چرا سری بازی Armored Core چرا سری بازی Armored Core مهم است؟
در ۱۴۰۲/۰۵/۲۰ , 21:00:00

چرا سری بازی Armored Core مهم است؟

1
در ۱۴۰۲/۰۵/۲۰ , 21:00:00

چرا سری بازی Armored Core مهم است؟ برای پاسخ به این پرسش کمی نیاز به کند و کاو و بررسی تاریخ این مجموعه و همچنین تاثیر آن روی بازی‌های آینده استودیو فرام سافتور و همچنین آقای هیدتاکا میازاکی است. پیش از اینکه استودیو فرام سافتور به عنوان خالق زیر ژانر سولز لایک شناخته شود و فرنچایز دارک سولز تبدیل به یک مجموعه جریان ساز شود که باعث تحول بسیاری از بازی‌های پس از خود در ژانرهای مختلف شود، استودیو محبوب ژاپنی به دلیل ساختن مجموعه Armored Core شهرت داشت. با نگاهی به سری بازی Armored Core مسلما این فرنچایز در مقایسه با بازی‌هایی که فرام سافتور در دو دهه گذشته منتشر کرده، تفاوت‌های اساسی و محسوس زیادی دارد. از تم و فضای حاکم به بازی گرفته تا سبک و سیاق گیم‌پلی و همچنین لول دیزاین. برای یک بررسی عمیق‌تر از پیکره‌ فرنچایز Armored Core و درک اهمیت آن، در ادامه این مطلب با دنیای بازی همراه باشید.

چرا سری بازی Armored Core مهم است: مقدمه

سری بازی Armored Core

سری بازی Armored Core دومین مجموعه بزرگ استودیو فرام سافتور از حیث سال‌های عرضه محسوب می‌شود. بر خلاف بسیاری از بازی‌های دیگر استودیو که معمولا تم فانتزی‌های غربی و فضاهای مرده را دارند، این مجموعه در فضایی علمی-تخیلی جریان دارد. هسته اصلی گیم‌پلی بازی جمع آوری‌های بیشتر برای ارتقا ربات‌های نظامی و شخصی سازی آن‌ها است. البته پیش از پرداختن به ویژگی‌های فنی در اهمیت بازی Armored Core اجازه دهید کمی درباره تاریخچه این مجموعه صحبت کنیم. نسخه اول این مجموعه در سال ۱۹۹۷ منتشر شد. در آن زمان آقای میازاکی ۲۳ سال داشت و در دانشگاه مشغول تحصیل بود. نسخه دوم مجموعه یعنی «Armored Core 2» به عنوان یکی از لانچ تایتل‌های پلی استیشن و صرفا در کشور ژاپن منتشر شد و نکته جالبی در نگاهی به سری بازی Armored Core محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط: کارگردان بازی Armored Core 6 از ویژگی‌های جهان آن می‌گوید

برای طرفداران میازاکی پاسخ پرسش چرا سری بازی Armored Core مهم است از نسخه چهارم یعنی «Armored Core: Last Raven» آغاز می‌شود. زمانی که ایشان به عنوان یکی از طراحان به تیم سازنده و استودیو فرام سافتور ملحق می‌شود. این بازی در آگوست سال ۲۰۰۵ منتشر شد. رفته رفته میازاکی پله‌های ترقی را طی می‌کند تا اینکه در مارس ۲۰۰۸ اولین کارگردانی خود را در بازی «Armored Core: For Answer» انجام می‌دهد. در اواسط روند ساخت این بازی است که سونی با فرام سافتور قرارداد همکاری امضا می‌کند و ایشان وظیفه کارگردانی بازی Demon’s Souls را بر عهده می‌گیرد و تاریخ یکی از موفق‌ترین مجموعه‌های تاریخ شکل می‌گیرد.

چرا سری بازی Armored Core مهم است: Armored Core چیست؟

کانسپت مجموعه Armored Core حول محور مِکاها (Mechas) می‌چرخد. ربات‌های عظیم جثه‌ای که برای جنگ طراحی شده‌اند و امثال آن‌ها ممکن است در انیمه‌هایی همچون Gundam یا Neon Genesis Evangelion و در بازی‌هایی مانند متال گیر سالید ممکن است دیده باشید. این مجموعه شهرت خود را مدیون دو چیز است: کنترلرهای پیچیده و سطح شخصی سازی بالا که گوشه‌ای از آن بعدها به مجموعه دارک سولز نیز راه یافت. البته باید گفت دقیقا در همین نقطه است که شباهت‌های میان دو مجموعه به پایان می‌رسد.

بازی Armored Core VI Fires Of Rubicon, شرکت فرام سافتور (From Software)

در یک بازی Armored Core مخاطب به صورت مرحله مرحله در بازی پیشروی می‌کند و در مرحله باید مجموعه‌ای از وظایف را تکمیل کند. با تکمیل این وظایف مخاطبان منابع و سرمایه لازم برای اعمال تغییرات و همچین تعمیر مکا خود را بدست می‌آورد و همچنین باید یک تعادل خوب میان ارتقا و هزینه لازم برای انجام تعمیرات و ارتقا برقرار کند. سطح شخصی سازی در بازی به قدری بالا است که در ژاپن و همچنین کشورهای غربی یک رقابت سنگین میان مخاطبان شکل گرفت و هر بازیکن در تلاش بود ثابت کند build وی بهینه‌ترین است. سطح رقابت در برخی نسخه‌های به قدری بالا رفت که مخاطبان به صورت گروهی با یکدیگر تیم می‌ساختند و به نبرد ربات‌های سایر تیم‌ها می‌رفتند.

تماشا کنید: تریلر معرفی بازی Armored Core 6 Fires of Rubicon

موضوعی که همیشه بزرگ‌ترین نقطه قوت اهمیت بازی Armored Core محسوب شده و برای بسیاری از مخاطبان پاسخ پرسش چرا سری بازی Armored Core مهم است بوده، به نوعی بزرگ‌ترین نقطه ضفع آن نیز محسوب می‌شود. این سطح پیچیده از سیستم مبارزات و دقتی برای شخصی سازی لازم است، معمولا نمی‌تواند مخاطبان عام را به خود جلب کند. از سوی دیگر اگر سازندگان سعی کنند با اعمال تغییرات در برخی از بخش‌های مجموعه را برای طیف وسیعی‌تری از مخاطبان جذاب کنند، ممکن است آن حس خاصی که طرفداران قدیمی عاشق آن هستند، از دست برود و همین مسئله باعث شود علاقه آن‌ها به فرنچایز از دست برود. در ادامه نگاهی به سری بازی Armored Core باید گفت اتفاقی نسبتا مشابه برای مجموعه دارک سولز رخ داد. هرچند نسخه سوم از حیث فروش و تعداد مخاطبان، بهترین عملکرد را در میان تمامی نسخه‌ها داشت اما، بسیاری به دلیل از دست رفتن حس خاص نسخه اول، از سازندگان گله‌مند بودند.

دارک سولز یا مانستر هانتر؟ مسئله این است!

برای آن دسته از طرفداران که انتظار دارند Armored Core یک دارک سولز جدید در دنیای علمی-تخیلی باشد، باید بگویم خبر چندان خوبی ندارم. اگر از مطلب تا این جا دنبال کرده باشید، باید حدس بزنید که شباهت‌های میان این مجموعه بسیار کم است و در واقع اگر بخواهیم هسته گیم‌پلی Armored Core را به یک مجموعه محبوب دیگر تشبیه کنیم، شاید فرنچایز محبوب کپکام، یعنی Monster Hunter بهترین گزینه است.

چرا سری بازی Armored Core

زمانی که از طرفداران مجموعه دارک سولز و به طور کلی زیر ژانر سولز لایک سوال کنیم، دقیقا چه چیزی باعث علاقه آن‌ها به این دسته از بازی‌ها شده، مسلما پاسخ‌های متفاوتی خواهیم شنید. از سطح سختی آن‌ها گرفته تا روایت داستنی مبهم و رمز آلود. البته اگر بخواهیم کلیت ساختار گیم‌پلی این دسته از بازی‌ها را بررسی کنیم شاید بتوان چهار ویژگی اصلی را برای آن‌ها ذکر کرد:

در ادامه نگاهی به سری بازی Armored Core می‌دانیم که مجموعه دارک سولز مجموعه از مناطق بهم متصل و یک پارچه است و امکان جا به جایی برای مخاطب میان این مکان‌ها در هر لحظه وجود دارد. هر منطقه از بازی پر از اسرار و راه‌های مخفی مختلف است و می‌توان در آن‌ها گشت و گذار کرد.

در بازی دارک سولز ماموریت از پیش تعریف شده‌ای، فارغ از هدف اصلی بازی وجود ندارد و مخاطب بسته علاقه خود، ماموریت‌های برای خود تعریف می‌کند: از شکست دادن یک باس فایت سرسخت با کم‌ترین لول ممکن تا اتمام بازی با فلان سلاح خاص.

بدون شک یکی از اصلی‌ترین دلایل جذابیت مجموعه دارک سولز، سطح سختی آن است و این ویژگی در مقایسه با سطح شخصی سازی و امتحان کردن buildهای مختلف، قطعا اهمیت بیشتری دارد.

در نقطه مقابل مجموعه Armored Core قرار دارد که اگر بخواهیم ارکان گیم‌پلی آن را به چهار بخش تقسیم بندی کنیم، می‌توان به این دست‌ها اشاره کرد:

در این سری بازی، مجموعه‌ای از مراحل را داریم که باید آن‌ها را تکمیل کرد و این یکی از تفاوت‌های اصلی آن با سری سولز و یکی از پاسخ‌های پرسش چرا سری بازی Armored Core مهم است، می‌باشد.

در ادامه اهمیت بازی Armored Core با تکمیل هر یکی از این ماموریت‌ها و وظایف محول شده به بازیکن، پاداش‌هایی مانند ارز رایج در بازی و قطعات مختلف برای انجام تعمیرات و آپگرید در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد.

همانطور که پیشتر در این مطلب بدان اشاره شد، هدف اصلی در بازی ارتقا دادن مکا شخصی است که برای دست یابی به این هدف باید آیتم‌های مختلفی را جمع آوری کنید.

بدست آوردن ارز در فرنچایز Armored Core در قیاس با سری سولز، ابدا آسان نیست و باید یک تعادل خوب میان درآمد و هزینه‌ای که صرف ارتقای و تعمیر مکا خود می‌کنید، برقرار کنید.

چرا سری بازی Armored Core

چرا سری بازی Armored Core مهم است: بازگشت Mecha ها

قرار است با بازی Armored Core VI: Fires of Rubicon که در تاریخ سوم شهریور ماه عرضه می‌شود، شاید احیای این فرنچایز باشیم که از انتشار نسخه قبلی آن بیش از یازده سال می‌گذرد. آقای میازاکی تایید کرده که این نسخه به ریشه‌های مجموعه وفادار است و ابدا سعی نمی‌کند فرمت سری سولز را کپی کند.

مطلب مرتبط: بازی دارک سولز ۱ در میان ده بازی برتر دهه ۲۰۱۰ از دیدگاه دنیای بازی

هرچند Armored Core VI یک نسخه اصلی در فرنچایز محسوب می‌شود اما، داستان کاملا جدیدی را روایت می‌کند که هم برای مخاطبان جدید جذاب است و هم مخاطبان قدیمی می‌توانند ده‌ها ارجاع مختلف را به نسخه‌های پیشین در بازی کشف کنند و به نوعی کاملا از رویدادهای نسخه‌های قبلی منفک نیست. ظاهرا سیستم مبارزات این نسخه سریع‌تر و خشن‌تر نسخه‌های پیشین است و آقای ماسارو یامامورا (Masaru Yamamura)، طراح ارشد سیستم مبارزات بازی Sekiro: Shadows Die Twice کارگردانی آن را بر عهده دارد.

بازی Armored Core VI Fires Of Rubicon, شرکت فرام سافتور (From Software)

سخن پایانی

فرنچایز Armored Core از پتانسیل بالایی برای موفقیت برخوردار است و حال که شرایطی فراهم شده تا طرفداران جدید هم بتوانند با بازی Armored Core VI: Fires of Rubicon وارد این سری بازی شوند، امیدها برای ساخت یک شاهکار جدید از فرام سافتور بالاتر از همیشه است. سازندگان می‌توانند ضمن حفظ ویژگی‌های کلیدی، تغییرات ظریفی در فرمول بازی ایجاد کنند تا طیف وسیع‌تری از مخاطبان به بازی جذب شوند و با توجه به مصاحبه‌های تیم سازنده، ظاهرا هدف آن‌ها همین است.

محسن شجاعی
نویسنده محسن شجاعی

بازی Armored Core VI Fires Of Rubiconشرکت فرام سافتور (From Software)
مقالات بازی

1 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر