گیم لهستان vs گیم ایران

در ۱۳۹۸/۰۷/۲۴ , 13:52:32
گیم لسهتان و ایران

در ماه‌های اخیر موج کاذبی از طرف بازی‌سازان بنام ایران و برخی اصحاب رسانه در مقایسه ویدئوگیم ایران و لهستان شکل گرفته‌ است که به زور اصرار دارد گیم لهستان حدود ده دوازده سال پیش چیزی شبیه گیم ایران بود ولی الان خیلی جلوتر است. این موج به این موضوع قائل است که هر دو کشور ایران و لهستان ساخت بازی را از همان موقع شروع کردند و قبل از آن تاریخ چیزی به عنوان بازی سازی نداشتند. در ادامه معتقدین به این نظریه تقصیر را طبق معمول به گردن حکومت و عدم حمایت درست از بازی‌سازی می‌اندازند و خیلی جدی مطمئن هستند که اگر دولت یا نهادهای دیگر حکومت حمایت‌های خودش را مثل اواسط دهه ۸۰ ادامه می‌داد ما الان لهستان بودیم و احتمالاً یکی دو تا شرکت مثل سی دی پراجکت و یازده بیت داشتیم.

برای روشن شدن نحوه حمایت جایی مثل بنیاد بازی‌ها باید بگویم که تا جایی که من یادم هست بنیاد ملی بازی‌ها در سال‌های ۸۴ یا ۸۵ حدود ۲۵۰ میلیون تومان برای حمایت از پروژه گرشاسپ پرداخت کرد. این به غیر از تبلیغات در صدا و سیما و نشریات و بیلبوردهای شهری و پیدا کردن ناشر و فروش بازی به ناشر بود. در آن زمان‌ها با این پول می‌شد یک کارخانه یک هکتاری در و پنجره سازی تاسیس کرد و تمام ماشین‌آلاتش را هم خرید و نصب و راه اندازی کرد.

در ادامه مطلب من سعی کردم با تهیه یک تایم لاین به شما نشان دهم که چرا این عده از بازی‌سازان دارند آدرس غلط می‌دهند و عدم موفقیت ایران و موفقیت لهستان ربط زیادی به حمایت‌های دولتی ندارد. در این تایم‌لاین خواهید دید که نه تنها گیم لهستان از ده سال پیش شروع نشده بلکه بازی‌سازی ایران هم از قدیم‌تر آغاز شده بود.

و باز هم برای بار هزارم می‌گویم که این طور نظریات کذب و آبکی و گول زننده در جامعه‌ای فرصت رشد پیدا می‌کند که رسانه‌اش ضعیف باشد و مثل رسانه‌های ویدئوگیم ما نقد فیفا و سریال هیولا کنند.

قبل از دیدن تایم‌لاین صوت زیر را بشنوید بد نیست. البته متن از صوت دقیق‌تر است.

توضیحات مختصر در باب لهستان و ایران

قبل از فروپاشی ۱۹۸۹

  • در سال ۱۹۵۹ شرکت دولتی Elwro که دولتی است، تاسیس می‌شود و به تولید ابر کامپیوتر و میکروکامپیوتر مشغول می‌شود. این شرکت با فروپاشی شوروی در ۱۹۸۹ و تشکیل جمهوری سوم لهستان تعطیل می‌شود.
  • شرکت دولتی Elwro در ۱۹۶۰ اولین کامپیوتر تحقیقاتی را برای لهستان می‌سازد.
  • در ۱۹۶۲ شرکت Elwro اولین کامپیوتر ترانزیستوری را به تولید انبوه می‌رساند و تا سال ۱۹۶۵ تعداد ۲۵ عدد برای دانشگاه ورشو تولید می‌کند.
  • تلاش‌ها برای ساخت کنسول گیم خانگی از ۱۹۷۰ شروع می‌شود و تا اواخر دهه ۷۰ چند نمونه اولیه تولید می‌شود.
  • ایران در اوایل دهه ۷۰ میلادی تی‌وی گیم می‌سازد. کنسول خانگی‌ای که شبیه ماگناواکس است و ایران فقط کار واردات و مونتاژ آن را انجام می‌دهد. ایران تا امروز هم نه کامپیوتر ساخته نه کنسول نه آی سی نه چیپ.
  • در ۱۹۷۲ همراه با آمریکا و کشورهای اروپای غربی آرکید پونگ به لهستان وارد می‌شود. در همان سال کانکس‌هایی حاوی پین بال و بازی‌های غربی ساخته می‌شود و به شهرهای مختلف سفر می‌کند تا همه با سرگرمی‌های جدید آشنا شوند و از امکانات به طور مساوی برخوردار باشند.
  • بالاخره ساخت اولین کنسول بازی خانگی در کارخانه Elwro در سال ۱۹۷۸ شروع می‌شود و این کنسول به نام Ameprod TVG10 در سال ۸۰ منتشر می‌شود.
  • در سال ۱۹۸۴ تولید متوقف می‌شود و تا آن زمان ۱۰۰ هزار نسخه به فروش می‌رسد. توجه داشته باشید که این دستگاه‌ها تماماً در لهستان و کشورهای بلوک شرق ساخته می‌شدند و دانش ساخت آن‌ها هم بومی بود.
  • در سال ۱۹۷۹ انقلاب ایران پیروز می‌شود و در همان سال ما سفارت آمریکا را تسخیر می‌کنیم.
  • در مارس ۱۹۸۰ انقلاب فرهنگی به منظور پاکسازی دانشگاه‌ها از تفکرات غربی شروع می‌شود و تمام دانشگاه‌های ایران به مدت ۳۰ ماه تعطیل می‌شود.
  • در سپتامبر ۱۹۸۰ ایران با عراق وارد جنگ می‌شود.
  • در دهه ۸۰ شبکه بی بی اس در لهستان وجود داشته و لهستانی‌ها با اروپا و آمریکا توسط این شبکه در تماس مستقیم بودند.
  • اسپکتروم ZX در سال ۱۹۸۲ منتشر می‌شود و احتمالاً در همان سال‌ها به لهستان هم می‌رسد. در آن سال‌ها رادیو لهستان کد به زبان بیسیک از رادیو پخش می‌کند که قابل ضبط کردن و اجرا کردن روی اسپکتروم است. ما در ایران تعداد اندکی اسپکتروم داشتیم که در اواخر دهه ۸۰ میلادی به ایران رسیده بودند.
  • دهه ۸۰ مدیر سی دی پراجکت: در کلاس مدرسه ما از ۳۰ نفر ۷ یا ۸ نفر آمیگا داشتند.
  • دهه ۸۰ مدیر سی دی پراجکت: هر نفر هزار تا (اغراق آمیز) کاست داشت که تویش بازی بود.
  • دهه ۸۰ مدیر سی دی پراجکت: ما به وسیله ارسال نامه‌های کاغذی بازی‌هایی از سراسر اروپا روی کاست می‌گرفتیم. این بازی‌ها در نشریه سینکلر که انگلیسی بود آگهی می‌شد.

 

بعد از فروپاشی ۱۹۸۹ و بعد از اتمام جنگ ایران و عراق

  • در اواخر ۱۹۸۸ جنگ ایران و عراق تمام می‌شود و این تاریخ شروع ورود دوباره صنعت و تکنولوژی به ایران است. کامپیوترهای شخصی، کومودور، آتاری و در ادامه کنسول‌های دیگر بازی وارد ایران می‌شوند. اما هیچ خبری از بازی‌سازی نیست.
  • لهستان در ۱۹۸۹ بعد از فروپاشی به سمت دموکراسی می‌رود و تا سال ۱۹۹۱ این روند تغییرات طول می‌کشد. بعد از ۱۰ سال یعنی ۲ دوره ریاست جمهوری به ناتو می‌پیوندد.
  • در اواخر دهه ۸۰ لهستان ورشکسته بود و به گفته‌ی برخی در اوایل دهه ۹۰ شوک درمانی شد.
  • لهستان برای تغییر آماده بود و بعد از اولین انتخابات آزاد در ۱۹۹۰ به سرعت رشد کرد و به سمت خصوصی سازی رفت.
  • در ۱۹۸۹ اولین گیم‌های تجاری لهستان منتشر می‌شوند. یکی از آن‌ها Robbo بود که برای آتاری ۸ بیتی توسط X Land ساخته و توسط LK Avalon منتشر شد. این بازی که یک اکشن پازل بود، بعداً در آمریکا هم توسط اپیک منتشر شد. توجه داشته باشید که سال ۱۹۸۹ سال فروپاشی شوروی و خلاص شدن لهستان از نظام اقتصادی یکپارچه مرکزی است و اتفاقاً در همین سال اولین بازی‌ها ساخته و منتشر می‌شوند. این موضوع نشان دهنده آن است که پتانسیل ساخت ویدئوگیم در لهستان از قبل وجود داشته است و گویا ابزار و ادوات لازم و سواد و دانش لازم را هم داشته‌اند. فقط نظام تمامیت خواه کمونیستی جلوی کار را گرفته بوده. در جایی هم ذکر نشده که حمایتی از طرف دولت برای ساخت این بازی‌ها انجام شده است و درضمن لهستانی‌ها ظاهراً سنگ بزرگ برنداشتند و از بازی‌های کوچک شروع کردند.
  • در ۱۹۸۹ بازی بلاک آوت منتشر می‌شود که بعداً توسط ناشر آمریکا کالیفرنیا دریمز در جهان پخش می‌شود. این بازی جزو اولین‌ بازی‌های پی سی بود که ما در ایران در اوایل دهه ۹۰ بازی می‌کردیم.
  • در اوایل دهه ۹۰ سی دی به لهستان وارد می‌شود. این در حالی است که ما در ایران حدود ۷ سال بعد سی دی را دیدیم. که خیلی هم گران بود.
  • در اوایل دهه ۹۰ زبان انگلیسی در لهستان زیاد رونق نداشت ولی امروز رونق خیلی بیشتری دارد. این موضوع باعث می‌شود که بازی‌ها بومی سازی بشوند یا نشوند. در ایران هنوز هم انگلیسی رونق خاصی ندارد و این دلیل اصلی تشکیل مارکت داخلی گیم در ایران است چون مردم انگلیسی بلد نیستند.
  • در ۱۹۹۰ لخ والسا اولین رئیس جمهور لهستان با آرای مردمی انتخاب می‌شود.
  • در ۱۹۹۱ اولین مجلس آزاد لهستان با آرای مردمی تشکیل می‌شود.
  • در ۱۹۹۲ مجلس خواستار معرفی تمامی افرادی می‌شود که با پلیس مخفی کمونیست‌ها همکاری کرده‌اند.
  • در ۱۹۹۳ تمام نیروهای نظامی اتحاد جماهیر لهستان را ترک می‌کنند. (پاکسازی تتمه کمونیسم)
  • در ۱۹۹۳ احتمالاً اولین بازی ماجرایی لهستانی به اسم رمز و راز مجسمه توسط تیم دونفره Metropolis Software House ساخته می‌شود.

 

بعد از الحاق به کنوانسیون برن

  • در سال ۱۹۹۴ لهستان عضو کنوانسیون برن می‌شود و قانون کپی‌رایت جهانی را می‌پذیرد. از این تاریخ به بعد بازار سیاه ویدئوگیم تعطیل می‌شود. در نظر داشته باشید که ایران هنوز هم این کنوانسیون را نپذیرفته است.
  • در ۱۹۹۴ سی دی پروجکت به عنوان یک شرکت رسمی تاسیس می‌شود. در ابتدا بازی لوکالایز می‌کند ولی بعداً تولید کننده می‌شود.
  • اولین تلاش‌های بازی‌سازی ایران در سال‌های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵ شروع می‌شود. بازی‌های مثل علی بابا، شکارچی تانک، مرگ شیطان در آن زمان برای سیستم عامل داس ساخته می‌شوند. اما این روند به یکباره قطع شده و با سفارش سازمان‌های حکومتی از حدود ۱۰ سال بعد از سرگرفته می‌شود. در همان زمان هم ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت ارشاد اسلامی روی گیم سرمایه‌گذاری می‌کردند.
  • در ۱۹۹۷ قانون اساسی لهستان اصلاح می‌شود و در این اصلاح مفهوم ملیت از قومیت به مدنیت تغییر می‌کند. مقررات تبعیض و نفرت نژادی ممنوع می‌شود و حقوق اقلیت‌ها تضمین می‌شود. ما هنوز هم در این مورد مشکل داریم. در همین سال در ایران دولت اصلاحات از طرف مردم انتخاب می‌شود.

 

بعد از عضویت در ناتو

  • لهستان در ۱۹۹۹ عضو ناتو می‌شود. قلب پیمان ناتو ماده ۵ آن است که در آن کشورهای امضاکننده توافق کرده‌اند حمله نظامی علیه یک یا چند کشور عضو در اروپا یا آمریکای شمالی را به عنوان حمله به تمامی کشورهای عضو تلقی کنند و به مقابله آن برخیزند. توجه کنید که ایران عضو هیچ پیمان مشابهی نیست فلذا مجبور است هزینه زیادی برای تقویت نیروی دفاعی بکند در صورتی که این بودجه می‌تواند در جای دیگر هزینه شود.
  • در سال ۱۹۹۹ وقایع ۱۸ تیر در ایران اتفاق می‌افتد.
  • سال ۲۰۰۰ اینترنت در ایران به خانه‌ها می‌رسد و در شهرهای بزرگ مردم توانند با اینترنت دایل‌آپ به بقیه جهان متصل شوند. از یکی دو سال قبل شبکه‌های بی بی اس در تهران وجود داشت که بیشتر لوکال بود.
  • در سال ۱۳۸۰ معادل ۲۰۰۱ میلادی سازمان تبلیغات اسلامی دستورات جدیدی از رهبر انقلاب دریافت می‌کند. این دستورات باعث تشکیل موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌شود. تبیان در سال‌های پیش رو جزو اولین نهادهایی است که ویدئوگیم سفارش می‌دهد و روی گیم سرمایه‌گذاری می‌کند.

 

بعد از عضویت در اتحادیه اروپا

  • لهستان در ۲۰۰۴ عضو اتحادیه اروپا می‌شود ولی تغییر پولش به یورو را نمی‌پذیرد که تاثیر زیادی روی اقتصاد می‌گذارد. بازار اروپا به روی لهستان باز می‌شود. بازی‌های لهستان بعد از ۲۰۰۴ با قیمت کشورهای غربی فروخته می‌شود و پولش در لهستان خرج می‌شود که هزینه کار و زندگی در آن‌جا خیلی کمتر از غرب است. یکی از بازی‌سازان بنام لهستان می‌گوید: ما در حال قوی‌تر شدن هستیم چرا که داریم پول غربی در می‌آوریم ولی در لهستان خرج می‌کنیم.
  • بعد از الحاق به اتحادیه اروپا در ۲۰۰۴ تولید ناخالص ملی لهستان هر سال رشد می‌کند به طوری که لهستان به بزرگترین اقتصاد اروپای شرقی و مرکزی بعد از آلمان تبدیل می‌شود. این در حالی است که ایران از ۱۵ سال پیش تا به حال به غیر از مقاطعی کوتاه مدت، همواره پسرفت اقتصادی داشته‌است.
  • در ۱۳۸۴ معادل ۲۰۰۵ میلادی دولت اصلاحات کارش تمام می‌شود و دولت جدید انتخاب می‌شود. در همین سال نشریات ویدئوگیم ایران به صورت جدی کار را شروع می‌کنند و تا حدود ۱۰ سال بعد همه تعطیل می‌شوند.
  • در سال ۱۳۸۵ معادل ۲۰۰۶ میلادی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تاسیس می‌شود. این نهاد هم به محض تاسیس روی گیم سرمایه‌گذاری می‌کند.
  • در سال ۲۰۰۷ ویچر منتشر می‌شود. در همین سال موج دوم بازی‌های ایرانی ساخته می‌شوند. این بازی‌ها بیشتر توسط تبیان سرمایه‌گذاری شده بودند و اساساً قابل بازی کردن نبودند.
  • در ۲۰۰۸ شرکت سی دی پراجکت سرویس توزیع گاگ را تاسیس می‌کند.
  • در ۲۰۱۰ شرکت ۱۱bit تاسیس می‌شود.
  • در ۱۳۸۹ معادل ۲۰۱۰ میلادی گرشاسپ که کلون ضعیفی از گاد آف وار است در ایران منتشر می‌شود.
  • در ۲۰۱۱ باراک اوباما به لهستان سفر می‌کند و دونالد تاسک رئیس جمهور لهستان یک عدد ویچر ۲ نسخه کلکسیونی به او هدیه می‌دهد.
  • در ۲۰۱۱ کافه بازار به عنوان مهمترین مارکت ویدئوگیم و اپلیکیشن موبایلی ایران تاسیس می‌شود.
  • در ۲۰۱۴ شرکت ۱۱bit بازی This War of Mine را منتشر می‌کند.
  • در ۲۰۱۴ نشریات دنیای بازی و بازی رایانه به دلیل مشکلات اقتصادی تعطیل می‌شوند. مجله بازینما هنوز ادامه می‌دهد و بالاخره در ۲۰۱۹ دیگر چاپ نمی‌شود و به سمت دیجیتال شدن می‌رود.
  • امروز شرکت لهستانی ایریس به ۴۰ کشور دارو و محصولات بهداشتی صادر می‌کند.
  • امروز اتوبوس‌های سولاریس لهستان در ۶۰۰ شهر از جمله برلین و پاریس کار می‌کنند.
  • امروز درآمد ناخالص ملی لهستان حدود ۷۰۰ میلیارد دلار و ایران حدود ۱۱۰ میلیارد دلار است.
  • جمعیت لهستان از سال ۱۹۸۰ تا امروز از ۳۵ میلیون به ۳۹ میلیون و جمعیت ایران از ۳۹ میلیون به ۸۱ میلیون نفر رسیده‌ است.

 

من الله توفیق

آرش حکیمی

مهر ۱۳۹۸


38 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

  1. به نظر من هم نبود قانون مشخصی برای کپی رایت میتونه تاثیر منفی بر روند ساخت بازی های AAA داشته باشه, به هر حال هر سرمایه گذاری ای باید با بازگشت سرمایه و سود همراه باشه.وقتی گیمر ایرانی خیلی راحت میتونه تقریبا رایگان اکثر عناوین AAA روز دنیا رو بازی کنه و به این موضوع هم عادت کرده, چرا باید برای عناوین درجه چند ایرانی پول پرداخت کنه؟! ((البته همه گیمرها این نگرش رو ندارن و رایگان بازی کردن بازی ها (حتی بازی های خارجی ) رو درست نمیدونن ولی تعدادشون خیلی انگشت شماره.))
    به نظر من برای بهبود وضعیت گیم ایران حداقل این سه شرط باید مهیا بشه تو کشور :
    ۱ – فکری به حال قانون کپی رایت کرده بشه
    ۲ – سرمایه گذاران چه دولتی چه خصوصی بدون اینکه به فکر بازگشت سرمایه و سود باشن از بازیسان برای ساخت چند عنوان AAA حمایت کنن تا بتونن بازیباز ایرانی به سمت خودشون جذب کنن, و پس از جذب به فکر بازگشت سرمایه و سود باشن( این ریسک باید به جون خریده بشه)
    ۳ – بازیسازان ایرانی سطح خودشون (تخصص و دانش فردی-سخت افزاری و نرم افزاری) رو به سطح بازیسازان خارجی نزدیک کنن حتی اگه نوآوری ای در کار نباشه و فقط تقلید باشه

    ۰۰
  2. ارادت
    به یه بحثی که اشاره نشد بحث الزام قوانین بود برای مثال لهستان یک جامعه ازاد داره و خیلی از محدودیت ها و مسائل مختلف براشون قابل درک و حل شده است اما متاسفانه اینجا به دلیل یک سری قوانین محدودیت کامل توی بحث محتوایی که قراره مخاطب بیینه داریم و همین محدودیت تو بازی سازی و سینما باعث این میشه نشه اونطور که ذهن شخص خالق یک اثر هنری فکر میکنه کار بیرون بیاد. نکته بعدی اینکه ما تو ایران میخوایم همه چیزو دولتی کنیم یا ملی کنیم. همین بنیاد که میگی شما میتونست کارخونه بزنه به نظر من کار بهتری بود تا ساخت پروژه فاجعه ای مثل گرشاسپ و عملا حمایتش به نظر من باید جذب سرمایه گذار خارجی باشه که اونم به خاطر شرایط ما عملا راهش بسته است.

    هنوز مخاطب گیم تو ایران تکلیفش با خودش مشخص نیست و بحث نبود کپی رایت و اینجور مسائل باعث میشه که تمایلی به پرداخت برای یک محصولو نداشته باشن که این باعث میشه هیچ سرمایه گذاری ریسک هزینه کردن برای تولید گیم تو ایرانو قبول نکنه.

    ۶۰
  3. مقاله جذابی بود و یه نکته ای که خوشم اومد این بود که فقط روند تاریخ رو بیان و مقایسه کردی و بدون نتیجه گیری و یا حتی جانب داری اجازه دادی نتیجه نهایی در ذهن خود مخاطب شکل بگیره.

    به نظر منم اگر تصاویر یا لینک بازی ها و کنسول ها رو میذاشتی عالیتر میشد.

    ۷۱
  4. مقاله خوبی بود. اینکه یک رسانه آلترناتیو هم هست (هر چقدر هم ظاهرا طرفدار نداشته باشه) و لزوما کورکورانه همیشه با اساتید بازیسازی هم عقیده نیست، جای امید داره.
    یه عادتی که اساتید دارند اینه که هر جا به نفعشون هست، به تاریخ و واقعیات رجوع می کنن و هر جا به نفعشون نیست به راحتی از روی واقعیات می گذرند و وارد دنیای موازی خودشون می شن.

    فقط نقدی که دارم یه مقدار presentation بهتر، کیفیت بالاتر و کار بیشتر روی مقاله ها هست. مثلا کاش لینک پادکست ها و مقایسه هارو هم می گذاشتی برای ریفرنس.
    برای جذابیت بیشتر هم به نظر من تصاویر با توضیحات از بازی های و کنسول هایی که ساخته بودن هم اگه بگذاری خوبه.

    مرسی.

    ۶۰
    1. سلام
      مرسی از نظرتون. واقعیت می‌خواستم عکس هم اضافه کنم ولی خیلی دیگه طول کشید منصرف شدم.
      نوشتن این طور مطلب راحت نیست و زیاد کار داره.
      ولی موضوع لینک پادکست‌ها رو متوجه نشدم.

      ۱۰
  5. (و باز هم برای بار هزارم می‌گویم که این طور نظریات کذب و آبکی و گول زننده در جامعه‌ای فرصت رشد پیدا می‌کند که رسانه‌اش ضعیف باشد و مثل رسانه‌های ویدئوگیم ما نقد فیفا و سریال هیولا کنند.)

    ?احسنت حرفت کاملا درست هست از زومجی بگیر تا امثالهم و بقیه…که رسما شدن رسانه ی متفرقه سینمایی و … از ستایش و هیولا و نقد رد دد و…بگیر که به درد هیچکس نمیخورد و صرفا نظرات شخصی یک نفر هست که نه تاثیرگذار است و نه مفید جز گرفتن وقت مخاطب هیچ چیزی به دانسته های شخص اضافه نمیکند.
    شخصا حاضرم سالی یکبار مطلب بذارن اما مطالب از اینگونه باشن.فیفا و رد ددو اخبار رو ای جی ان و امثالهم هم میرن.
    نظرمم درمورد صوت و متن مثبته البته پیشنهاد میدم تکیه بیشتر بر محور متن باشه ولی خب قطعا جفت و جور میشه.
    از غلط های املایی هم?

    (در “مارش” ۱۹۸۰ انقلاب فرهنگی به “منظرو” پاکسازی دانشگاه‌ها از تفکرات غربی شروع می‌شود)

    (این “موضوعع” باعث می‌شود که بازی‌ها بومی سازی بشوند یا نشوند.)

    (در ۱۹۹۳ تمام نیروهای نظامی اتحاد جماهیر “لستان” را ترک می‌کنند.)

    (در ۱۹۹۴ سی دی “پروجکت” به عنوان یک شرکت رسمی تاسیس می‌شود. در ابتدا بازی لوکالایز می‌کرد ولی بعداً تولید کننده شد.)

    (در ۲۰۰۸ شرکت سی دی “پروجکت” سرویس توزیع گاگ را تاسیس می‌کند.)
    همینا به چشمم خورد درمورد غلط های تاریخی هم سرچ میکنم.

    (جمعیت لهستان از سال ۱۹۸۰ تا امروز از ۳۵ میلیون به ۳۹ میلیون و جمعیت ایران از ۳۹ میلیون به ۸۱ میلیون نفر رسیده‌است.)

    ?استاد نمیدونی “فرزند بیشتر زندگی بهتر”??

    و در اخر دمتون گرم استاد واقعا مقاله های خوبی مینویسید پرمحتوا و پر ملات ادامه بدید.

    ۷۲

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر