خانه » مقالات بازی
بدون شک، کنسول پلیاستیشن در تمام طول عمر حیات خود، از همه جهات برتری کاملی نسبت به رقیب دیرینهاش یعنی ایکسباکس دارد و شاید تنها اوج اختلافی که بین این دو پلتفرم بتوانیم پیدا کنیم؛ سرویسهایی مثل گیمپس و پلیاستیشن پلاس است که امکانات مختلفی را به روشهای گوناگون در اختیار علاقهمندان قرار میدهند. در این مقاله از وب سایت دنیای بازی میخواهیم به علت شکست ایکس باکس از پلی استیشن از نظر معرفی و فروش محصولات بپردازیم و ببینیم آیا واقعاً شکافی در این بخش وجود دارد یا خیر؟
بازیهای ویدیویی به لطف تولد نسل نهم این صنعت، دستخوش تغییرات اساسی شده و روزبهروز سازندگان بیشتری از سراسر جهان جرأت ساخت محصولات جدید را پیدا میکنند تا با ارائه آنها به هر دسته از مخاطبان، اسم و رسمی از خودشان به جا بگذارند. تا حالا خودتان را در مقام رئیس استودیوی بازیسازی مستقل یا حتی بزرگی که زیر پرچم یکی از دو غول صنعت سرگرمی یعنی ایکسباکس و پلیاستیشن است، تصور کردهاید؟
خیلی از ما در مکالمات روزمره با دوستان گیمرمان همچین تصوراتی را داشتهایم؛ اما آیا واقعاً (یعنی بدون احتساب طرفداری از یک پلتفرم خاص) به این موضوع فکر کردهاید که اگر جای فلان استودیو سازنده بودید یا حتی شرکت مربوط به خودتان را داشتید، در رقابت بین ایکسباکس و پلیاستیشن طرف کدام یک از آنها را میگرفتید تا محصول شما بیشتر دیده شود؟
در دنیای بازی مطالعه کنید: بهترین بازی های ایکس باکس و پی اس ۵ که احتمالا نمی دانستید در حال ساخت هستند
ما در دو دنیای متفاوت زندگی میکنیم که به همین خاطر، هر کدام از آن پلتفرمها میتواند بهشتی برای تیمهای سازنده بزرگ و کوچک باشد؛ اما به طور کلی، در زمینه بازاریابی محصولات و خلاقیت ارائه داده شده در آنها، شکست ایکس باکس از پلی استیشن یک امر معقول و منطقیتر است. به سالهای اخیر نگاهی میاندازیم و آمارهای متفاوتی را باهم بررسی میکنیم. بیش از ۲۰۰ میلیون فروش سراسری از کنسول پلیاستیشن ۴ و همچنین مجموع فروش ۳۲ میلیون واحدی از کنسول پلیاستیشن ۵، به بازاریابی کامل، منطقی و هدفمند سونی اشاره میکند.
حتی بازیهای انحصاری هم یکی از گوشههای شکست ایکسباکس از پلیاستیشن تلقی میشود و همه ما به این امر واقف هستیم. در کنار این موضوع که برند ایکسباکس فعلاً از بازیهای انحصاری خوب و مخاطبپسندی برخوردار نیست؛ اما پلیاستیشن در این زمینه حرفهای زیادی برای گفتن دارد و فقط کافی است که چند اسم مثل God of War ،Horizon ،The Last of Us ،Gran Turismo و… را در دنیای بازی جستجو کنید تا فهرستی از بزرگترین دستاوردهای پلیاستیشن در سالهای گذشته را شاهد باشید.
اما علت شکست ایکسباکس از پلیاستیشن فقط قدمت و تاریخچه فعالیتهای کمپانی سونی شناخته میشود؟ بله، بخشی از آن دقیقاً به همین خاطر است. زمان پادشاهی کنسول پلیاستیشن ۲ را به خاطر بیاورید که جهان را در خودش فرو برد و حتی باعث ارتقاء سطح کیفی صنعت بازیهای ویدیویی شد و ما در آن سالها توانستیم که برای اولین بار، بازیهای سه بعدی خارقالعادهای را تجربه کنیم.
مطلب پیشنهادی: آیا سونی صرفا ریمیک The Last of Us را برای پول انجام میدهد؟
در آن زمان که سونی در جهان حکمرانی میکرد، ایکسباکس تحت حمایت مایکروسافت پرورش یافت تا شاید دستاوردهای کمپانی ژاپنی مورد بحث ما دستخوش تغییرات اساسی شود و جایگاهی که روزی فکر نمیکرد تهدید شود، حالا به لرزه درآید. شاید خیلی از مخاطبان وقتی بحث رونمایی از اولین نسخه کنسول ایکسباکس با حضور بیل گیتس و دواین «راک» جانسون شد، فکر میکردند که در جهان بازیهای ویدیویی حاکمیت جدیدی را باید به رسمیت بشناسد، اما سونی آن کمپانی نبود که بخواهد جایگاه بلند بالایش را به همین راحتیها از دست بدهد و با برنامهریزیهای منظم، کاری کرد که امروز ما از علت شکست ایکس باکس از پلیاستیشن صحبت کنیم.
البته منظور ما دقیقاً به لحاظ عملکردی نیست و همچنان میخواهیم از میزان بازاریابی دو شرکت سونی و مایکروسافت به این قائله نگاهی بیاندازیم. شاید بهتر است در جواب به این سوال که آیا ایکسباکس در معرفی و تبلیغ بازیهای خود از پلیاستیشن شکست خورده است، نگاهی به تصاویر زیر بیاندازید تا علّت آن را بهتر متوجه شوید.
در اینجا هیچ تنفری از مایکروسافت وجود ندارد، اما کدام یک از تبلیغات این شرکت برای عناوین مهم خودش مثل سری بازیهای ،Halo Gears of War یا حتی Forza را مشاهده کردهاید که به این عظمت باشند؟ هیچ کدام! در جواب علت شکست ایکسباکس از پلیاستیشن همین را میتوان گفت که شرکت مادر اصلاً به پرداخت هزینه برای بازاریابیهای سنگین اعتقاد ندارد و در عوض میخواهد همه چیز را مثل فروش محصولات پاپ آپ گونه اینترنتی به مخاطبان ارائه کند.
اما منشأ این شکستها از کجا میآید؟ سوال خوبی است؛ مایکروسافت همیشه عادت دارد که همه چیز را در بزرگترین رویدادهای سالانه مثل E3 یا Summer Game Fest یا حتی سایر رویدادهای شخصیاش مثل Xbox and Bethesda Developer-Direct معرفی کند اما صرفاً فقط معرفی کردن برای تیم مدیریتی کافی است. چقدر طول کشید تا اولین تریلر از گیمپلی بازی Halo Infinite را پیش از انتشار ببینیم؟ در نهایت بازخورد طرفداران را به خاطر دارید؟ افتضاح! این واژهای است که میتوانیم در خصوص تنفر و تمسخر شدید بازیکنان از اولین گیمپلی رسمی بازی Halo Infinite بیان کنیم که حتی هنوز شوخیهای آن در فضای مجازی وجود دارد.
در عوض ما کمپانی مثل سونی داریم که در تاریکی، بازیای مثل God of War 2018 را به یکباره با گیمپلی منظم و مخاطب پسند معرفی میکند و حتی نمایش را به گونهای جلو میبرد که به عنوان طرفداران این سری بازی، اصلاً با تغییرات اساسی آن (از جمله دوربین، گیمپلی تغییریافته، حضور شخصیتی غیر آشنا مثل آترئوس و…) توجه نمیکنید و فقط صرف اینکه محصولی جدید از God of War در حال پخش هست، خوشحال هستید.
نتیجه این اتفاق چه میشود؟ دستهای از مخاطبان، اینترنت را برای کاوش دقیقتر هر آنچیزی که در نمایش God of War 2018 رخ داده بود، به رگبار میبندند و وبسایتهای خبرگذاری را هرروز بررسی میکنند تا خبری تازه از محصول موردعلاقه جدیدشان به دست آورند؛ اما در عوض دسته دیگر هستند که برای سپری کردن اوقات فراغت خودشان، به دنبال آخرین میمها یا همان شوخیهای مجازی تولید شده برای گرافیک یا حتی ظاهر خلبان بیچارهای که در گیمپلی بازی Halo Infinite به نمایش درآمده بود هستند.
البته سونی در سالهای اخیر نشان داد که چقدر با این استراتژی، میتواند به کمپانی رقیب آسیب وارد کند و در همین زمینه هم موفق بوده است. بازی God of War 2018 یکی از نمونههایی بود که باید توضیح داده میشد و در کنار آن عناوین دیگری مثل Days Gone و Ghost of Tsushima هم وجود دارند که بخواهیم مسیری مشابه، یعنی معرفی همراه با تریلر گیمپلی به صورت همزمان برای شناخت بهتر مخاطب از محصول، حداقل در فروش به موفقیت رسیدند.
برای مطالعه بیشتر: رتروز: خدای جنگ (God of War)
در عوض نیز، سونی حتی اگر مسیر مشابهای را نداشته باشد، باز هم خوب میداند که چگونه یک بازی را آنقدر مورد انتظار و بزرگ جلوه دهد که همه سرجایشان میخکوب باشند. برای معرفی بازی مثل Death Stranding، آوردن نام هیدئو کوجیما و استودیوی سازندهاش و پیوند زدن محصول جدید او به کمپانی گوریلا گیمز (به خاطر استفاده تیم کوجیما پروداکشنز از موتور بازیسازی دسیما جهت تولید محصول خود) و همچنین القاء این موضوع که کوجیما مثل زمان پلیاستیشن ۲ در دستان ماست و میخواهد با محصولات جدیدش شما را تحت تأثیر قرار دهد؛ مخاطب را همراه خودش میکشاند.
نگاهی به شیوه معرفی بازی The Last of Us Part II بیاندازیم؛ وقتی برای اولین بار مشخص شد که محیط متروکه ویدیوی نمایش داده شده در انتهای مراسم PlayStation Experience 2016 مربوط به آخرین ساخته استودیوی بازیسازی ناتی داگ است و سپس لوگوی این شرکت به نمایش در میآید و در نهایت دو شخصیت الی و جوئل با دیالوگهای عجیب نمایش را به پایان رساندند، سونی چه واکنش منفیای میخواهد به دست آورد؟
حتی شرکتهای اول شخص کمپانی سونی و برند پلیاستیشن نیز یکی از دلایل علت شکست ایکس باکس از پلی استیشن در زمینه بازاریابی و معرفی محصولات هستند. این موضوع را به یاد بیاورید که بعد از نمایش تریلر The Last of Us Part 2 برای اولین بار که حالت سینمایی هم داشت، تا مدّتها چقدر بحث در خصوص نحوه ورود جوئل به صحنه در فضای مجازی وجود داشت؟
همین یک موضوع باعث میشود که بازی برای مدّتها در ذهن اصحاب رسانه و مخاطبان آنها پررنگ باشد و بعداً با چند روش خلاقانه بازاریابی، محصولاتی منتشر شوند که نه تنها در زمینه فروش مثل بازی God of War Ragnarok رکوردها را جابهجا کند، بلکه مثل همان بازی The Last of Us Part 2 نیز رکورد تعداد جایزه به دست آورده را نیز بشکند (هرچند که بازی Elden Ring چندی پیش این رکورد را از آن خودش کرد).
مطلب پیشنهادی: ps5 یا Xbox؟ کدام یک نسل نهم را بهتر آغاز کرد؟
استراتژی سونی در رونمایی از محصولات جدیدش و نحوه تبلیغات نزدیک به انتشار به گونهای است که مخاطب خواه یا ناخواه به سمت تجربه و خرید آن جذب میشود و در عوض؛ کمپانی مایکروسافت فقط به سمت تبلیغات تلویزیونی و نه محیطی روی میاورد که شاید حتی برای خود طرفداران هم جذاب نباشد. به هر حال در این مقاله مختصر و مفید به بررسی این موضوع پرداختیم که علت شکست ایکس باکس از پلی استیشن چیست و چرا محصولات مایکروسافت به طور عمده دیده نمیشوند یا حتی بعد از معرفی نیز فضای مجازی را اشغال نمیکنند.
با توجه به اینکه بازار بازیهای انحصاری ایکسباکس نیز در حال تکان خوردن است، بنابراین میتوانیم انتظار این موضوع را داشته باشیم که در آینده سبک و نحوه بازاریابی این کمپانی برای عناوین بزرگی چون Redfall و حتی Starfield هم عوض شود و بتواند درسهای خوبی از پلیاستیشن و سونی بگیرد.
نظر شما در خصوص این مقاله چیست؟ به نظر شما، آیا شکست ایکس باکس از پلیاستیشن در زمینه بازاریابی و معرفی محصولات قطعی است یا همچنان این دو رقیب در یک سطح به رقابت با همدیگر میپردازند؟ نظرات خود را پیرامون این موضوعات با ما به اشتراک گذاشته و سایر اخبار و مقالات مرتبط با حوزه بازیهای ویدیویی را از طریق صفحه اصلی دنیای بازی پیگیری و مطالعه کنید.
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.