نقد بازی MachiKnights -Blood bagos
شرکتهای کوچک و تولیدکنندهی بازیهای ویدئویی مستقل، در عصر فعلی که بسیاری از شرکتها در دام گرافیک و ایدههای تکراری گرفتار شدهاند در حال درخشیدن هستند. این موضوع بهخوبی با عرضه شدن بازیهایی مستقلی که به سادگی امتیاز یا فروش بیشتری به دست میآورند قابل مشاهده است؛ زیرا بسیاری از گیمرهای امروزی از روند تکراری موجود خسته شده به دنبال خلاقیت یا سرگرمی صرف میگردند. یکی از شرکتهای تولیدکننده بازیهای مستقل «CFK» نام دارد که در گذشته مجموعه بازیهای «پسر شگفتانگیز» (Wonder boy) را تولید کرده است. این شرکت به تازگی بازی جدیدی را به نام «شوالیههای ماکی: خون باگوس» MachiKnights -Blood bagos را به صورت انحصاری برای سوییچ عرضه کرده است. در ادامه با آخرین مقالات بازی و نقد بازی شوالیههای ماکی روی نینتندو سوییچ با دنیای بازی همراه باشید. نقد این بازی پس از به پایان رساندن حالت داستانی نوشته شده است.
سلاحهای باستانی
داستان بازی در رابطه با یک نژاد باستانی است که از فناوری پیشرفتهای برخوردار بودند. این نژاد قادر به تولید شوالیههای روباتیکی بودند که توسط انسانها کنترل میشوند. سالها پس از انقراض این نژاد و به فراموشی سپرده شدن فناوری آنها، یک سازمان خرابکار به نام «کِنُس» Kenos تصمیم میگیرد، قویترین سلاح نژاد یاد شده را با نام «باگوس» Bagos احیا کنند.
فرمانروای سرزمینی به نام «بابیلاکا» Babilacca تصمیم میگیرد به منظور مقابله با کنس ۳ سرباز خود را به همراه سه دستگاه از شوالیه روباتیک به میدان جنگ ارسال کند تا بتوانند کنس را متوقف کنند.
داستان بازی هیچگونه پیچیدگی خاصی ندارد و در همین حد خلاصه میشود؛ اما در میانهی هر مرحله، روابط بین سه سرباز مذکور در قالب دستنوشته و گزارشهای مختلف قابلمطالعه هستند. این متنها به شخصیتپردازی شخصیتهای بسیار کمک کرده و حتی در مواردی بار طنز بازی را نیز یدک میکشند.
ارتش تک نفره
بازی شوالیههای ماکی در سبک اکشن نقشآفرینی با زاویه دوربین ایزومتریک یا بالا به پایین عرضه شده است. در ابتدای بازی باید از بین سه شوالیهی یاد شده یکی را انتخاب کنید که هرکدام از قابلیتهای خاص خود برخوردار هستند. یکی از این شوالیهها نزدیکزن بوده و با سلاحهای سرد کار میکند، در مقابل دومین فرد سلاحهای گرم و دوربرد را به کار میگیرد؛ اما شاید سومین شوالیه متفاوتترین آنها به حساب بیاید؛ ماشینی جنگی با ظاهر دایناسور که آتش پرتاب میکند. این نکته قابلتوجه است که شما میتوانید در میانهی بازی و هر زمان که خواستید شوالیهی خود را تغییر دهید.
پس از انتخاب شخصیت باید سلاح او را نیز انتخاب کنید. هرکدام از شخصیتها دارای سه کلاس مختلف سلاح هستند که شیوهی بازی کاملاً متفاوتی را طلب میکنند. مثلاً در مورد شوالیهی دوم، باید بین مسلسل، شات گان و توپ یکی را انتخاب کنید. مسلسل بسیار سریع بوده اما قدرت پایینی دارد و توپ کاملاً برعکس آن است.
پس از انجام تنظیمات، شخصیت موردعلاقه وارد نقشهی بازی میشوید. بازی دارای ۵ سرزمین مختلف است که از مراحل مختلفی تشکیل میشوند. در هر مرحله شما باید در مدتزمانی محدود مأموریت را به سرانجام برسانید. این مأموریتها از کشتن یک نوع دشمن خاص یا نابودی ساختمان متفاوت هستند. هر چند ممکن است تنوع آنها کم به نظر آید؛ اما با توجه به کوتاه بودن مراحل و تنوع نسبی محیطها مشکلی ایجاد نمیشود.
شوالیههای شما در زمین مبارزه دارای سه نوع حمله و دو خط مختلف در رابط کاربری هستند که یکی از آنها سلامتی شما را نشان میدهد. نوار دوم نمایانگر انرژی شوالیه شما است. با زدن ضربات عادی نوار دوم پر میشود و با زدن دو نوع دیگر این نوار خالی میشود. در بالا گفته شد که هر شوالیه سه سلاح مختلف دارد. ضربات ویژهی هرکدام از این تجهیزات کاملاً متفاوت است. برای نمونه با انتخاب مسلسل، ضربات ویژهی شما به دو برابر کردن قدرت آسیب زدن سلاح و پرتاب بمب میانجامند؛ اما اگر توپ را انتخاب کنید، ضربات ویژه، همهی دشمنانتان را که در مقابل شما قرار دارند، نابود میکنند.
متأسفانه ضربات ویژه از دقت مناسبی برخورد نیستند. سازندگان برای سادهتر شدن کار مخاطب، سیستم قفل خودکاری را طراحی کردهاند که باعث میشود، ماشین جنگی شما خود دشمن را هدف گرفته و جهت را تنظیم کند. این موضوع در هنگام مبارزات کمی توی ذوق میزند؛ زیرا بسیار پیش میآید که جهت شلیک شما به سمت دشمنی دیگر تغییر میکند. این مسئله برای ضربات معمولی مشکلساز نیست و حتی شما را هم در مواردی نجات میدهد؛ اما باعث میشود کنترلی روی جهت ضربات قدرتی نداشته باشید و به دفعات آنها را هدر بدهید.
مبارزات بازی مشکل دیگری هم دارد؛ در صورتی که فاصلهی بسیار نزدیکی با دشمن داشته و به آن چسبیده باشید، ضربات شما هیچ تأثیری روی دشمن ندارد. این موضوع به خصوص با توجه به تعداد دشمنان و احتمال گیر افتادن شما در یک گوشه یا محاصره شدنتان میتواند آزار دهنده باشد. به خصوص که ببینید این مسئله برای دشمنان صادق نیست و همهی ضرباتشان به شما برخورد میکند. دشمنان و باسفایتهای بازی تنوع بالایی برخوردار نیستند. با وجود این هر چند مرحله یک بار، نوع جدیدی از آنها به شما معرفی میشود تا جلوی تکراری شدن بازی را بگیرند. با کشتن دشمنان یا نابودسازی ساختمانها پول و الماس به دست میآورید که امکان تقویت شوالیهها را به شما میدهند.
بخش مدیریت مشخصات شوالیه به چهار بخش تقسیم میشود. بخش اول نقش کولهپشتی را دارد که سلاحهای شما را نمایش میدهد تا از میان آنها انتخاب کنید. در بخش دوم میتوانید با استفاده از پولهای جمعآوری شده، قدرت ضربان، سلامتی، امکان زدن ضربهی ویژه (Critical) و تأثیر آن را دارید. نکتهی جالب این است که هیچیک از این چهار مورد حتی پس از صد مرتبه تقویت شدن همچنان امکان بهبود دارند و به نظر میرسد سقفی برای آنها در نظر گرفته نشده است.
در بخش سوم صندوقهایی را میبینید که برای خرید آنها باید از الماسها خرج کنید. مبلغ این صندوقها از ۵۰ تا ۵۰۰۰۰۰ الماس متفاوت است. زمانی که یکی از آنها را میخرید به صورت کاملاً تصادفی سه سلاح جدید در اختیار شما قرار میگیرد تا بتوانید در صورت تمایل از آنها استفاده کنید.
در بخش چهارم شما میتوانید سلاحهای خود را با یکدیگر ترکیب کنید؛ اما این کار به افزایش توان آتش کمک نمیکند، بلکه تنها مشخصات جانبی مانند سرعت شلیک و درصد به دست آوردن پول و موارد اینچنینی را تغییر میدهند که تأثیری کاملاً آشکار در روند بازی دارند؛ اما این ترکیب هزینهای دارد. به ازای به دست آوردن یک قدرت جدید باید ویژگی فعلی و سلاح دوم را دور بیندازید.
همانطور که گفته شد شما در هر نقطهای از بازی میتوانید بین شوالیههای سوییچ کنید؛ اما در این زمان با مشکلی مواجه خواهید شد. شما مطمئناً به یک شوالیه عادت کردهاید و مثلاً پس از ۳۰ مرحله قصد دارید دیگری را امتحان کنید. از آنجایی که آپگریدها روی هر شخص به صورت جداگانه اعمال میشوند و همهی پول خود را روی یک فرد گذاشتهاید، عملاً دو شخصیت دیگر بلااستفاده میشوند، مگر اینکه از جایی به بعد تصمیم بگیرید پولتان را برای آنها خرج کنید.
بازی چهار درجه سختی دارد و با توجه به اینکه در چه حالتی بازی میکنید، هر مرحله بین یک تا چهار ستاره به شما میدهد. همچنین با توجه به درجهای که انتخاب کردهاید میزان جایزه متفاوت است؛ اما این تفاوت اصلاً قابللمس نیست و گاهی اوقات حتی معکوس نیز میشود. برای نمونه مراحلی بودند که با تجربهی آنها در حالت ساده، الماس و پول بیشتری نسبت به سه درجهی دیگر به دست آوردم. این موضوع شاید انگیزه کاربر را برای انتخاب درجات بالاتر از بین ببرد. از طرفی امکان فارم کردن و کسب راحت پول برای تقویت شخصیتها را نیز فراهم میکند.
احساس بار اضافه بودن
بازی شوالیههای ماکی را میتوان به صورت دو نفره نیز انجام داد. در این حالت هر بازیکن یک شوالیه را انتخاب کرده و باید مراحل بازی را با همکاری یکدیگر پشت سر بگذارند و به صورت همزمان برای جمعآوری پول و الماس با یکدیگر رقابت کنند. در این حالت دو بازیکن میتوانند با همکاری یکدیگر و به کارگیری تجهیزات و استراتژی مختلف از یکدیگر حمایت کنند؛ اما صبر کنید مشکلی وجود دارد که باعث میشود هر دو بازیکن از انجام دو نفره بازی دلزده شوند.
همانطور که گفته شد هرکدام از شوالیهها به صورت مستقل تقویت میشوند؛ بنابراین در هنگام انجام بازی دو نفره، اگر همه را یکسان تقویت نکرده باشید، یک نفر بسیار قدرتمند بوده و نفر دوم به شدت ضعیف است. در چنین حالتی فرد قویتر باید به طور پیوسته از دوست خود محافظت کند و نفر دوم هم تنها در حال فرار مشاهده شده و احساس اضافی بودن میکند. این موضوع به طور حتم روی انجام تجربهی باز تأثیر منفی میگذارد. مگر اینکه بخواهید یک بازی جدید را شروع کنید تا هر دو بازیکن و دشمنان در یک سطح قرار بگیرند.
احساس بار اضافه بودن
بازی شوالیههای ماکی توسط آنریل انجین ۴ توسعه داده شده است و در هر دو حالت خانگی و قابلحمل به خوبی عمل میکند. بازی دارای محیطهای مختلفی از جنگلی، برفی، صحرایی و آتشفشانی است که به خوبی پیادهسازی شدهاند و طراحیهای مناسبی دارند. ظاهر و پویانمایی دشمنان نیز شرایط مشابهی دارند و نکتهی مثبت این است که با وجود تعداد افکتهای احتمالی و دشمنان بسیار زیاد در هر صحنه با هیچ افت فریمی مواجه نمیشوید.
موسیقی و صداگذاری بازی نیز به خوبی نقش خود را ایفا کرده و میتوانند هیجان بازی را افزایش بدهند.
فتح دنیای ماشینی
تکمیل بازی شوالیههای ماکی: خون باگوس میتواند بین ۱۰ تا ۲۰ زمان نیاز داشته باشد. هر چند مشکلاتی مانند اثر نکردن ضربات نزدیک ممکن است کمی آزاردهنده باشد؛ اما به خوبی شما و دوستتان را سرگرم کرده، لحظات شادی را برای شما فراهم میکند.
Resolution
Platform: Nintendo Switch – Score: 8 out of 10
MachiKnights -Blood bagos has a simple storyline and there’s no complex about it. music and sounding of this game played a good part that can make your experience more exciting. Even though some problems like when hits are not effective in close distance may be disturbing, but this game can easily entertain you and your friends.
(نقدی که مطالعه کردید، نسخهی منتقدین بازی MachiKnights -Blood bagos بود که توسط ناشر آن یعنی CFK برای دنیای بازی ارسال شده است.)