ترس از ناشناختهها، تعلیق، آشفتگی و رهایی در برترین آثار وحشت تاریخ قرار گرفتهاند. این بار نوبت ترسناک ترین بازی های کامپیوتر است. با دنیای بازی و ترسناک ترین بازی های PC همراه باشید.
«ترس» ماهیتی فراتر از حس یا یک واکنش ساده نسبت به وقایع ناشناخته و مرموز دارد. انسانها از سالیان دور مدیون ترس خود هستند چرا که اگر از چیزی نمیترسیدیم به دنبالش بقایی وجود نداشت. ترس چهرههای متفاوتی دارد، اما چه چیزی باعث شده که بازی های ترسناک با چنین استقبالی روبرو شوند؟
حتی در بیمغزترین ترسها میتوان عمیقترین مفاهیم روانشناختی زندگی انسان را مورد پژوهش قرار داد. چه برسد به آثار ممتاز «وحشت» که سبک زندگی انسان را از بیخ و بن متحول میکند. حال در این مقاله به معرفی و بررسی بهترین بازی های ترسناک کامپیوتر (PC) میپردازیم. همراه دنیای بازی و ترسناک ترین بازی های کامپیوتر باشید.
*توجه: این مقاله شامل تصاویری است که ممکن است برای همه مناسب نباشد
بازی System Shock 2 – سیستم شاک ۲
سازنده: ایرشنال گیمز و لوکینگ گلس استودیوز ناشر: الکترونیک آرتز سال انتشار: ۱۹۹۹ نمره در متاکریتیک: ۹۲
شاید مخاطبان امروزی «کن لوین» را از خلق بایوشاک (Bioshock) بشناسند، اما برای پی بردن به اصول آفرینش مجموعه بایوشاک لازم است به سالها قبل برگردیم. بازی «سیستم شاک» نه تنها یکی از بزرگترین بنیانگذاران سبک Immersive sim است، بلکه وحشت بقای فضایی را از نو تعریف کرد. اثری که با فضاسازی معرکه به ساخت شاهکاری همانند بایوشاک انجامید. ناگفته نماند که استودیوی «ایرشنال گیمز» تحت نظارت کن لوین و با تمرکز بر المانهای سیستم شاک ۲، گیمپلی مجموعهی بایوشاک را گسترش داد. البته که از جنبهی القای وحشت فضایی، سیستم شاک الهامبخش آثار درخشانی همانند سری دد اسپیس شد.
داستان و روایت بازی سیستم شاک ۲ تحولی عظیم در زمان عرضه بود. بازیکن با وقایع محیطی میتواند داستان محسورکنندهی بازی را دنبال کند. این اثر تنها از چند میانپرده (Cutscene) کوتاه بهره میبرد که به غرق شدن مخاطب در جهان ترسناک بازی بهبود بسیاری میبخشد. گیمپلی Real-Time تنش بازیکن را در شرایط متفاوت دوچندان کرده و لحظهای برای درنگ کردن وجود ندارد. سیستم شاک ۲ یکی از خاصترین آنتاگونیستهای ویدیوگیم با عنوان شودان (Shodan) را دارد. از طرفی وجود این هوش مصنوعی بازی را به سمت و سوی وحشت سایبرپانکی میکشاند. میتوان ساعتها از دستاوردهای محسورکنندهی سیستم شاک ۲ صحبت کرد، اما شاید بتوان صداگذاریها و موسیقی بازی را درخشانترین جنبهی آن (بعد از سالها) دانست. اگر از بازیهای ترسناک کلاسیک و ریشهای ویدیوگیم استقبال میکنید، دنبالهی سیستم شاک یک انتخاب برازنده است.
حداقل سیستم مورد نیاز بازی System Shock 2:
OS: Windows XP / Vista / 7 / 8 Processor: 1.8 GHz Processor Memory: 2 GB RAM Graphics: 3D graphics card DirectX®: ۹.0c Hard Drive: 2 GB HD space
سازنده: مونولیث پروداکشنز ناشر: ویوندی یونیورسال گیمز و برادران وارنر گیمز سال انتشار: ۲۰۰۵ نمره در متاکریتیک: ۸۸
به باور برخی از بازیکنان، در بازیهای ترسناک باید تنها به فرم بقا و مهمات اندک بسنده شود. بازی FEAR همان اثری است که در خلاف این باور قرار میگیرد. یک شوتر اولشخص که براساس وحشت ژاپنی و آثاری همچون Ring (1988) خلق شده است. F.E.A.R در ساخت معجونی از لحظات پرتعلیق و گیمپلی تنشزا عملکرد درخشانی دارد.
داستان بازی FEAR در ۲۰۲۵ جریان دارد. بازیکن در نقش یک نیروی ویژه ، وظیفهی بررسی و از بین بردن دشمنهایی را دارد که توسط دختری مومشکی به نام «آلما» کنترل میشوند. البته که همین آلما شما را مورد آزارهای روانی و پرتنش بسیاری قرار میدهد. از جامپاسکرهای خاص تا خاموش شدن چراغهایی که دست به دست هم میدهند تا بازیکنان لحظهای آرام و قرار نداشته باشند. یکی از عناصر کلیدی گیمپلی Reflex Time (اسلوموشن و تاخیر گلوله) آن است که به Bullet Time سری «مکس پین» شباهت دارد و برگرفته از آثار سینمایی جان وو است.
البته که بازی F.E.A.R شامل سلاحهای متنوعی شده که دست شما را برای تجربهای منحصربهفرد باز میگذارد، اما دشمنانی هم هستند که دمار از روزگارتان در بیاورند! مهم نیست که قویترین اسلحهی تاریخ را در دستانتان داشته باشید چرا که آلما لحظهای شما را تنها نخواهد گذاشت.
حداقل سیستم مورد نیاز بازی FEAR:
OS: Windows® XP, x64 or 2000 Processor: Pentium® ۴ ۱.۷ GHz processor Memory: 512 MB of RAM Graphics: 64 MB GeForce™ ۴ Ti or Radeon® ۹۰۰۰ video card DirectX®: ۹.0c Hard Drive: 17 GB HD Space
سازنده: رد کندل گیمز ناشر: رد کندل گیمز سال انتشار: ۲۰۱۷ نمره در متاکریتیک: ۸۳
بازی Detention اولین ساختهی استودیوی تایوانی Red Candle Games محسوب میشود. اثری که با استعارهها و نمادپردازیهای گوناگونی به نقد وقایع «وحشت سفید» میپردازد. وحشت سفید یک دوران خشونتبار و غیرانسانی در دههی ۱۹۶۰ تایوان بود. کشور تایوان در آن زمان جزوی از جمهوری خلق چین به شمار میآمد و از طرفی تایوانیها حکومت چینیها را مشروع نمیدانستند. در نتیجه وحشت سفید به زندانی شدن هزاران تایوانی در ۴۰ سال انجامید.
رد کندل گیمز با بهکارگرفتن چنین مضمونی، دست به خلق یک بازی وحشت دوبعدی اتمسفریک زد. بازی Detention یک ساید-اسکرولر (side-scroller) دیالوگمحور است. اثری که داستان دو دانشآموز به نامهای وِی (Wei) و رِی (Ray) را روایت میکند. دانشآموزان در مدرسهای دوردست و کوهستانی گیر افتادهاند و حال این مکان توسط موجوداتی شرور تسخیر شده است. در گذر زمان شخصیتهای اصلی درک بیشتری نسبت به حقیقت پنهان مدرسه پیدا میکنند و همزمان باید از دست هیولاهای تشنهبهخون فرار کنند.
بازی Detention محصولی شایسته و تکاندهنده از سرزمین تایوان است که ژانر بقای ماجرایی و پازلگونه را به تکاندهندهترین شکل ممکن به بازیکن تقدیم میکند. اثری که تجربهی باهویت آن تا سالها در یاد و خاطرات بازیکنان میماند.
حداقل سیستم مورد نیاز بازی Detention:
OS: Windows 7/8/10 Processor: Intel(R) Core(TM)2 Duo 2.4, AMD Athlon(TM) X2 2.8 Ghz Memory: 4 GB RAM Graphics: Geforce 9600 GS, Radeon HD4000 DirectX: Version 9.0c Storage: 3 GB available space
سازنده: ویسرال گیمز ناشر: الکترونیک آرتز سال انتشار: ۲۰۱۱ نمره در متاکریتیک: ۸۷
اگر «تعلیق روانشناختی» یک مترادف داشت، آن مترادف چیزی جز بازی Dead Space 2 نبود. دنبالهی مستقیم دد اسپیس، محصولی ماورای انتظارات زمان عرضه و حتی امروز است. سه سال پس از وقایع ناگوار قسمت نخست، بازیکن در نقش آیزاک کلارک به هوش میآید. آیزاک تا حد زیادی حافظه و هوشیاری خود را از دست داده، اما میبایست یک بار برای همیشه از این سفینه فضایی فرار کند و نکرومورفهای (Necromorphs) تکاملیافته را از بین ببرد.
قسمت آغازین Dead Space براساس آثار درخشانی همانند Resident Evil 4 و System Shock 2 خلق شد. با این حال Dead Space 2 مکانیکها، المانها و القای ترس را چند پله بالاتر برد. آیزاک در قسمت دوم دیگر آن پروتاگونیست بیصدا نبود و هویت انسانی داشت. کنترل او دیگر به سختی و انعطافناپذیری قسمت پیشین نبود. در این بازی آیزاک کلارک میبایست با چالشهای روانی و گذشتهی خود هم مبارزه کند که لحظات عجیب و خاطرهانگیزی برای بازیکن رقم میزند. سیستم مبارزات پیشرفتهتر، هوش مصنوعی قویتر و ظاهرشدن رندوم دشمنها در طول گیمپلی به برآیند کیفی تنش فضایی افزودند. قسمت دوم Dead Space، اثری چالشبرانگیز، نفسگیر و بهیادماندنی است که همهی عاشقان ژانر وحشت باید آن را تجربه کنند.
حداقل سیستم مورد نیاز بازی Dead Space 2:
OS: Windows 7/8/10
Processor: 2.8 GHz processor or equivalent Memory: 1 GB RAM (XP), 2 GB RAM Vista or Windows 7 Hard Disk Space: At least 10GB Video Card: NVIDIA GeForce 6800 or better DirectX: Version 9.0c
سازنده: تارسیر استودیوز ناشر: بندای نامکو اینترتینمنت سال انتشار: ۲۰۲۱ نمره در متاکریتیک: ۸۳
اگر تاریکترین اعمال جامعه به اثری عریان و بیپرده برای بازی کردن تبدیل میشد، به احتمال بالا «کابوسهای کوچک» نام داشت. قسمت دوم سری کابوسهای کوچک یک کلاس درس روانشناسی معرکه است. اثری که پیشرفت شگرفی در داستانسرایی، گیمپلی و القای ترس نسبت به قسمت نخست دارد. با این که Little Nightmares 2 در نگاه اول یک دنباله به نظر میرسد، اما پایهای برای قسمت نخست است. این بازی پازل-پلتفورمر شاید یادآور آثاری همچون Inside باشد، اما در بطن ماجرا هویت اصیلی را به دوش میکشد.
بازی Little Nightmares 2 روایتگر داستانی رعشهآور است. پسری به نام مونو (Mono) دختری به نام سیکس (SIX) را از یک زندان خانگی کنترل افکار نجات میدهد. در این میان دشمنان وحشتناکی به دنبال تسخیر و کشتن این دو شخصیت هستند. اثری که شما را به اعماق تاریکیهای بشریت فرا میخواند. ناگفته نماند که برای درک و تحلیل کامل Little Nightmares 2 نیازمند تجربهی قسمت پیشین هستید. سری Little Nightmares یکی از نابترین تجربههای عمرتان را رقم خواهد زد. تجربهای محسورکننده و عمیق که هیچوقت فراموش نخواهید کرد.
سیستم مورد نیاز بازی Little Nightmares II:
Requires a 64-bit processor and operating system OS: Windows 10 Processor: Intel Core i5-2300 | AMD FX-4350 Memory: 4 GB RAM Graphics: Nvidia GeForce GTX 570, 1 GB | AMD Radeon HD 7850, 2 GB DirectX: Version 11
سازنده: رد برلز ناشر: رد برلز سال انتشار: ۲۰۱۳ نمره در متاکریتیک: ۸۰
سری Outlast به جامپاسکرها، موقعیتهای آسیبپذیر و فضاسازی بیمارگونه مشهور هستند. بازیکن در نقش یک روزنامهنگار و محقق باید از دست آدمکشهای تیمارستانی بگریزد! زیادهروی به نظر میآید، مگر نه؟ این پایان ماجرا نیست. شما هیچ سلاحی برای از بین بردن دشمنان ندارید و باید با مخفیکاری یا تعقیبوگریز راه نجات را پیدا کند. البته که بخش غالب بازی در تاریکی مطلق جریان دارد و باید با یک دوربین مجهز به فیلتر شبانه (با محدودیت باتری)، موجودات خطرناک را ردیابی کنید. صداگذاریهای بازی برق از سرتان میپراند و گاهی اوقات باید خوششانس باشید تا به چکپوینت بعدی برسید.
استودیوی Red Barrels پایهی ساخت وحشت بقای اوتلست را بازی Amnesia: The Dark Descent میداند که بیشک از شاهکارهای انقلابی ژانر وحشت ویدیوگیم است. در هر دو اثر، بازیکنان هیچ ابزار مبارزاتی برای نابودی دشمنان ندارند. همچنین فیلمهای سینمایی REC و Quarantine الهامبخش عنصر دوربین دید در شب Outlast بوده است. جامپاسکرهای کلاسیک و آسیبپذیری اتمسفریک میتواند بزرگترین دلیل تجربهی اوتلست باشد.
سیستم مورد نیاز بازی Outlast:
OS: Windows XP / Vista / 7 / 8 / 10 – ۶۴ bits Processor: 2.2 GHz Dual Core CPU Memory: 2 GB RAM Graphics: 512 MB NVIDIA GeForce 9800GTX / ATI Radeon HD 3xxx series DirectX: Version 9.0c Hard Drive: 5 GB available space
سازنده: بلوبر تیم ناشر: اَسپیر سال انتشار: ۲۰۲۰ نمره در متاکریتیک: ۸۶
بازی Observer یک تجربهی وحشت روانشناختی با المانهای سایبرپانکی است. جهانسازی درخشان، جلوههای بصری چشمگیر، صداگذاریهای فوقالعاده تجربهی اتمسفریک و لذتبخشی را برای بازیکنان رقم میزند. مخاطب در نقش یک کارگاه به اسم دنیل لازارسکی قرار میگیرد. همه چیز با یک تماس تلفنی از طرف پسر دنیل در این لهستان سایبرپانکی دگرگون میشود. ویروسی دیجیتالی در سطح کشور پخش شده و از طرفی دنیل قدرت هک کردن ذهن انسانها را با عنوان «ناظر» (Observer) دارد. بازی از جامپاسکرهای هوشمندانه و موقعیتهای شوکهکنندهای استفاده میکند. سیستم هکینگ بازی ممکن است برای برخی از بازیکنان آزاردهنده باشد، اما پکیج بازی به قدری نفسگیر و پرجنبوجوش است که میتوان چنین مشکلی را نادیده گرفت.
طراحی صدا و ساختار موسیقی بازی همچون آب سردی بر بدن بازیکان ریخته میشود و گاهی میتوانند فلجکننده باشند. بازی Observer از زاویه دید اول شخص روایت میشود و بازیکن میتواند با NPCها ارتباط برقرار کند. ارتباطی که با درخت دیالوگ شکل میگیرد و نتایج متفاوتی را به دنبال دارد. همچنین با بهکارگیری وقایع اجتماعی و سیاسی، Observer نگاهی انتقادی به جوامع انسانی امروز میاندازد. اگر عشق به جهان سایبرپانکی و وحشت روانشناختی در رگهای شما جریان دارد، Observer (نسخهی System Redux) بهترین انتخاب ویدیوگیمی است.
سیستم مورد نیاز بازی Observer: System Redux:
Requires a 64-bit processor and operating system OS: Windows 7/10 – ۶۴ bitowy Processor: Intel Core i5-3470 / AMD Ryzen 3 1200 Memory: 8 GB RAM Graphics: @1280×۷۲۰: GeForce GTX 1050 3 GB / Radeon RX 560 4 GB DirectX: Version 11 Storage: 16 GB available space Sound Card: DirectX® ۱۱.۰ compatible
سازنده: رد کندل گیمز
ناشر: رد کندل گیمز
سال انتشار: ۲۰۱۹
نمره در متاکریتیک: ۸۶
دومین عنوان از استودیوی تایوانی رد کندل گیمز Devotion نام دارد. اثری روانشناختی با جغرافیا، تاریخ و اصالت تایوانی که داستانسرایی اول شخص دارد. بازی Devotion لایق قرارگیری در برترین بازی های ترسناک تاریخ ویدیوگیم است. این محصول شما را به سه برههی زمانی متفاوت در تایوان میبرد. جایی که قصهی اندوهگین و دردناک یک خانواده با ناهنجاریها و عذابهای پدر خانواده روایت میشود. بازیکن هیچ ابزاری به جز یک فندک و آیتمهای حل پازل ندارد. باقی بازی نیز در راه رفتن و تعقیبوگریزهای دهشتناک جریان دارد.
بازی Devotion از چند اصل متفاوت برای روایت استفاده میکند. از داستانسرایی محیطی تا خواندن یک کتاب کودکانه در خاطرات شخصیت اصلی که Devotion را به اثری متمایز تبدیل کرده است. ممکن است در پردهی اول Devotion شباهتهایی به .P.T هیدئو کوجیما پیدا کنید، اما رد کندل گیمز توانسته به خوبی این شباهتها را به همان یک ساعت آغازین محدود کند. بازی Devotion مخاطبانش را به نقطهی اوج مطلق وحشت میبرد و از قلهی تعلیق و تنش شما را به رهایی میرساند. Devotion تجربهای است که تعادل وحشت و آرامش را به درجهی اعلا منتقل میکند. اثری فراموشنشدنی که تحولی قابلتوجه در وحشت روانشناختی رقم زده است.
سیستم مورد نیاز بازی Devotion:
Requires a 64-bit processor and operating system OS: Windows 8/10 Processor: Intel Core i3 (3.4 GHz) / AMD A8-7600 (3.1 GHz) Memory: 4 GB RAM Graphics: NVIDIA GeForce 660 / AMD R9 270 DirectX: Version 11 Storage: 8 GB available space
شاید برای شما خوانندگان همیشگی سوال باشد که چرا برخی از ترسناک ترین بازی های کامپیوتر (PC) در این مقاله حضور ندارند. دنیای بازی در مقالهای جداگانه به ترسناک ترین بازی های تاریخ پرداخته است و شما میتوانید به مطالعهی آن بپردازید.
به نظر شما چه آثار دیگری میتوانستند در مقالهی ترسناک ترین بازی های کامپیوتر قرار گیرند؟ نظرات ارزشمند خود را به اشتراک بگذارید.
تنها یک نکته، ناظر برای Observer برابر دقیقی نیست. گرچه کانسپت هایی نزدیک به هم هستند ولی Surveillance(نظارت)،Monitoring(پایِش) و observation(نِپاهِش) یکی نیستند. برای Observer می تونید: نپاهشگر،نپاهنده یا نپاهگر رو به کار بگیرید.
عجیبه که بازی بسیار ترسناک resident evil 2 remake در این لیست نیست
خب قطعا رزیدنت ایول ، سایلنت هیل ، کلاک تاور ، امنژیا ، فیتال فریم و …
سپاس از نویسنده
تنها یک نکته، ناظر برای Observer برابر دقیقی نیست. گرچه کانسپت هایی نزدیک به هم هستند ولی Surveillance(نظارت)،Monitoring(پایِش) و observation(نِپاهِش) یکی نیستند. برای Observer می تونید: نپاهشگر،نپاهنده یا نپاهگر رو به کار بگیرید.