بازی های ممنوع شده در ایران [آپدیت آبان ۱۴۰۲]

در ۱۴۰۲/۰۸/۲۶ , 22:57:49
بازی های ممنوع شده در ایران

بازی های غیرقانونی درست مانند سایر رسانه های سرگرمی آثاری در ژانرهای مختلفی محسوب می شوند. اکثر کشورها فیلترهای مختلفی را برای تایید یک اثر برای انتشار بین مردم شان اعمال می کنند. ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر، انتشار برخی آثار را به دلایل مختلف، ممنوع اعلام کرده است. ما در این مقاله قرار است به معرفی بازی های ممنوع شده در ایران بپردازیم. در ادامه همراه تحریریه مقالات بازی وبسایت دنیای بازی باشید.

مقدمه

ممنوعیت بازی های ویدیویی در کشورهای مختلف می توانند دلایل مختلفی داشته باشد. دلایل اجتماعی، فرهنگی، اعتقادی و امنیتی ممکن است باعث ممنوعیت انتشار یک اثر در کشوری به خصوص شوند. پیشرفت بازی های ویدیویی و همه گیر شدن آن در سال های اخیر موجب شده که تاثیر گذاری آن ها بیشتر از همیشه شود. امروزه به جرات می توان بازی های ویدیویی را یکی از روش های مهم برای آموزش و فرهنگ سازی قلمداد کرد. از همین رو ممکن است تفاوت های اعتقادی، فرهنگی و اجتماعی موجب ممنوعیت انتشار برخی آثار در کشورهای مختلف شود.

همانطور که پیش تر ذکر کردیم، هر کشور با توجه به شرایط خاص خود دست به ممنوع کردن یک بازی ویدیویی می زند. به عنوان مثال سری Assassin’s Creed در عربستان سعودی (تحریف تاریخ)، بازی Mortal Kombat در کره جنوبی (خشونت بیش از حد)، بازی Battlefield 4 در چین (ارائه جلوه ای بد از این کشور)، بازی PUBG در عراق (تاثیرات مخرج روی قشر نوجوان)، بازی Mass Effect 3 در امارات (صحنه های جنسی) و بازی Bully در برزیل (نمایش خشونت در محیط مدرسه) ممنوع اعلام شده‌اند.

این موضوع مربوط به زمان خاصی نمی شود و هنوز هم کمیته ها و دستگاه های دولتی مختلفی وجود دارند که بازی ها را از فیلترهای خاص خود عبور می دهند. این بحث در کشور ما نیز بی سابقه نبوده و آثار مختلفی در طی سال ها در ایران ممنوع شده اند. در ادامه ما به معرفی بازی های ممنوع شده در ایران خواهیم پرداخت.

بازی های ممنوع شده در ایران: بازی Pokemon GO

بازی های ممنوع شده در ایران

بازی Pokemon GO اثری در سبک واقعیت افزوده است که استودیو Niantic وظیفه ساخت آن را برعهده داشته و در سال ۲۰۱۶ برای پلتفرم های iOS و اندروید منتشر شد. این اثر در همان ابتدای عرضه بسیاری را تحت تاثیر قرار داد و به سرعت مخاطبان زیادی را به سمت خود جلب کرد. این بازی را می توان یکی از جنجالی ترین آثار زمان خودش دانست.

راهنمای ایکس باکس سری ایکس

استفاده از این بازی وقایع مختلفی را به دنبال داشته است، از کشف یک جسد توسط یکی از کاربران گرفته تا تصادف رانندگی هنگام تجربه آن و استفاده از این اثر به عنوان راهی برای سرقت. بازی Pokemon GO که یکی از بازی های ممنوع شده در ایران محسوب می شود، توانست در زمان عرضه رکورد میزان دانلود از پلی استور را بشکند و در امر جذب کاربر بسیار موفق بود. با اعلام بنیاد ملی بازی های رایانه ای، دلیل ممنوعیت این اثر مباحث امنیتی بوده است.

بازی های غیرقانونی در ایران: بازی Battlefield 3

چند برتر

بازی Battlefield 3 اثری در ژانر تیراندازی اول شخص است که وظیفه ساخت آن را استودیو DICE برعهده داشته و در سال ۲۰۱۱ توسط شرکت Electronic Arts عرضه شد و با فاصله کمی در لیست بازی های غیرقانونی در ایران قرار گرفت. این اثر از مجموعه بتلفیلد که ادامه دومین نسخه آن نیز محسوب می شود برای پلتفرم های پی سی، ایکس باکس ۳۶۰ و پلی استیشن ۳ راهی بازار شد. بازی بتلفیلد ۳ پس از انتشار توانست بازخوردهای مثبت زیادی را از منتقدان و کاربران دریافت کند و آن را می توان یکی از آثار موفق این مجموعه دانست.

این اثر که در لیست بازی های ممنوع شده در ایران جای می گیرد، ماجرای کودتایی در ایران را روایت می کند. شما در بازی Battlefield 3 باید به سمت کاراکترهای ایرانی شلیک کنید و همچنین شخصیت های فارسی زبان این اثر به کرات در آن از الفاظ رکیک استفاده می کنند.

بازی Splinter Cell: Blacklist

بازی های ممنوع شده در ایران

بازی Splinter Cell: Blacklist اثری اکشن و ماجراجویی در قالب مخفی کاری است که شرکت یوبی سافت (Ubisoft) آن را ساخته و در سال ۲۰۱۳ برای پلتفرم های پی سی، پلی استیشن ۳ و ایکس باکس ۳۶۰ منتشر کرد. وقایع این اثر ۶ ماه پس از ماجراهای بازی Splinter Cell: Conviction به وقوع می پیوندند. محوریت بازی Splinter Cell: Blacklist حضور در خاورمیانه و از بین بردن تروریست ها و خائنین به کشور آمریکا است.

ایران در داستان این بازی کشوری است که گفته می شود هرج و مرج های مختلفی را ایجاد کرده و حملات تروریستی را مدیریت می کند. سم فیشر (Sam Fisher) در یکی از مراحل با فرمانده نیروهای قدس ملاقات کرده و پس از اتفاقاتی به سرورهای امنیتی ایران دسترسی پیدا می کند. در ادامه او متوجه می شود که ایران نقشی در حملات نظامی نداشته و حمله نظامی به این کشور لغو می شود.

دلیل حضور این اثر در لیست بازی های ممنوع شده در ایران، ارائه تصویری نادرست از کشور است. گفته می شود که شخصیت های ایرانی این بازی کاملا افراطی هستند و وقایع، جلوه ای بد را از ایران ارائه می دهد.

بازی ۱۹۷۹ Revolution: Black Friday

چند برتر

بازی انقلاب ۱۹۷۹ از جمله بازی های غیرقانونی در ایران: جمعه سیاه اثری ماجراجویی محسوب می شود که توسط شرکت iNK و N-Fusion Interactive ساخته و منتشر شد. این بازی در سال ۲۰۱۶ برای کاربران پی سی، اندروید و iOS در دسترس قرار گرفت و در سال ۲۰۱۸ نیز به کنسول های نینتندو سوییچ، پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان راه یافت. بازی ۱۹۷۹ Revolution: Black Friday وقایع انقلاب ۵۷ ایران را از دید یک عکاس به نام رضا روایت می کند. این اثر که یکی از بازی های ممنوع شده در ایران به حساب می آید، به گفته کمیته بازبینی آثار روایت درسته را ارائه نمی دهد. در واقع دلیل اصلی ممنوعیت این اثر در داخل کشور تحریف وقایع تاریخی اعلام شده است.

بازی ARMA 3

بازی های ممنوع شده در ایران

بازی آرما ۳ اثری جنگی و واقع گرایانه است که سازندگان در آن از حالت جهان باز (Open World) اسنفاده کرده اند. این بازی توسط استودیو Bohemia Interactive ساخته و در سال ۲۰۱۳ برای پی سی منتشر شد. بازی ARMA III به ارائه یکی از واقع گرایانه ترین تجربه های نظامی در بازی های ویدیویی شهرت دارد. این اثر دارای نقشه ای وسیع است و که مناطق مختلفی را پوشش می دهد. از دیگر مواردی که این بازی در آن شهرت دارد، داشتن مادهای فراوان است. تاکنون بیش از ۹۰ هزار ماد مختلف که شامل خودروها، سلاح ها، مناطق و ساختمان های گوناگون هستند، در اختیار کاربران این اثر قرار گرفته اند.

وقایع بازی ARMA 3 در دهه ۲۰۳۰ میلادی به وقوع می پیوندد. جایی که در آن کشورهای ائتلاف شرقی به نام CSAT با رهبری ایران و چین، در مقابل ناتو قرار گرفته اند. بنیاد ملی بازی های رایانه ای و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از انتشار این اثر در داخل کشور جلوگیری کردند، زیرا بازی آرما ۳ ایران را به عنوان دشمن مستقیم ناتو معرفی می کند. به هر حال باید گفت، این اثر که یکی از بازی های ممنوع شده در ایران به حساب می آید، با آثاری مثل Battlefield و Call of Duty تفاوت های عمده ای دارد و تجربه ای متفاوت را به مخاطبان ارائه می دهد.

بازی های ممنوع شده در ایران: بازی GTA V

بازی های ممنوع شده در ایران

بازی جی تی ای وی اثری اکشن و ماجراجویی محسوب می شود که توسط شرکت راک استار (Rockstar) ساخته و در سال ۲۰۱۳ منتشر شد. این بازی جهان باز در ابتدای کار برای پلی استیشن ۳ و ایکس باکس ۳۶۰ عرضه شد و در سال ۲۰۱۴ در دسترس کاربران پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان قرار گرفت. نهایتا بازی GTA 5 در سال ۲۰۱۵ راهی پی سی شد و بد نیست اشاره کنیم که امسال قرار است نسخه نسل نهمی آن منتشر شود.

شما در این اثر کنترل سه شخصیت به نام های مایکل (Michael)، فرانکلین (Franklin) و ترور (Trever) را برعهده خواهید داشت و دست تان تقریبا برای انجام هر کاری باز است. بازی GTA V پس از عرضه مورد ستایش منتقدین و کاربران زیادی قرار گرفت و بسیاری آن را بهترین بازی تاریخ می دانند. با این حال انتقادهای متعددی نیز به این اثر وارد شد. به عنوان مثال بسیاری نگاه سازندگان این اثر به زنان را نمی پسندیدند و از ارائه خشونت در داستان آن نیز ابراز نارضایتی کردند.  به هر حال باید بدانید که دلیل ممنوعیت این بازی در ایران نیز نمایش خشونت و صحنه های جنسی در آن است.

جمع‌بندی

همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره کردیم، ممنوعیت بازی های ویدیویی در بسیاری از کشورهای دنیا اعمال می شوند و این موضوع مختص به کشور ما نیست. البته به دلایل نگاه سخت گیرانه تر کمیته های مربوطه، این مبحث در کشور ما بیشتر از سایر مناطق به چشم می خورد که امیدواریم کمی این رویه در آینده دست خوش تغییراتی شود. جدای از ممنوعیت بازی های خارجی، اخیرا نیز بنیاد ملی بازی های رایانه ای سختگیری های بیشتری روی آثار داخلی اعمال کرده که چندی پیش گروه زیادی از بازی سازان با تشکیل کارزاری به این موضع گیری ها معترض شدند. در هر صورت امیدواریم که در آینده فضای گیم برای دوست داران این صنعت بازتر و آزادتر از همیشه شود.

این بود لیست بازی های ممنوع شده در ایران در وبسایت دنیای بازی. امیدواریم آشنایی با بازی های غیرقانونی در ایران برایتان مفید بوده باشد. نظر شما درباره بازی های ممنوع شده در ایران چیست؟ آیا دلایل ممنوعیت آن ها را موجه می دانید؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.


50 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 
  1. بابا به خدا ما این بازی هایی که ممنوع شده بازی میکنیم بیشتر حال میکنم که یه نفر ایران رو تحویل گرفته یه بازی ساخته ازش
    :like:

    ۲۵۸
  2. خیلی خوب بود ولی اصلا جمع بندی درستی نیست نمیشه که به بهانه آزادی بگیم هر بازی یا چیز دیگر رو جلویش را نگیریم این چه استدلالی هست؟!!

    ۱۶۱۰
  3. یه جا تو این بازی اسپیلنتر سل
    سم فیشر یکی از همین سپ.اهی هارو میگیره بعد در مورد قرمه سبزی باهاش حرف می زنه و تهدید می کنه که اگه چیزی بهم نگی دیگه نمی تونی بخوریش
    ریکشن ایرانی این بود که غیرتی میشه میگه به قرمه سبزی توهین کردی و انگار فوش داده بهش
    یعنی هر وقتی این بازی رو می بینم به اون صحنه فک می کنم
    یعنی من پرتاب شدم اون لحظه :27: :27: :27:

    ۲۵۴
  4. همش خرافاته ما همه این بازیا رو میکنیم نه رو رفتارمون نه رو روح روانموم تاثیر میزاره ما اصلا به کشواریه دیگه فکر نمیکنیم ک مثلا تو بازی بد بخوان جلوه بدن و این حرفا ما بازیمونو میکنیم و این خرافات رو بزارید کنار عاقل باشین یکم

    ۳۴۱۳
  5. من خودم جی تی ای بازی میکنم بهش افتخار هم میکنم
    ولی این دروغا چیه تحویل ملت میدی؟
    بازی سازا به بهترین شرکت بازی سازی دنیا اعتراض کنن؟اون موقع آنلاین تو دو هزارو دو، ۶۴۰۰۰ نفر پلیر جذب نمیکرد.
    تو ایرانم ممنوع نیس من هم واسه ps5 خریدم هم ps4 و هم pc.
    میخای آدم خراب کنی اول تمرین دروغگویی کن.

    ۱۵۱۷
    1. سلام علیکم ، ببخشید به خاطر تاخیر در دادن پاسخ که دلیلش ازادی بیان یک طرفه هست ، هرکسی میتونه بیاد حر فحشی رو به اسلام و جمهوری اسلامی بده اما من مذهبی که میام با دلیل و سند و مدرک و با ادب و حرف های کاربران پاسخ بدم ، نظرم منتشر نمیشه ، بعد میگن توی کشور نظر مخالفان مطرح نمیشه!
      اولا ، چه اشکالی دارد بازی ساز ها از هم انتقاد کنند؟ آنهم انتقاد سازنده ، بازی جی تی ای وی در کشور ممنوع هست اما به دلیل اینکه در کشور ما قانون کپی رایت وجود ندارد این بازی خرید و فروش میشود و بنده هرگز مانند بعضی ، قصد روغ گفتن و تحریف را ندارم و تنها قصد من ، روشنگری واقعیت برای دوستان حوزه گیم است که تحت تاثیر بمباران رسانه ای دشمن قرار گرفته اند هست .
      بنده هم دروغگو نیستم که بخواهم تمرین دروغگویی کنم.
      # جهاد تبیین

      ۱۳۱۱
    2. دوست عزیز، «سرباز اسلام»
      نظرات همه مخاطبین ما پس از بررسی، در صورت عدم بی احترام به دیگر کاربران منتشر خواهد شد و هیچ نظر تایید نشده‌ای از شما یافت نشد!
      ما سعی می‌کنیم تا جای ممکن به خوانندگانمون آزادی بیان نظراتشون رو بدیم، همون طور که تا به حال هم همین طور بوده.

      ۶۳
  6. خب خب
    اول از همه اینا که ممنوع میکنن

    چیزی وحود داره به اسم رده بندی سنی
    و بله ما تو این کشور باید همه چیزمون با بقیه فرق کنه
    باید فقیرو بی پول باشیم
    باید از اینترنت کم سرعت برخوردار باشیم
    و بازی های هم که توش یه اشاره ریز به ایران میشه رو هم باید ممنوع کنیم

    بازی revolution 1979
    وقتی ساخته شد خود خارجی ها تشکر کردند بخاطر نشون دادن تاریخ ایران
    اما ایرانیا اومدن گفتن چی این بازی درباره ایرانه داستانش هم مهم نیست پس باید ممنوع بشه
    battle field 3
    اومد گفت یه گروه تروریستی حمله کردن ایران اینا اومدن مردم رو از دست اینا نجات بدن
    باز اینا میگن بازی تو ایرانه باید ممنوع بشه

    بازی cod black ops 5:cold war هم چون یکی از شخصیت های منفیش ایرانی بود ممنوع شد

    کسایی که میگن مشکل داری برو
    چشم میریم
    اما شما پاسپورت و پول و ویزا بدین
    ما میریم و دیگه نمیام
    بیشتر این بازی ها که معرفی کردند قشنگ هستند حتما تجربه کنید
    توپ تانک نفربر
    بقیش با خودتون
    حالا ساندیس خور ها هم میان زر میزنن
    دلم به حال شهیدایی که رفتن جنگ جونشون رو دادن تا این عوضی ها بیان زر بزنن میسوزه

    ۲۶۱۹
    1. از اسمت که معلومه ساندیسخوری شما اسمتو پاک کن بعد بگو ساندیسخور خودتی پفیوز لاشخور(ساندیس واست زیاده)

      ۲۱۲۲
    2. دمت گرم به این منفی هایی که خوردی نگاه نکن
      حرف درست رو زدی واقعا خوب بود :like: :like:
      البته اینا تو توهمات خودشون همه دنیا باهاشون دشمن هست :20: ولی در واقعیت اینا رو س.گ هم کسی حساب نمی کنه :54:

      ۵۵
  7. :42: چگونه از قلب خود بهترین استفاده را کنیم؟ شاید بارها دلیل زنده بودن خود را فراموش کنید و از واقعیت فرار کنید چراکه فرمان زندگی شما دست گوشی شماست و تا وقتی بنده گوشی خود باشید اسیرید و کلید رهایی آن تطهیر است . ابتدا استوار بایستید و اطمینان کامل به خود و تصمیمتان داشته باشید سپس با دقت کامل قلب خود را از سینه جدا کنید (ترجیحا خود را به خون آغشته نکنید) ، پس از آن روح دیرین ایرانیان را با گفتن کلمات جادویی اظهار کنید و مشاهده خواهید کرد که پیاز را به دستان شما می آورد ، در قدم بعد شما قلب تازه خود را داخل ماهیتابه بیاندازید (به هیچ وجه ممکن از ظروف مسی استفاده نکنید به قلب با ارزشتان آسیب بی برگشتی وارد میکند) و پیاز مقدس را خرد کنید و داخل ماهیتابه بریزید . طبق تب تان (سرد یا گرم) ادویه های لازم را بریزید و در صورت نیاز میتوانید از استفاده از ادویه جات خودداری نمایید . ماهیتابه را در دمای ۸۰ درجه به مدت ۱۵ دقیقه بگزارید تا غذا به طور کامل پخته شود ، بعد از گذشت ۱۵ دقیقه گاز را خاموش کنید و از تطهیر قلب خود در دقایق پایانی عمرتان لذت ببرید و نوش جان کنید.

    -نمایندگی قصابی کاوه و برادران

    ۲۹
  8. Gta فقط اسمش بد در رفته مگرنه کلی بازی عین gta صحنه دارن حتی بدتر ولی هیچکس هیچی راجبشون نمیگه مثل سایبر پانک ۲۰۷۷ ویدیو گیمم مثل صنعت فیلمه یک فیلم صحنه داره یکی نداره یکی خشنه یکی نیست و … اینم بگم خود پابجیم داخل ایران و مصر به دلیل خشونت ممنوعه

    ۱۸۳
  9. و یه نکته ای : به نظر من تا وقتی که این غربگداها که فقط حرف غرب رو قبول دارن ، مثلا اسلام ۱۴۰۰ سال پیش اسلام گفتهوبود سگ مریزی میاره ، اما این غرب گداها گفتن: نه بابا سگ به این با وفایی و…. ولی وقتی دانشمندان خارجی (کافر)درباره مریضی هایی که سگ میاره گفتن ، اینا قبول کردن. و بله داشتم میگفتم که تا این غرگداهای غرب پرست هستن ما بازیساز ها نمیتونیم پیشرفت کنیم . وسلام علیکم ورحمتالله و برکاته

    ۱۷۲۵
    1. کلا من طرفدار داهیتیشه بازی های مثل فارکرای و شاهزاده ایرانی و ریمن هستم چون بعضی کسایی که این بازی هارو تو ساخت و تولیدشون نقش داشته ایرانی بودن مثل همین نوید خاوری که تویه ساخت فاکرای ۵ و۶ فکر کنم نقش داشت و عبدلهاک غواصی پیر تو ساخت بازی های فکر ریمن که یک نمونه بازیه ریمن ریمن لجندز هستش که تهیه کنند بازیش عبدلهاک بودش و خوب از اینش که از ایرانی ها اینجوری دارن تو خارج پیشرفت می کنند سر ساخت بازی برای شرکت های بزرگ خوشم میاد

      ۴۰
    2. ۵۱۸ سال پیش از میلاد هم سلسله هخامنشی حرف های بسیار قشنگی زده بود و توصیه هایی داشت که الان بهشون داریم میرسیم اما همین شما ساندیسیای عزیز حتی روز تولدش جلو ملت رو میگیرید که یه وقت بیشتر از حدشون نفهمن پس وقتی تمدن چندین هزارساله ایران رو میفروشی و به ملت میگی غربگدا پس توهم دخالتی نکنی بهتره عرب نمای برده ای که نخواد توهین بهت بشه

      ۱۰
  10. من خودم بازی ساز هستم ، پس میدونم وقتی راکستار به پلیر ها ، توی جی تی ای اجازه میده یه کار زشت کنن ، نیتش چی هست . ، یا میفهمم تروریست نشان دادن مسلمانان در بازی های آمریکایی اتفاقی هست یا نه ، باشد شما مسلمان نیستی ، ایرانی که هستی ! اگه وطن فروش و وطن ستیز نباشی ، بازی که توش باید به ایران حمله کنی و قهرمانان کشورت رو ترور کنی یا پادشاهان بزرگ و ایرانی رو بکشی ، نمیکنی . همین بسیجی ها یا به قول شما افراد وابسته به نظام ، هم تو ۸ سال دفاع مقدس و هم تو جنگ با داعش از بچه و زن و زندگیشون گذشتن و رفتن و جنگیدن و شهید شدن تا شما تو آرامش زندگی کنید . پس بهتره بجای این که شخصیت های کالاف دیوتی مپلکاپیتان پریس آمریکایی رو بپرستید ، قدر قهرمان های خودتون رو بدونید .

    ۱۷۲۱
    1. داش حالا یک نقطه بازی که عمه منم میتونه درست کنرو ساختی چرا فاز سازنده بازی گرفتی?

      ۹۱۷
  11. آقایی که نام کاربری ات :ye bande khoda هست ، توی محله ی ما آدم های غیر مسلمان زندگی می کنند اما به بهانه ی این هر غلطی که دلشان می خواهد انجام نمی دهند ، رابطه …. در همه کشور ها جرم حساب می شود ، بعدشم مگه ما مسلمان ها و ما شیعه ها به شما و مسیحیت یا یهودیت و…. توهینی کرده ایم که شما به ما توهین میکنید ؟

    ۱۵۱۶
  12. همشو بازی کردم و لذت بردم. خب نباید با سن کم بازی کنن. بازم بازی رو ممنوع کنند با جون و دل بازی میکنم. کلا هر چیزی ممنوع بشه رو دوس دارم امتحان کنم و ببینم

    ۱۷۸
  13. من با همه موافقم ولی با GTA V خیلی بیشتر حتی خانواده های خارجی هم کلی ناراحت شدن وقتی صحنه های خشونت آمیز آن را دیدند

    ۱۰۲۰
    1. داش تو کلا بازی ندیدی کلا چسبیدی به یوبیسافت گه خشونت ندیدی چجوریه ? gta خیلی خشونتش زیاده تو انگار ولفنشتاین و لست اف اس و … کلا نمیشناسی?

      ۱۰۴
    1. چی میگی دوست عزیز
      جی تی ای یکی از محبوب ترین بازی های جهانه که بیشتر از ۲۰۰ میلیون نسخه فقط جی تی ای ۵ فروش داشته

      ۱۸۱
  14. سلام
    برام جالب بود که در مورد انقلاب ایران هم بازی ساختن!
    البته به شخصه یکی از موضوعات مضحک و روی اعصابم این بود که در اکثر بازی ها آمریکا به عنوان ناجی بشر و افراد صلح جو و … معرفی میشدند که واقعا مسخره بوده و هست. گرچه بازیها هم اکثرا آمریکایین و خیلی هم خوب میسازن. کاش صنعت ما هم تو این زمینه پیشرفت میکرد و بازی های منصفانه بیشتر ساخته میشد.

    ۳۰۱۴
  15. با تشکر از مقاله خوب و مفید بود یه یادآوری برام شد سراغ چه بازیهایی نروم و چه بازیهایی بروم ! :D
    بازم ممنون

    ۱۴۲۸
  16. دستشون درد نکنه.کار خوبی می کنند.من خودم از کودکی درگیر بازی های ویدئویی هستم و هنوزم درگیرم. باید این فیلتر ها باشه چون اغلب همگی از بچگی درگیر بازی می شیم.و بچه عقل درست و حسابی نداره. از بچگی دنیای ادم ساخته میشه و اگر اهل بازی باشی بازی سهم زیادی توی این دنیا پیدا می کنه.حالا حساب کنید بازی مزخرف به خورد بچه بدی.

    ۲۸۷۰
    1. بچه‌ها الان به رده سنی توجه نمی‌کنند فقط دانلود می‌کنند بعضیاشون یک مشت هولن از ۶ ساله گرفته تا بزرگترش 😆
      با چشای خودم می‌بینم نوشته 🔞 کنارش مثبت ۱۰ اما این شخص ۶ ساله میره همون مثبت ۱۸ رو دانلود می‌کنه

      ۰۰
  17. با سلام
    مقاله شما را خواندم.
    مفید بود ولی در انتها نتیجه گیری جالبی نداشت.
    قلم انتهایی مقاله به نوعی سیاست های تربیتی را نشانه گرفته است.
    کدام ایرانی مسلمان است که به خود اجازه دهد در جلوی چشمش صحنه بی احترامی به کشور عزیزش ایران و یا بی احترامی به زنان نشان داده شود؟
    آیا شما به راحتی اجازه خواهید داد که فرزندانتان و یا فرزندان ایران زمین از اینگونه بازی های ممنوعه که آموزش بی بند و باری و تحقیر هویت ملی را درون خود دارد، استفاده کنند؟
    بازی کردن به چه قیمتی؟؟
    منتظر پاسختان هستم.

    ۶۲۲۰۷
    1. سلام حمید عزیز
      ممنون که وقت گذاشتی و مطالعه کردی
      تو پاسخ به شما باید بگم که همه ایرانی‌ها مسلمان نیستن
      من تو این مقاله موضع خاصی نگرفتم و قرار نیست اینجا کلاس «چگونه ناسیونالیست باشیم» برگزار بشه
      اگه اثری با عقاید کسی جور در نمیاد، می‌تونه بازیش نکنه
      در صورتی که تو داستان اون بازی‌ها به ایتالیا، آرژانتین یا نیجریه حمله می‌شد شما باز هم همین موضع رو می‌گرفتید و می‌گفتید این بازی‌ها هم نباید وجود داشته باشن؟ یا با خیال راحت ازشون لذت می‌بردید؟
      در آخر هم باید بگم همه بازی‌ها رده‌بندی سنی دارن و کسی که هنوز به سن تشخیص درست از غلط نرسیده بهتره سمت بعضی از آثار نره (توجه به رده‌بندی سنی باید فرهنگ‌سازی بشه و ما نمی‌تونیم عدم توجه به این مسائل رو به گردن کمپانی‌های بازی‌سازی بندازیم) :58:

      ۱۱۵۲۶
    2. ناموسا بی بند باری چیه بابا بخدا همه مسلمون نیست بعدم بقیه مث تو نیستن شاید تو بدت بیاد ولی واقعیت ابنه که یکی شاید بخاد بی حجاب باشه یا مسلمون نباشه به تو مربوط نیس بعدم اموزش بی بندو باری چیه گیم ها شاید کسی توش حجاب نداشته باشه [با اینکه مشکل خاصی هم نیست] ولی اموزش این نیست متاسفم ولی همه مسلمون نیستن شاید چیزی مث رابطه جنسی توش وباشه ولی خب اشکال نداره چون رو گیم نوشته مثبت هیزده یا شونزده و این چیزا کسی رو تحریک نمی کنه من اگه فکر می کنید بقیه رو برا اون کارا تحریک می کنه اشتباه می کنید چون هیچ کسی اگه اینا براش ساده باشه چون می دونه چیه با اینکه امجام نداده براش سادس و اگه شما تو یه کیسه زیاد چیزی بریزی کیسه پاره می شه و از اونور می زنه بیرون یعنی سخت گیری زیاد خوب نیست و باید بودن این صحنه ها تو گیم ساده سازی بشه :57:

      ۴۷۳۴
    3. بعدشم اصلا به تو چه ربطی داره ما بازی میکنیم برو فوضولی یکی دیگه رو بکن بیا پایین بابا?
      تو نگران سر زمینت نباش ما سرزمینت رک نمیخوریم?
      دیگه دوران مسلمونا تموم شده بابای مسلمون?

      ۲۵۵۹
    4. والاازچرت وپرت و دروغای ایرانی هابهتره
      همیشه سعی دارن چیزی قایم کنن

      ۱۶۱۹
    5. خیلی ممنون از مقالتون آقای مهدی
      خب تو این لیست خیلی از بازی هارو داریم که به خاطر یه اشاره به ایران داخل داستانشون ممنوع شدند مثل کاد بلک آپس ۵ کلد وار
      اما بازی هایی مثل gta 5 به خاطر داشتن صحنه های نا مناسب ممنوع شده
      خب این یه راه حل عقلانی داره برای حل شدنش اونم اینه که توجه به رده بندی سنی در کشورمون بیشتر بشه .
      امروزه می‌بینیم که مثلا یه بچه ی ۱۰ ساله داره gta بازی میکنه که خب مصلماً اشتباهه چون رده بندی سنی بازی خیلی بیشتره
      اون دوستمون هم که نام کاربریش سرباز اسلام هست اگه اینجوری باشه که شما میگید خب یهو باید تمام بازی های معروف مثل لست اف اس یا خیلی بازی دیگه باید ممنوع شه که این بی‌کفایتی مسئولین در کنترل رده سنی بازی هاست
      کشوری مثل چین رو ببینید که چجوری بازی کردن ویدئو گیم هارو در کشورش برای انواع سن ها کنترل میکنه
      و در آخر اینکه اگر روند به همین منوال پیش بره چیزی از گیم در ایران نمیمونه

      ۹۱۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر