دیوید فینچر: “اورسون ولز یک شومن و ژانگولر ‌باز با استعداد بود”

در ۱۳۹۹/۰۸/۲۵ , 02:49:24
دیوید فینچر

دیوید فینچر در مصاحبه‌ی اخیر خود اورسون ولز را یک شومن و ژانگولر ‌باز اما فیلم‌سازی بسیار با استعداد خطاب کرد که در رسیدن به موفقیت هنری خود تنها نبوده است . با دنیای بازی همراه باشید.

هنگامی که شما فیلمی مانند  Citizen Kane (شهروند کین) را به عنوان اولین پروژه سینمایی خود به عنوان یک فیلمساز می‌سازید، مردم نمی‌توانند شما را تحسین نکنند. و این دقیقاً همان اتفاقی است که برای اورسون ولز پس از انتشار شاهکارش رخ داد و هنوز هم بسیاری از منتقدان سینما از آن به عنوان یکی از بزرگترین فیلم‌های تاریخ یاد می‌کنند. با این حال، بگفته‌ی دیوید فینچر، ولز یک فیلمساز با استعداد است، اما قطعاً به آن شکل که خیلی‌ها او را خدای فیلم‌سازی خطاب می‌کنند، نیست.

دیوید فینچر
دیوید فینچر و گری اولدمن در صحنه فیلم‌برداری فیلم Mank

 

در گفتگو با مجله‌ی فرانسوی، پریمیر، از فینچر در مورد نظرش درباره اورسون ولز سوال شد. کاملاً واضح است که این سوال مستقیماً در ارتباط با فیلم جدید فینچر Mank است که چالش‌های نویسنده‌ی Citizen Kane هرمن جی. منکویتس را در هنگام ساخت این فیلم که بعداً به ستاره‌ی اسکار بدل شد بررسی می‌کند. با این وجود که که فینچر سریعاً ولز را به خاطر استعداد و روشن‌بینی‌اش در فیلمسازی تحسین کرد، اما کارگردان Mank معتقد است که ولز بیش از هر چیز یک شومن و ژانگولر ‌باز با استعداد بسیار زیاد بوده است.

فینچر توضیح داد: خوب، من فکر می کنم تراژدی اورسون ولز ترکیبی از استعدادی عظیم و عدم بلوغ –هنری- است. مطمئناً، نبوغ بکار رفته در ساخت Citizen Kane قابل انکار نیست، چه کسی می تواند این موضوع را زیر سوال ببرد؟ اما وقتی ولز می گوید :فقط یک بعد از ظهر کافی است تا همه چیزهایی که باید در مورد فیلمبرداری را بدانیم ، یاد بگیریم، … بگذارید بگویم، این اظهارات کسی است که بقدر کافی خوش شانس بوده تا کسی مثل گِرگ تولند را برای فیلم‌برداری سکانس بعدی در اطراف خودش داشته باشد … گرگ تولند، لعنتی، یک نابغه‌ی به تمام عیار بود.

دیوید فینچر
گرگ تولند

وی در ادامه افزود:

من این را بدون اینکه بخواهم به ولز بی احترامی کنم می‌گویم ، می دانم که برای چه چیزی به او مدیون هستم، همانطور که می‌دانم برای چه چیزهایی به آلفرد هیچکاک، ریدلی اسکات، استیون اسپیلبرگ، جورج لوکاس یا هال اشبی مدیون هستم. اما در سن ۲۵ سالگی، شما هنور نمی‌دانید که چه چیزی را نمی‌دانید. همین و بس! چه ولز باشد یا کس دیگری. البته این چیزی از ارزش‌های او کم نمی‌کند و به خصوص کسی نمی‌تواند جایگاه او را در بین مشاهیری که کل نسل فیلم سازان را تحت تأثیر قرار داده‌اند بگیرد. اما اینکه ادعا کنیم اورسن ولز تک و تنها از ناکجاآباد پیدا شده تا فیلم Citizen Kane  را بسازد و بقیه‌ی فیلم‌هایش به دلیل مداخلات افراد بدنیت خراب شده، حرف درستی نیست و تنها نادیده گرفتن تاثیر فاجعه‌بار خودپرستی روان‌پریشانه‌ی اوست.

ممکن است برخی از سخنان فینچر در مورد ولز را به سخره بگیرند. با این حال، در دهه‌های پس از Citizen Kane، وقتی ولز تلاش داشت تا تحسین دوباره‌ی منتقدان را همچون اولین فیلم خود برانگیزد، برای  بسیاری این سوال پیش آمد که چقدر از موفقیت این فیلمساز به دلیل استعداد اوست و چقدر از آن را مدیون دستیاران پر استعدادش است ؟ از نظر فینچر، سوال اصلی این است و به این واقعیت اشاره می‌کند که ولز ممکن است با استعداد باشد، اما شاید آنقدر که همه می‌‎گویند با استعداد نیست.

فیلم مانک در ۱۳ نوامبر به روی پرده‌ی سینما رفت و در روز جمعه ۱۴ آذر (‌۴ دسامبر) از طریق شبکه نتفلیکس قابل تماشا است.

دیوید فینچر
گری اولدمن و آماندا سایفرد در فیلم Mank

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر