وقایع اتفاقیه
خانه » نقد و بررسی
ایدهی Headliner: NoviNews بسیار جذاب است. تصور کنید سردبیر یک روزنامهی مهم و تاثیرگذار کشوری هستید و مطالبی که چاپ میکنید مستقیما روی وقایع و اتفاقات جاری آن کشور تاثیر مستقیم میگذارد. در چنین منسبی کشور را به کدام سمت پیش میبرید؟ آیا هرچه دولت بگوید درست است و بی قید و شرط از آن حمایت میکنید؟ آیا از قدرت قلم خود سوءاستفاده میکنید و برای برادرتان آگهی تبلیغاتی درج میکنید؟ نظرتان در مورد اصلاحات مراقبتهای بهداشتی و روشهای نوین درمانی چیست؟
تمامی اینها اختیاراتی هستند که در Headliner: NoviNews به عنوان یک سردبیر در اختیار دارید تا جامعه و کشور را طبق نگرش خود سوق دهید. اما واقعا این ایده چقدر توانسته در قالب یک “بازی” ماجراجویی به بار بنشیند؟
با بررسی بازی Headliner: NoviNews همراه دنیای بازی باشید.
بررسی بازی Headliner: NoviNews پس از اتمام چند باره ی خط داستانی بازی (هر بار ۳ ساعت) نوشته شده است.
بازی مستقل (ایندی) Headliner: NoviNews ابتدا در سال ۲۰۱۸ برای رایانههای شخصی منتشر شد و توانست نگاههای بسیاری را به خود جلب کند؛ اکنون پس از گذشت یک سال راه خود را به سوی کنسول های خانگی و سوئیچ باز کرده است. هسته اصلی گیم پلی Headliner: NoviNews از دو بخش تشکیل شده است:
بخش اول درون دفتر روزنامه (محل کار) اتفاق می افتد. بدین ترتیب که با آغاز روز کاری رئیس و مدیرمسئول روزنامه با شما دیدار کرده و نکاتی را پیرامون وضعیت کلی جامعه گوشزد می کند. در این بخش انتخاب دیالوگهای مورد نظر نیز بدون پیچیدگی خاصی صورت میگیرد.
سپس پشت میز کارتان قرار گرفته و لیستی از گزارش های همکارانتان (با موضوعات مختلف که عموما سیاسی و اجتماعی هستند) در مقابلتان قرار میگیرد و با یک کلیک می توانید هر گزارش یا خبر را تایید یا رد کنید. طبیعتا اخباری که به تایید جنابعالی رسیده چاپ میشوند و از این نقطه وارد بُعد دومِ بازی میشوید؛ جایی که پس از یک روز کاری سخت و طاقت فرسا و انــتـخابهای چالش بر انگیز از دفتر کارتـان خارج میشوید تا مسیر دفتر کار تا منزل را پیاده روی کنید.
مکانیزم این قسمت بازی نیز ساده و پیش پا افتاده است:
راه بروید، در طول مسیر با دوستان و همکارانتان دیدار و گفتگو کنید، و عواقب گزارشاتی که دستور چاپ آن را داده اید را در سطح شهر تماشا کنید.
روند بازی و توالی اتفاقات بسیار یکنواخت و خسته کننده هستند. یک فرمول کاملا مشخص و یکسان در ۱۴ روز (۲هفته) کاری تکرار میشود و تنها کوتاهی زمان بازی توانسته از یک فاجعه جلوگیری کند. اما هر چه هست، به نظر میرسد که اتفاقاً روزمرگیهای زندگی واقعیمان نیز همین گونه است.
روزمرگی؛ مفهومی که در Headliner: NoviNews در کنار تمامی چیزهای دیگری که قصد دارد به نمایش بگذارد (که اساسا موضوعات و مفاهـیم سیاسی و اجتماعی هستند) به شدت پررنگ و قوی به پلیر منتقل میشود. گیم پلی یکنواخت Headliner: NoviNews قرابت مفهومی بسیار بالایی با زندگی یکنواخت امروزهی ما دارد.
همانطور که پیشتر اشاره کردم تصمیمات شما در اتفاقات جاری جامعه تاثیر مستقیم میگذارد. اما انتخابهای شما اصلا آسان و سر راست نیستند؛ زیرا همه چیز در دنیای Headliner: NoviNews خاکستری است و هیچ خیر و شرّ مطلقی وجود ندارد. ممکن است احساس کنید سیاست های سختگیرانهی دولت در قبال خارجیها و رنگین پوست ها درست است اما در صورت پیشروی همسو با این آرمان، باعث رنجش خاطر دوستان و برخی نزدیکانتان میشوید. یا ممکن است یک داروی جدید کشف شده باشد که اثرات شگفت آوری دارد اما حمایت از آن بتواند آیندهی شغلی برادرتان بعنوان یک کمدین را به خطر بیاندازد…
Unbound Creations بار تصمیم گیری را به دوش شما میاندازد. حسی که درطول بازی کردن Headliner: Novinews حاکم است تلفیقی از “حسرت” و “کنجکاوی” است. به گفته Unbound Creations این بازی اصلا برای این طراحی شده تا شما چندین و چند بار آن را تجربه کنید تا عواقب امور را با تصمیمات متفاوتتان نظاره کنید. پاسخ من نیز به این پیشنهاد Unbound Creations مثبت است. بله، بازی ارزش تکرار بسیار بالایی دارد و برای ارضای حس کنجکاوی و پاسخ به سوال ریشهای “اگر فلان تصمیم را می گرفتم چه میشد؟” بازی شما را ترغیب به تکرار آن میکند. یک نکتهی دیگر هم اینکه برای هر بار به اتمام رساندن بازی زمان بسیار کوتاهی نیاز است. (چیزی حدود ۲ الی ۳ ساعت) و برای دیدن عواقب تصمیات متفاوتمان نیاز نیست خیلی منتظر بمانیم. این کوتاهی زمان بازی کمک شایانی به تکراری نشدن Headliner: NoviNews نیز کرده است، زیرا درست سر بزنگاه، و همان لحظه ای که بازی به نظر تکراری و غیر قابل بازی میشود یک دور بازی را تمام کرده اید!
کمی درباره ارزش و بُعد تکنیکی / گرافیکی بازی صحبت کنیم. مدل سازی در Headliner: NoviNews در ساده ترین و ابتدایی ترین شکل یک اثر قرار میگیرد. مدلینگ های دو بعدی و یکسری تصاویر ساده که صرفا پشت سر هم به نمایش در میآیند و موضوعی را روایت میکند و پرتره هایی که قرار است حالات درونی شخصیت های بازی را به تصویر بکشاند.
اما آنچه در باب گرافیک Headliner: NoviNews خودنمایی میکند رنگبندی زیبا و وجود پرتعداد اشیاء در تصاویر است که ممکن است در صحنه هایی احساس کنید که در این مورد زیاده روی نیز شده است! تقریبا سعی شده از تمام سطح صفحه استفاده شود تا جای خالی وجود نداشته باشد. در هنگام بازی کردن باید حسابی چشمانمان را خیره و حواسمان را جمع کنیم که چیزی را در گوشه و کنار تصویر از دست ندهیم. این موضوع البته، ایرادی به شمار نمیرود و صرفا به لحاظ زیباییشناسی با اثری شلوغ (از نقطه نظر بصری) مواجه هستیم.
در مورد موسیقی بازی Headliner: NoviNews حرف زیادی برای گفتن وجود ندارد. قطعههای موسیقی رترو و دهه هشتادی هیجان انگیز و زیبایی که در اکثر لحظات بازی شما را همراهی میکند خیلی به بازی و موضوع آن نمیآید و به نظر می رسد صرفا برای این که بازی خیلی بی روح نباشد و از ریتم نیفتد نواخته میشوند! اما کیفیت صداهای محیطی وضعیت متفاوتی دارند و میتواند برایتان سورپرایزکننده باشد. صدای پچ پچ کردن مردم با یکدیگر، صدای آژیرها و حیوانات، خشخش درختان، باد و سایر اصوات فوق العاده زیبا و دوست داشتنی هستند. شاید اگر تیم سازنده کمی دقت بیشتری در انتخاب موسیقی به خرج میداد نتیجه کار از این هم بهتر میشد و این اصوات زیبا به شکل شنیدنی تری در دل موسیقی بازی جای میگرفتند.
مکالمات با شخصیتهای بازی نیز بصورت صامت بوده و صرفا از طریق متن و زیرنویس رد و بدل میشوند که این مورد را نیز به پای مستقل بودن بازی گذاشته و نمره قبولی به آن میدهم.
پشت این ظاهر ساده، این مکانیزم های ابتدایی و گیم پلی ای که شاید متعلق به ۳ دهه پیش باشد، دو نکته وجود دارد که Headliner: NoviNews را اثری مهم و تأمل برانگیز میکند؛ اول – ایدهی ناب و دوم – دغدغهمندی تیم سازنده.
که این دومی ارزش به مراتب بالایی دارد. تکریم قلم ژورنالیست و تاثیرگذاری آن بر احوالات جامعه موضوعیست که پیشتر، کمتر در مدیایی چون بازیهای ویدئویی به آن پرداخته شده بود. Unbound Creations اثری تحسین برانگیز و روشنفکرانه ساخته است و توصیه میکنم اگر از طرفداران بازی های ماجراجویی و یا از خوره های عناوین Indie هستید حتما آن را تجربه کنید.
Resolution
۶.۵/۱۰ :Platform: PC, PS4, Xbox One, Nintendo Switch – Score
While it may be lacking the complex mechanics of it’s peers, Headliner: NoviNews offers an enjoyable and simplified experience. Developer Unbound Creations have created a pleasant experience that despite its shortcomings, is very much worth giving it a chance.
(این بازی براساس نسخه نقد منتقدین که توسط ناشر برای دنیای بازی ارسال شده است، و روی پلتفرم PS4 بررسی شده است)
War Has Changed
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.