بررسی فصل دوم سریال Mandalorian بررسی فصل دوم سریال Mandalorian
در ۱۳۹۹/۱۲/۲۶ , 13:00:34
ژانر اکشن، ماجراجویی
شو رانر جان فاورو
شبکه پخش دیزنی پلاس
رده بندی سنی r
موسیقی لودویگ گورنسن

بررسی فصل دوم سریال Mandalorian

وسترن فضابی با طعم جنگ ستارگان

- میانگین امتیازات متاکریتیک
9 امتیاز دنیای بازی
ژانر اکشن، ماجراجویی
شو رانر جان فاورو
شبکه پخش دیزنی پلاس
رده بندی سنی r
موسیقی لودویگ گورنسن
0
در ۱۳۹۹/۱۲/۲۶ , 13:00:34

سریال ماندالوریان فصل دوم در تمام بخش‌ها کامل‌تر از فصل قبل خود ظاهر می‌شود. سریال ماندالورین فصل ۲ هشت قسمت کم‌نقص را پیشکش هواداران جنگ ستارگان می‌کند. در ادامه با بررسی فصل دوم سریال Mandalorian دنیای بازی را همراهی کنید.

بررسی فصل دوم سریال Mandalorian

سریال «The Mandalorian» یا «ماندالوریان»در سال ۲۰۱۹ از شبکه اینترنتی دیزنی پلاس، به عنوان یک پرچم‌دار، پخش خود را آغاز کرد و از همان ابتدا توانست توجه خیلی از هوادران مجموعه جنگ ستارگان را به خود جلب کند. حتی افرادی که هیچ شناختی هم از دنیای جنگ ستارگان نداشتند، بسیار از دیدن فصل اول لذت بردند و به معنی واقعی کلمه سرگرم شدند. اما چه عواملی باعث محبوبیت فصل اول شد؟

فصل دوم سریال Mandalorian
در سریال ماندالوریان فصل ۲ نقاط قوت سریال بیشتر به چشم آمدند، داستان اصلی جذاب‌تر و شخصیت‌پردازی‌ها کامل‌تر شده است.

«جان فاورو» و «دیو فلونی» خالقان  سریال ماندالوریان در فصل اول داستان خود را در این دنیای عظیم بیان کردند و از تمام کلیشه و داستان‌های تکراری جهان غنی جنگ ستارگان فاصله گرفتند. در کنار تازه و جذاب بودن داستان، شخصیت‌پردازی نیز در سطح بسیار بالایی قرار داشت. دو شخصیت اصلی داستان یعنی «مندلورین» و «بیبی یودا» آنقدر شخصیت‌پردازی خوبی در فصل اول داشتند که دل کندن از این دو بسیار سخت بود.

شخصیت مندو را «پدرو پاسکال» بازی می‌کند. بازی‌های خوب او را ما در سریال های «Game of thrones» و «Narcos» به یاد داریم. بازی او در نقش مندو جزو نقاط قوت سریال محسوب می‌شود و کاملا مخاطب را با خود همراه می‌کند. مندلورین از همان ابتدا برای مخاطب به صورت کامل معرفی می‌شود و با این که چهره او را نمی‌بینیم اما کاملا می‌توانیم با او همزاد پنداری کنیم. خالقان سریال کار عظیمی در شخصیت‌پردازی انجام داده‌اند. وقتی مخاطب بتواند چهره شخصیت را ببیند می‌تواند ارتباط نزدیک‌تری با شخصیت بگیرد اما در اینجا ما فقط از خصوصیات اخلاقی مندلورین آگاه می‌شویم و رفتار او با اطرفیانش را به تماشا می‌نشینیم. در همین راستا بعد از دیدن چند قسمت ابتدایی دیگر نیازی به دیدن چهره مندو نداریم. او به مرور هویت اصلی خود را به مخاطب نشان می‌دهد. کم کم با او رفیق می‌شویم و دل به ماجراجویی‌هایش با بیبی یودا می‌دهیم.

در ادامه‌ی بررسی فصل دوم سریال Mandalorian باید بگوییم که بیبی یودا نیز دیالوگی ندارد اما با چهره بامزه خود از همان ابتدا در قلب خیلی از ما نفوذ می‌کند و لحظات بامزه و خنده‌داری را می‌آفریند. خالقان ماندالوریان ثابت کردند که برای شخصیت پردازی نه نیاز به دیدن چهره هست نه شنیدن دیالوگ، فقط کافی است خود نویسنده، شخصیت را باور کند و این باور را به مخاطبان انتقال دهد.

بررسی فصل دوم سریال Mandalorian
بیبی یودا در فصل ۲ دوم سریال ماندالوریان نیز دیالوگی ندارد اما با چهره بامزه خود از همان ابتدا در قلب خیلی از ما نفوذ می‌کند و لحظات بامزه و خنده‌داری را می‌آفریند.

در بررسی فصل دوم سریال Mandalorian نقاط قوت سریال بیشتر به چشم آمدند، داستان اصلی جذاب‌تر و شخصیت‌پردازی‌ها کامل‌تر شده است. در انتهای فصل اول دیدیم که مندو با ارتباط نزدیکی که با بیبی یودا برقرار کرد، تصمیم گرفت او را به هم نوعانش یعنی جدای‌ها برساند تا مطمئن شود که جای او امن خواهد بود. روند تغییر شخصیت مندو بسیار محسوس شکل می‌گیرد؛ او از یک جایزه‌بگیر ساده و مغرور به یک قهرمان خوش قلب تبدیل می‌شود که برای رسیدن به هدفش، خطرهای زیادی را به جان می‌خرد. ضد قهرمان داستان «ماف گیدئون» (با بازی جیانکارلو اسپوزیتو) است. پیش از این او را در نقش گاس فرینگ در سریال «Breaking bad» دیده بودیم. او سعی دارد از طرف امپراطوری، بیبی یودا را تصاحب کند تا قدرت‌های نیروی مقاومت و جدای‌ها را محدود کند. مانند داستان اصلی مجموعه جنگ ستارگان جدال بین خیر و شر اتفاق می‌افتد اما این بار قهرمان داستان یک جدای نیست و یک مندلورین جایزه بگیر و متعهد است.

فصل ۲ دوم سریال ماندالوریان طوفانی آغاز می‌شود، قسمت اول، در یک داستان فرعی، ما با شخصیتی به اسم کاب ونت آشنا می‌شویم. «تیموتی اولیفنت» را بارها در سریال های وسترن به عنوان یک کلانتر دیده‌ایم. شخصیت او یک کهن الگوی کلاسیک وسترن است. در این قسمت نیز نقش کلانتر را بازی می‌کند و با مندو برای شکار یک هیولا همکاری می‌کند. دیدن این شکار به غایت جذاب است؛ به طوری که لحظه‌ای نمی‌توان چشم از سریال برداشت. المان‌های فیلم وسترن به وضوح در این قسمت دیده می‌شود و طرفداران این ژانر از این قسمت لذت کافی را خواهند برد. لحن کلی سریال مندولورین، به شکل ویژه‌ای وسترن است، اما در قسمت اول «The Marshal» چیزی شبیه به وسترن اسپاگتی را شاهد هستیم.

در این مسیر ماجراجویانه چالش‌های زیادی بر سر راه مندو و بیبی یودا قرار می‌گیرد. هر قسمت این مجموعه از داستان‌های فرعی تشکیل شده است. جالب است که با بررسی فصل دوم سریال ماندالورین در می‌یابیم که در این داستان‌های فرعی مندو در آن ماموریت‌هایی دریافت می‌کند و مانند ساختار یک بازی ویدیویی فارغ از داستان اصلی مشغول ماموریت‌های مختلف می‌شود و در ازای آن ماموریت‌ها، پول و سلاح‌های جدید به دست می‌آورد. حتی در فصل اول شاهد این بودیم که او قادر به ارتقاء لباس و سلاح‌های خود نیز هست.

نقد فصل دوم سریال The Mandalorian
سریال mandalorian فصل ۲ از لحاظ فنی در هر قسمت خود به مانند یک فیلم سینمایی بلاک‌باستر هالیوود عمل می‌کند.

در ادامه بررسی سریال ماندالوریان در می‌یابیم که مراحل فرعی با وجود اینکه سرگرم‌کننده هستند اما گاهی زیاد از حد می‌شوند و ما را از مسیر اصلی داستان جدا می‌کنند. این داستان‌های اپیزودیک سرعت روایت قصه اصلی را به شدت کم می‌کنند. کمتر داستان فرعی در سریال ماندالورین فصل ۲ وجود دارد که ما بین آن به قصه اصلی نیز اشاره شود. از معدود قسمت‌هایی که مندو به ماموریت فرعی می‌رود و جدا از انجام کار‌های فرعی داستان اصلی نیز به خوبی جلو می‌رود، قسمت پنج همین فصل دوم به نام «The Jedi» است. یکی از بهترین قسمت‌های فصل دوم که در آن شاهد حضور «آسوکا تانو» به عنوان یک جدای هستیم. برای مخاطبانی که با جهان جنگ ستارگان آشنایی ندارند این قسمت یک موهبت است. در این قسمت تا حدودی با جدای‌ها آشنا می‌شویم، اهداف و ارتباط آنها با بیبی یودا برای مخاطبان روشن می‌شود. همچنین متوجه نام اصلی بیبی یودا نیز می‌شویم.

فصل ۲ دوم سریال ماندالوریان به هیچ وجه از ریتم نمی‌افتد و همواره برای مخاطب جذاب باقی می‌ماند. اما چالش‌هایی که بر سر راه این دو قرار می‌گیرد خیلی نمی‌تواند ما را نگران و غافلگیر کند. زیرا می‌دانیم که این قسمت‌ها داستان فرعی را پیش می‌برند و قرار نیست اتفاق ناگواری برای مندو و بیبی یودا رخ بدهد. ما منتظریم می‌نشینیم تا قسمت‌های نهایی این فصل از راه برسند تا با سرنوشت این دو همراه شویم. همین موضوع باعث شده که یک سری از قسمت‌های سریال ماندالورین فصل ۲ و همچنین فصل قبل اضافی به نظر برسند و این فکر در ذهنمان خطور کند که این قسمت‌ها به جای پیش بردن داستان فقط سعی در سرگرم کردن مخاطبان با جلوه‌های ویژه را دارند.

با بررسی سریال ماندالوریان در می‌یابیم که شاید به جای این همه قسمت‌های فرعی صرفا سرگرم‌کننده، بیشتر به شخصیت‌های جهان جنگ ستارگان پرداخته می‌شد و داستان اصلی منسجم‌تر پیش می‌رفت، با اثری بی نقص‌تر مواجه می‌شدیم. اما باز هم این نکات چیزی از ارزش‌های این سریال کم نمی‌کند. هرچقدر که به انتهای فصل نزدیک می‌شویم ارتباط احساسی بین مندو و بیبی یودا عمیق‌تر می‌شود و یک رابطه پدر فرزندی شکل می‌گیرد.

بررسی فصل دوم سریال Mandalorian
داستانهای فرعی سریال ماندالورین فصل ۲ با وجود اینکه سرگرم‌کننده هستند اما گاهی زیاد از حد می‌شوند و ما را از مسیر اصلی داستان جدا می‌کنند

خطر اسپویل: دو بند آتی مطلب بررسی فصل دوم سریال Mandalorian داستان قسمت انتهایی قصل دوم سریال مندلورین را لو می‌دهد؛ در صورتی که به هر نحوی نمی‌خواهید تا داستان سریال ماندالورین فصل ۲ جذابیت خود را برای شما از دست بدهد، از مطالعه‌ی دو بند آتی نقد فصل دوم سریال The Mandalorian بپرهیزید.

در قسمت هفتم سریال مندلورین فصل ۲، ما برای دومین بار چهره واقعی مندو را می‌بینیم. مندویی که هیچگاه نقاب خود را به خاطر رسم فرقه‌ی مندلوری‌ها برنمی‌داشت، این بار برای نجات جان بیبی یودا از تمام رسم و رسوماتی که تا اینجای سریال دست و پای او را بسته بودند گذشت. ما وقتی چهره مندو را می‌بینیم یک احساس آشنا سراغمان می‌آید. انگار او را مدت‌ها است که می‌شناسیم و چهره‌اش را برای خود بارها در ذهن‌مان با توجه به خصوصیات اخلاقی‌اش تجسم کردیم. صورتی مهربان و زخم خورده که حال با تمام وجود برای نجات بیبی یودا که در دستان گیدئون گرفتار است تلاش می‌کند. او در قسمت آخر سریال به اسم نجات «rescue»، با «بوبافت»، «بو کاتان» و «دین» گروه مندولوری‌های خود را تشکیل می‌دهد و برای نجات بیبی یودا دل به دریا می‌زند. در این مسیر پر هیاهو و اکشن بارها زمین می‌خورد اما با عشق و ایمان درونی‌اش، به مسیر خود ادامه می‌دهد.

در قسمت نهایی سریال ماندالورین فصل ۲ که بهترین قسمت کل سریال نیز است، شاهد نبرد رو در روی مندو با گیدئون هستیم. گیدئون با دارک سیبر خود قصد نابودی مندو را دارد اما در این امر ناکام است. تمام اتفاقات مهم کل سریال را بصورت یک‌جا شاهد هستیم. سازندگان سریال ماندالوریان سوپرایز ویژه‌ای برای طرفدارن جنگ ستارگان در این قسمت ترتیب داده‌اند. سر بزنگاه که مندو و یارانش به همراه بیبی یودا جان‌شان در خطر بود سر و کله لوک اسکای‌واکر(جدای و منجی دنیای جنگ ستارگان) پیدا می‌شود و آنها را نجات می‌دهد. سکانس احساسی بسیار خوبی هم هنگام خداحافظی بیبی یودا با مندو شکل می‌گیرد که تاثیر گذار است. او نقاب خود را برمی‌دارد تا بیبی یودا صورت او را برای اولین بار و شاید آخرین بار ببیند. کسی که تا اینجا از جان او به خوبی محافظت کرده و به مانند یک پدر حامی او بوده است. این ماجراجویی دونفره در نهایت بعد دوفصل به پایان می‌رسد و ناخوداگاه اشک از چشمانمان سرازیر می‌شود. اسکایواکر به همراه بیبی یودا می‌روند و ما را چشم انتظار فصلی هیجان‌انگیزتر از این فصل می‌گذارند. زمان پخش فصل دوم سریال ماندالوریان به اکتبر ۲۰۲۰ بازمی گردد اما اخیرا اعلام شد که پس از سریال mandalorian فصل ۲، فصل سوم این سریال در سال ۲۰۲۲ پخش خواهد شد.

پایان اسپویل فصل دوم سریال Mandalorian

بررسی فصل دوم سریال Mandalorian
یکی از بهترین قسمت‌های سریال ماندالورین فصل ۲ که در آن شاهد حضور «آسوکا تانو» به عنوان یک جدای هستیم، قسمت پنج به نام «The Jedi» است

در ادامه‌ی نقد فصل دوم سریال Mandalorian موسیقی متن هم در فصل دوم روح تازه‌ای به کلیت فصل دمیده و مانند فصل اول از کیفیت بالایی برخوردار است. «لودویگ گورنسن» که جایزه‌ی امی را به خاطر فصل اول مندلور گرفت، اکنون نیز خوش می‌درخشد و حس و حال شخصیت‌های داستان را به خوبی نمایان می‌کند. بگذارید اشاره‌ای به جلوه‌های ویژه بی‌نقص این فصل هم بکنم. دیزنی خرج زیادی برای تکنولوژی جدید خود کرده و به خوبی این تکنولوژی را به رخ می‌کشد. بدون تردید بهترین جلوه‌های بصری تاریخ سریال‌های تلویزیونی را شاهد خواهید بود. سریال ماندالورین فصل ۲ از لحاظ فنی در هر قسمتش به مانند یک فیلم سینمایی بلاک‌باستر هالیوود عمل می‌کند. باید برای این همه جاه‌طلبی در این زمینه، دیزنی را ستایش کرد. امیدواریم این شبکه به این رویکردش در آینده نیز ادامه دهد و شاهد آثار دیدنی دیگری در این شبکه باشیم.

فیلم‌برداری سریال مندلورین فصل ۲ نیز مانند فصل اول بسیار باشکوه است. تصاویر و شات‌های چشم‌نوازی را از سیاره‌های مختلف در این فصل شاهد هستیم. در نهایت سریال مندلورین یک سریال سرگرم‌کننده و پرهیجان است، فرقی نمی‌کند که طرفدار جهان جنگ ستارگان باشید یا نه، حتما از دیدنش لذت خواهید برد.


اخبار مرتبط

تمورا موریسن برای بازی در نقش شخصیت بوبا فیت به گروه بازیگران سریال ماندالورین فصل ۲ اضافه شد.

به نظر می‌رسد که تعداد شخصیت‌هایی که از دنیای Star Wars در سریال ماندالورین فصل ۲ حضور خواهند یافت، در حال افزایش است. امروز در جدیدترین اخبار سینما و تلویزیون مطلع شدیم که تمورا موریسن قرار است در فصل جدید از سریال شبکه دیزنی پلاس حضور یابد و به ایفای نقش بپردازد. طبق گزارش هالیوود ریپورتر، موریسن نقش مندولورینی به نام بوبا فیت که در سه گانه اول از فرانچایز Star Wars حضور داشت را ایفا خواهد کرد.

تمورا موریسن سابقه حضور در فرانچایز Star Wars را در کارنامه دارد؛ وی در قسمت دوم از پیش درآمد‌های جنگ ستارگان یعنی Star Wars: Episode II – Attack of the Clones نقش جنگو فیت را که الگوی ژنتیکی کلون‌های Clone Army برای Galactic Empire محسوب می‌شد، ایفا کرد. البته جنگو فیت توسط شخصیت میس ویندو با بازی ساموئل جکسون در جریان نبرد Geonosis به قتل رسید و در ادامه فرزند کلون شده وی با پیدا کردن کلاه خودش تبدیل به بوبا فیت در سه گانه اصلی شد.

در کنار بوبا فیت، آسوکا تانو از انیمیشن سریالی Star Wars: The Clone Wars هم در سریال مندلورین فصل ۲ حضور خواهد داشت و بازیگر فیلم Zombieland: Double Tap یعنی رزاریو داوسن هم نقش این شخصیت را ایفا خواهد کرد. در این بین، رابرت رودریگز و پیتون رید به افرادی چون دیو فیلونی، ریک فاموییوا، کارل ودرز و جان فاورو برای کارگردانی اپیزود‌های فصل دوم مندولورین، اضافه شدند.

در فصل اول از سریال The Mandalorian بازیگرانی چون پدرو پاسکال در نقش مندولورین، جینا کارانو در نقش یک Rebel Shock Trooper سابق به نام کارا دون، جیانکارلو اسپاسیتو، امیلی سووالو، کارل ودرز، امید ابتهی، ورنر هرتساگ و نیک هاتل حضور یافته و به ایفای نقش پرداختند.

امیدواریم که از مطالعه‌ی مطلب نقد و بررسی فصل دوم سریال ماندالورین لذت برده باشید. نظر شما در مورد سریال ماندالورین فصل ۲ چیست؟ آیا سریال ماندالوریان فصل دوم را دیده‌اید؟ نظر خود را در قسمت کامنت‌های سایت با ما در میان بگذارید.

نکات مثبت

شخصیت‌پردازی مندو و بیبی یودا

جلوه‌های بصری

فیلمبرداری

موسیقی متن

نکات منفی

داستان های اپیزودیک به داستان اصلی لطمه وارد میکند

امتیاز دنیای بازی 9 شگفت‌انگیز
اتابک سلیمی زاده

علاقه مند به بازی، سینما و کتاب

Star WarsThe Mandalorian
سینما و تلویزیون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 
مقالات بازی بیشتر
چند رسانه ای بیشتر