بیوگرافی زک اسنایدر بیوگرافی زک اسنایدر
در ۱۴۰۰/۰۲/۲۳ , 12:00:00

بیوگرافی زک اسنایدر

1
در ۱۴۰۰/۰۲/۲۳ , 12:00:00

زک اسنایدر (Zack Snyder) یکی از پولسازترین و پرحاشیه‌ترین کارگردانان حال حاضر هالیوود است. فیلم های زک اسنایدر بیشتر با فیلمهای ابرقهرمانی دنیای DC، فیلم ارتش مردگان زک اسنایدر و همچنین فیلم پر سر و صدای «۳۰۰» شناخته می‌شود. اخیرا فیلم Zack Snyder’s Justice League یا «لیگ عدالت نسخه زک اسنایدر» با حواشی زیادی از سرویس اینترنتی HBO max منتشر شد که با استقبال چشمگیر هواداران دنیای DC همراه بود. ارتش مردگان زک اسنایدر، فیلم جدید او نیز به زودی پخش خواهد شد. به همین بهانه نگاهی مختصر به زندگی شخصی و حرفه‌ای پر فراز و نشیب این کارگردان شهیر انداخته‌ایم. در ادامه با بیوگرافی (زندگینامه) زک اسنایدر همراه دنیای بازی باشید.

بیوگرافی زک اسنایدر: رویای کودکی

در ابتدای بیوگرافی (زندگینامه) زک اسنایدر به سراغ کودکی و نوجوانی او می‌رویم. زک اسنایدر اول مارس سال ۱۹۶۶ در «گرین بی» متولد و در «ریورساید» آمریکا بزرگ شد. مادرش «مارشا اسنایدر»، یک دبیر نقاشی و پدرش «چارلز اسنایدر» یک کارمند ساده بود. زک ذوق هنری خود را مدیون مادرش است که از کودکی او را با دنیای هنر آشنا کرد. او به مدرسه‌ای رفت که مادرش در آن تدریس می‌کرد. همین موضوع باعث شد که زک به رشته نقاشی بسیار علاقه‌مند شود. علاقه او به نقاشی و طراحی، او را به سمت خواندن کتاب‌های کمیک یا مصور کشاند. زک تمام کودکی خود را با خواندن کتاب‌های کمیک سپری کرد و با قهرمانان این کتاب‌ها بزرگ شد.

در نوجوانی زک اسنایدر شیفته‌ی جنگ ستارگان جرج لوکاس شد و این عشق، او را به جهان بزرگ سینما نزدیک کرد. او به دنبال رویای کودکی و نوجوانی خود پس از اتمام دوران دبیرستان به کالیفرنیا رفت تا در رشته‌ی فیلم و سینما مشغول به تحصیل شود. سرانجام، در سال ۱۹۸۹ موفق به کسب مدرک کارشناسی در رشته‌ی فیلم از دانشگاه پاسادنا شد و طولی نکشید که با ساخت نخستین فیلم کوتاهش Playground، وارد دنیای سینما شد.

بیوگرافی زک اسنایدر: زندگی شخصی

بیوگرافی زک اسنایدر

در این بخش از بیوگرافی (زندگینامه) زک اسنایدر به خانواده او می‌پردازیم. زک اسنایدر در اوایل دوران جوانی با یک بازیگر به نام «دنیس وبر» ازدواج کرد، اما طولی نکشید که این وصلت به جدایی منجر شد. او در حال حاضر با همسر دوم خود، «دبورا جانسون»، تهیه کننده آمریکایی، در پاسادنا کالیفرنیا زندگی می‌کند. این زوج از سال ۲۰۰۲ رابطه عاشقانه‌ خود را آغاز کردند. آن‌ها در تاریخ ۲۵ سپتامبر ۲۰۰۴ در منهتن، نیویورک ازدواج کردند. اسنایدر هشت فرزند دارد که نیمی از آن‌ها را به فرزندخواندگی پذیرفته ‌است.

در تاریخ ۱۲ مارس ۲۰۱۷ اتفاق تلخی برای زک رخ داد که زندگی شخصی و حرفه‌ای او را تحت الشعاع خود قرار داد. آتمن، فرزند ۲۱ ساله‌ی زک خودکشی کرد و از دنیا رفت. این اتفاق در حین فیلمبرداری فیلم لیگ عدالت صورت گرفت و باعث شد که او کار خود را نیمه کاره رها کند تا بتواند در کنار خانواده‌اش باشد. در نهایت این فیلم توسط کمپانی برادران وارنر و جاس ویدون تکمیل شد. اما این اثر نتوانست توجه علاقه‌مندان دنیای DC را به خود جلب کند. در ادامه اسنایدر کارهای خیرخواهانه‌ بسیاری را برای پیشگیری از خودکشی و آگاه‌سازی درباره‌ی اهمیت سلامت روان انجام داد.

بیوگرافی زک اسنایدر: زندگی حرفه‌ای

در این بخش از بیوگرافی (زندگینامه) زک اسنایدر به مهمترین فیلمهای زک اسنایدر اشاره خواهیم کرد. زک در اوایل دهه ۹۰ میلادی با ساخت فیلم کوتاه ، موزیک ویدیو و ویدویی‌های تبلیغاتی کار حرفه‌ای خود را آغاز کرد. یکی از موفقیت‌های اصلی وی در دنیای تبلیغات دریافت جایزه Clio و شیر طلایی در جشنواره فیلم کن برای فیلم تبلیغاتی کمپانی Jeep بود. او از تمام این خرده‌کاری‌ها تجربه‌های ارزشنمدی بدست آورد و از آنها پلی برای موفقیت خود ساخت.

فیلم های زک اسنایدر: Dawn of the Dead

طلوع مردگان

بیوگرافی فیلم های زک اسنایدر با طلوع مردگان شروع می‌شود. در سال ۲۰۰۴ اولین فیلم سینمایی بلند خود را ساخت. بازسازی فیلم Dawn of the Dead یا «طلوع مردگان» زک را به شکلی جدی وارد دنیای سینما کرد. این فیلم به اعتقاد بسیاری از منتقدین بازسازی آبرومندی از نسخه‌ی جرج رومرو بود. در این فیلم زک اسنایدر برای اولین بار از مولفه‌های خشونت مخصوص به خود استفاده کرد که مورد استقبال هواداران ژانر وحشت قرار گرفت. جرج رومرو که بسیاری او را پدر ژانر وحشت می‌دانند به همراه جیمز گان، زک را در ساخت این اثر یاری کردند. طلوع مردگان جزء اولین فیلمهایی بود که در قرن ۲۱ به شکلی جدی به زامبی‌ها پرداخت و از آن به بعد فیلمهای زیادی با این موضوع ساخته شد. ارتش مردگان زک اسنایدر فیلم جدید این کارگردان ادامه‌ی فیلم طلوع مردگان خواهد بود. شباهت اسمی ارتش مردگان زک اسنایدر به این فیلم نیز نشان دهنده‌ی همین موضوع است.

۳۰۰

زک اسنایدر

هر چند ارتش مردگان زک اسنایدر فیلم جدید این کارگردان ادامه‌ی فیلم طلوع مردگان است اما بین این فیلم و نسخه‌ی پیشینش هفده سال فاصله است. اسنایدر در سال ۲۰۰۶ با ساخت فیلم ۳۰۰ بیش از پیش بر سر زبانها افتاد و جنجال زیادی به پا کرد. این فیلم پرحاشیه، دومین فیلم بلند سینمایی زک محسوب می‌شود. او این فیلم را از روی کتابهای کمیک «فرانک میلر» اقتباس کرد. اکران ۳۰۰ به واسطه‌ی موضوع تاریخی خود با حاشیه‌های زیادی همراه بود؛ حاشیه‌هایی که بیشترشان ریشه در مسائل سیاسی، فرهنگی و تاریخی داشت. بسیاری در ایران این فیلم را یک تحریف تاریخی برشمردند و از آن به عنوان ضدایرانی‌ترین فیلم‌ تاریخ سینما یاد کردند. تصویری که این فیلم از سپاه ایرانیان باستان به نمایش می‌گذارد، بسیار خشن است. ایرانیان در این فیلم مردمی بدون تمدن و با خوی وحشی معرفی شدند و خشایار شاه به شکل یک هیولا نشان داده شد. همین موضوع باعث شد که مقامات و منتقدان ایرانی این اثر را شدیدا محکوم کنند. این حواشی باعث شد که این فیلم در گیشه فروش بالایی داشته باشد.

Watchmen

زک اسنایدر

اسنایدر که بعد از ساخت فیلم ۳۰۰ به چهره‌ای شناخته شده نزد آمریکایی‌ها بدل شده بود، در سال ۲۰۰۹ دست به ساخت فیلمی دیگر از کتابهای کمیک زد. این بار اسنایدر وارد دنیای قهرمانان DC شد. او ریسک بزرگی کرد و دست روی کمیک معروف Watchmen یا «نگهبانان» گذاشت. این فیلم مورد توجه علاقه‌مندان دنیای این کمیک‌بوک قرار نگرفت اما منتقدین زیادی کارگردانی زک را در این فیلم تحسین کردند. به اعتقاد بسیاری از منتقدان، واچمن پتانسیل واقعی ژانر ابرقهرمانی را به نمایش گذاشت و از یک اکشن پاپ‌کورنی به یک اثر هنری تبدیل شد. زک بعد از گذشت مدتی از اکران عمومی این فیلم، نسخه‌ی دیگری تحت عنوان Director’s Cut  از آن نیز منتشر کرد که شامل ۲۴ دقیقه محتوای بیشتر می‌شد. اما باز هم تفاوتی ایجاد نکرد و نتوانست با این نسخه در دل هواداران این کمیک‌بوک جایی باز کند.

فیلم های زک اسنایدر: Man of Steel

زندگینامه زک اسنایدر

پس از نگهبانان در بیوگرافی زک اسنایدر نوبت به فیلم مرد پولادین می‌رسد. در سال ۲۰۱۳ زک اسنایدر با ساخت فیلم Man of Steel یا «مرد پولادین» گام بلندی را در ساخت فیلم‌های ابرقهرمانی برداشت. سوپرمن محبوبترین شخصیت دنیای DC است که تا قبل از مرد پولادین، فیلمی درخور درباره‌ی این شخصیت ساخته نشده بود. اسنایدر با ساخت این فیلم سعی کرد این خلا را پر کند و فیلمی با کیفیت درباره‌ی این قهرمان بسازد. او این اثر را با تهیه‌کنندگی کریستوفر نولان به مقابل دوربین برد. وجود چنین کارگردان بزرگی در پشت این کار باعث شد که زک با اعتماد به نفس و تمرکز بیشتری روی این پروژه کار کند. در این فیلم «هنری کویل» نقش سوپرمن را بازی کرد و خروجی کار به اعتقاد بسیاری از منتقدان و مخاطبان قابل‌قبول بود. اسنایدر موفق شد از این آزمون نیز سربلند بیرون بیاید. مرد پولادین با وجود مشکلات ریز و درشت خود، در مقایسه با ساخته‌های قبلی، یک قدم از لحاظ روایت داستان جلوتر بود و در گیشه هم موفق ظاهر شد.

Batman V Superman: Dawn of Justice

زک اسنایدر

زک اسنایدر در سال ۲۰۱۶ در یک اقدامی جنجالی فیلم Batman V Superman: Dawn of Justice یا «بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت» را ساخت. فیلمی که هنوز هم از آن به عنوان یکی از پرهزینه‌ترین فیلمهای تارخ سینما یاد می‌شود. این فیلم هنگام اکران خود سر و صدای زیادی به راه انداخت و به مانند فیلم واچمن با نظرهای مختلفی همراه بود. عده‌ای این فیلم را یک توهین کامل به شخصیت‌های داستان می‌دانستند و عده‌ای از رویارویی این دو قهرمان (بتمن و سوپرمن) لذت بردند. در این فیلم «بن افلک» برای اولین بار در نقش بتمن ظاهر شد که با استقبال هواداران این شخصیت رو به رو نشد. نبرد بتمن علیه سوپرمن در هفته‌ی نخست اکران رکوردهای زیادی را جابه‌جا کرد و به فروش زیادی دست یافت، اما در هفته‌ی دوم با شکست مواجه شد. این فیلم نزد منتقدان هم مورد توجه قرار نگرفت. البته به مانند تمام فیلم‌های زک اسنایدر، از جلوه‌های بصری این فیلم تمجید شد.

Justice League

فیلم لیگ عدالت

در ادامه‌ی بیوگرافی زک اسنایدر به فیلم لیگ عدالت می‌رسیم. رقیب کمپانی DC یعنی مارول، در سال‌های گذشته سود هنگفتی از انتشار آثار خود بدست آورد و در پروژه مشترک ابرقهرمانانش یعنی «انتقام جویان» یا The Avengers نیز این سود را به حداکثر رساند. تمام این اتفاقات سبب شد تا دی‌سی هم تصمیم بگیرد قهرمانان محبوبش را در یک فیلم جمع کند تا در رقابت با رقیب دیرینه‌اش قافیه را نبازد. به همین منظور اسنایدر بعد از اتمام پروژه بتمن علیه سوپرمن، ساخت فیلم لیگ عدالت را آغاز کرد. همان طور که پیش‌تر ذکر شد، زک اسنایدر نخستین فرزند خود را در سال ۲۰۱۷ به دلیل خودکشی از دست داد. اسنایدر در آن زمان مشغول ساخت پروژه‌ی بزرگ Justice League یا لیگ عدالت برای کمپانی DC بود. کمپانی برادران وارنر انتظار داشت با انتشار این فیلم، به رقیبی جدی برای دنیای سینمایی مارول تبدیل شود. این کارگردان سرشناس پس از خودکشی دخترش از ساخت این فیلم کناره‌گیری کرد. در راستای این اتفاق، جاس ویدون که تجربه ساخت فیلم‌هایی نظیر The Avengers را در کارنامه داشت، برای پر کردن جای خالی اسنایدر به این پروژه اضافه شد. او بسیاری از فوتیج‌های اسنایدر را کنار گذاشت و فیلمی متفاوت از آن‌چه زک اسنایدر در نظر داشت، تولید کرد. نتیجه، فیلمی شد که طرفدار DC آن را پس زدند. اکران فیلم لیگ عدالت به یک افتضاح تاریخی تبدیل شد. از همان زمان طرفداران با به راه انداختن جنبش ReleaseTheSnyderCut خواهان انتشار فیلم لیگ عدالت نسخه زک اسنایدر بودند.

لیگ عدالت نسخه زک اسنایدر

این جنبش نتیجه داد و در اوایل سال ۲۰۲۱ شاهد انتشار فیلم لیگ عدالت نسخه زک اسنایدر بودیم. فیلم لیگ عدالت نسخه زک اسنایدر از سرویس اینترنتی HBO Max پخش شد و مخاطبان زیادی را به سمت خود کشید. بسیاری از طرفداران دنیای DC از این فیلم رضایت کامل داشتند و از این نسخه ۴ ساعته فیلم لیگ عدالت به عنوان بهترین فیلم دنیای قهرمانان دی‌سی یاد کردند. اسنایدر کار نیمه تمام خود را حال به بهترین شکل ممکن تکمیل کرد و موفق شد دل بسیاری از هواداران را بدست بیاورد و تجربه تلخ ساخته‌ی قبلی را از ذهن آنها پاک کند. منتقدان نیز از فیلم لیگ عدالت نسخه زک اسنایدر به خوبی یاد کردند. به گفته‌ی آن‌ها با وجود این که زمان فیلم حدودا ۴ ساعت است اما فیلم از ریتم نمی‌افتد و خسته‌کننده نمی‌شود. از فیلم‌نامه، تدوین و کارگردانی این اثر نیز تعریف و تمجیدهای زیادی به عمل آمد. اگر به دنیای قهرمانان کمیک علاقه دارید، حتما تماشای این فیلم را در اولویت کارهای خود قرار دهید. بدون شک تا به امروز فیلم لیگ عدالت نسخه زک اسنایدر بهترین فیلم این کارگردان به شمار می‌رود.

بیوگرافی زک اسنایدر: زک اسنایدر در آینده

بیوگرافی زک اسنایدر

در انتهای بیوگرافی (زندگینامه) زک اسنایدر به فیلم‌های آینده این کارگردان جنجالی اشاره خواهیم کرد. زک اسنایدر تصمیم دارد مدتی از سینمای ابرقهرمانی فاصله بگیرد. این تصمیم شاید به مذاق هواداران DC خوش نیاید اما علاقه‌مندان سینما مشتاق هستند که کارهای متنوع‌تری را از این کارگردان شاهد باشند. زک اسنایدر اخیرا با همکاری Netflix دنباله‌ای از نخستین فیلم بلند خود یعنی Dawn of the Dead به اسم Army of the Dead(ارتش مردگان زک اسنایدر) را ساخته که در ۳۱ اردیبهشت از سرویس نتفلیکس پخش خواهد شد. مدتی می‌شد که ارتش مردگان زک اسنایدر در دست ساخت بود. اسنایدر در حال حاضر تمرکز خود را روی ساخت فیلم The Fountainhead یا سرچشمه گذاشته است. این فیلم اقتباسی از رمانی به همین نام، به قلم Ayn Rand است که بر خلاف کارهای قبلی زک، چندان بلاک‌باستری به حساب نمی‌آید. مشخص نیست که سرچشمه چه زمانی اکران یا پخش خواهد شد اما مسلما پس از ارتش مردگان زک اسنایدر خواهد بود.

از مطالعه زندگینامه یا بیوگرافی زک اسنایدر درمیابیم که زک با تمام مشکلات شخصی و کاری که بر سر راهش قرار گرفت، به مسیر پیشرفت خود ادامه داد و هیچگاه ناامید نشد. او فیلم‌های ضعیفی به مانند Legend of the Guardians: The Owls of Ga’Hoole و Sucker Punch را ساخت و به دنبال آن‌ها، نقدهای زیادی را دریافت کرد، اما عقب نکشید و به مسیر موفقیت خود ادامه داد. حتی از دست دادن دخترش هم نتوانست او را زمین بزند. او در سینمای بدنه‌ی آمریکا طی سال‌های اخیر قدم‌های مثبتی برداشت و به رونق این سینما کمک‌های شایانی کرد. در ادامه زندگینامه زک اسنایدر به تمام فیلمهای زک اسنایدر اشاره خواهیم کرد. لازم به ذکر است که زک به عنوان تهیه کننده، نویسنده و مدیر تولید نیز در آثار زیادی فعالیت کرده است که در لیست زیر می‌توانید تمام آنها را مشاهده بفرمایید.

جدول فیلم های زک اسنایدر

امتیاز

IMDB

امتیاز راتن تومیتوز سال انتشار نام فیلم نقش
۷.۳ ۷۵% ۲۰۰۴ Dawn of the Dead کارگردان
۷.۶ ۶۱% ۲۰۰۷ ۳۰۰ کارگردان و نویسنده
۷.۶ ۶۵% ۲۰۰۹ Watchmen کارگردان
۶.۹ ۵۲% ۲۰۱۰ Legend of the Guardians: The Owls of Ga’Hoole کارگردان
۶ ۲۲% ۲۰۱۱ Sucker Punch تهیه کننده، کارگردان و نویسنده
۷ ۵۶% ۲۰۱۳ Man of Steel کارگردان
۶.۲ ۴۵% ۲۰۱۴ ۳۰۰: Rise of an Empire تهیه‌کننده و نویسنده
۶.۴ ۲۹% ۲۰۱۶ Batman v Superman: Dawn of Justice کارگردان
۶ ۲۶% ۲۰۱۶ Suicide Squad مدیر تولید
۷.۴ ۹۳% ۲۰۱۷ Wonder Woman تهیه‌کننده و یکی از نویسندگان
۶.۲ ۴۰% ۲۰۱۷ Justice League کارگردان و یکی از نویسندگان
۶.۹ ۶۵% ۲۰۱۸ Aquaman مدیر تولید
۵.۴ ۵۹% ۲۰۲۰ Wonder Woman 1984 تهیه کننده
۸.۱ ۷۵% ۲۰۲۱ Zack Snyder’s Justice League کارگردان و یکی از نویسندگان
نامشخص نامشخص ۲۰۲۱ Army of the Dead تهیه کننده، کارگردان و نویسنده

 

بیوگرافی زک اسنایدر: افتخارات زک اسنایدر

نظر شما درباره مطلب بیوگرافی زک اسنایدر چیست؟ به نظرتان فیلم های زک اسنایدر تا چه اندازه روی سینمای هالیوود تاثیر گذاشته‌اند؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید.

اتابک سلیمی زاده

علاقه مند به بازی، سینما و کتاب

Zack Snyder
سینما و تلویزیون

1 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر