خانه » اخبار بازی به عقیده برخی توسعهدهندگان، تفاوت قدرت GPU پلی استیشن ۵ و ایکس باکس Series X بسیار ناچیز خواهد بود × توسط میلاد یزدی در ۱۳۹۹/۰۲/۲۴ , 15:00:37 0 چارلز مارکولیم بنیانگذار استودیو Coffee Addict معتقد است که قدرت GPU پلی استیشن ۵ و ایکس باکس Series X در عمل تفاوت ناچیزی خواهند داشت. با دنیای بازی همراه باشید. پس از معرفی کامل سختافزار PS5، این روزها بحث و جدلها در مورد قدرت سختافزاری و ترافلاپس (teraflops) و اینکه کدام یک از کنسولهای نسل بعد نسبت به دیگری برتری دارد، بسیار داغ است. توسعهدهندگان مختلف نیز هر کدام نظرات و ایدههای خود را در مورد دو کنسول نسل نهم بازیهای ویدئویی دارند. اگرچه که سختافزار کنسول ایکسباکس Series X از نظر عددی و روی کاغذ، مقدار ترافلاپس بیشتری را دارد، اما آیا این ویژگی در عملکرد ایکسباکس، تفاوت فاحشی را ایجاد میکند؟ آیا کنسول پلیاستیشن ۵ و ایکسباکس Series X تفاوت چشمگیری خواهند داشت؟ برای پاسخ به این پرسشها اجازه دهید تا از نقطهای ساده آغاز کنیم. برای شروع باید بدانیم که FLOPS برگرفته از عبارت Floating Point Operation per Second و به معنای عملیات ممیز شناور بر ثانیه است. در واقع ترافلاپس یکی از اساسیترن مقیاسهای سنجش قدرت یک پردازنده گرافیکی است. البته که بازدهی یک پردازنده گرافیکی بهطور کامل مرتبط به مقدار ترافلاپس آن نیست. اما به هر حال عدد ترافلاپس، فاکتور مهمی در قدرت GPU به حساب میآید. به هر صورت بسیاری از توسعهدهندگان بر این باور هستند که تفاوت چندانی در کنسولهای نسل بعدی وجود نخواهد داشت. دستکم این اختلاف در سالهای اولیه نسل نهم بازیهای ویدئویی و عناوین Multiplayer اصلاً محسوس نخواهد بود. یکی از توسعهدهندگانی که این عقیده را دارد، چارلز مارکولیم (Charles Marcolim) بنیانگذار استودیو بازیسازی Coffee Addict و طراح بازی ماجراجویی Hazel Sky است که برای عرضه در میانههای سال ۲۰۲۰ برنامهریزی شده است. مارکولیم در مصاحبه اخیر خود با وبسایت GamingBolt در مورد قدرت GPU پلی استیشن ۵ و ایکس باکس Series X صحبت کرد. وی با بیان اینکه مقدار ترافلاپس پلیاستیشن ۵ عدد ۱۰.۲۸ و برای ایکسباکس Series X 12 است، گفته که از نظر او، تفاوت بسیار ناچیز است و هر عدد ترافلاپس بالای ۱۰، رویایی خواهد بود. به نظر من، تفاوت حداقلی است. ما همیشه در هنگام توسعه بازیها به سختافزارهای ضعیف رایانههای شخصی فکر میکنیم و تلاش میکنیم تا بازی روی آن سیستمها نیز بهینه اجرا شود.در واقع هر عدد ترافلاپس بالای ۱۰ برای ما رویایی است. مارکولیم در ادامه اضافه کرد که در واقع قدرت خام و روی کاغذ سختافزار کنسولها تفاوت زیادی ایجاد نمیکند. بلکه سیاستهای متمرکز بر نرمافزار مجموعه مایکروسافت مانند استودیوهای فرستپارتی و مستقل با کیفیت بالا، شاید بسیار مهمتر باشد. من فکر نمیکنم قدرت واقعا مهم باشد. اگر مهم بود، کنسول نینتندو سوییچ انقدر موفق نمیشد. احساس میکنم استودیوهایی که مایکروسافت خریده است و در حال توسعه بازیهای AAA و مستقل هستند، نشان هایی از عملکرد خوب این سختافزار در نسل بعد باشد. تا فقط قدرت خام پردازشگر گرافیکی. به هر شکل باید دستکم تا پایان سال جاری میلادی منتظر ماند تا کنسولهای نسل بعدی صنعت بازیهای ویدئویی عرضه شود. آن زمان قطعاً میتوان اظهار نظر دقیقتری انجام داد. نظرات خود را در مورد قدرت GPU پلی استیشن ۵ و ایکس باکس Series X با دنیای بازی به اشتراک بگذارید. نویسنده میلاد یزدی I do Game شرکت سونی (Sony)شرکت مایکروسافت (Microsoft) لینک منبع دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخبرای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.