خانه » مقالات بازی
هر آنچه در مورد God of War Ragnarok می دانیم: سال ۲۰۱۸ استودیو سانتا مونیکا پس از چندین سال غیبت و سکوت خبری، بار دیگر با بازی God of War به سراغ شخصیت کریتوس و اساطیر سحرانگیز و مجذوب کننده، این بار در اسکاندیناوی رفت. هر چند در ابتدا مبارزات نزدیک و نسبتا کندتر بازی در مقایسه با سهگانه اصلی و همچنین تغییر سبک آن از هک اند اسلش به اکشن ماجراجویی سبب تردید برخی طرفداران نسبت به بازی شد اما، کوری بارلوگ و تیم سازنده به خوبی ارکان این سبک جدید را برای فرنچایز خدای جنگ طرح ریزی و یکی از بهترین بازیهای PS4 و تمام نسل هشتم را روانه بازار کردند. اما همه چیز در مورد God of War Ragnarok میدانیم چیست؟ برای بررسی این موضوع و اطلاعاتی که از بازی در دسترس است، در ادامه این مطلب با دنیای بازی و پیش نمایش بازی God of War Ragnarok همراه باشید. کمتر از دو هفته تا عرضه بازی God of War Ragnarok زمان باقی مانده و انتظار برای تجربه آن سختتر و سختتر میشود. سونی تمام تلاش خود را برای ایجاد هایپ و هیجان و جذب حداکثر توجهات به بازی انجام داده و سازندگان نیز وعده یکی از بهترین تجربهها روی کنسولهای PS4 و PS5 را میدهند. حال باید پرسید با توجه به اطلاعاتی که فعلا از این بازی در دسترس است و بازخوردهایی که رسانهها از تجربه ساعات اولیه بازی داشتهاند، بازی نوید یک شاهکار دیگر را میدهند؟
بازی God of War Ragnarok دنباله مستقیم بازی God of War، محصول سال ۲۰۱۸ استودیو سانتا مونیکا است. چندین سال از وقایع نسخه قبل میگذرد و کریتوس در تلاش است به همراه آترئوسی که حال بزرگتر و باتجربهتر شده و اعتماد به نفسش نیز بالا رفته از وقوع رگناروک جلوگیری کند. این نسخه پایانی بر خط داستانی نورس است و مشخص نیست فرنچایز چه زمانی و چگونه به کنسول پلی استیشن بازخواهد گشت (یا اینکه اصلا بازگشتی در کار خواهد بود یا خیر.) پایان بندی نسخه پیشین هر چند به پرسشهای زیادی پاسخ داد اما، سوالات زیادی را نیز ایجاد کرد. سوالاتی که امیدواریم در رگناروک پاسخ آنها را بیابیم. سازندگان هر چند در بحث انتشار اطلاعات جدید از بازی بسیار محتاط بودهاند اما، همواره روی پتانسیل بالای بازی و ارزش تجربه محصول خود مانور دادهاند.
گمانهزنیها درباره روند داستانی و گیمپلی در فرومهای طرفداری بسیار متداول است و باید گفت انتظارات نیز از تیم سازنده به همان اندازه بالا است. شاید به همین دلیل این بازی دوبار با تاخیر مواجه شد و سونی نیز با صدور مجوز جذب نیروهای تازه نفس و مجرب سعی کرد همکاری لازم را با تیم سازنده داشته باشد. پس از مدتها سکوت خبری سانتامونیکا تاریخ هجدهم آبان ماه سال ۱۴۰۱ (نهم نوامبر ۲۰۲۲) را برای بازی در نظر گرفت. این عنوان برای هر دو کنسول نسل هشتم و نهم سونی، پلی استیشن ۴ و پلی استیشن ۵ منتشر میشود. هر چند گاد آو وار رگناروک یک عنوان میان نسلی است اما، سازندگان روی این مسئله که این وجه روی بازی تاثیر منفی نمیگذرد، تاکید بسیار داشتهاند.
در گام بعدی از پیش نمایش بازی God of War Ragnarok به سراغ اطلاعاتی که از گیمپلی بازی در دسترس است، میرویم.
زمانی که صحبت از معرفی دنباله یک بازی، به ویژه یک بازی تحسین شده و محبوب به میان میآید، بحث نوآوری و امتحان کردن المانهای تازه در بازی جزو اولین ابهاماتی است که مخاطبان به دنبال یافتن پاسخ آن هستند. از یک سو چنانچه نوآوری و موارد نو به حدی باشد که حس یک تجربه آشنا را از مخاطبان صلب کند، ممکن است به طور کلی مخاطبان از تجربه بازی به دلیل خراب شدن خاطرات خوب نسخه قبلی صرف نظر کنند و از سوی دیگر تکیه کردن به المانهای تست شده و تضمینی، یک سازنده را تنبل و راحت طلب میکند. باید گفت یافتن مسیر درست میان این دو سمت، کلید موفقیت یک دنباله خوب است. ارائه یک داستان پخته، گرافیک غنی و موسیقی شنیدنیتر، همه و همه مهم هستند اما، در نهایت آن چیزی موفقیت یک دنباله را تضمین میکند، لذت بخش بودن موردی است که بیش از سایر ارکان به خاطر مخاطب نشسته و در مورد فرنچایز گاد آو وار، این رکن گیمپلی است.
اطلاعات جالب: سیستم مبارزه God of War Ragnarok از سهگانه اصلی مجموعه الهام میگیرد
پس در قسمت گیمپلی پیش نمایش بازی God of War Ragnarok اجازه دهید نوآوریها و اطلاعات کلیدی که رسانهها از تجربه نسخه دمو بازی منتشر کردهاند را با یکدیگر بررسی کنیم و ببینم محصول سانتا مونیکا تا چه اندازه به سراغ تغییرات رفته و در کدام قسمتها به موفقیتهای God of War 2018 تکیه کردهاست:
بدون شک سیستم مبارزات خشن و خونین فرنچایز گاد آو وار، یکی از امضاهای این مجموعه محسوب میشود. موردی که قطعا در تمامی نسخههای این سری وجود داشته و هر چند نسخه ریبوت خیلی از المانهای بازی را بازتعریف کرد اما، خشونت یکی از موضوعاتی بود که این بازی از سهگانه اصلی وامدار بود. ظاهرا در بازی God of War Ragnarok این مورد پررنگتر و ملموستر از نسخه پیشین است و فنیشرهایی که کریتوس پس از فشردن R3 اجرا میکند، متنوعتر، وحشیانهتر و جالب توجهتر خواهند بود. اگر بخواهیم از تیم سازنده بازی نقل کنیم، سرپرست طراحی مبارزات سانتا مونیکا در این باره میگوید:
ما سطح خشونت در مبارزات بازی را تا حد قابل توجهی بالا بردیم و به نظرم این مسئله برخی از جنبههای بازی را مفرحتر میکند. در God of War 2018 زمانی که کریتوس به سراغ Blades of Chaos میرود، خبری از آن کشتارهای خونین و دور از انتظاری که در نسخههای پیشین با این شمشیرها انجام میشد، نیست. نحوه کشتن دشمنان در بازیهای قبلی خیلی خشن و مهیج بود و ما قصد داریم در رگناروک آن را مجددا احیا کنیم. پس سیستم اجرای فنیشرها بسیار خشنتر از قبل است و چه تبر و چه شمشیرها نقش مهمتری در نحوه اجرای آن دارند.
سیستم مبارزات در بازی موردی است که نمیتوان در پیش نمایش بازی God of War Ragnarok به سادگی از کنار آن عبور کرد. این بخش در همه زمینهها در مقایسه با نسخه پیشین گستردهتر شده و قطعا یکی از مهمترین قسمتها که تنوع بازی را بالا میبرند، همین قابلیتهای جدید هستند. سازندگان مدتی پیش از عنصر جدیدی در سیستم مبارزه بازی به نام Weapon Signature رونمایی کردند. به لطف این سیستم مخاطب میتواند با نگه داشتن دکمه مثلث تبر کریتوس را به جادوی یخ کند تا میزان آسیب که دشمنان با برخورد هر حمله دریافت میکنند، به طرز چشمگیری افزایش یابد. در مورد Blades of Chaos نیز همین مساله صادق است. فشردن متوالی مثلث سبب میشود کریتوس چندین بار شمشیرها را دور خود بچرخاند و آتشهایی از اعماق Hades را روی آنها برای زدن آسیب بیشتر به دشمنان بنشاند.
قابلیت جدید دیگر Death From Above است. با این قابلیت کریتوس میتواند از یک ارتقاع بالاتر، با تبر یا شمشیر یا حتی سپر خود روی دشمنان بپرد و آنها را با یک حمله برق آسا نقش زمین کند.
یکی دیگر از نوآوریهای سازندگان در بخش گیمپلی که در ادامه مطلب پیش نمایش بازی God of War Ragnarok به آن خواهیم پرداخت، آسیب ناشی از Bifrost است. البته این عنصر جدید به ضرر مخاطب و کریتوس طراحی شدهاست. برخی دشمنان بازی که ظاهرا متخص قلمرو Asgard هستند، این توانایی را دارند که با نوع خاصی از حملات خود آسیب Bifrost را به کریتوس وارد کنند. هر چند این حمله به تنهایی باعث از بین رفتن بخشی از نوار سلامتی نمیشود اما، بخش قابل توجهی از آن را به رنگ بنفش درمیآورد و در حمله بعدی چنانچه ضربهای به کریتوس اصابت کند، در یک آن تمامی آن قسمت از بین خواهد رفت.
هنوز مشخص نیست راه مقابله با این نوع از حمله چیست اما، ظاهرا باید پس از آغشته شدن به آن به کمک دفاع، جاخالی و Parry کردن زمان را تلف کرد تا تاثیر آن از بین برود.
در ساعات آغازین بازی God of War 2018 عملا آترئوس هیچ نقش خاصی را در گیمپلی بازی ایفا نمیکند و نمیتوان روی کمک او چندان حساب کرد. با پیشروی بازی نقش او و کمکهایشان پررنگتر از قبل میشود و باید گفت بخش مهمی از این تاثیر تیرها خاص و منجصر به فرد او بودند که هر چند به دو نوع محدود میشدند اما، هر کدام میتوانستند در مواقع خاصی گره گشا باشند. در بازی گاد آو وار رگناروک نیز این مسئله به قوت خود باقی است و بالا رفتن تنوع در تیردان آترئوس، تاثیرگذاری وی بر گیمپلی بازی را دو چندان میکند.
هنوز مشخص نیست دقیقا چند نوع تیر در طول بازی در اختیار مخاطب و آترئوس خواهد بود اما، در نمایشهای بازی تا کنون سونی از تیرهای صوتی (Sonic) رونمایی کرده که نه تنها توانایی فلج کردن دشمنان به صورت موقتی را دارند بلکه برخی از موانع بازی تنها در صورت استفاده از این تیرها از بین خواهد رفت. این موضوع بدین معناست که در بخشهای دیگر بازی مانند اکتشاف و گشت و گذار و حل پازلهای گوناگون درست مانند نسخه پیشین علاوه بر هوش آترئوس و توانایی وی در خواندن زبانهای مختلف، یاید از تیرهایش هم کمک گرفت.
بر طرفداران مجموعه این مساله پوشیده نیست که پلتفرمینگ و استفاده از پلتفرمهای مختلف برای هر پازل و بهرهگیری از آنها در مبارزات، در بازیهای قبلی بیشتر از God of War 2018 دیده میشد. همانطور که در تریلرهای God of War Ragnarok دیده شد و رسانههایی که امکان تجربه نسخه دمو را داشتند در پیش نمایش بازی God of War Ragnarok به آن اشاره کردند، پلتفرمینگ در این بازی پررنگتر از نسخه قبل است. استفاده از Blades of Chaos به عنوان قلاب که در نسخههای قبلی دیده میشد، بار دیگر احیا شده است و امکان حرکت در راستای عمودی برای کریتوس فراهم است. اینکه تا چه اندازه از این مکانیزم جدید استفاده شده و اینکه چه مقدار این مکانیزم در گیمپلی بازی نقش دارد هنوز مشخص نیست.
آیا میتوان با قلاب کردن شمشیرها به بخشهای مخفی و دست نیافتنی جهان بازی رفت؟ آیا این مکانیک در سیستم مبارزات بازی نیز نقش دارد؟ آیا میتوان مانند المان Death From Above آن را با یک حمله یا کمبویی از حملات ترکیب کرد؟ پاسخ این سوالات تنها پس از تجربه بازی مشخص خواهد شد.
گاد آو وار رگناروک سعی کرده ترکیبی جذاب از نقاط مثبت نسخه قبلی و همچنین بازگشت به ریشههای مجموعه و احیا حس نوستالژی ارائه کند. تنوع دشمنان بازی یکی از آن دسته مواردی است که بازی از نسخههای قدیمیتر مجموعه الهام گرفته است. دشمنان در رگناروک متنوع، خطرناک و در عین حال شکوهمند هستند.
تنوع کم دشمنان در God of War 2018 یکی از ایراداتی بود که بسیاری از مخاطبان و منتقدان بازی به آن همنظر بودند. در تریلرهایی که از گیمپلی بازی منتشر شده چندین دشمن با طراحیهای، ابعاد و سبک و سیاق کاملا متفاوت به چشم میخورند و بر اساس اطلاعاتی که در پیش نمایش بازی God of War Ragnarok توسط برخی رسانه به دست آمده، چندین و چند نوع دشمن دیگر نیز در بازی حضور دارند. سازندگان نیز روی این بخش تاکید خاص داشتند. به گفته آنها دشمنان مختلف با توجه به نقاط قوت و ضعفشان مخاطب را مجبور میکنند استراتژیهای مختلفی را در زمان مواجه با آنها اتخاذ کند.
اطلاعات God of War Ragnarok در مورد گرافیک: گاد آو وار رگناروک یک بازی میان نسلی است و این مساله برای بسیاری از عناوین یک مفهوم را تداعی میکند؛ سازندگان محبور هستند قید استفاده از بخشی از قدرت نسل جدید را بزنند تا بازی روی کنسولهای قدیمیتر هم اجرا شود. البته این مساله (طبق ادعای سانتامونیکا) درباره این بازی صادق نیست و مطابق نمایشها و گفته رسانهها این عنوان به ویژه روی PS5 بسیار چشمنواز و زیبا است و سازندگان از توانمندیهای کنسول قدرتمند سونی به خوبی بهره بردهاند.
بازی به مخاطبان PS5 چهار گزینه برای نجوه اجرای بازی ارائه میکند. مسلما برای برخی افراد نرخ فریم اولویت دارد و برخی دیگر رزولوشن بالاتر را مهم میدانند. این چهار گزینه عبارتند از: ۴K/ سی فریم برثانیه، ۶۰ فریم برثانیه، ۴K/ چهل فریم بر ثانیه و ۱۲۰ فریم بر ثانیه. برای اینکه بتوان دو گزینه آخر را انتخاب کرد باید از HDMI 2.1 استفاده کرد و نمایشگر شما با آن سازگاری داشته باشد. هر یک از حالت (رزولوشن محور یا فریم محور) نسبت به دیگری در یکی از بخشها برتری دارد و مخاطب میتواند انتخاب خود را داشته باشد.
همانطور که در ابتدای مطلب پیش نمایش بازی God of War Ragnarok به آن اشاره شد. داستان بازی چندین سال پس از وقایع نسخه قبلی پیگیری میشود. کریتوس و آترئوس با به قتل رساندن بالدر به نوعی سبب آغاز رگناروک و وقایعی که به دنبال آن رخ میدهند، شدند و اکنون در تلاش هستند تا جلو پیشبینیهای شومی که درباره رگناروک وجود دارد، بایستند. در این بین آترئوس نیز قصد دارد به دنبال پاسخ پرسشهایی که برایش در انتهای نسخه قبل ایجاد شد برود. اینکه لوکی کیست، چرا مادرش Giant بودن وی را از او مخفی کرده بود و اینکه چرا اودین به دنبال او میگشت.
همه چیز در مورد God of War Ragnarok در دنیای بازی بخوانید: کدام خدایان نورس در خدای جنگ رگناروک حضور دارند؟
همانطور که در تریلرهای بازی نیز دیدیم، در این نسخه نیز ظاهرا تاکید زیادی روی رابطه میان آترئوس و کریتوس وجود دارد.با پیشروی در داستان بازی تنش میان پدر و پسر شدید و شدیدتر میشود و باید دید آنها در ماجراجوییهای خود در نه قلمرو و نبرد با متحدان Asgard و سایر دشمنان خطرناکی که در سراسر این نه قلمرو حضور دارند، دقیقا به دنبال چه چیز(هایی) میگردند.
بازی در کنار بازگرداندن شخصیتهای محبوب نسخه قبل نظیر فریا و برادران آهنگر، شخصیتهای مهم دیگری نظیر آنگرابودا (همسر لوکی) و ثور را تا کنون معرفی کردهاست. تنوع NPCها در بازی بیشتر از نسخه قبلی است و برخی سعی دارند کریتوس و پسرش را در راستای هدفشان هدایت کنند و برخی دیگر در تلاش برای نابودی این دو هستند.
با توجه به اینکه گاد آو وار رگناروک پایانی بر خط داستانی نورس است و مشخص نیست تا چه زمانی شاهد بازگشت (احتمالی) کریتوس و مجموعه باشیم، توقعات از آن بسیار بالا است و تیم سازنده نیز وعده یک داستان عمیق و روایت داستانی خیره کننده را به مخاطبان دادهاست.
فرقی ندارد از طرفداران مجموعه گاد آو وار باشید یا تا کنون هیچ یک از نسخههای آن را تجربه نکرده باشید. اگر پیگیر اخبار بازیهای ویدیویی و محافل آن باشید، میدانید که هایپ و هیجان برای تجربه این بازی تا چه اندازه بالا است و نمایشهای بازی و مصاجبههای اعضای سانتامونیکا عطش طرفداران را برای تجربه بازی را بیش از پیش کردهاست. تریلرهای بازی بسیاری امیدوارکننده هستند و ظاهرا همه چیز برای عرضه یک انحصاری بزرگ دیگر از سوی سونی و سانتا مونیکا محیا است. البته هیچ چیز در این صنعت پر جنب و جوش قطعی نیست و بارها غافلگیریهای خوب و بعضا تلخ را شاهد بودهایم.
این بود همه چیز در مورد God of War Ragnarok. نظر شما در مورد هر یک از این اطلاعات God of War Ragnarok چیست؟ در قسمت نظرات به ما بگویید که چقدر منتظر نسخه جدید خدای جنگ راگناروک هستید.
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.