دوک بد شانس!
دوک بدشانس!
پس از این که نمرات فوق العاده عالی و در خور دوک و آن نمره ی برازنده ی صفر از سایت ۱UP را دیدم ؛ بیش از پیش مشتاق امتحان کردن این بازی شدم. بیش از همه میخواستم ببینم این بازی چه دارد ، چه بلایی سر دوک آمده است که به این بدبختی افتاده! خیلی زود فهمیدم که دوک بدشانسی آورده است. یک بدشانسی بزرگ دوک را به مخمصه ای چنان مهلک انداخته است که سازندگان با خود چنان فکر می کنند که صحنه های اونجوری (!) و ۴ تا تیکه ی بی مزه و هورمون استروئیدی می تواند دردی از دوک دوا کند. ظاهرا از یاد برده اند که دوک می خواد یک قهرمان باشد. فراموش کرده اند که دوک کسی است که می خواد بهترین باشد و دوست دارد همیشه این مقام را در اختیار داشته باشد. و به واقع دوک نه به خاطر شیطنت های بی موقع و بی کله بودن و پر زور بودن و حتی آن چیزناجور ها که همه شان از دیرباز با دوک همراه بوده اند معروف شده است و نه به خاطر گرافیک خارق العاده یا چیز دیگر. دوک به واسطه ی اکشن ناب و آزادی عمل نسبی در محیطی زیبا و پرجزئیات (حتی در همان بازی های قدیمی که پیکسل ها به اندازه ی حبه قند بودند!) و درب و داغان کردن آدم فضایی ها به قهرمانانه ترین نحو ممکن دوک شده است. آن چیزی که دوک داشت ، یک گیم پلی بی نقص بود که به لطف Gear Box و دوستان (!) آن هم به فنا رفت. البته آن سبک و سیاق قبل را تا حدودی حفظ کرده و به قول خودشان به دوک قبلی وفادار مانده ، اما من از قول همه ی گیمر ها می گویم که دوک مُرد! دوکی که خیال می کنید وفادار مانده به آن چیزهای قشنگ آن دوران دوست داشتنی ، اکنون در مقبره ای در زیر خروار ها خاک آرمیده است!
دوک بد ذات!
این بازی داستان مشخصی ندارد ، اساساً یک روند پیوسته و دارای آغاز و پایان وابسته به شخصیت و یا مخاطب در کار نیست. قصه ی خاصی هم برای مخاطب تعریف نمی کند ، تنها یک مقدمه ی کلیشه ای دارد که آغاز سلسله اتفاقاتی است که پیش آمدن آن ها داستان بازی و مواجهه ی دوک با آن ها به عنوان حلال مشکلات روند بازی را تشکیل می دهند. اگر به بطن این اتفاقات وارد شویم در خواهیم یافت که با خلق و خوی تعیین شده برای دوک هم خوانی دارد. اکثر این اتفاقات بر پایه ی قهرمان بازی های دوک پی ریزی شده اند. خلق و خوی ناجور دوک بهانه ای به دست سازندگان داده است تا این اتفاقات و حوادث را آغشته به صحنه های اونجوری و … کنند! همچنین اکثر مواقع ظهور دوک به عنوان قهرمان برای نجات افراد از بد حادثه است. به عنوان مثال نجات آن زن بیچاره و غمگین آویزان در آسانسور معلق در هوا که بسیار هم وحشت زده است و فقط و فقط به یک ناجی قوی هیکل و معروف مثل دوک نیاز دارد و یا حمله ی ناگهانی فضایی های بد ترکیب به اتاق دوک و آن دوقلوهای بیچاره که دست به دامان دوک می شوند تا جانشان را نجات دهد.
از طرفی این اتفاقات به خوبی طراحی شده اند و مجموعه ی کنش ها و واکنش ها به خوبی حس قهرمان بودن را منتقل می کند. از طرف دیگر این اتفاق ها به صورت نامتوازن پشت سر هم قرار گرفته اند و در نتیجه در نگاهی کلی اصلا به چشم نمی آیند چه برسد به این که این حوادث بخواهند هسته ی اصلی داستان بازی را تشکیل دهند و دوک را قهرمان قهرمانان جلوه دهند!
در کل بخش داستانی بازی متوسط رو به پایین است و طبق عادت باید نمره ای در حدود ۴ و ۵ به آن داد. اما چون تاثیر داستان در یک بازی مانند دوک زیاد نیست ، نمره ی من به این بخش از بازی ۶ است.
دوک بد قیافه!
اگر دلتان را به گرافیک دوک با این حال وخیمش خوش کرده اید ، باید گفت که انتظار یک گرافیک استاندارد با بافت های با کیفیت و طراحی خوب و همچنین نورپردازی متوازن و کار شده را از این بازی داشتن ، انتظار بیهوده ای است.
دوک در این بخش هم بد ظاهر می شود. البته اعمال افکت ها و جلوه های ویژه ی بازی در نگاه اول راضی کننده است اما تا حدی ابتدایی کار شده که جای امیدواری را از هر طرفداری می گیرد. Modeling هم در بازی به نوعی مضحک و خنده آور است. از طراحی یک گلدان ساده گرفته تا طراحی اسلحه ها ، دشمن ها و حتی خود دوک! همین طور تکرار چند باره ی یک مجسمه در طول و عرض یک راهروی پنج – شش متری آن قدر زننده هست که دیدن چندین و چند باره ی همین مجسمه ها در محیط های دیگر (مثل سالن کازینو) واقعا یک افتضاح را به شما یادآور شود.
دوک یا افراط می کند یا تفریط. یا از یک عنصر آنقدر استفاده نمی کند که بازیباز یادش برود اصلاً چنین چیزی هم در کنار دوک بوده و یا آنقدر از آن استفاده می کند که توی ذوق می زند و اعصاب برای مخاطب باقی نمی گذارد. در بخش فنی هم نباید انتظار زیادی از یک بازی با پروسه ی ساخت طولانی مدت داشت. Unreal Engine 2 و مشتقاتش هر چه قدر هم که بهینه شود و هر چه قدر هم که طراح و سازنده استاد باشند ، برای این نسل و این سال مناسب نیست. حال این بازی که یکی دو بار هم موتور عوض کرده است و تغییراتی بنیادین به خود دیده بی شک دارای نقصان در این بخش است. شاید اگر دوک سال ۲۰۰۵ یا ۲۰۰۶ منتشر می شد از خیره کننده ترین گرافیک های بازی های رایانه ای را ارائه میداد. اما حال با وجود غول های گرافیکی مثل KZ3 و C2 چنین ادعای ناروایی در نطفه خفه می شود.گرافیک دید خطی در این بازی محیط های تکراری و فضاهای شبیه به هم زیادی را به شما هدیه می دهد!
دوک ابدا در این راه هم موفق نبوده و هرگز نمی تواند در زمینه ی گرافیک سر بلند کند ، چه برسد به این که بخواهد حرفی برای گفتن داشته باشد!
دوک بد صدا!
اگر نگاهی به موسیقی و صداگذاری دوک بیندازیم ، یک ضعف آشکار دیگر را خواهیم یافت که دست در دست قهرمان قصه ی ما به سمت دره ی نابودی حرکت می کند. البته حرکت زیبایی هم دارد این دوست ناباب و این مار خوش خط و خال! در تمام طول بازی چهار – پنج ترک به طور مداوم تکرار می شوند. معمولا این موسیقی ها با ریتم بازی که ابدا از الگوی خاصی پیروی نمی کند و معمولا دچار آشفتگی است هم خوانی ندارد. وقتی که دوک سوار ماشین کوکی است و به گشت و کذار در برج ۱۰۰ طبقه مشغول است و باید یک موسیقی هیجان انگیز پخش شود یک آهنگ درب و داغان و ملال آور به عنوان یک ضد حال خود نمایی میکند! البته همه ی مشکل این جا نیست ، مشکل بزرگ این جاست که این خودنمایی (یا به عبارتی هنر نمایی) دیری نمی پاید تا تمام شود و غیر از صدای قار قار ماشین هیچ صدای دیگری شنیده نشود! وقتی که در آسانسور در حال سقوط باید یک آهنگ دلهره آور پخش شود یک ترک نامتوازن پخش می شود … ارزش گفتگوی بیشتر ندارد این شاهکار سازندگان پرمدعا!
در بخش صداگذاری بخصوص صداپیشگی شخصیت ها هم که کم کاری از قلم نیفتاده است . صدای دوک از هر جا آمده و متعلق به هر کس و هر دورانی که هست فوق العاده ضعیف است. گوینده ی محترم هم که زحمت اضافه کردن کمی احساس به جمله را ندارد تا گیمر برای لحظه ای هم که شده احساس کند واقعا اتفاقی افتاده! دیالوگ ها هم که آنقدر متعدد و متنوع هستند که به تنهایی تمام نقوص صدا پیشگی را می پوشانند!!! کافی است این بخش از بازی Duke Nukem : Forever را با یک بازی مثل Mass Effect 2 که عملکرد خیره کننده ای در بخش موسیقی و به خصوص صداگذاری داشته است مقایسه کنید تا به ارزش کار برو بچه های سازنده پی ببرید!
دوک بدرفتار!
فقط کافی است تا یکی دوساعت با دوک بدقلق کلنجار بروید ، یکی دوتا غول گنده را به زانو در اورید و مکرر به دشمنان شلیک کنید و از بابت کنترل و نشانه گیری بد دوک به سازندگان ناسزا (که البته در این مورد خاص سزاست!) بگویید ، تا بفهمید دوک چقدر بد رفتار است! نه دشمن درست و حسابی برای کشتن هست ، نه کار درست و حسابی برای انجام دادن. بالا و پایین کردن ساختمان برای پیدا کردن راه فرار ، برای کشتن فضایی های بدترکیب و یا برای نجات افراد تنها یک کار بیهوده است و اصلا و ابدا خوش آیند نیست. مبارزه با دشمنان در یک محیط تکراری با آن نشانه گیری قهرمان ، با مکمل و بی مکمل حوصله سر بر ترین کار ممکن است. اگر بتوان نام آن پریدن های الکی روی سکو ها و پله ها و یا ماکت های ساختمان ها و رسیدن به مقصد که سر جمع ده دقیقه هم طول نمی کشند را سکوبازی گذاشت ، سکوبازی های این بازی هم تعریفی ندارد مگر این که بخواهیم بازی های پلتفرمر را مسخره کنیم!
سلاح ها و ادوات جنگی و غیر جنگی دوک هم زیاد به کار نمی آیند. بسیاری از آن ها را فقط یک بار امتحان می کنید و دیگر استفاده ی ابزاری از آن ها نخواهید کرد. نوشیدنی های الکلی غیر مجاز (!) و هورمون استروئیدی هم که برای بقای دوک به کمک شما می آیند پس از کمی پیشروی اهمیت خود را به کلی از دست می دهند. البته باید پشتکار سازندگان برای” همیشگی” کردن دوک را تحسین کرد چرا که با استفاده از این محصولات که هیچ ، بدون استفاده از آن ها هم دوک باید حسابی تیرباران شود تا خدایی ناکرده ، زبانم لال قهرمان بمیرد! اما تنها نکته ی مثبت بازی بخش هایی است که دوک ریزه میزه می شود و به قول یکی از دو خواهر : “تو خیلی دوست داشتنی شدی کوچولوی نازنازی ، الان میتونی توی جیب من جا بگیری!” دوک در این حالت صاحب یک گیم پلی سرراست و سریع می شود. کمی معمای آب دوغ خیاری هم به بازی اضافه می شود تا حصر روند تکراری گیم پلی شکسته شود. دوک کوچولو علاوه بر این که با حال است کارهای باحالی هم می کند! با ماشین کنترلی این جا و آن جا میرود و روی میز و مبل و صندلی ورجه ورجه می کند و با موش ها می جنگد! اگر کمی از این طنز شخصیت محور این بخش از بازی را جایگزین طنز موقعیت و فوق العاده آبکی بخش هایی که دوک بزرگ در آن ها شرکت دارد می کردند الان وضع دوک اینگونه نبود.
دوک یک بازی خاطره انگیز ، بازگشت غم انگیزی داشت ، اکنون دلیل نمره های بد منتقدین به دوک و شکایت ۲K از استودیوهای سازنده DNF را درک می کنم و تنها می توانم بگویم که انجام دادن این بازی ، تنها وقت تلف کردن است.
سعید زعفرانی
امتیازات :
داستان : ۶ گرافیک : ۳ صدا : ۳ گیم پلی : ۴ جذابیت : ۵ ارزش : ۴
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
ممنون سعید جان.پارسال همین موقع نقد singularity رو ازت داشتیم که من به شخصه با اون به خاطر مختصر و مفید بودنش بیشتر حال کردم. البته این نظر شخصیه منه چون حوصله خوندن نقد های طولانی رو ندارم! اما در مورد صدا گذاری من نظر دیگه ای دارم. اتفاقا صدا گذاری شخصیت دوک با صدای فوق العاده st john با خیلی از بازیها من جمله گیرز آو وار و صدای مارکوس برابری میکنه. در هر صورت این بازی نتیجه بی برنامگی و پاس کاریهای متعدد بین استودیو های مختلفه! فعلا. . .
نمیدونم ، شاید حق با شما باشه ، اما صدای دوک به نظر من اصلا خوب نیست :oops:
به به سعید جون گل خیلی خوب نوشتی ولی داستان نمره ۶شم زیادشه چی بود آخه
فکر کنم یه جای بازی بود دوک به مستر چیف تیکه میندازه!
ولی توبازی خیلی صحنه های خنده دار وجود داشت که این جا نمیشه گفت ….
ممنون
ناپلئون از PC$ -R.P.G
راستی هیمسای جان احیانا از انجمن R.P.G چند نفر موندن؟
فعلا خودم و خودت! :lol: :lol:
__________
PC$-R.P.G
پس من چی
_________
r.p.g
ببخشید یادم رفت؛ خودم و خودت و خودش! :lol:
______
Pc$ & RPG
سلام به شما دوستان.آقای زعفرانی نقد خوبی بود.انشاالله فرار است تا با کمک آقای fan of microsoft مقاله ای درباره مسائل اشاره شده بزنیم .فعلا.bomberman از انجمن $pc
این دیگه چیه هرکی میاد میگه صحنه های اونجوری مگه این بازی چی داشت؟؟؟
_________________________________
MW3 Fighters ( به وبلاگ ما سربزنید)
سعید جون اصلا و ابدا با نقدت موافق نیستم فهمیدم که تو هم تحت تاثیر سایتهاى خارجى قرار میگیرى و حتى این بازى رو حتى تموم نکردى و رفتى نقدش کردى درست دوک گرافیک نداره،داستانش کامل نیست،و از صحنه هاى ناجور براى جذب مخاطب استفاده کرده ولى به شدت یه بازى سرگرم کنندست و حتى اینجا به جرات میگم که من از دوک سه برابر کرایسیش خوشم اومد و به نظرم کرایسیس بجز گرافیک هیچ چیز نداشت هیچ چیز به معناى واقعى کلمه یه گیم پلى کند وشما تا اخر بازى به این بزرگى تا وسط بازى ٢ تا اسلحه بیشتر نداشتى که اخرش میشد تازه ۴ تا ایه همه هم گفتن تخریب پذیرى داره کشک بود ولى کلهم فکر نکنم بچه هاى این سایت بجز چند تاشون از این بازى خوششون بیاد چون همش دنبال گرافیک هستن.ناصر جوکر از انجمن حقوق بگیران مایکروسافت.
باز خوبه من تحت تاثیر سایت های خارجی که یه چیزی میدونن لابد قرار گرفتم ، شما که به خاطر فن و فن بازی به کل زدی زیر همه چیز!
سعید جان دقت کردی چقدر لحنت زشته؟ از تو توقع نداشتم!
Adel_97 از انجمن PC$
انتقاد پذیر نیستم اصلا ، انتقاد نکنید! lol
خیلی بد جواب ناصرو دادی از تو که از اعضای قدیمی سایتی بعیده!من معمولا فقط میام سایت برا گرفتن اطلاعات وکامنت نمیدم ولی اینجادیگه طاقت نیوردم.باید یه چیزی میگفتم !بالاخره هر بازی هرچه بد هم باشه بازم بعضیا خوششون میاد در مورد دوک هم به نظر من نکات مثبت چشم گیری داشت که در صورت سخت نگرفتن خیلی هم بازی رو به کام آدم شیرین میکرد من به شخصه خوشم اومد و دارم در کنار آلیس آروم آروم میبرمش جلو!شما هم سعی کن بیشتر انتقاد پذیر باشی وگرنه کلات پس معرکست!
سلام میکنم به دوست خوبم سعید!
بعد از اینهمه تأخیر و نیامدن بازی دوک، انتظار بیات شدن اون مثل نونی که یه روز روی پیشخون نونوایی مونده باشه چیز دور از ذهنی نیست! اما پشتکار تو دوست من چیز خوبی بود چون همه مطلبتو دقیق خوندم و برام صحنه های ملال آور این ملغمه از دهن افتاده فریم به فریم زنده شد.
به نظرت نسبت به زمان پیکسل کله قندی چقدر پسرفت داشته؟!
چون اون زمان در برهوت این جور بازیها دوک واسه خودش کسی بود و هنوز دوک نخ ریسی نشده بود!
بازم ازت تشکر میکنم و برای تو و همه دوستان بازیبازم آرزوی سربلندی دارم
به واقع متحیرم از این که بعضی شرکت ها به خاطر پول حاضرند تمام خاطرات یک عده گیمر رو به نابودی بکشونند ، وضعیت اسف باری دارد این دوک!
ممنون از شما
ممنون سعید جان خسته نباشی
نقد خوبی بود و خیلی هم راضی کننده ،امتیازهات هم به حق بود
واقعا چرا این همه وقت خودشون رو به حدر دادن برای ساختن همچین بازی لااقل اگه گرافیک داشت قابل تحمل تر بود
از دوستان خواهش مندم که نظر خودشونو درباره ی اینکه سازندگان این بازی چرا این همه وقت خودشون رو به حدر دادن برای ساختن این بازی بنویسن :?: :?: :!: :!:
من واقعا نمیدونم gear box متوجه نیست که چه افتضاحی به بار آورده یا همش از پیش تعیین شدست و دلایلی برای خودشون دارن.
آخه چه دلیلی میتونن داشته باشن؛ سهامشون هم که افت میکنه صد در صد.
امیدوارم فقط یه بازیه نا جوان مردانه باشه برای تشنه تر کردن مخاطب.
دعا کنید این مرگ دوک نوکم نباشه.
مرسی از سعید زعفرانی
ارزش نقد نداشت…
ا ه ا
اتفاقا این جور بازیا جون میدن واسه کوبیدن!
سلام دوستان.سعید زعفرانی شما نسبتی با اقای مسعود فراستی عزیزمون نداری احیانا؟ :-D
من این بازی بازی نکردم و احتمال ۹۹/۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹٪ بازی نخواهم کرد.مگه اینکه مفتی بیاد دستم تازه اونموقع اگه دلم سوخت شاید! :lol: شماره ۱۰۶ رو که خوندی؟نامه بازی برگشته میگه:((مورتال کمبت رو نقد نمیکنیم چون اگه دربارش بنویسیم ممکنه کلی اخطاریه!و اعلامیه دریافت کنیم که چرا عکس این بازی رو چاپ کردین!))اخه اینم شد دلیل؟!!! :evil: :evil: :-x :-x :-x :-x تو این شماره بجای اینکه نقد مورتال کمبت باشه،چندتا پیش نمایش گذاشتن با نقد لیمبو!!! :-x البته نیگم لیمبو بازی بدیه نسخه کامپیوترش اومد میگیرم اما لیمبو تازه اومده مگه!حداقل۵-۴ماه قبل.بچه ها نظرتون راجبه جمله پایین چیه؟
:lol: only PC can live forever :lol:
شما که دوک رو نابود کردی :!:
دوک نا بود شده بود این به خاک زربه زد
باهات موافقم. خیلی بازیه نا امید کننده ای بود! اصلا به دلم ننشست و فکر کنم که درباره خیلی های دیگر هم همین طور بوده.
مر۳۰ اقا سعید!
__________________________
MW3 Fighters + PES Killers
ما که بازی رو مفت و مجانی می گیریم. بیچاره اونایی که باید برا این زباله ها(!!!!) ۴۰-۵۰ تومن پول بدن!! :-D
منتظر نظرات ، پیشنهادات و انتقادات شما در مورد نقد و همچنین بحث ها و گفتگوهای داغ در مورد بازی هستم!