استودیوهای اصلی PlayStation روی بازیهای بزرگ تمرکز خواهند کرد
Jim Ryan: استودیوهای اصلی PlayStation روی ساخت بازیهای AAA تمرکز خواهد کرد درحالی که پروژههای کوچکتر به همکارانشان در استودیوهای ایندی سپرده خواهد شد.
Jim Ryan مدیرعامل PlayStation، اعلام کرد قرار است استودیوهای اصلی PlayStation و سونی روی ساخت پروژههای بازی بزرگ و مهم (یا AAA) تمرکز کنند؛ اما در عین حال، استودیوهای دیگر روی پروژه بازیهای کوچکتر فعالیت خواهند کرد.
تصمیم عوامل داخلی سونی و PlayStation
اوایل امسال خبر رسید عوامل داخلی شرکت سونی تصمیم گرفتهاند تمرکزشان را روی ساخت بازیهای محبوب و موفق AAA معطوف کنند. این خبر که سونی دیگر قصد ساخت بازیهای کوچکتر را ندارد با بازخوردهای منفی زیادی مواجه شد. هرچند که درک علت این واکنش منفی سخت نبود، اما بهراحتی میتوان دید که چرا سونی چنین تصمیمی گرفته است. درک این که چرا سونی به فکر توسعه دادن بازیهای موفقی همچون خدای جنگ، هورازین زیودان (Horizon Zero Dawn) یا بازی مرد عنکبوتی از مارول باشد، سخت نیست.
سرنوشت بازیهای کوچکتر
اما سرنوشت بازیهای کوچکتر و امتحانی چه میشود؟ در یکی از مصاحبههای اخیر Jim Ryan مدیرعامل شرکت PlayStation با TMT Post، این سؤال مطرح شد. پاسخ او این چنین بود: سونی قصد دارد به هردوی این بازیها بپردازد. هرچند که مشخصاً قرار است گسترده تولید آنها را محدود کند. Jim Ryan میگوید قرار است استودیوهای اصلی PlayStation روی بازیهای با بودجه بالا AAA تمرکز کنند. با این همه سونی همچنان به همکاری با استودیوهای مستقل و کوچکتر ادامه خواهد داد. هدف از این همکاری این است که PlayStation بتواند بهطور پیوسته پروژههای کوچکتری هم تولید کند.
Jim Ryan مدیرعامل PlayStation
Jim Ryan گفت «استودیوهای اصلی PlayStation و تیمهای داخلی ما به ساخت بازیهای بزرگتر مشغول خواهند بود؛ اما همچنان به همکاری با استودیوهای دیگر ادامه میدهیم تا بازیهای کوچکتر هم بسازیم. ما رابطه تنگاتنگی با استودیوهای مستقل بازیسازی داریم. در ادامه نیز از لحاظ فنی، مالی و بازاریابی از آنها حمایت خواهیم کرد.
این گروههای معمولاً کوچک ۱۰ الی ۲۰ نفره، مستقل هستند. از طریق همکاری و حمایت از این گروهها، محصولات و بازیهای بیشتری میسازیم. بهعلاوه، روابطمان با این استودیوها را نیز گسترش میدهیم. شاید این گروهها، نسل بعدی سازندگان بازیهای AAA باشند. خب، شاید در پنج یا ده سال آینده، روابط ما با این استودیوهای مستقل بازیسازی متفاوت شود. »
همکاری PlayStation با این استودیوهای مستقل یا به اصطلاح ایندی، به تولید عناوین برجستهای ختم شده است. بازیهایی مانند The Pathless و بازی Kena: Bridge of Spirits که قرار است به زودی عرضه شود. دیدن چنین نتایجی حقیقتاً دلگرمکننده است. البته، اخیراً عده بیشتری از سازندگان ایندی اعلان کردهاند که همکاری با PlayStation خیلی سخت است. امیدواریم سونی فکری به حال این قضیه بکند و PlayStation را به محیط دوستانهتری برای سازندگان ایندی تغییر دهد.