تا ۸ نفر میتوانند حضور پیدا کنند و بیش از ۱۰۰ زمین در اختیار کاربران قرار میگیرد. به علاوه میتوان همهی جزئیات بازی مانند زمان، تعداد دفعات لازم برای شکست حریف، سطح جان، شکل مبارزه و بیش از ۱۰ مورد دیگر را تنظیم کند. شاید فکر کنید این سطح از جزئیات باعث خواهد شد روند حضور در بازی کند و حوصله سر بر شود؛ اما برای این مشکل نیز راهحلی وجود دارد و میتوان به سادگی تنظیمات موردنظر را با هر نام دلخواهی ذخیره کرد تا در نوبتهای بعد به سرعت انتخاب شده، بازی شروع شود.
انجام بازی گروهی در کنار دوستان بسیار لذتبخش است، به خصوص که هیچ لگی مشاهده نخواهید کرد و با یک سرگرمی کاملاً روان طرف هستید.
تقریباً همهی حالتهای یاد شده را میتوان در بخش آنلاین نیز پیادهسازی کرد؛ اما این بخش با مشکلات خاص خود همراه است که اصلیترین آن، ضعف سرور و مشاهدهی لگهای متعدد در بعضی مواقع است که جلوی لذت بردن شما را میگیرد. با این حال نینتندو وعده داد با بهروز رسانیهای آینده این مساله برطرف خواهد شد. همچنین، در حالت آنلاین بازیکنان در صورت تمایل میتوانند روی سکو نشسته و تنها به مشاهده بازی بپردازید. مطمئناً مشاهده بازی دیگران به پیشرفت شما نیز کمک خواهد کرد.
البته، بخش آنلاین تغییراتی اساسی را به خود دیده است. برای مثال، به دو بخش For Glory و For Smash که در نسخههای قبل وجود داشتند و به ترتیب برای انجام بازی حرفهای و مرفه آماده شده بودند، دیگر در بازی وجود ندارد.
در عوض شما باید با انتخاب قوانین مورد پسند خود اجازه دهید بازی فرد یا افرادی را برای شما انتخاب کند که قوانین آنها به شما شبیهتر است؛ اما همیشه قوانین و افراد مقابل شما آنطور که دقیقاً میخواهید پیدا نمیشوند و همین مساله دلسردی تعدادی از طرفداران شده است.
پخشکنندهای به نام سوییچ
همانگونه که وعده داده شده بود مجموعهی عظیمی از قطعات موسیقی بازیهای مختلف در بازی وجود دارند که آزادانه میتوان به آنها دسترسی پیدا کرد. همچنین، تعدادی از قطعات موسیقی را نیز میتوان به سادگی از طریق فروشگاه بازی خریداری کرد. به عبارتی بیش از ۲۸ ساعت موسیقی با ارزش برای گوش دادن خواهید داشت که شاید مجموع ارزش هر یک از آلبومهای موجود برای خرید جداگانه بسیار بالاتر از هزینهی ۶۰ دلاری بازی باشد. پس با دست و دل بازی گستردهای طرف هستیم.
از طرفی، میتوانید آلبوم اختصاصی خود را ایجاد کنید و حتی در هنگام تردد در حالتی شبه اسلیپ (Sleep) به شنیدن موسیقیها ادامه دهید. همچنین، باید گفت صداگذاری بازی نیز به بهترین شکل انجام شده است. همهی شخصیتها صدا و جملات مخصوص به خود را دارند. از طرفی فردی که نام شخصیتها را برایتان در هنگام انتخاب میخواند کاملاً رسا است.
در بازی آلتیمیت موتور گرافیکی بازی بهطور کامل تغییر کرده و هماکنون شاهد کیفیت تصویر ۱۰۸۰ و نرخ ۶۰ فریم در ثانیه هستیم. به کمک توان سوییچ و این دستاورد تازه، کیفیت بافتها، تصاویر و محیطها به شدت پیشرفت کردهاند. به علاوه، مبارزات بازی گاهی اوقات بسیار شلوغ و با افکتهای فراوان همراه است؛ اما این موضوع باعث نمیشود در هیچیک از دو حالت خانگی و دستی لگی را مشاهده کنید.
به سوی بینهایت و فراتر از آن
سوپر اسمش براز آلتیمیت یک بازی کاملاً خانوادگی است و با وجود این که محتوای تکنفره بسیار غنی دارد، اصل ارزش خود را در زمان انجام گروهی بازی به نمایش میگذارد. از نظر نویسنده، آلتیمیت علاوه بر طرفداران قدیمی، با رویی کاملاً باز از گیمرهای جدید پذیرایی میکند. این حرف از آن جهت بیان میکنم که اولین بار است یک بازی از این مجموعه را تجربه میکنم. در نهایت، باید گفت سوپر اسمش براز آلتیمیت صدها ساعت گیم پلی خالص و منحصربهفرد را با خود به همراه دارد و با توجه به محتوای دانلودی پیش رو به این زودیها از آن خسته نخواهید شد.
Resolution
Platform: Nintendo Switch – Score: 9.6 out of 10
Super Smash Bros. Ultimate is a perfect fighting game which is more fun to play it with friends and family. SSB.U is a welcoming title in its series to both the fans and the newcomers which has a ton of content and gameplay for everyone.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
عالی…. کلاً اسمش اگه بهترین بازی فایتینگ این نسل نباشه میره تو زمره بهترین فایتینگ های تاریخ
کانتنت و محتوا و نحوه ی تعامل اش با بازیکن لای فایتینگ ها رقیب نداره و به نظر من از حیث طراحی ساختار بازی(نه فقط بخش هنری و گیم پلی و اینا) این بازی یکی از فکر شده تامل برانگیز ترین بازی های ساله
تشکر.
کاملا موافقم بی نهایت انتها داره همون که بیکار میشی میزنیش رو بخش آهنگش هم حتی به شدت لذت بخشه.
مبارزات گروهیش و آنلاینش هم که دیگه جای بحث نداره. با اینکه تاخیرش سر جاشه ولی خیلی بهتر شده نسبت به اولش