فیلم های بتمن تاریخچه‌ فیلم‌ های بتمن
در ۱۴۰۰/۰۲/۲۷ , 20:00:00

تاریخچه‌ فیلم‌ های بتمن

2
در ۱۴۰۰/۰۲/۲۷ , 20:00:00

از پیر تا خردسال، همه نام بتمن را شنیده‌اند. این شخصیت توانسته در سال‌های زیادی که از عمرش می‌گذرد، از طریق پلتفرم‌های مختلف خود را در دل مردم جا کند. مرد خفاشی بدون تردید محبوب‌ترین شخصیت در جهان دی‌سی است و یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌ها در جهان سرگرمی نیز به‌حساب می‌آید. در مقاله سری فیلم های بتمن قصد داریم مروری بر تمام فیلم‌ های سینمایی بتمن داشته باشیم و حتی نگاهی هم به فیلم‌هایی بنیدازیم که شخصیت بتمن در آن‌ها حضور داشته ولی نقش اصلی نبوده است. در ادامه با معرفی تمام فیلم های سینمایی بتمن با دنیای بازی همراه باشید.

همانطور که می‌دانید بتمن (Batman) که به معنای مرد خفاشی است، یکی از ابرقهرمانان کتاب‌های کمیکی آمریکایی است که اولین بار در مجموعه کمیک‌های دی‌سی معرفی شد. این شخصیت اولین بار با همکاری «باب کین» (نقاش) و «بیل فینگر» (نویسنده) در تاریخ ۳۰ مارس ۱۹۳۹ و دربیست و هفتمین نسخه از مجموعه کمیک‌های Detective Comics حضور پیدا کرد. بتمن درحقیقت نام مستعار «بروس وین» است. بروس فردی ثروتمند و انسان‌دوست است که در شهر گاتهام (Gotham City) زندگی می‌کند.

اولین حضور این شخصیت در قاب تلویزیون به دهه ۴۰ میلادی برمی‌گردد. دو سریال Batman و Batman and Robin در این دهه به نمایش درآمدند و بتمن را به دنیای تلویزیون معرفی نمودند. سری فیلم های بتمن از نزدیک به پنجاه سال پیش شروع می‌شود. اولین فیلم بتمن در میان تمام فیلم های بتمن، در سال ۱۹۶۶ منتشر شد که از سریالی با همین نام اقتباس شده بود. در اواخر دهه ۸۰ میلادی برادران وارنر تصمیم گرفتند که شروع به ساخت فیلم های بتمن کنند. اولین ساخته‌ی آن‌ها فیلم Batman بود که در سال ۱۹۸۹ با کارگردانی «تیم برتون» و نقش آفرینی «مایکل کیتون» عرضه شد. همچنین کیتون و برتون بار دیگر در فیلم Batman Returns که در سال ۱۹۹۲ منتشر شد با هم همکاری کردند.

در ادامه روند ساخت سری فیلم های بتمن، فیلم Batman Forever در تاریخ ۱۹۹۵ با کارگردانی «جوئل شوماخر» و بازی «وال کیلمر» در نقش بتمن، منتشر شد. دنباله‌ای برای این فیلم در سال ۱۹۹۷ منتشر شد که Batman & Robin نام داشت و در این نسخه هم شوماخر کارگردانی را برعهده داشت اما جورج کلونی بود که این بار نقش بتمن را ایفا می‌کرد. هیچ یک از سری فیلم های بتمن Batman Forever و Batman & Robin نتوانستند مقبول منتقدان و طرفداران قرار بگیرند و همین عدم استقبال موجب توقف روند ساخت دنباله‌های آن‌ها شد.

در سال ۲۰۰۵ بود که نولان سکان را به‌دست گرفت و با ساخت سه‌گانه‌ی شوالیه تاریکی توانست طرفداران را به آینده این ابرقهرمان امیدوار کند. این سه فیلم فروش خیلی خوبی در سینماها داشتند و به یکی از بهترین فیلم‌های ابرقهرمانی تاریخ تبدیل شدند. در ادامه به معرفی همه فیلم های سینمایی بتمن خواهیم پرداخت:

Batman: The Movie

تاریخچه‌ فیلم‌ های بتمن

تاریخ انتشار: ۱۹۶۶

نمره آی‌ام‌دی‌بی: ۶.۵

نمره متاکریتیک: ۷۱

امتیاز راتن‌تومیتوز: ۷۹٪

در حقیقت اولین بازیگر بتمن در میان تمام فیلم های بتمن، «آدام وست» بود و در این فیلم کنار «برت وارد» بازی می‌کرد که ایفای نقش «رابین» را برعهده داشت. این فیلم که کارگردانی آن را «لسلی مارتینسون» برعهده داشت، در اصل اقتباسی از سریالی در دهه ۶۰ با نام Batman بود و پس از انتشار فصل اول این مجموعه ساخته شد. فیلم Batman: The Movie از آنجای در بین تمام فیلم های بتمن جالب است که نه یکی، بلکه چهار دشمن اصلی این شخصیت را به ما نشان می‌دهد. ریدلر، پنگوئن، کت‌وومن و جوکر (با بازی سزار رومرو) ضد قهرمانانی بودند که در این فیلم حضور داشتند. این چهار شخصیت در فیلم دست به دست هم می‌دهند تا با شکست دادن بتمن بر دنیا حکمرانی کنند.

فیلم Batman

تاریخچه‌ فیلم‌ های بتمن

تاریخ انتشار: ۱۹۸۹

نمره آی‌ام‌دی‌بی: ۷.۵

نمره متاکریتیک: ۶۹

امتیاز راتن‌تومیتوز: ۷۱٪

فیلم Batman به کارگردانی تیم برتون درحقیقت اولین فیلم مدرن در میان همه فیلم های بتمن به‌حساب می‌آید. این اثر جلوه‌ای تازه از شخصیت بتمن را با بازی مایکل کیتون به تصویر کشید. بتمن در این فیلم به کمک «هاوری دنت» سعی در حفظ امنیت گاتهام دارد. اما شخصی به نام «جک نیپر» امنیت شهر را به هم می‌ریزد و پس از درگیری از بین می‌رود. اما این کل ماجرا نیست و جک، با نام «جوکر» بازمی‌گردد و تلاش می‌کند تا آرامش شهر را بهم بریزد. قابل ذکر است که هنرنمایی «جک نیکلسون» در این فیلم و در نقش قوی‌ترین دشمن بتمن یعنی جوکر واقعا به یاد ماندنی است.

فیلم‌ های سینمایی بتمن: Batman Returns

تاریخچه‌ فیلم‌ های بتمن

تاریخ انتشار: ۱۹۹۲

نمره آی‌ام‌دی‌بی: ۷

نمره متاکریتیک: ۶۸

امتیاز راتن‌تومیتوز: ۸۰٪

پس از شکست دادن جوکر، بتمن این بار باید با دشمن بعدی خود یعنی پنگوئن (The Penguin) با بازی «دنی دویتو» مقابله کند. پنگوئن در این داستان با میلیونری به نام «مکس شرک» با نقش آفرینی «کریستوفر واکن» هم‌دست می‌شود. این نسخه از سری فیلم های بتمن به کارگردانی تیم برتون، ماجرای علاقمند شدن بروس وین به منشی دفتر شرک یعنی سلینا کایل (که همان کت‌وومن با بازی میشل فایفر است) را روایت می‌کند. در ادامه فیلم بتمن نه‌تنها باید با پنگوئن تقابل کند، بلکه باید به ماجرای انتقام کت‌وومن از شرک نیز رسیدگی کند.

تمام فیلم‌ های بتمن: Batman Forever

تاریخچه‌ فیلم‌ های بتمن

تاریخ انتشار: ۱۹۹۵

نمره آی‌ام‌دی‌بی: ۵.۴

نمره متاکریتیک: ۵۱

امتیاز راتن‌تومیتوز: ۳۸٪

متاسفانه در این نسخه از فیلم سینمایی بتمن شاهد حضور کیتون و برتون نبودیم و کارگردانی آن را جول شوماخر برعهده داشت. این اتفاق به فیلمی ختم شد که هم از نظر محتوایی چیزی برای ارائه نداشت و هم ریتم خوبی را ارائه نمی‌کرد. وال کیلمر در این فیلم نقش بتمن را بازی می‌کرد. مرد خفاشی در این نسخه با دو ضدقهرمان به نام‌های دوچهره با بازی «تامی لی جونز» و ریدلر با نقش‌‌آفرینی «جیم کری» مواجه می‌شد. همچنین این اثر، شخصیت رابین (با بازی کریس اودانل) را برای اولین بار به مخاطبان نسل جدید سینما معرفی کرد.

داستان از جایی شروع می‌شود که بتمن می‌خواهد زندگی ابرقهرمانی خود را کنار بگذارد و همراه با چیس مریدیان (با بازی نیکول کیدمن) به زندگی عادی مشغول شود. اما ریدلر به لطف دستگاهی که اختراع کرده است، می‌تواند به هویت واقعی بتمن پی ببرد و از همینجاست که مشکلات آغاز می‌شود.

تمام فیلم‌ های بتمن: Batman and Robin

تاریخچه‌ فیلم‌ های بتمن

تاریخ انتشار: ۱۹۹۷

نمره آی‌ام‌دی‌بی: ۳.۸

نمره متاکریتیک: ۲۸

امتیاز راتن‌تومیتوز: ۱۲٪

اگر از طرفداران فیلم های سینمایی بتمن بپرسید که بدترین نسخه از تمام فیلم های بتمن کدام است، قطعا جواب آن‌ها چیزی نیست جز Batman and Robin به کارگردانی جول شوماخر. گرچه ممکن است بچه‌های متولد دهه ۹۰ میلادی چندان با این نظر موافق نباشند اما واقعا با نگاه کردن این فیلم (که توصیه نمی‌شود) به این نتیجه خواهید رسید.

در این فیلم از سری فیلم های بتمن، بازیگر اصلی عوض شده و جورج کلونی نقش بتمن را ایفا می‌کند ولی کریس اودانل همچنان در نقش رابین باقی مانده است. همچنین دوستان‌مان در این فیلم، شخصیت بت‌گرل را نیز اضافه کرده‌اند که نقش آن را «آلیسیا سیلورستون» دوست‌داشتنی بازی می‌کند. فیلم Batman and Robin ماجرای تقابل این سه شخصیت را با دو ضدقهرمان به نام‌‌های مستر فریز با بازی «آرنولد شوارتزنگر» و پویزن آی‌وی با بازی «اوما تورمن» روایت می‌کند. در کنار این بازیگران بزرگ «رابرت سونسون» نیز در نقش «بین» ظاهر می‌شود. این همه بازیگر خوب هم نتوانستند جلوی فاجعه‌ای به نام Batman and Robin را بگیرند.

تمام فیلم‌ های بتمن: Batman Begins

تاریخچه‌ فیلم‌ های بتمن

تاریخ انتشار: ۲۰۰۵

نمره آی‌ام‌دی‌بی: ۸.۲

نمره متاکریتیک: ۷۰

امتیاز راتن‌تومیتوز: ۸۴٪

شاید با روندی که داستان‌های ابرقهرمانی در سینما پیش گرفته‌اند کمی سخت باشد که باور کنیم، پس از ۵ نسخه از سری فیلم های بتمن، قرار است برای اولین بار داستان شکل‌گیری شخصیت بتمن را در دنیای سینما ببینیم. فیلم Batman Begins ما را با شخصیت بروس وین با نقش‌آفرینی «کریستین بیل» همراه می‌کند. او خانواده‌اش را از دست داده و حالا به آن سمت دنیا می‌رود تا فنون رزمی را بیاموزد. بروس عضو فرقه‌ی سایه‌ها می‌شود که در راس آن‌ها هنری دومارد با بازی «لیام نیسون» قرار دارد.

زمانی که بروس به خانه برمی‌گردد باید با شخصیتی به نام مترسک (Scarecrow) با بازی «کیلیان مورفی» تقابل کند. این شخصیت برای مبارزه با بتمن از ماده‌ای استفاده می‌کند که موجب توهم می‌شود. این فیلم با سایر آثار پیشین دی‌سی متفاوت بود و به‌طور کلی رویکرد جدیدی داشت. سازندگان سعی کرده بودند تم داستانی فیلم را کمی تاریک‌تر کرده و آن را به سمت واقع‌گرایی متمایل کنند. «کریستوفر نولان»، کارگردان فیلم استفاده از جلوه‌های ویژه در این اثر را به حداقل رسانده است. این فیلم در مجموع توانست نظرات مثبت منتقدین و طرفداران را به‌دست آورد و فیلم‌های ناخوشایند پیشین را از یادها پاک کند.

فیلم‌ های سینمایی بتمن: The Dark Knight

تاریخچه‌ فیلم‌ های بتمن

تاریخ انتشار: ۲۰۰۸

نمره آی‌ام‌دی‌بی: ۹

نمره متاکریتیک: ۸۴

امتیاز راتن‌تومیتوز: ۹۴٪

احتمالا بتوان این فیلم را بهترین فیلم ابرقهرمانی تاریخ سینما دانست. ما در این اثر شاهد تقابل بتمن با قوی‌ترین دشمن‌اش یعنی جوکر هستیم. بازی فوق‌العاده دیدنی «هیث لجر» فقید در این فیلم یکی از علل موفقیت چشم‌گیر آن محسوب می‌شود. لجر برای بازی در نقش جوکر توانست جایزه اسکار را به‌دست آورد، اما این اتفاق پس از فوت او رخ داد.

شخصیت جوکر در فیلم The Dark Knight سعی می‌کند تا بر سازمان خلافکارهای گاتهام حکمرانی کند. او و هاروی دنت که حالا چهره‌ای جدید دارد، در تلاش هستند تا بتمن را مجبور کنند که از تنها خط قرمز خود یعنی خودداری از کشتن دشمنان عبور کند. این فیلم به کارگردانی نولان پر است از پیچش‌های داستانی و تعلیق‌های گوناگون. بدون تردید این اثر بهترین نسخه از تمام فیلم های بتمن به‌حساب می‌آید.

تمام فیلم‌ های بتمن: The Dark Knight Rises

تاریخچه‌ فیلم‌ های بتمن

تاریخ انتشار: ۲۰۱۲

نمره آی‌ام‌دی‌بی: ۸.۴

نمره متاکریتیک: ۷۸

امتیاز راتن‌تومیتوز: ۸۷٪

در آخرین قسمت از سه‌گانه‌ی شوالیه تاریکی به کارگردانی نولان، شاهد حضور شخصیت بین با بازی «تام هاردی» در شهر گاتهام هستیم. بروس وین پس از اتفاقاتی که برای هاروی دنت رخ داد با کمیسر گوردن با بازی «گری اولدمن» به مشکل خورد و همین مسائل او را به شخصیتی منزوی تبدیل کرد و بتمن برای ۸ سال در هیچ جایی دیده نشد. نداشتن فعالیت بدنی موجب شده بود که بروس دیگر توان قدیم خود را نداشته باشد و برای مقابله با وین آماده نباشد. بین عضو سابق فرقه‌ی سایه‌ها بود که قصد داشت نقشه نیمه کاره‌ی راس الغول را کامل کند و شهر گاتهام را از بین ببرد.

Batman vs Superman: Dawn of Justice

زک اسنایدر

تاریخ انتشار: ۲۰۱۶

نمره آی‌ام‌دی‌بی: ۶.۴

نمره متاکریتیک: ۴۴

امتیاز راتن‌تومیتوز: ۲۹٪

اتفاقات فیلم Batman v Superman مربوط به ۱۸ ماه پس از وقایع فیلم Man of Steel محصول سال ۲۰۱۳ می‌شود. در این نسخه از فیلم های بتمن، «بن افلک» در نقش بروس وین ظاهر می‌شود. با توجه به داستان، او ۲۰ سال است که با خلافکارها مبارزه می‌کند. حالا او وجود سوپرمن با بازی «هنری کویل» را خطری برای نسل بشر می‌بینید. در همین اثنا، لکس لوتر با بازی «جسی آیزنبرگ» که از هویت بتمن و سوپرمن آگاه است، تلاش می‌کند تا این دو را باهم دشمن کند.

فیلم Batman vs Superman: Dawn of Justice برای اولین بار در سینما، شخصیت‌های بتمن و سوپرمن را در یک قاب به نمایش می‌گذارد و همچنین شخصیت واندر وومن اولین حضور سینمایی معاصر خود را در این فیلم تجربه کرده است‌. البته این فیلم از «زک اسنایدر» نتوانست نظر مثبت منتقدان را دریافت کند و به مذاق بسیاری از مخاطبان نیز خوش نیامد.

بیوگرافی زک اسنایدر در دنیای بازی

Justice League 2017 و Zach Snyder’s Justice League 2021

تاریخچه‌ فیلم‌ های بتمن

نمره آی‌ام‌دی‌بی: ۶.۲ (نسخه زک اسنایدر: ۸.۱)

نمره متاکریتیک: ۴۵ (نسخه زک اسنایدر: ۵۴)

امتیاز راتن‌تومیتوز: ۲۹٪ (نسخه زک اسنایدر: ۴۰%)

از همان ابتدای کار زک اسنایدر قرار بود که فیلم Justice League را کارگردانی کند ولی به‌دلیل اتفاقات تلخی که در زندگی شخصی‌اش رخ داد، نتوانست این کار را ادامه دهد. این واقعه موجب شد که ادامه روند ساخت فیلم را «جاس ویدن» برعهده بگیرد و نتیجه کار واقعا بد بود. فیلم در سال ۲۰۱۷ منتشر شد و واقعا افتضاح بود. انتشار این نسخه از فیلم های بتمن موجب نارضایتی زیادی از سوی طرفداران شد و همه خواهان انتشار نسخه زک اسنایدر بودند.

پس از ۴ سال از عرضه فیلم Justice League، نسخه‌ای با کارگردانی زک اسنایدر روی HBO Max منتشر شد. این فیلم که بیش از ۴ ساعت است، فاصله‌ی زیادی با یک اثر بی‌نقص دارد اما حداقل از نسخه جاس ویدن بهتر است.

ماجرا به دو سال پس از مرگ سوپرمن برمی‌گردد و جهان هنوز در شوک این اتفاق است. حالا بتمن (با بازی بن افلک) و واندر وومن با بازی «گال گدوت» در تلاش هستند تا تیمی تشکیل دهند برای مقابله با دشمنی که آن‌ها به‌صورت فردی قادر به شکست‌ دادن‌اش نیستند.

Joker

تاریخچه‌ فیلم‌ های بتمن

تاریخ انتشار: ۲۰۱۹

نمره آی‌ام‌دی‌بی: ۸.۴

نمره متاکریتیک: ۵۹

امتیاز راتن‌تومیتوز: ۶۸٪

همانطور که پیشتر گفتیم جوکر بزرگ‌ترین دشمن بتمن محسوب می‌شود. این فیلم که به کارگردانی «تاد فیلیپس» ساخته شده است، داستان آرتور فلک با بازی «واکین فینیکس» را دنبال می‌کند. آرتور فردی آسیب‌پذیر و آشفته است که آرزو دارد روزی به یک کمدین تبدیل شود. در فیلم Joker ما روند تغییر او و تبدیل شدن‌اش به شخصیت جوکر را می‌بینیم. همچنین در این فیلم شاهد نحوه مرگ والدین بروس وین هستیم. علاوه‌بر این، ما کودکی بروس وین را نیز در فیلم Joker می‌بینیم و همین موضوع موجب شد که این اثر نیز در بین فیلم های سینمایی بتمن جای بگیرد.

یادداشتی بر فیلم Joker در دنیای بازی

تمام فیلم‌ های بتمن: The Batman

فیلم بتمن

تاریخ انتشار: ۲۰۲۲

کارگردان: مت ریوز

این فیلم که قرار است در تاریخ ۴ مارس سال ۲۰۲۲ عرضه شود. این فیلم چهره‌ای جدید از بتمن را به ما نمایش خواهد داد و همچنین قابل ذکر است که فیلم The Batman ارتباطی با دنیای توسعه‌یافته دی سی (DC Extended Universe) ندارد. در عوض به این فیلم به دنیای تاریک فیلم‌های دی‌سی تعلق خواهد داشت و این یعنی جهانی مشترک با فیلم Joker.

در این فیلم «رابرت پتینسون» نقش بتمن را بازی می‌کند و کارگردانی آن را «مت ریوز» برعهده دارد. مرد خفاشی در این نسخه از سری فیلم های Batman، با کمیسر گوردن (با بازی جفری رایت) و بت‌وومن (با بازی زوئی کراویتز) همکاری می‌کند تا ریدلر (با بازی پل دینو) و پنگوئن (با بازی کالین فارل) را شکست دهد. در میان همه فیلم های سینمایی بتمن این فیلم آخرین و جدیدترین آن‌هاست.


این بود همه فیلم های سینمایی بتمن یا همان بروس وین، از خود رد پایی در آن‌ها به جا گذاشته بود. البته تاکنون سریال‌ها و انیمیشن‌های زیادی نیز با محوریت شخصیت بتمن ساخته شده است اما تمرکز ما در این مقاله روی تمام فیلم های بتمن بود. در مورد این انیمیشن‌ها، شما می‌توانید بررسی انیمیشن Batman: Soul of the Dragon که اخیرا منتشر شده است را در دنیای بازی مطالعه کنید.

امیدوارم که تاریخچه‌ همه فیلم های بتمن مورد پسند شما قرار گرفته باشد. نظر شما درباره سری فیلم های بتمن چیست؟ کدام یک از لیست تمام فیلم های سینمایی بتمن را بیشتر از بقیه دوست دارید؟ نظرات خود را با به اشتراک بگذارید.

مهدی شریفی
DC Comicsبتمن (Batman)
سینما و تلویزیون

2 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر