شاید در طول تاریخ بدتر از بازی Redfall هرگز برای بتسدا و استودیوهایش تکرار نشود. وقتی در E3 سال ۲۰۲۱ از بازی جدید استودیو آرکین رونمایی شد، هنگام معرفی و دیدن نام استودیو آرکین کسی انتظار چنین افتضاحی را نداشت. چرا که پس از عرضههای موفق از سری بازی Dishonored و بعدتر عناوینی همچون Prey و Deathloop، اصلا امکان پذیر نبود که به این میزان Redfall افتضاح شود. ولی آن زمان حواسمان نبود که شرکت بتسدا و استودیوهایش هم میتوانند بازی افتضاح بسازند. و چه بدتر که این افتضاح در خصوص عنوانی انحصاری برای مایکروسافت باشد. با نقد و بررسی بازی Redfall همراه دنیای بازی باشید… .
فهرست مطالب
داستان بازی Redfall
اجازه بدهید خیلی رک و پوست کنده باشیم؛ آیا واقعا شرکت مایکروسافت برای چنین داستان بسیار متوسط و سطحی تگ AAA گذاشته است؟!
حتی اگر چشمانمان را روی هزاران مشکل قابل رفع ببندیم، نمیتوانیم از داستان بسیار سطحی بازی Redfall بگذریم.
بازی در شهری خیالی بنام Redfall روایت میشود که یکسری دکتر و پزشک برای اینکه به یک دارویی برسند که میتواند همه بیماران را درمان کند، دست به آزمایشات خطرناکی روی مردمان شهر میزنند و شهر را به مامن خونآشمامها تبدیل میکنند. حالا چهار شخصیت با قابلیتهای مختلف باید در نقش قهرمان شهر ظاهر شده و شهر را از دست خون آشام ها نجات دهند.
همین و تمام شد؛ این داستان کل بازی Redfall است و باید اعتراف کرد که استودیو آرکین بدترین داستان ممکن را برای روایت انتخاب کرده و اصلا انگاری سعی داشته صرفا با یک داستان سطحی محیط بازی را توجیه کند.
کاری که هرگز برای پروژههایی مثل Dishonored و Deathloop و حتی بازی Prey نیز رخ نداده بود؛ ولی گویا هر عملکرد فاجعهای برای Redfall ممکن بوده است!
بازی در بخش داستان به شدت دارای ضعف است. هیچ احساس تعلیقی در میان شخصیتهای بازی نیست و به نوعی بازی فقط دارد فشار حداکثری وارد میکند تا یک رابطه را شکل دهد. ولی این رابطه اصلا و به هیچ وجه شکل نمیگیرد و هیچ جوره نمیتواند شخصیتهایش را با سناریو و داستان بسازد و در بهترین حالت شاید بتواند با یکسری دیالوگ سطحی شخصیتهایش را شکل بدهد.
بازی به هیچ عنوان یک اثر داستان محور نیست و داستان اصلی نسبتا ۱۰-۱۲ ساعته بازی، نقطه عطفش عملا مخاطب را سرگرم خود نمیکند و هیچ کششی ندارد. همچنین بازی در مراحل فرعی نیز هیچ جذابیت داستانی ندارد و عملا داستان بازی یک اثر کاملا بد و غیر قابل دفاع است.
مشخص نبودن تکلیف بازی با خودش در داستان واقعا جالب به نظر میرسد!
آنها حتی نمیدانند جهانشان به لحاظ داستانی جهانی سرگرم کننده است یا جهانی جدی.
آنها برای بازی Dishonored این مساله را درک کرده بودند که اثرشان جدی است. یا برای Deathloop از همان شروع بازی میدانستند که جهانشان نه چندان جدی به نظر میرسد. ولی در خصوص Redfall اصلا تکلیفشان با خودشان مشخص نیست. از جهتی دیالوگهای بامزه دارد و جهانی نسبتا رنگی را نشان میدهند. و از جهتی روایتهایی انتخاب میکنند که تاریک هستند و مخاطب را معذب میکنند.
بررسی بازی Redfall: گیمپلی
نقد بازی Redfall را با بررسی گیمپلی این بازی ادامه میدهیم. اگر بخواهیم به سراغ هسته اصلی گیمپلی بازی برویم باید اعتراف کرد که با هسته گیمپلی نسبتا خوبی روبرو هستیم.
باور نکردنی است، نه؟!
بله، بازی دارای گان پلی و لوت خوبی است و واقعا لذت بخش است و مخاطب را سرگرم میکند.
و البته تنوع زیاد اسلحهها و تنوع خوب میان قهرمانهای بازی و مهارتهایشان و علاوه بر آن تنوع خونآشامهای عادی و سطح بالا، میتواند مخاطب را درگیر خودش کند.
اما صبر کنید، بازی در مبحث گیمپلی خیلی هم خوب نیست و نداشتن یکسری مکانیزمها مثل مکانیزم جاخالی یا همان Dodge باعث میشود که گیمپلی هم ناقص باشد.
مراحل بازی و به خصوص مراحل جانبی بازی نیز یکسری مراحل به شدت ضعیف هستند که نه داستان خوبی دارند و نه تنوع چندانی.
مراحل جانبی بازی عملا ساعتها (با احتساب خارج شدنهایتان از بازی بخاطر مشکلات سرور) وقت شما را میگیرد که بروید و مثلا یک موتور برق را روشن کنید. عملا همه سختیهای شما برای یک کاری است که گاهی به خودتان میگوید «همین، تموم شد؟». ولی خب در خصوص مراحل اصلی نمیتوان گفت با یک اثر عالی روبرو هستیم؛ اما میتوانیم مراحل اصلی را در سطح متوسط قرار دهیم.
در عنوان Redfall اصلا شما تنوع تمام کردن مراحل را مشاهده نمیکنید. چرا که مراحل هیچ انعطاف و آزادی عملی در ساختارشان ندارند و مخاطب انگاری باید فقط و فقط یک راه را برای به پایان رساندن مرحله برود و این کار عملا برخلاف بازی Deathloop و سری بازی Dishonored است. چرا که آن آثار درجه اول هزاران راه مبارزه و تمام کردن مراحل جلوی پای مخاطبانشان میگذاشتند. ولی Redfall هرگز این کار را نمیکند و با اینکه سعی میکند مثل آنها باشد و درهای مختلف در محیط قرار دهد ولی انگاری حتی بلد نیست ادای آن آثار را در بیاورد.
اصلا اگر قرار باشد مبارزات بازی فقط به یک روش خلاصه شود و خبری از هیچ مخفیکاری نباشد، دیگر چه اهمیتی دارد که از در A وارد محیط شویم یا در B.
انگاری آرکین فکر کرده که راهها و در و پنجرههای مختلف میتوانند مسیرهای متفاوت در محیط در به پایان رساندن مراحل بسازد؛ درحالی که در اشتباه هستند و در درجه اول تنوع مبارزات است که راههای مختلف را در محیط و به پایان رساندن مراحل میسازند.
همچنین شهر Redfall صرفا باید گفت زیبا است و اتمسفر خوبی دارد ولی هیچ بخش سرگرم کنندهای ندارد.
شاید اگر به جای کلمه شهر از کلمه کویر استفاده میشد، توصیف بهتری برای محیط بازی Redfall بود؛ چرا که گویی همه سازهها در شهر ماکت هستند و فقط پویایی آب و هوا است که کمی وضعیت را بهتر میکند.
همچین بازی در به چالش کشیدن مخاطبانش هنگام مبارزات به صورت کامل عاجز است؛ چرا که دشمنانی از جنس انسان در بازی به قدری احمق هستند که عملا اگر در مقابلشان هم قرار بگیرید آنها قابلیت شلیک به شما را ندارند. ویژگی که در خصوص خونآشامها بعکس است و آنها خوشبختانه از هوش مصنوعی خوبی برخوردار هستند.
این بالانس نبودن بازی در درجات سختیاش، به راحتی هرچه تمام تر به تکراری شدن بازی کمک میکند و مخاطب را خیلی زودتر از موعد خسته میکند و لول دیزاین بازی را دچار مشکلات اساسی میکند.
بالانس نبودن را میتوان در بارگذاریهای بازی نیز مشاهده کرد. که به اجبار بازی شما را مجبور میکند که حتما یک Safe House در نزدیکی مرحله پیدا کنید و بعد به سراغ مرحله بروید. درست است که شهر تحت حمله خونآشامها قرار گرفته، ولی این شهر سختی فوق مسخرهای دارد. سختی که مثلا میخواهد ادای بازیهای هاردکور را دربیاورد، ولی این را هم بلد نیست. و کلا بازی در الگوی گیری هم ناتوان است.
گویا کلا مبنای حرکتی در بازی فقط براساس Fast Travel است و سازندگان حتی بلد نبودهاند که از پتانسیلهای مثبت شهر ردفال مثل زیبایی بصری آن استفاده کنند و شما را به خاطر اینکه به دردسرهای متنوع مثل بالانس نبودن سختی بازی یا پرت شدن از سرور بازی نیندازند، وادار به سفرهای سریع میان Safe House ها میکنند.
واقعا متشکریم آرکین که به فکر راحتی و آرامش کاربرانت هستی، دستت درد نکند!
بررسی بازی Redfall: فنی و هنری
و اما مشکل اساسی بازی؛ سرورهای افتضاح، مشکلات فنی مختلف، هوش مصنوعی به شدت احمقانه، بافتهایی که از همان منو اصلی بازی خودشان را نشان میدهند و…
اینها همه مشکلات اصلی بازی هستند.
حالا چرا اصلی؟!
درست که بازی داستان خوبی ندارد یا شاید تمرکز سازندگان روی بخش چند نفره بوده است، ولی آیا این بخش چند نفره توانسته یک سرور پایدار و خوب را برای مخاطبان آماده کند؟!
قطعا نه.
بازی Redfall نیازمند اتصال دائم به اینترنت است و این اتصال دائم به قدری افتضاح است که شما اگر کلی زحمت بکشید و تلاش کنید به یک دفعه از بازی خارج میشوید. درحالی که اینترنت شما وصل است و این سرور ناپایدار بازی بوده که شما را از بازی خارج کرده و بازی شما را خراب کرده است. برای بازگشت به بازی نیز نیازمند این هستید که بارها از بازی به صورت کامل خارج شده و به بازی وارد شوید تا بتوانید دوباره به بازی برگردید. و به صورت واضح باید گفت از هر ده بار، شما یکبار شانس بازگشت به بازی را دارید!
البته که وضعیت بد سرورهای بازی تمامی مشکلات فنی نیست و اگر بخواهیم به سراغ افتضاحهای دیگر فنی برویم، باید از افت فریم بازی آغاز کنیم که بازی روی کنسولهای نسل نهمی مایکروسافت فقط دارای نرخ فریم ۳۰ است و طبق گفته سازندگان در آینده، قابلیت ۶۰ فریم نیز به بازی اضافه میشود. ولی این ۳۰ فریم حال حاضر، اصلا یک نرخ فریم ثابت نیست و بازی در نقاط بسیار دچار افت فریمهای بسیار شدید میشود.
از نرخ فریم که بگذریم به دیر لود شدن بافتها میرسیم که از همان منو اصلی خودشان را نشان میدهند و در روند اصلی گیمپلی نیز کاملا قابل مشاهده هستند. این دیر لود شدن نیز مانع برقراری ارتباط کاربر با ویژگیهای هنری بازی میشود. ویژگیهای هنری بازی که بد نیستند و در کیفیت خوبی قرار دارند، اگر که بافتها و تکسچر ها درست و حسابی لود شوند. همچنین باگ های متعدد فیزیکی میتوانند خیلی راحت تجربه بازی را برای شما دشوار کنند و اعصاب شما را به هم بریزند.
نقد و بررسی بازی Redfall: موسیقی
بازی در مبحث موسیقی متن خوب کار کرده و تا حدودی میتواند مخاطب را با جهان خودش همراه کند و شاید این بخش تنها چیزی باشد که مخاطبان به صورت مجزا بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.
نتیجهگیری
بازی Redfall با اینکه تاخیرهای بلند مدتی داشت، ولی بازهم نتوانسته خودش را نجات بدهد و من الان به این فکر میکنم که بازی قبل از تاخیرهایش، چه بازی بوده که بعد از تاخیرهایش این است!
آخرین دستپخت استودیو آرکین یک قرمه سبزی کم نمک یا پر نمک است که حتی جا هم نیافتاده است.
شاید در ادامه با عرضه شدن بروزرسانیهایی مشکلات فنی بازی برطرف شود، ولی یکسری مشکلات هرگز رفع نمیشوند؛ مثل ماکت بودن شهر Redfall یا مراحل بسیار ضعیف بازی و داستان بسیار سطحی و سایر مشکلات جبران ناپذیر.
متاسفانه، باید اعتراف کرد اولین بازی انحصاری بتسدا و استودیو آرکین که برای شرکت مایکروسافت بود و تبلیغات گستردهای داشت، اثر موفقی نشد و بار دیگر به همگان ثابت شد که هیچ وقت یک اثر جدید را براساس نام استودیوی آن قضاوت نکنید و فقط ببینید که خود بازی چه اثری بوده است.
ولی خب میتوانیم از جهتی به آرکین تبریک بگوییم که به سراغ یک آیپی جدید رفتهاند و به فکر Dishonored 1000 و… نیستند.
این بود نقد و بررسی بازی Redfall در سایت دنیای بازی. نظر شما در مورد بازی جدید استودیو Arkane چیست؟